![]() |
LAPSET KERTOVAT -JULKAISUJA Tälle sivulle päivitetään Lapset kertovat -julkaisuja:
************************************************************* * Uusi kirja: Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan (toim. Karlsson, Liisa & Karimäki, Reeli). Suomen kasvatustieteellisen seuran Kasvatusalan tutkimuksia -sarja nro 57 (2012). Katso ESITE.
************************************************************* Tilaa LKT-verkostolta:
*******************************************************
******************************************************
***************************************************************
ERIKOISTARJOUS: Tilaa kirja: lapsetkertovat (a) gmail.com, 25 € + lähetyskulut SADUTUKSESTA KERTOVAN KIRJAN uusittu painos! ***************************************************************
******************************************************** Hakomäki, Hanna (2013) Storycomposing as a path to a child’s inner world. A collaborative music therapy experiment with a child co-researcher. Jyväskylä Studies in Humanities, nr. 204: Jyväskylä. Hakomäki, Hanna (2007) Tarinasäveltämisen tatito. Jyväskylä: PS-kustannus. (Katso tarkemmin ja tilaa tästä) Karlsson, L., Levamo, T.-M. & Siukonen, S. (2014). Your mango, my mango, our mango–storycrafting across cultures. Helsinki: Taksvärkki ry.
Karlsson, Liisa & Levamo, Tiina-Maria & Siukkonen, Salla 2012 (1. painos 2003, 2. painos 2006, 3. painos 2012). Sinun, minun, meidän mango. Sadutusta yli kulttuurirajojen. Kokemuksia sadutuksesta kehitysyhteistyössä ja kansainvälisyyskasvatuksessa. Helsinki: Taksvärkki ry. Multiprint. (Lisää kirjasta tästä.) Karlsson, Liisa (toim). 2006. Lapset kertovat... Työpapereita 9/2006. Stakes 2006. Stakesin monistamo. Karlsson, Liisa. 2003, korjattu toinen painos 2005. Sadutus - Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus. (Katso lisää tästä.) Karlsson, Liisa. 2000. Lapsille puheenvuoro - Ammattikäytännön perinteet murroksessa. Helsinki: Edita. Väitöstyö. Katso tästä. Karlsson, Liisa. 1999. Saduttamalla lasten kulttuuriin - Verkostotyön tuloksia Kuperkeikkakyydissä. Helsinki: Stakes raportteja 241 1999. Tutkimusraportti. Tästä. Karlsson, Liisa (toim.) 1999. Sadun ja leikin lähteillä. Helsinki: Stakes aiheita. Raportti. Karlsson, Liisa & Riihelä, Monika. 2004. Ajattelu alkaa ihmetyksestä. Nettiversio tästä. Kansi tästä. Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluviin! (TelLis) -hankkeen julkaisuja. Katso tarkemmin tästä: http://blogs.helsinki.fi/kasvatuspsykologia/tutkimushankkeet/lapset-kertovat-hyvinvoinnistaan-kuka-kuuntelee-tellis/julkaisuja-tellis/ Lähteenmäki, Minna 2013. Lapsi turvapaikanhakijana: etnografisia näkökulmia vastaanottokeskuksen ja koulun arjesta. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia / Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos. Masri, Faizah & Riihelä, Monika 2012. Utters of Shutters. Personal stories from 2006-2010 as told by Palestinian children and adults. Read here: http://www.into-ebooks.com/book/utters_of_shutters Riihelä, Monika (toim.). 2003. Barnens sagobroar i Norden - Pohjolan lasten satusiltoja - Sögubrú barna á Norðurlöndum - Barns fortellerbroer i Norden - Barns fortællingebroer i Norden. Stakes. Nordiska Kulturfonden. Gummerus. Myös netissä. Lisätietoja ja tilaa kirja tästä. Riihelä, Monika. 2001. Storycrafting - Research report and a videotape. Filminova. Helsinki: Stakes. Raportti. Riihelä, Monika. 2001. Playing researchers - Research report and a videotape. Filminova. Helsinki: Stakes. Post.doc. Tästä. Riihelä, Monika. 2000. Leikkivät tutkijat. Tutkimus lasten keskinäisistä leikeistä, sosiaalisuudesta ja oivaltavasta oppimisesta, -video ja kirja. Filminova. Helsinki: Edita. Post. doc.- työ. Lisätietoja ja tilaa kirja tästä. Riihelä, Monika & Rutanen, Niina (toim.). 2000. Kivi ois muurahaiselle vuori - Pienten lasten käsityksiä matematiikasta ja luontoilmiöistä. Helsinki: Edita. Raportti. Riihelä, Monika. 1996. Mitä teemme lasten kysymyksille? Lasten ja ammattilaisten kohtaamisen merkitysulottuvuuksia lapsi-instituutioissa. Helsinki: Stakes tutkimuksia 66. Väitöskirja. Riihelä, Monika.1996. How do we deal with children's questions? Semantic aspects of encounters between children and professionals in child institutions. Helsinki: Stakes. Doctoral dissertation. Netistä. Ropo, E. & Huttunen, M. (eds.). Puheenvuoroja narratiivisuudesta opetuksessa ja oppimisessa. Tampere: Tampere University Press. Teoksessa kerrotaan mm. sadutuksesta koulussa. Rutanan, Niina. 2007. Water in Action - Encounters among 2- to 3-Year-Old Children,
