SuomeksiPå SvenskaIn EnglishAuf Deutsch

 

 

Lapset kertovat ja toimivat

 

Tervetuloa Lapset kertovat ja toimivat - kehittäjä- ja tutkijaverkoston (LKT) sivustoille.
LKT koordinoi kehittämis- ja tutkimushankkeita, koulutusta ja seminaareja, joissa hakeudutaan erityisesti lasten, mutta myös aikuisten kokemusten äärelle. Osallistava toimintatapa, kuuntelu, vastavuoroisuus, lasten ja aikuisten tutkiva toimintatapa, saduttavat menetelmät ja lasten sekä nuorten oma kulttuuri ovat keskiössä.
  * LKT:llä on oma Lapset kertovat -julkaisusarja (ks. Julkaisut).  
* Lapset kertovat ja toimivat ry:n esite tästä.
* Lisätietoja verkostoon liittymisestä tästä.
* Verkoston historiasta artikkeli
***********************************************************************

AJANKOHTAISIA TAPAHTUMIA KAIKILLE - Tervetuloa!

Katso ajankohtaiset tapahtumat: lapsetkertovat.org

Lyhyesti tapahtumista:

* Lapset kertovat - iltapäivissä käsitellään kiinnostavien tutkijoiden kanssa siitä, mitä uutta on saatu selville lapsinäkökulmaisessa tutkimuksessa ja miten se vaikuttaa toimintaamme lasten kanssa kuten päivähoidossa, koulussa, kulttuuri- ja sosiaalitoimessa, vapaaehtoistyössä, tutkimuksessa, politiikassa ja kotona. Järjestetään Lapsinäkökulma -tutkijaryhmän kanssa. (Ks. tarkemin blogia)

Lisätietoja: lapsetkertovat (a)gmail.com

* Uusi lapsinäkökulmainen blogi: tule lukemaan, kommentoimaan ja voit myös kirjoittaa blogiin: http://lapsinakokulma.wordpress.com/

***********************************************************************


Liity LKT:n sähköpostitiedotuslistalle:

* Lähetä nimesi, sähköpostiosoitteesi, työ/ opiskelupaikkasi ja työtehtäväsi sähköpostilla:
Lapsetkertovat(a)gmail.com (Kirjoita (a):n tilalle @-merkki.)

* Liity Lapset kertovat ja toimivat verkostojäseneksi. Katso tästä.

********************************************************************

LAPSET KERTOVAT -sarjan KIRJOJA JA DVD:tä (lisää tietoa julkaisuista tästä)

* Uusia kirjoja, tutkimuksia ja pro graduja on ilmestynyt - ks. Julkaisut -linkkiä vasemmalla kuten Maailma jossa olen (koululaisten kirjoituksia ja valokuvia) sekä gradut: Kuokkanen, Homikari, Eskelinen.

Sadutus

* Uudistettu perusteos sadutuksesta ja toimintakulttuurin muuttamisesta Sadutus - Avain osallisuuden toimintakulttuuriin
Kirjassa on täysin uusia osia, jossa on tuoreinta tietoa sadutuksen sovellusmahdollisuuksista, esimerkkejä, uusinta teoriaa ja tutkimustietoa sadutuksesta. Katso tarkemmin tästä.

* Suositusta kirjasta on tullut englanninkielinen nettijulkaisu: Your mango, my mango, our mango – storycrafting across cultures:
http://www.taksvarkki.fi/tv/wp-content/uploads/2014/09/Mango-English-edition.pdf (Kokemuksia sadutuksesta kehitysyhteistyössä ja kansainvälisyyskasvatuksessa)
Your Mango

Kansikuva

* Uusi kirja: Puheenvuoroja narratiivisuudesta opetuksessa ja oppimisessa. Ropo, E. & Huttunen, M. (eds.). Tampere: Tampere University Press.

Kirjassa on tietoa mm. siitä, miten koulussa voi saduttaa eri-ikäisten luokissa ja ammatillisessa koulutuksessa.

