Lapset kertovat ja toimivat
|
Tervetuloa Lapset kertovat ja toimivat - kehittäjä- ja tutkijaverkoston (LKT) sivustoille.
LKT
koordinoi kehittämis- ja tutkimushankkeita, koulutusta ja seminaareja,
joissa hakeudutaan erityisesti lasten, mutta myös aikuisten kokemusten
äärelle. Osallistava toimintatapa, kuuntelu, vastavuoroisuus, lasten ja
aikuisten tutkiva toimintatapa, saduttavat menetelmät ja lasten sekä
nuorten oma kulttuuri ovat keskiössä. |
|
|
* LKT:llä on oma Lapset kertovat -julkaisusarja (ks. Julkaisut). |
|
* Lapset kertovat ja toimivat ry:n esite tästä.
* Lisätietoja verkostoon liittymisestä tästä.
* Verkoston historiasta artikkeli
***********************************************************************
AJANKOHTAISIA TAPAHTUMIA KAIKILLE - Tervetuloa!
Katso ajankohtaiset tapahtumat: lapsetkertovat.org
Lyhyesti tapahtumista:
* Lapset kertovat - iltapäivissä
käsitellään kiinnostavien tutkijoiden kanssa siitä, mitä uutta on saatu
selville lapsinäkökulmaisessa tutkimuksessa ja miten se vaikuttaa
toimintaamme lasten kanssa kuten päivähoidossa, koulussa, kulttuuri- ja
sosiaalitoimessa, vapaaehtoistyössä, tutkimuksessa, politiikassa ja
kotona. Järjestetään Lapsinäkökulma -tutkijaryhmän kanssa. (Ks.
tarkemin blogia)
Lisätietoja: lapsetkertovat (a)gmail.com
* Uusi lapsinäkökulmainen blogi: tule lukemaan, kommentoimaan ja voit myös kirjoittaa blogiin: http://lapsinakokulma.wordpress.com/
***********************************************************************
Liity LKT:n sähköpostitiedotuslistalle:
* Lähetä nimesi, sähköpostiosoitteesi, työ/ opiskelupaikkasi ja työtehtäväsi sähköpostilla:
Lapsetkertovat(a)gmail.com (Kirjoita (a):n tilalle @-merkki.)
* Liity Lapset kertovat ja toimivat verkostojäseneksi. Katso tästä.
********************************************************************
LAPSET KERTOVAT -sarjan KIRJOJA JA DVD:tä (lisää tietoa julkaisuista tästä)
* Uusia kirjoja, tutkimuksia ja pro graduja
on ilmestynyt - ks. Julkaisut -linkkiä vasemmalla kuten Maailma jossa
olen (koululaisten kirjoituksia ja valokuvia) sekä gradut: Kuokkanen,
Homikari, Eskelinen.
 |
* Uudistettu perusteos sadutuksesta ja toimintakulttuurin muuttamisesta Sadutus - Avain osallisuuden toimintakulttuuriin
Kirjassa on täysin uusia osia, jossa on tuoreinta tietoa sadutuksen
sovellusmahdollisuuksista, esimerkkejä, uusinta teoriaa ja
tutkimustietoa sadutuksesta. Katso tarkemmin tästä. |

|
* Uusi kirja: Puheenvuoroja narratiivisuudesta opetuksessa ja oppimisessa. Ropo, E. & Huttunen, M. (eds.). Tampere: Tampere University Press.
Kirjassa on tietoa mm. siitä, miten koulussa voi saduttaa eri-ikäisten luokissa ja ammatillisessa koulutuksessa.
|
* Uusi kirja, JO KOLMAS PAINOS: Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan (toim.
Karlsson, Liisa & Karimäki, Reeli). Suomen kasvatustieteellisen
seuran Kasvatusalan tutkimuksia -sarja nro 57 (2012), hinta: 32e. Katso
ESITE.
Tilaa kirja: lapsetkertovat@gmail.com (LKT-jäsenet saavat alennusta kirjasta)
TAI: Koulutuksen tutkimuslaitoksesta: ktl-asiakaspalvelu@jyu.fi TAI: kirjakaupoista.