Adults, and Water in Day Care (Vesi toiminnassa: 2-3-vuotiaiden lasten ja
aikuisten vuorovaikutus vesitilanteissa). Stenius, Tuula & Karlsson, Liisa (toim.). 2005. Yhdessä lasten kanssa - seikkailu osallisuuteen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki. Tästä. Tuovila, Annu. 2003. "Mä soitan ihan omasta ilosta!" Pitkittäinen tutkimus 7 - 13 -vuotiaiden lasten musiikin harjoittamisesta ja musiikkiopisto-opiskelusta. Sibelius-Akatemia. Väitöstyö. Myös netissä. ******************************************************** ARTIKKELEITA, katso myös Hankkeet-linkkiä Hohti, Riikka & Karlsson, Liisa (2013) Lollipop stories: Listening to children’s voices in the classroom and narrative ethnographical research. In : Childhood. doi: 10.1177/0907568213496655 http://chd.sagepub.com/content/early/2013/08/12/0907568213496655 Hohti, R., Karlsson, L. & Palmu, T. (2013). Children as ethnographers–space for children’s narrative knowledge within classroom intra-action. Paper for Ethnography & Education Conference, Oxford 2013. Hohti, R. & Karlsson, L. (2013) Lasta kannattaa kuunnella! Teoksessa Reivinen, J. & Vähäkylä, L. (toim.): Ketä kiinnostaa? Lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen. Helsinki: Gaudeamus. Hohti, Riikka & Karlsson, Liisa (2012) Kevätjuhlat – koululaisena toimimisen tilat ja rajat. Teoksessa Elina Pekkarinen & Kaisa Vehkalahti & Sami Myllyniemi (toim.) Lapset ja nuoret instituutioiden kehyksissä: nuorten elinolot -vuosikirja 2012. Helsinki: Nuorisotutkimusseura. Hofmann, R., & Rainio, A. P. (2008). "It doesn't matter what part you play, it just matters that you're there." Towards shared agency in narrative play activity in school. In: Alanen, R. ja Pöyhönen, S. (ed.) Language in action. Vygotsky and Leontievian legacy today. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing. (anna.rainio(at)helsinki.fi) Höysniemi, Johanna. Tanssimattoja, satuseiniä ja älykkäitä pehmoleluja. Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 430-443. Lahtinen, Katariina ja Höysniemi, Johanna. Lasten teknologialeikki - kokeileva ja oivaltava suhde teknologiaan. Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 444-455. Karimäki, Reeli. Leikkiä leikin vuoksi - Kouluikäisten lasten leikkien tarkastelua. Artikkeli kirjassa Taidon ja taiteen luova voima. Kirjoituksia 9-12-vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatuksesta. Toim. Seija Karppinen, Inkeri Ruokonen ja Kari Uusikylä. Finn Lectura. Helsinki. 2005. ss. 33-46. Karimäki, Reeli. Kuvitellut ja todelliset leikkipaikat. Artikkeli kirjassa Leikkikentiltä. Lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Toim. H. Saarikoski. Tietolipas 208. Helsinki. 2005. ss.106-129. Karimäki, Reeli. Leikki on lapsen maailma. Artikkeli teoksessa Leikin pikkujättiläinen. Toim. Liisa Piironen. WSOY, Helsinki. 2004. ss. 256-269. Karimäki, Reeli. Lasten leikkejä tutkimassa. Artikkeli teoksessa Tutkijat kentällä. Toim. Pekka Laaksonen, Seppo Knuuttila ja Ulla Piela. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki. 2003. ss. 341 - 355. Karimäki, Reeli. Tarinat lasten leikeissä. Julkaisussa Let's Play. Toim. Pirkko Hyvönen, Miika Lehtonen, Raimo Rajala. Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, Rovaniemi. ss. 71-77. Karimäki, Reeli. Stories in 8 to 12 year old children's pretend play. . Julkaisussa Let's Play. Toim. Pirkko Hyvönen, Miika Lehtonen, Raimo Rajala. Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, Rovaniemi. ss. 78-85. Karimäki, Reeli. Lapsed mängivad kodu ja linna. Artikkeli julkaisussa Haridus 4/2002. Eesti pedagoogilise uldsuse ajakiri. ss. 35-37. Karimäki, Reeli. Missä lapset leikkivät? Artikkeli julkaisussa Lapset ja kasvuympäristö. Puheenvuoroja ja kirjavinkkejä. Toim. Pirkko Sassi ja Tuula Tarkkonen. Cultura Oy, Helsinki. 2003.