* Uusi kirja, JO KOLMAS PAINOS: Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan (toim. Karlsson, Liisa & Karimäki, Reeli). Suomen kasvatustieteellisen seuran Kasvatusalan tutkimuksia -sarja nro 57 (2012), hinta: 32e. Katso ESITE.
Tilaa kirja: lapsetkertovat@gmail.com (LKT-jäsenet saavat alennusta kirjasta)
TAI: Koulutuksen tutkimuslaitoksesta: ktl-asiakaspalvelu@jyu.fi TAI: kirjakaupoista.

Julkaisu puhuu lapsen äänellä: Mitä lapset kertovat aikuisille piirtämällä, puhumalla ja toimimalla? Mitkä ovat lapsille ominaisia tapoja kertoa itsestään ja käsityksistään? Miten pienet lapset kommunikoivat? Osaavatko aikuiset kuunnella lasten viestejä? Entä eroavatko lasten tavat aikuisten toimintatavoista?
¨ Osallisuus, toimijuus ja yhteis öllisyys puhuttavat, mutta kokemuksia ja tietoa niiden toteutumisesta lasten arjessa on toistaiseksi vähän. Niinpä teoksessa paneudutaan siihen, miten lapsia voidaan kuulla ja miten lapsinäkökulmaista toimintaa voidaan tutkia ja kehittää – tiedon tuottajina toimivat tässä myös lapset. Lue lisää: HYuutiset

Tulossa vuonna 2014 seuraavat teokset:

* Välkkeitä – valoa ja varjoja lasten hyvinvointikertomuksissa, Estola & Karlsson & Puroila (toim.), Prometheus-kustannus

* Sadutus - avain osallisuuden toimintakulttuurin, Karlsson (täysin uudistettu painos suositusta kirjasta), PS-kustannus

* Kolmas painos suositusta kirjasta: Sinun, minun, meidän mango. Sadutusta yli kulttuurirajojen. Kokemuksia sadutuksesta kehitysyhteistyössä ja kansainvälisyyskasvatuksessa. Sitä saa ilmaiseksi Taksvärkistä: taksvarkki(at)taksvarkki.fi
Kirja on ilmestynyt myös nettijulkaisuna: http://www.taksvarkki.fi/tv/wp-content/uploads/2014/09/Mango3painos.pdf

* KORVAAN PÄIN - lasten omien satujen kirja
Kirjassa 1-12 -vuotiaat kertovat hauskoja, jännittäviä ja miettimään pistäviä tarinoita. Se on aito lasten puheenvuoro. Lisäksi kerrotaan, miten itse voi saduttaa.

104-sivuisessa kirjassa on runsaasti värikuvia. Katso Julkaisut-linkistä ja tarkemmin tästä.

* Satu sai siivet - eteläafrikkalaisten, namibialaisten ja suomalaisten ystävyyskoululaisten kertomia tarinoita neljällä kielellä. Julkaistu syyskuussa 2009. Nettiversio löytyy ylhäällä vasemmalla olevasta "Julkaisut" -linkistä.

* Kirjoja, DVD:tä, videoita ja muuta materiaalia voi tilata. Katso tästä.

* Hanki "KERRO SATU" tai "KERRO SATU tell a story" T-paita. Katso tästä.

* Tarinasäveltämisen taito -oppikirja. Lue tästä lehdistötiedote. Lisää tarinasäveltämisestä: www. tarinasaveltaminen.fi

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

AIEMPAA TOIMINTAA

* Sadutusta eri organisaatiossa kautta Suomen Sadun päivänä 18.10.2014 (ks. tarkemmin yllä mainitusta blogista)

* Koulutusta eri saduttavista menetelmistä syksyn ja talven aikana 2014-2015 (mm. sadutuksen perusteet, lapset päiväkirjureina, tarinasäveltäminen, sadutuksesta kirjaksi, lasten ja ikäihmisten yhteissadutus, sadutus liikunnassa). Koulutus suunnattiin eri alojen toimijoille ja kotiväelle Helsingissä Tarinoiden puiston tiloissa. Kouluttajina sadutuksen kehittäjät, käyttäjät ja tutkijat. Koulutussarjasta sai todistuksen. (Ks. tarkemmin blogista) (ks. muita Tarinoiden puisto -tapahtumia: http://www.lastenkirjallisuustalo.fi)

* Lapsinäkökulmainen tutkimus, mitä kuuluu? kaikille avoin ilmainen seminaari

ke 13.5.2015 klo 10.00–12.15
Paikka: Helsingissä (OKL) Siltavuorenpenger 5A, huone K113

Seminaarin esityksissä aihepiireinä muun muassa:
* päiväkoti ja hyvinvointi
* lasten tekemät havainnot koululuokasta
* vammaiset lapset ja leikki
* lasten ja ikäihmisten yhteinen toiminta
* lapsi kansalaisena ja homekoulukamppailu
Ohjelmassa myös kommentteja ja keskustelua.