|
Julkaisu
puhuu lapsen äänellä: Mitä lapset kertovat aikuisille piirtämällä,
puhumalla ja toimimalla? Mitkä ovat lapsille ominaisia tapoja kertoa
itsestään ja käsityksistään? Miten pienet lapset kommunikoivat?
Osaavatko aikuiset kuunnella lasten viestejä? Entä eroavatko lasten
tavat aikuisten toimintatavoista?
¨ Osallisuus, toimijuus ja yhteis öllisyys puhuttavat, mutta kokemuksia
ja tietoa niiden toteutumisesta lasten arjessa on toistaiseksi vähän.
Niinpä teoksessa paneudutaan siihen, miten lapsia voidaan kuulla ja
miten lapsinäkökulmaista toimintaa voidaan tutkia ja kehittää – tiedon
tuottajina toimivat tässä myös lapset. Lue lisää: HYuutiset |
Tulossa vuonna 2014 seuraavat teokset:
* Välkkeitä – valoa ja varjoja lasten hyvinvointikertomuksissa, Estola & Karlsson & Puroila (toim.), Prometheus-kustannus
* Sadutus - avain osallisuuden toimintakulttuurin, Karlsson (täysin uudistettu painos suositusta kirjasta), PS-kustannus
 |
* KORVAAN PÄIN - lasten omien satujen kirja
Kirjassa 1-12 -vuotiaat kertovat hauskoja, jännittäviä ja miettimään
pistäviä tarinoita. Se on aito lasten puheenvuoro. Lisäksi kerrotaan,
miten itse voi saduttaa.
104-sivuisessa kirjassa on runsaasti värikuvia. Katso Julkaisut-linkistä ja tarkemmin tästä. |
* Satu sai siivet - eteläafrikkalaisten,
namibialaisten ja suomalaisten ystävyyskoululaisten kertomia tarinoita
neljällä kielellä. Julkaistu syyskuussa 2009. Nettiversio löytyy
ylhäällä vasemmalla olevasta "Julkaisut" -linkistä.
* Kirjoja, DVD:tä, videoita ja muuta materiaalia voi tilata. Katso tästä.
* Hanki "KERRO SATU" tai "KERRO SATU tell a story" T-paita. Katso tästä.
* Tarinasäveltämisen taito -oppikirja. Lue tästä lehdistötiedote. Lisää tarinasäveltämisestä: www. tarinasaveltaminen.fi
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
AIEMPAA TOIMINTAA
* Sadutusta eri organisaatiossa kautta Suomen Sadun päivänä 18.10.2014 (ks. tarkemmin yllä mainitusta blogista)
* Koulutusta eri saduttavista menetelmistä
syksyn ja talven aikana 2014-2015 (mm. sadutuksen perusteet, lapset
päiväkirjureina, tarinasäveltäminen, sadutuksesta kirjaksi, lasten ja
ikäihmisten yhteissadutus, sadutus liikunnassa). Koulutus suunnattiin
eri alojen toimijoille ja kotiväelle Helsingissä Tarinoiden puiston
tiloissa. Kouluttajina sadutuksen kehittäjät, käyttäjät ja tutkijat.
Koulutussarjasta sai todistuksen. (Ks. tarkemmin blogista) (ks. muita Tarinoiden puisto -tapahtumia: http://www.lastenkirjallisuustalo.fi) * Lapsinäkökulmainen tutkimus, mitä kuuluu? kaikille avoin ilmainen seminaari
ke 13.5.2015 klo 10.00–12.15
Paikka: Helsingissä (OKL) Siltavuorenpenger 5A, huone K113
Seminaarin esityksissä aihepiireinä muun muassa:
* päiväkoti ja hyvinvointi
* lasten tekemät havainnot koululuokasta
* vammaiset lapset ja leikki
* lasten ja ikäihmisten yhteinen toiminta
* lapsi kansalaisena ja homekoulukamppailu
Ohjelmassa myös kommentteja ja keskustelua.