Karlsson, L. (2013). Storycrafting method - to share, participate, tell and listen in practice and research. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, Special Volumes VI Design in Mind, 6(3), 1109-1117. http://www.futureacademy.org.uk/files/menu_items/other/ejsbs88.pdf Karlsson, L. (2012). Lapset toimivat – aikuiset valistavat: lasten kertomuksia syömisestä. Teoksessa Karlsson, L., & Karimäki, R. (Toimittajat), Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan. (Sivut 235-283). (Kasvatusalan tutkimuksia; 57). Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura. Karlsson, L. (2012). Lapsinäkökulmaisen tutkimuksen ja toiminnan poluilla. Teoksessa Karlsson, L., & Karimäki, R. (Toimittajat), Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan. (Sivut 17-63). (Kasvatusalan tutkimuksia; 57). Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura. Karlsson, L., & Riihelä, M. (2012). Sadutusmenetelmä – kohtaamista ja aineiston tuottamista. Teoksessa Karlsson, L., & Karimäki, R. (Toimittajat), Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan. (Sivut 169-195). (Kasvatusalan tutkimuksia; 57). Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura. Karlsson, L. (2011). Lapsinäkökulmainen tutkimus ja aineiston tuottaminen. Teoksessa Räihä, P., & Steiner, T. (Toimittajat), Samalta viivalta 5 – Valtakunnallisen kasvatusalan valintayhteistyöverkoston (VAKAVA) kirjallisen kokeen aineisto 2011. (Sivut 73-106). (Opetus 2000). Jyväskylä: PS-kustannus. Karlsson, L. (2010). Lapsinäkökulmainen tutkimus ja aineiston tuottaminen. Teoksessa Kallio, K. P., Ritala-Koskinen, A., & Rutanen, N. (Toimittajat), Missä lapsuutta tehdään?. (Sivut 121-141). (Julkaisuja / Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura; 105). Helsinki: Nuorisotutkimusseura. Karlsson, L. (2009). To construct a bridge of sharing between children’s culture and adult culture with the Storycrafting method. In H. Ruismäki & I. Ruokonen, (eds.) 2009. Arts Contact Points between Cultures: 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference : post-conference book. Research Report. Department of Applied Sciences of Education. Faculty of Behavioural Sciences. University of Helsinki. 117-127. See also: Karlsson, Liisa. 2008. LAPSET KERTOVAT JA TOIMIVAT RY. Kehittäjä- ja tutkijaverkoston esittely. ELORE vol. 15 1/2008. Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry. http://www.elore.fi/arkisto/1_08/kal1_08.pdf Karlsson, Liisa. 2006. Barnkunskap och barnens kunskap - barnperspektiv och barnens perspektiv i U. Palmenfelt: Children and culture – in theory and method? Børn og kultur – i teori og metode? (Publ. on web, webjulkaisu: http://www.bin-norden.net/Publikationer-1.konference_files/1.publikation.BIN.pdf s. 131-140. Karlsson, Liisa. 2005. Lapset tiedon ja kulttuurin tuottajina. Artikkeli kirjassa Toinen tieto - Kirjoituksia huono-osaisuuden tunnistamisesta. Toim. S. Hänninen, J. Karjalainen, T. Lahti. Stakes. Saarijärvi. (173-194). Karlsson, Liisa. 2004. Storycrafting with children - A key to listening and to sharing. (Publ. on web in 15.09.04.) Karlsson, Liisa. 2004. Leikitään yhdessä! Artikkeli kirjassa Koulupihan mahdollisuudet -opas. Toim. P. Sassi. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki. (36-37). Karlsson, Liisa. 2002. Äitiys lasten sanoin. Artikkeli. MLL:n seminaarijulkaisussa Löytöretki äitiyteen. Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluviin! (TelLis) -hankkeen julkaisuja. Katso tarkemmin tästä: http://blogs.helsinki.fi/kasvatuspsykologia/tutkimushankkeet/lapset-kertovat-hyvinvoinnistaan-kuka-kuuntelee-tellis/julkaisuja-tellis/ Lähteenmäki, Minna (2012) Turvapaikanhakijalapset kertovat. Teoksessa Karlsson, Liisa & Karimäki, Reeli (toim.) Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan. Jyväskylä: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Lähteenmäki, Minna & Tiilikainen, Marja (2010) Irakista Suomeen salakuljettajien kyydissä. Teoksessa Anne Kuorsalo & Iris Saloranta (toim.) Sodan haavoittama lapsuus. Helsinki: Ajatuskirjat. Mäenpää, Noora 2012. Die Freude am freien Erzählen – Geschichten-Dichten im Fremdsprachenunterricht. Teoksessa: Bendtsen, M., Björklund, M., Forsman, L. & Sjöholm, K. (toim.): Global Trends Meet Local Needs. Vaasa: Åbo Akademi University. Sivut 157-170. Olli, J., Vehkakoski, T. & Salanterä, S. 2012. Facilitating and hindering factors in the realization of disabled children’s agency in institutional contexts – literature review. Disability & Society 27(6), 793–807. Olli, J. 2012. Lapsen oikeus tulla kuulluksi kuntoutuksessa. Kuntoutus 35 (3), 17–20. Paju, Elina. Lasten omat tarinat - toden, sadun, vuorovaikutuksen leikkiä. Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 202-210. Paju, Elina. Salaiset leikit - lasten leikkien ruumiillisuus. Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 270-279. Palonen, Kirsti 2013. Sadutusta Libanonin pakolaisleireissä. Kirjallisuusterapia 1/2013. Ks. tästä. Riihelä, Monika. "Kerro mulle satu". Artikkeli kirjassa Tahdon sanoa - Kirjoituksia kielen ja perinteen voimasta. Toim. S. Huttunen ja P. Nuolijärvi. SKS. Helsinki. 2005. Rainio, A. P. (2008). From resistance to involvement: Examining agency and control in a playworld activity. In: Mind, Culture, and Activity (anna.rainio(at)helsinki.fi) Riihelä, Monika. Elämä on ehkä sittenkin vain leikkiä! Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 24-39. Riihelä, Monika. Saduttamalla jakamiseen. Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 188-201. Riihelä, Monika. Leikin pilaajat. Artikkeli kirjassa Leikin pikkujättiläinen. Toim. L. Piironen. WSOY. Porvoo. 2004. ss. 290-297. Riihelä, Monika. Forskning och teori bakom Sagofärden. Teoksessa Riihelä, M. (toim.) Barnens sagobroar i Norden - Pohjolan lasten satusiltoja - Sögubrúa i Norrænu - Barns fortellerbroer i Norden - Barns fortællingebroer i Norden. Stakes - Nordiska Kulturfonden 2003. Riihelä, Monika. Children's Play is the Origin of Social Activity. In European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 10 No 1. 2002. DOI: 10.1080/13502930285208831 Riihelä, Monika. Kuolema lasten saduissa. Esitelmä Yhteyksiä lasten ja aikuisten kielillä -seminaarissa. 2002. *************************************************************** PRO GRADU -TÖITÄ ja PROSEMINAARITÖITÄ Alén, Inka 2000. Lapsuuden elokuvakokemukset opiskelijoiden muistikuvissa . Helsingin yliopist . Pro gradu -työ. Gammelgård, Lillemo 1999. Sagotering och grundsyn – Betydelsen av sagotering med barn – fem pedagogers perspektiv. Åbo Akademi. Avhandling för pedagogie kandidatexamen. Grönroos, Ulla-Maija & Harju, Laila 2003. Saduttaminen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten interventiona. Erityispedagogiikka Helsingin yliopisto. Proseminaarityö. Myös netissä. Hietanen, Elina (2013) Moniääninen koulu - Tutkimus luokkahuoneen tapahtumista skriptipoluilla lasten tuottamassa luokkapäiväkirjassa, Helsingin yliopisto, pro gradu. Hohti, Riikka 2007. Valta ja tieto koulun todellisuuksissa. Etnografinen tutkimus luokkahuoneen vuorovaikutuksesta. Soveltavan kasvatustieteen laitos, Helsingin yliopisto. Pro gradu. Lue. Jukarainen, Anna-Maria (2012) Lapsietnografien näkökulmia luokkahuonetoiminnasta. Helsingin yliopisto, pro gradu. Julkunen, Anna-Leena 2004. "Kiitos, että herätitte meidät!" - lasten ja aikuisten sitoutuneisuuden kehittyminen leikissä. Helsingin yliopisto. Pro gradu -työ. Lue. Kautto, Anniina2003. Voiko koulussa saduttaa? Kasvatustiede Turun yliopisto. Pro gradutyö. Lue. Klami, Mikaela 2005. Unsupervised discovery of morphs in children's stories and their use in Self-Organizing Map -based analysis. Master's Thesis. University of Helsinki, Department of General Linguistics. Pro gradutyö. Julkaistu netissä: http://www.cis.hut.fi/mmkumlan Kiisto, Elli 2001. Ryhmäprosessit ja lasten väliset sosiaaliset suhteet päiväkodin esiopetusryhmässä. Helsingin yliopisto. Pro gradu -työ.