Lisätiedot:
https://lapsinakokulma.wordpress.com/lapsinakokulmaisia-tapahtumia/

Blogi: https://lapsetkertovat.wordpress.com/

Riikka Hohti: riikka.hohti (a) helsinki.fi

*Lapsinäkökulmaisen tutkimuksen ja toiminnan seminaari "Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluville!"
kansainvälisen sadututuspäivän aaton aattona ti 18.3.2014 klo 15-19.

Paikka:
Itä-Suomen yliopisto, Savonlinnan kampus, Samposali A118, Kuninkaankartanonkatu 5-7
Suora videoyhteys Joensuun (E204, Educa) ja Kuopion kampuksille (Video1, Canthia)
Voit osallistua koko seminaariin tai sen osaan. Ilmainen sisäänpääsy.

Ohjelma 18.3 klo 15-19
* Lapsinäkökulmainen tutkimus – metodologiaa, menetelmiä ja tutkimuseettisiä tarkastelukulmia,  Liisa Karlsson
* Lapset kamppailemassa oikeuksistaan – Homekoululakko lasten näkökulmasta ”Lapset toteuttavat aktiivista kansalaisuutta leikin kautta”Tuure Tammi 
* Ajan kanssa koululuokassa: aikanäkökulmia lasten etnografisissa kertomuksissa, Riikka Hohti
* Mitä sadutus on? Suomalainen, EU:ssakin palkittu, sadutusmenetelmä pähkinäkuoressa, Liisa Karlsson
* ”Hän itkee missä koti on” – Turvapaikanhakijalasten saduissa ilmenevä hyvinvointi, Minna Lähteenmäki,                                            
* Vammaisten lasten toiveita aikuisille: Nähkää meidät, älkää pelkkää vammaa, Johanna Olli
* Omien työtapojen kehittäminen ja tutkiminen on mahdollista lapsia kuuntelemalla, Hanna Hakomäki
* Yhteiskeskustelua ja seminaarin päätös, Liisa Karlsson

Tarkempi ohjelma ja tietoja tästä.

Tilaisuus järjestettiin yhdessä Itä-Suomen yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa.

* Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – Osaatko kuunnella? -seminaari lasten kanssa toimijoille ja tutkijoille järjestettiin
pe 15.11.2013 klo 10-16 Helsingissä, Siltavuorenpenger 5 A, Minervatorilla
**
tutkimusta, mitä lapset kertovat päivähoidossa, koulussa, kotona hyvinvoinnistaan
** toiminnallisia työryhmiä: metodeja lasten kuunteluun, kohtaamiseen ja tutkimukseen.

Suuren suosin ja paljon kiitosta saaneessa seminaarissa esiteltiin lasten näkökulmia hyvinvointiin sekä viimeaikaista lapsinäkökulmaista tutkimusta ja toimintaa. Pohdimme lasten tapoja käsitellä itselleen tärkeitä asioita ja kertoa niistä. Miten voidaan kuunnella lasten viestejä ja viedä niitä eteenpäin arjessa, tutkimuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa?
Lisää tietoja saat tästä.

 

* Sadutuspäivä 18.10.2013 ja sadutushaaste: ”Sadutamme lokakuussa”
Sadun päivänä 18.10.2013 sadutetiin lapsia ja työkavereita työpaikoilla. Sadutushaasteen otti vastaan sadat toimijat. Ilmoittautuneet toimipisteet löydät tästä: sadutushaasteen 18.10.2013 vastaanottaneet. Katso lisää tästä.