Lisätiedot:
https://lapsinakokulma.wordpress.com/lapsinakokulmaisia-tapahtumia/
Blogi: https://lapsetkertovat.wordpress.com/
Riikka Hohti: riikka.hohti (a) helsinki.fi
*Lapsinäkökulmaisen
tutkimuksen ja toiminnan seminaari "Lapset kertovat hyvinvoinnistaan –
kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluville!"
kansainvälisen sadututuspäivän aaton aattona ti 18.3.2014 klo 15-19.
Paikka: Itä-Suomen yliopisto, Savonlinnan kampus, Samposali A118, Kuninkaankartanonkatu 5-7
Suora videoyhteys Joensuun (E204, Educa) ja Kuopion kampuksille (Video1, Canthia)
Voit osallistua koko seminaariin tai sen osaan. Ilmainen sisäänpääsy.
Ohjelma 18.3 klo 15-19
* Lapsinäkökulmainen tutkimus – metodologiaa, menetelmiä ja tutkimuseettisiä tarkastelukulmia, Liisa Karlsson
* Lapset kamppailemassa oikeuksistaan – Homekoululakko lasten näkökulmasta ”Lapset toteuttavat aktiivista kansalaisuutta leikin kautta”, Tuure Tammi
* Ajan kanssa koululuokassa: aikanäkökulmia lasten etnografisissa kertomuksissa, Riikka Hohti
* Mitä sadutus on? Suomalainen, EU:ssakin palkittu, sadutusmenetelmä pähkinäkuoressa, Liisa Karlsson
* ”Hän itkee missä koti on” – Turvapaikanhakijalasten saduissa ilmenevä hyvinvointi, Minna Lähteenmäki,
* Vammaisten lasten toiveita aikuisille: Nähkää meidät, älkää pelkkää vammaa, Johanna Olli
* Omien työtapojen kehittäminen ja tutkiminen on mahdollista lapsia kuuntelemalla, Hanna Hakomäki
* Yhteiskeskustelua ja seminaarin päätös, Liisa Karlsson
Tarkempi ohjelma ja tietoja tästä.
Tilaisuus järjestettiin yhdessä Itä-Suomen yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa.
* Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – Osaatko kuunnella? -seminaari lasten kanssa toimijoille ja tutkijoille järjestettiin
pe 15.11.2013 klo 10-16 Helsingissä, Siltavuorenpenger 5 A, Minervatorilla
** tutkimusta, mitä lapset kertovat päivähoidossa, koulussa, kotona hyvinvoinnistaan
** toiminnallisia työryhmiä: metodeja lasten kuunteluun, kohtaamiseen ja tutkimukseen.
Suuren suosin ja paljon kiitosta saaneessa seminaarissa esiteltiin lasten näkökulmia hyvinvointiin sekä viimeaikaista
lapsinäkökulmaista tutkimusta ja toimintaa. Pohdimme lasten tapoja
käsitellä itselleen tärkeitä asioita ja kertoa niistä. Miten voidaan
kuunnella lasten viestejä ja viedä niitä eteenpäin arjessa,
tutkimuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa?
Lisää tietoja saat tästä.
* Sadutuspäivä 18.10.2013 ja sadutushaaste: ”Sadutamme lokakuussa”
Sadun
päivänä 18.10.2013 sadutetiin lapsia ja työkavereita työpaikoilla.
Sadutushaasteen otti vastaan sadat toimijat. Ilmoittautuneet
toimipisteet löydät tästä: sadutushaasteen 18.10.2013 vastaanottaneet. Katso lisää tästä.
SADUTA HYVÄSTÄ JA KURJASTA PÄIVÄSTÄ lasta tai nuorta Suomessa ja muissa maissa. Tarinoita lisätään nettiin ja osa videoidaan. Katso ohjeet tästä, englanniksi ja muilla kielillä tästä. Kiinnostavaa on kuulla, millaisia päiviä lapsilla on.
Lähettää sadutuksia tälle sivustolle, jos niillä on julkaisulupa
kertojalta (ja alaikäisen huoltajalta). Lähetä ne sähköpostissa:
sadutus (at) gmail.com
* Ensimmäiset hyvä/ kurjapäivä kertomukset saapuivat Virosta.