Myllylä, Heidi 1998. Lasten aloitteet ryhmäsadutuksessa. Oulun yliopisto 1998. Pro gradu -työ. Narvanto, Taru & Törmänen, Maria 1999. "Hei, nyt multa tulee satu!" - Lasten Satukeikkasatujen rakenteelliset elementit ja kieli. Oulun yliopisto. Pro gradu -työ. Nieminen, Kaisa (2011) ”Nyt asiaan” – Koulun performatiiviset käytännöt näyttämöllä, Helsigin yliopisto, pro gradu. Löytyy tästä. Rautaheimo, Kristiina 2000. Lapsilähtöisiä työmenetelmiä etsimässä. Helsingin yliopisto. Pro gradu -työ. Rutanen, Niina 1997. Lasten omat kertomukset - kertomakulttuuri lasten ja aikuisten kohtaamisessa. Oulun yliopisto. Pro gradu -työ. Lue. Stenius, Tuula 2004. Hetkestä kiinni - kokemuksia aikuisten saduttamisesta. Helsingin yliopisto. Proseminaarityö. (Klikkaa työn nimeä.) Stenius, Tuula 2006. Kahden yhteinen juttu - vastavuoroinen kuunteleminen Sädekallio, Outi 2002. Leikistä draamaan. Leikin ja draaman tutkimusprojekti päiväkoti Korallissa. Helsingin ammattikorkeakoulu, STADIA Projektityön raportti. Teatteri-ilmaisun ohjaajakoulutus. Terkki, Marianne 1997. "Mä kerron sen että ystävän saa jos haluaa" Eräiden Satukeikkaprojektiin osallistuvien kuusivuotiaiden päiväkotilasten tarinoiden analyysi. Helsingin yliopisto. Pro gradu -työ. Tiira, Kirsi 2000. Yhteistä kieltä etsimässä - Pienten lasten osallisuuden lisäämisestä vesiprojektissa. Helsingin yliopisto. Pro gradu -työ. Lue. Turakka, Sanna 2002. "Millo minu jatu tullee?" – Sadutus dysfaattisten koululaisten ryhmässä. Joensuun yliopisto. Pro gradu -työ. *************************************************************** Valtakunnallinen Lapset kertovat.. -seminaarin "Erityisyys minussa ja meissä" 20.3.2007 aineistoa tästä. LAPSET KERTOVAT… -valtakunnallisen seminaarin aineistoa Kansainvälinen hanke The culture created by children and children's participation. Hankkeessa tuotettiin materiaalia. Järjestettiin kansainvälinen konferenssi aiheesta lasten oma leikkikulttuuri ja vuorovaikutus Brasiliassa, USA:ssa, Italiassa, Norjassa, Virossa ja Suomessa, yhdessä Tampereen ja Oulun yliopistojen kanssa. Konferenssi The culture created by children and children's participation järjestettiin 17.6.2004 Stakesissa. Katso seminaarin artikkelit tästä. **************************************************************** VIDEOITA JA DVD:tä - katso tarkemmin tästä Leed, Kimmo (ohjaus). Mitä jos satu olisi lunta. Sadutusta Suomessa ja Libanonissa käsittelevä dvd-dokumenttielokuva (30 min., tekstietty englanniksi). Tiilattavissa: Psykologien Sosiaalinen Vastuu: kpalone2(at)welho.com Riihelä, Monika (toim.). Qissah Wa Tawasul - Satusilta - Kotka - Beirut . Psykologien sosiaalinen vastuu r.y. Stakes. Ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyöosasto. Filminova. 2002. DVD tai video. Kemppainen, Kaija. Pättäni - lapset kertovat erityisopettajalleen. Video lapsista, joiden ongelmana on dysfasia. Filminova. Stakes. 2001. DVD tai video. Riihelä, Monika. Storycrafting. Stakes. Filminova. 2001. DVD tai video. Myös netissä. Riihelä, Monika. Leikkivät tutkijat. Tutkimus lasten keskinäisistä leikeistä, sosiaalisuudesta ja oivaltavasta oppimisesta, -video ja kirja. Filminova. Edita 2000. Post. doc.- työ. Lisätietoja ja tilaa kirja tästä. DVD tai video. Riihelä, Monika. Playing as researcher (Leikkivät tutkijat englanniksi). Tutkimus lasten keskinäisistä leikeistä, sosiaalisuudesta ja oivaltavasta oppimisesta, -video ja kirja. Filminova. Edita 2000. Post. doc.- työ. Lisätietoja ja tilaa kirja tästä. DVD tai video. Riihelä, Monika. Kerro satu. Stakes. Filminova. 1997. DVD tai video. *************************************************************** Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkistoon Helsinkiin on arkistoitu Stakesin koordinoiman Satukeikka-projektin yhteydessä kerätyt lasten sadut. Osoite on Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Hallituskatu 1, 00171 Helsinki. Saduttamalla koottu 3500 lapsen sadun aineisto on tilattavissa Tampereen yhteiskuntatietellisestä tietoarkistosta (FSD): http://www.fsd.uta.fi/aineistot/luettelo/FSD2104/mef2104.html . Arkistoitujen aineistojen tilaamiseen liittyvat ohjeet loytyvAt sivulta: http://www.fsd.uta.fi/aineistot/jatkokaytto/tilaus.html Kansainväliset sadutuksen ja sadunkerrontapäivät ovat joka maaliskuu. Sadunpäivänä 18.10 lähetetään sadutushaaste. Katso satuja tästä. Satu sai siivet - Story got wings. Nelikielinen satukirja on syntynyt suomalaisen, eteläafrikkalaisen ja namibialaisen koulun yhteistyönä lukuvuoden 2008-2009 aikana. Kirja on koottu koulujen oppilaiden sadutuksista, kuvista ja piirroksista. Vantaan paino 2009. Kirjan nettiversio tästä. Arethabeng School, first grade ja Mikkolan koulu, 1/2 A-luokka. Tunne kieleni - Tseba leleme la ka - Know my language (kirja on osittain nelikielinen, muuten kolmikielinen pohjois-sotho, englanti, suomi). Vantaa: Vantaan kaupungin paino 2006 ISBN 978-952-443-188-0. Nettijulkaisu julkaistiin 2007. Nettiversio tästä. Haalijoki, Eva-Stina & Hyvönen, Susanna & Salminen, Kirsi (toim.) Maailman aidoin satukirja. Lasten omien satujen kirja. Katso tästä. Kemppainen, Kaija ja Riihelä, Monika (toim.). Voitko olla? E du me mej? Vil du varæ med meg? Er du med meg? Viltu vera me'mm? - Satukirja, jossa lapset kertovat tarinoitaan Suomessa ja koko Pohjolassa. Edita 2000. Katso tarkemmin: tästä. Kemppainen, Kaija (toim.). Kissa lähti kävelylle ja hiiripiiri. Kotkan kaupunki. 1998. Lehtoranta, Tiina & Lintunen Martti (toim.) 2013. Maailma jossa olen - Kaisaniemen ala-asteen katseita. Prometheus-kustannus. Ks. tästä Riihelä, Monika & Karlsson, Liisa & Karimäki Reeli & Lastikka, Anna-Leena (toim.) Korvaan päin – Lasten satujen kirja. 1-12 -vuotiaiden lasten omia satuja 5000 sadun arkistosta. Runsas värikuvitus. Lapset kertovat ja toimivat ry. 2008. Katso tarkemmin ja tilaa tästä. Salin, Nana (toim.). Herkkäkuuloinen. Helsinki: Tammi 2006. Kirja esittelee sadun keinoin kymmenen taideteosta Espoon modernin taiteen museoon (EMMA) tallennetusta Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta. Kirjassa asiantuntija ei kerro taideteoksista ja niiden merkityksestä, vaan sen tekevät päiväkoti-ikäiset lapset. Sädekallio, Outi (toim.) Sekasatukirja. Päiväkoti Korallin lasten satuja. Omakustanne. 2002. Kirja tästä. ******************************************************** JOITAKIN JULKAISUJA, JOISSA ON KÄYTETTY SADUTUSMENETELMÄLLÄ KERÄTTYÄ AINEISTOA, luettelo koottu vuonna 2005, jonka jälkeen on tullut monia uusia julkaisuja (katso ylempää luetteloa, jossa julkaisu voi löyty sähköisenä) Barnens sagobroar i Norden. Pohjolan lasten satusiltoja. Sögubrú barna á Norðurlöndum. Barns fortellerbroer i Norden. Barns fortællingebroer i Norden. (2003) Toim. Monika Riihelä. Stakes. Nordiska Kulturfonden. Jyväskylä: Gummerus. Gammelgård, Lillemor (1999). Sagotering och grundsyn - Betydelsen av sagotering med barn - fem pedagogers perspektiv. Åbo: Åbo Akademi. - pedagokiikan kandidaatintutkielma. Grönroos, Ulla-Maija & Harju, Laila (2003). Saduttaminen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten interventiona. Helsinki: Helsingin yliopisto. - Erityispedagogiikan proseminaarityö. Saatavilla verkkodokumenttina: www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/Tutkimus/ Hohti, Riikka 2007. Valta ja tieto koulun todellisuuksissa. Etnografinen tutkimus luokkahuoneen vuorovaikutuksesta. Soveltavan kasvatustieteen laitos, Helsingin yliopisto. Pro gradu. Lue. Karlsson, Liisa (1996). Barnperspektiv och barnkultur i sagofärden. Kvalitet med barn. Helsinki: Stakes. - (Stakes Aiheita; 32). Karlsson, Liisa (1996). Satuverkon kutojat. Laatua lasten kanssa. Helsinki: Stakes. - (Stakes Aiheita ; 31). Karlsson, Liisa (1997). Sagofärden. Barnets eget sagopostnätverk - barnperspektiv och barnkultur. - Julkaisussa: Med røtter i klassisk-humanistisk