SADUTA HYVÄSTÄ JA KURJASTA PÄIVÄSTÄ lasta tai nuorta Suomessa ja muissa maissa. Tarinoita lisätään nettiin ja osa videoidaan. Katso ohjeet tästä, englanniksi ja muilla kielillä tästä. Kiinnostavaa on kuulla, millaisia päiviä lapsilla on.
Lähettää sadutuksia tälle sivustolle, jos niillä on julkaisulupa kertojalta (ja alaikäisen huoltajalta). Lähetä ne sähköpostissa: sadutus (at) gmail.com

* Ensimmäiset hyvä/ kurjapäivä kertomukset saapuivat Virosta. Vantaalaiset vironkieliset nuoret lukevat tallinnalaisten lasten satuja äidinkielellään:
* http://www.youtube.com/watch?v=A2phHY8QxD0 (Dianan tekemä satunauhoitte)
* http://www.youtube.com/watch?v=egksMYXz6lM (Marilillin tekemä satunauhoitte) 
--- sinunkin tainasi voidaan videoida tai lisätä nettisivuille (ks. blogista tästä)

* 7.5.2013 klo 14.15.-16.00 paneuduttiin bahtinilaisuuteen: (Kielen) oppiminen, opetus ja dialogisuus
Suomen Akatemian TelLis-hanke ja Lapset kertovatja toimivat ry. järjesti kaikille avoimen seminaari-iltapäivän, Siltavuorenpenger 5A, Minerva K218.
Vierailijana Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen professori Hannele Dufva.

Esityksen aiheena oli lasten kielellisen tietoisuuden kehittyminen ja dialoginen ajattelu Bahtinin piirin oppimista koskevien ajatusten näkökulmasta. Miten näkökulma suhteutuu nykyiseen käsitykseen ihmisen toiminnan ympäristösidonnaisuudesta ja yhteistoiminnasta? Miten kieliä tulisi - tai voisi - opettaa ja  miten oppijan itsensä näkökulmia voisi ottaa paremmin huomioon? Esitys sisälsi esimerkkejä tutkimushankkeesta, jossa on kartoitettu lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä ensimmäisten kouluvuosien aikana.

* 20.3.2013 viettettiin kansainvälistä sadutuksen ja sadunkerronan päivää.

Katso aiheesta:
* Katso Ylen Aamu-TV Areenalta 20.3.2013 klo 7.47 eli 29:04 (Liisa Karlsson, Silja Sillanpää) http://areena.yle.fi/tv/1870079
* Lyssna på radio Vega Morgonöppet från Arena 20.3.2013 kl. 8.40 (Liisa Karlsson): http://arenan.yle.fi/ radio/1870085
* Yle Kultkuume 26.3.2013 klo 15.05. (Minna Lähteenmäki)
http://areena.yle.fi/radio/1873514
*
Katso sikermä sadutuspäivän sadutetuista saduista blogissa tästä ja virolaisia satuja tästä ja aikuisten kertomuksia.
* Katso 20.3. illan ohjelma tästä.

* Sadutuspäivänä lähti liikkeelle sadutus haaste.
SADUTA HYVÄSTÄ JA KURJASTA PÄIVÄSTÄ lasta tai nuorta Suomessa ja muissa maissa. Tarinoita lisätään nettiin ja osa videoidaan. Lähetä tarina 20.3.-31.10.2013. Katso ohjeet tästä, englanniksi ja muilla kielillä tästä. Kiinnostavaa on kuulla, millaisia päiviä lapsilla on.
Lähettää sadutuksia tälle sivustolle, jos niillä on julkaisulupa kertojalta (ja alaikäisen huoltajalta). Lähetä ne sähköpostissa: sadutus (at) gmail.com

* Ensimmäiset hyvä/ kurjapäivä kertomukset saapuivat Virosta. Vantaalaiset vironkieliset nuoret lukevat tallinnalaisten lasten satuja äidinkielellään:
* http://www.youtube.com/watch?v=A2phHY8QxD0 (Dianan tekemä satunauhoitte)
* http://www.youtube.com/watch?v=egksMYXz6lM (Marilillin tekemä satunauhoitte) 
--- sinunkin tainasi voidaan videoida tai lisätä nettisivuille (ks. blogista tästä)

* Virallisen sadutushaasteen vastaanottivat 2012: Espoon varhaiskasvatus,osallistujat tästä

* Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke (vuosina 2010-2013):
Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluviin! (TelLis, projektinumero: 1134911)
.
Children tell of their well-being – who listens? Listening to children’s voices and receiving their stories (TelLis, 1134911).
Katso tarkemmin: Lasten äänet kuuluviin!