Vantaalaiset vironkieliset nuoret lukevat tallinnalaisten lasten satuja
äidinkielellään:
* http://www.youtube.com/watch?v=A2phHY8QxD0 (Dianan tekemä satunauhoitte)
* http://www.youtube.com/watch?v=egksMYXz6lM (Marilillin tekemä satunauhoitte)
--- sinunkin tainasi voidaan videoida tai lisätä nettisivuille (ks. blogista tästä)
* 7.5.2013 klo 14.15.-16.00 paneuduttiin bahtinilaisuuteen: (Kielen) oppiminen, opetus ja dialogisuus
Suomen Akatemian TelLis-hanke ja Lapset kertovatja toimivat ry.
järjesti kaikille avoimen seminaari-iltapäivän, Siltavuorenpenger 5A,
Minerva K218.
Vierailijana Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen professori Hannele Dufva.
Esityksen aiheena oli lasten kielellisen tietoisuuden kehittyminen ja
dialoginen ajattelu Bahtinin piirin oppimista koskevien ajatusten
näkökulmasta. Miten näkökulma suhteutuu nykyiseen käsitykseen ihmisen
toiminnan ympäristösidonnaisuudesta ja yhteistoiminnasta? Miten kieliä
tulisi - tai voisi - opettaa ja miten oppijan itsensä näkökulmia
voisi ottaa paremmin huomioon? Esitys sisälsi esimerkkejä
tutkimushankkeesta, jossa on kartoitettu lasten kielellisen
tietoisuuden kehittymistä ensimmäisten kouluvuosien aikana.
* 20.3.2013 viettettiin kansainvälistä sadutuksen ja sadunkerronan päivää.
Katso aiheesta:
* Katso Ylen Aamu-TV Areenalta 20.3.2013 klo 7.47 eli 29:04 (Liisa Karlsson, Silja Sillanpää) http://areena.yle.fi/tv/1870079
* Lyssna på radio Vega Morgonöppet från Arena 20.3.2013 kl. 8.40 (Liisa Karlsson): http://arenan.yle.fi/ radio/1870085
* Yle Kultkuume 26.3.2013 klo 15.05. (Minna Lähteenmäki)
http://areena.yle.fi/radio/1873514
* Katso sikermä sadutuspäivän sadutetuista saduista blogissa tästä ja virolaisia satuja tästä ja aikuisten kertomuksia.
* Katso 20.3. illan ohjelma tästä.
* Sadutuspäivänä lähti liikkeelle sadutus haaste.
SADUTA HYVÄSTÄ JA KURJASTA PÄIVÄSTÄ
lasta tai nuorta Suomessa ja muissa maissa. Tarinoita lisätään nettiin
ja osa videoidaan. Lähetä tarina 20.3.-31.10.2013. Katso ohjeet tästä, englanniksi ja muilla kielillä tästä. Kiinnostavaa on kuulla, millaisia päiviä lapsilla on.
Lähettää sadutuksia tälle sivustolle, jos niillä on julkaisulupa
kertojalta (ja alaikäisen huoltajalta). Lähetä ne sähköpostissa:
sadutus (at) gmail.com
*
Ensimmäiset hyvä/ kurjapäivä kertomukset saapuivat Virosta.
Vantaalaiset vironkieliset nuoret lukevat tallinnalaisten lasten satuja
äidinkielellään:
* http://www.youtube.com/watch?v=A2phHY8QxD0 (Dianan tekemä satunauhoitte)
* http://www.youtube.com/watch?v=egksMYXz6lM (Marilillin tekemä satunauhoitte)
--- sinunkin tainasi voidaan videoida tai lisätä nettisivuille (ks. blogista tästä)
* Virallisen sadutushaasteen vastaanottivat 2012: Espoon varhaiskasvatus,osallistujat tästä
* Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke (vuosina 2010-2013):
Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee? Lasten äänet kuuluviin! (TelLis, projektinumero: 1134911).
Children
tell of their well-being – who listens? Listening to children’s
voices and receiving their stories (TelLis, 1134911).
Katso tarkemmin: Lasten äänet kuuluviin!
Hankkeessa tutkitaan, mitä 0-12 -vuotiaat lapset itse kertovat
elämästään koulussa, päivähoidossa ja muualla. Mitä tärkeää tietoa
opettajat, kasvattajat ja päättäjät saavat lapsilta? Lisäksi ollaan
kiinnostuttu ammattilaisten ja lasten välisestä vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksessa käytetään sadutusta, lapset etnografeina menetelmää,
valokuvausta, jututtamista sekä muita narratiivisia menetelmiä.
*LKT:n toiminta tapahtuu myös teemaryhmissä.
Näitä ryhmiä ovat mm. koulutus, tutkimus, sadutus, tarinasäveltäminen,
kansainvälinen lapsitoiminta ja julkaisutoiminta. Uudet toimijat ovat
tervetulleita ryhmiin. Tietoa ja yhteydenotot ryhmiin tästä.
************************************************************************
MUUT AIEMMAT TAPAHTUMAT katso tästä.
VUOSITTAIN TAPAHTUU katso tästä.
****************************************************************
Liity LKT:n sähköpostitiedotuslistalle:
* Lähetä nimesi, sähköpostiosoitteesi, työ/ opiskelupaikkasi ja työtehtäväsi sähköpostilla:
Lapsetkertovat(a)gmail.com (Kirjoita (a):n tilalle @-merkki.)
* Liity Lapset kertovat ja toimivat verkostojäseneksi. Katso tästä.
****************************************************************
Järjestämme
säännöllisesti yleisösadutustilaisuuksia. Lasten ja aikuisten
kertomukset kirjataan sanatarkasti ja ne kirjoitetaan puhtaaksi
vapaaehtoisvoimin. Kaipaamme toimintaan lahjoituksena kannettavia tietokoneita ja printtereitä! Mikäli tiedät lahjoittajan, kerro sähköpostitse: lapsetkertovat (a)gmail.com
****************************************************************
Sadutus kriisitilanteessa
*Apua kriisitilanteisiin sadutuksesta. Katso tästä.
*Koulusurmat koskettavat lapsia ja aikuisia; ahdistaa, pelottaa, raivostuttaa, itkettää. Mitä voin tehdä? Katso aiheesta tästä.
* Pakolaisleireillä elävien lasen sadutettuja satuja, piirroksia ja valokuvia.
Katso linkkiä.
*Tietoa kansainvälisestä hankkeesta: Satusilta - Prdi chirok Kirkukissa.
*********************************************************
APUA SUURTA HÄTÄÄ KÄRSIVILLE LAPSILLE JA PERHEILLE!
Yhteistyökumppanimme Psykologien sosiaalinen vastuu ry.
(PSV) kerää rahaa Libanonin sodassa traumatisoituneille lapsille ja
heidän perheilleen. PSV:llä on pitkäaikainen yhteistyö perhekeskuksiin
ja sosiaalityöntekijöihin Libanonin pakolaisleireille, jonne varat
varmasti menevät perille. Lahjoita rahaa psykososiaaliseen
kuntoutukseen:
Libanon / Psykologien Sosiaalinen Vastuu,
Sampo 800019-703530, viitenumero 1588.
Katso tarkemmin: Aikuiset sotivat lapset kertovat -linkit tästä.
Lisää tietoa PSV:stä: www.psykologiensosiaalinenvastuu.fi
Vuoden 2007 psykologiksi valittu Sirkku Kivistö kertoo:
"Hurraa,
nyt on hätäapukeräyksen (viite:1588) tavoite 16 000 euroa jo
saavutettu ja ylitettykin. 14.12. illalla laskemani keräystuotto on
16 791,18€." Lapset ja perheet tarvitsevat kuitenkin edelleenkin varoja, joten keräys jatkuu.
****************************************************************
Sivun alkuun
Lapset kertovat -pääsivulle
Yhteyshenkilö:
|