kultur (toim. Åse Enerstvedt), Oslo : A.s. Reistad Offset. Karlsson, Liisa (1998). Giving the floor to children - What happens when adults concentrate on listening to the child. Helsinki: Stakes. - (Stakes Themes; 5). Karlsson, Liisa (1999). Sagofärden ändrade synen på barnen. - Julkaisussa: Barndomens kulturalisering. (toim. Ulf Palmenfelt). Åbo: Åbo Akademi. - (Barnkulturforskning i Norden; 1). Karlsson, Liisa (1999). Saduttamalla lasten kulttuuriin. Verkostotyön tuloksia Kuperkeikkakyydissä. Helsinki: Stakes. - (Stakes Raportteja; 241). (Katso: http://www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/Julkaisut/ARTIKKELIT/ Karlsson, Liisa, toim. (1999): Sadun ja leikin lähteillä - seminaarin tuottamaa aineistoa. Helsinki: Stakes. Aiheita 31. Karlsson, Liisa (2000). Lapsille puheenvuoro. Ammattikäytännön perinteet murroksessa. Helsinki: Edita. (katso tarkemmin: http://www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/Julkaisut/puheenvuoro.htm) Karlsson, Liisa (2003). Likställd dialog med barnen. - Julkaisussa: Efter barndomens død? (toim. Ulf Palmenfelt & Flemming Mouritsen). Odense: Syddansk universitetsforlag. - (Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur; 46, 157-169). Karlsson, Liisa (2003). Äitiys lapsen sanoin. - Julkaisussa: Löytöretki äitiyteen: lapsen oikeuksien päivän seminaari 2002. Helsinki: Mannerheimin lastensuojeluliitto. Karlsson, Liisa (2003 ja 2005). Sadutus. Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Juva: PS-kustannus. (Sadutuksen perusteos). Karlsson, Liisa (2004): Storycrafting with children - A key to listening and to sharing. (Publ. on web in 15.09.04.) Karlsson, Liisa (2005). Lapset tiedon ja kulttuurin tuottajina. - Julkaisussa: Toinen tieto. Kirjoituksia huono-osaisuuden tunnistamisesta (toim. Sakari Hänninen & Jouko Karjalainen & Tuukka Lahti). Helsinki: Stakes. (173-194) Karlsson, L. & Levamo, T.-M. & Siukonen, S. (2006 ja 2007). Sinun, minun, meidän mango. Sadutusta yli kulttuurirajojen. Kokemuksia sadutuksesta kehitysyhteistyössä ja kansainvälisyyskasvatuksessa. Helsinki: Taksvärkki ry. Kautto, Anniina (2003). Voiko koulussa saduttaa? Turku: Turun yliopisto. - Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kemppainen, Kaija (2000). Pättäni - Lapset kertovat erityisopettajalleen. [Video] Filminova: Stakes. Kemppainen, Kaija & Riihelä, Monika toim. (2000): Voitko olla? Edu me mej? Lasten omia tarinoita Kissa lähti kävelylle ja hiiripiiri (1998). Toim. Kaija Kemppainen. Kertoneet ja kuvittaneet Aittakorven, Hovinsaaren, Kanervan ja Sateenkaaren päiväkotien lapset. Kotkan kaupunki: Sosiaali- ja terveysviraston julkaisuja. Kotka: Painokotka. Kivi ois muurahaiselle vuori - Pienten lasten käsityksistä matematiikasta ja luonnonilmiöistä (2000). Toim. Monika Riihelä & Nina Rutanen. Helsinki: Edita. Klami, Mikaela. (2005). Unsupervised discovery of morphs in children's stories and their use in Self-Organizing Map -based analysis. Master's Thesis. University of Helsinki, Department of General Linguistics. Pro gradutyö. Julkaistu netissä: http://www.cis.hut.fi/mmkumlan Lapset mukaan päivähoidon uudistukseen. Kuperkeikkakeskusten neuvottelupäivät (1999). Toim. Kristiina Rautaheimo. [Moniste] Helsinki: Stakes. Lasten Satulehti - Barnens Sagoblad (1996-1998). [Kausijulkaisu] Helsinki: Stakes. Myllylä, Heidi (1998). Lapsiryhmä sadunkertojana - toiminnan organisoitumisen tarkastelua. Oulu: Oulun yliopisto. - Kasvatuspsykologian pro gradu -tutkielma. Narvanto, Taru & Törmänen, Maria (1999). "Hei, nyt multa tulee satu!" - Lasten Satukeikkasatujen rakenteelliset elementit ja kieli. Oulu: Oulun yliopisto. - Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Paju, E. (2004). Lasten omat tarinat - toden, sadun, vuorovaikutuksen leikkiä. - Julkaisussa: Leikin pikkujättiläinen (toim. Liisa Piiroinen), s. 202-210. Helsinki: WSOY. Qissah Wa Tawassul - Satusilta - Kotka - Beirut (2002). Toim. Monika Riihelä. [Video] Filminova: Stakes. Rautaheimo, Kristiina (2000). Lapsilähtöisiä työmenetelmiä etsimässä. Tapaustutkimus Satukeikka-projektissa. Helsinki: Helsingin yliopisto. - Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Riihelä, Monika (1991). Aikakortit - tie lasten ajatteluun. Helsinki: VAPK-kustannus. Riihelä, Monika (1997). Kerro satu. [Video] Filminova: Stakes. Riihelä, Monika (1997). Tell a story - children's stories on videotape. [Video] Filminova: Stakes. Riihelä, Monika (1999). Sagofärden skapar gemenskap över generationsgränser. - Julkaisussa: Barndomens kulturalisering. (toim. Ulf Palmenfelt). Åbo: Åbo Akademi. - (Barnkulturforskning i Norden; 1). Riihelä, Monika (2000). Leikkivät tutkijat. Tutkimus lasten keskinäisistä leikeistä, sosiaalisuudesta ja oivaltavasta oppimisesta. [Video ja kirja] Filminova: Stakes. Riihelä, Monika (2001). Storycrafting. [Video] Filminova: Stakes. Riihelä, Monika (2001). Playing researchers. [Video and tex t]. Filminova: Stakes. Saatavilla verkkodokumenttina: http://www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/in_english/ Riihelä, Monika (2004): Sagotering i Norden [Video] Filminova: Stakes.[Video sadutuksesta viidellä pohjoismaisella kielellä] Riihelä, Monika (2004): Saduttamalla jakamiseen. - Julkaisussa: Leikin pikkujättiläinen (toim. Liisa Piiroinen), s.188-199. Helsinki: WSOY. Riihelä, Monika (2005):"Kerro mulle satu" Pienet lapset kertovat. - Julkaisussa: Tahdon sanoa. Kalevalaisten Naisten Liiton 70-vuotisjuhlajulkaisu (toim. Sirpa Huttunen & Pirkko Nuolijärvi), s.118-133. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. - (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; 1035) Riihelä, Monika (2005): Att leka och berätta? Barn skapar kultur. (Artikkeli netissä.) Riihelä, Monika & Karimäki, Reeli & Karlsson, Liisa & Kemppainen, Kaija & Rutanen, Niina (2001): Das Kind war Kind so lange, bis Mutter und Vater gestorben waren. [verkkodokumentti] [viitattu 19.9.2005] Saatavissa: http://www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/Auf_Deutsch/Jahrbuch.htm. Julkaistu myös painettuna: Jarbuch fur finnische-deutsche Literaturbeziehungen (33). Deutsche Bibliothek. Jyväskylä: Gummerus. Riihelä, Monika & Karimäki, Reeli & Karlsson, Liisa & Kemppainen, Kaija & Rutanen, Niina (2001): Lapsi oli lapsi niin kauan että äiti ja isä kuolivat - perhe lasten sanoin. [verkkodokumentti] [viitattu 19.9.2005] Saatavissa: http://www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/Julkaisut/ Rättyä, Kaisu (1999): Föredrag på Biskops Arnö. - Julkaisussa: Aspekter på narrat ivitet. (toim. Ulf Palmenfelt). Åbo: Åbo Akademi. - (Barnkulturforskning i Norden; 2) Rutanen, Niina (1997): Lasten omat kertomukset. Kertomakulttuuri lasten ja aikuisten kohtaamisessa. Oulu: Oulun yliopisto. - Kasvatuspsykologian pro gradu -tutkielma. Rutanen, Niina (1999): Children's Own Stories. What Do Children Tell in Their Own Stories: Opening up Children's Narrative Culture. Narrative Inquiry, 9 (1). Terkki, Marianne (1997):"Mä kerron sen että ystävän saa jos haluaa". Eräiden Satukeikkaprojektiin osallistuvien kuusivuotiaiden päiväkotilasten tarinoiden analyysi. Helsinki: Helsingin yliopisto. - Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Tiira, Kirsi (2000): Yhteistä kieltä etsimässä - Pienten lasten osallisuuden lisäämisestä vesiprojektissa. Helsinki: Helsingin yliopisto. Varhaiskasvatuksen pro gradu -tutkielma. Saatavissa verkkodokumenttina: www.stakes.fi/palvelut/palvelujen_laatu/lapset/Tutkimus/Kirsi_Tiiran_gradu.pdf. [viitattu 17.10.2005] Turakka, Sanna (2002):"Millo minu jatu tullee?" - Sadutus dysfaattisten koululaisten ryhmässä. Joensuu: Joensuun yliopisto. - Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Linkki osaan verkkojulkaisuista Linkki Lapset kertovat -toimitusneuvostoon Yhteyshenkilö:
|
|||||||||||||||||||||||||