Hankkeessa tutkitaan, mitä 0-12 -vuotiaat lapset itse kertovat elämästään koulussa, päivähoidossa ja muualla. Mitä tärkeää tietoa opettajat, kasvattajat ja päättäjät saavat lapsilta? Lisäksi ollaan kiinnostuttu ammattilaisten ja lasten välisestä vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa käytetään sadutusta, lapset etnografeina menetelmää, valokuvausta, jututtamista sekä muita narratiivisia menetelmiä.

*LKT:n toiminta tapahtuu myös teemaryhmissä. Näitä ryhmiä ovat mm. koulutus, tutkimus, sadutus, tarinasäveltäminen, kansainvälinen lapsitoiminta ja julkaisutoiminta. Uudet toimijat ovat tervetulleita ryhmiin. Tietoa ja yhteydenotot ryhmiin tästä.

************************************************************************

MUUT AIEMMAT TAPAHTUMAT katso tästä.

VUOSITTAIN TAPAHTUU katso tästä.

****************************************************************

Liity LKT:n sähköpostitiedotuslistalle:

* Lähetä nimesi, sähköpostiosoitteesi, työ/ opiskelupaikkasi ja työtehtäväsi sähköpostilla:
Lapsetkertovat(a)gmail.com (Kirjoita (a):n tilalle @-merkki.)

* Liity Lapset kertovat ja toimivat verkostojäseneksi. Katso tästä.

****************************************************************

Järjestämme säännöllisesti yleisösadutustilaisuuksia. Lasten ja aikuisten kertomukset kirjataan sanatarkasti ja ne kirjoitetaan puhtaaksi vapaaehtoisvoimin. Kaipaamme toimintaan lahjoituksena kannettavia tietokoneita ja printtereitä! Mikäli tiedät lahjoittajan, kerro sähköpostitse: lapsetkertovat (a)gmail.com

****************************************************************

Sadutus kriisitilanteessa

*Apua kriisitilanteisiin sadutuksesta. Katso tästä.

*Koulusurmat koskettavat lapsia ja aikuisia; ahdistaa, pelottaa, raivostuttaa, itkettää. Mitä voin tehdä? Katso aiheesta tästä.

* Pakolaisleireillä elävien lasen sadutettuja satuja, piirroksia ja valokuvia.
Katso linkkiä.


*Tietoa kansainvälisestä hankkeesta: Satusilta - Prdi chirok Kirkukissa.

*********************************************************
APUA SUURTA HÄTÄÄ KÄRSIVILLE LAPSILLE JA PERHEILLE!

Yhteistyökumppanimme Psykologien sosiaalinen vastuu ry. (PSV) kerää rahaa Libanonin sodassa traumatisoituneille lapsille ja heidän perheilleen. PSV:llä on pitkäaikainen yhteistyö perhekeskuksiin ja sosiaalityöntekijöihin Libanonin pakolaisleireille, jonne varat varmasti menevät perille. Lahjoita rahaa psykososiaaliseen kuntoutukseen:
Libanon / Psykologien Sosiaalinen Vastuu,
Sampo
800019-703530, viitenumero 1588.
Katso tarkemmin: Aikuiset sotivat lapset kertovat -linkit tästä.
Lisää tietoa PSV:stä: www.psykologiensosiaalinenvastuu.fi

Vuoden 2007 psykologiksi valittu Sirkku Kivistö kertoo:
"Hurraa, nyt on hätäapukeräyksen (viite:1588) tavoite 16 000 euroa jo saavutettu ja ylitettykin. 14.12. illalla laskemani keräystuotto on 16 791,18€." Lapset ja perheet tarvitsevat kuitenkin edelleenkin varoja, joten keräys jatkuu.


****************************************************************

Sivun alkuun

Lapset kertovat -pääsivulle


Yhteyshenkilö: