Sandaholm 612

Från RA. From the Swedish
State Archives.

Ur Svenska Järnvägsmuseets samling - från BJ-tiden. From
The Swedish Railway Museum collection - from the BJ times (1933-1948).
Ritning av vaktstugan finns här.
Drawing of the building
is available here.
Kost: Stationshuset och uthusbyggnad
9.500kr.
|
Sandaholms håll- last
och militármöteplats. Km.55+896
Banvaktsstuga med uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn,
i det närmaste färdigt.
Personplattform 30 meter.
Rundspår om 135 m. hinderfri längd.
Tvänne stickspår om resp. 231 och 41
meters hinderfri längd.
Specialväxel finnes för stickspårets införande
i norra änden på huvudspåret, varigenom en rundspårslängd om 400 meter kan
erhållas. Terrasseringen är verkställd.
|
Ur Besiktning 1928
|
Banvakt: K N
Olsson (född 1896): 19 november 1928.
Einar
Bergqvist: 19XX-1949 (1948). Han var banförman och efterträdde Rosin som banmästare
1949.
Inför invigningen kallades
stationen även Sanda och Järnsjö.
I Provinstidningen
Dalsland (30 nov. 1928) står det-
- I närheten av Järnsjön, en rätt betydande sjö f.ö.
ligger så Sandaholm håll- och lastplatser med alla
betingelser, bl.a. att ble ett betydande och
behagligt "strand bad"; stor öppen strand med ypperlig sandbotten.
I Karlstads-Tidning (1 dec. 1928) står det-
-
Vid Sillegårdsed i närnheten av Sandaholms station har man återigen
måst utföra ett mödosamt och drygt arbete för att få fram järnvägen.
Här finns en km. lang skärning; en väldig bankfyllnad om c:a 300 m.
längd och med en höjd av upp till 18 och en bredd av bortåt 60
meter har här slunkat mer än 50,000 kbm. fyllnadsämnen.
Vid invigning hade stationen icke hunnits fullbordas.
Sandstranden vid Järnsjön ägdes av järnvägen, som var intresserad av att
få resande naturligtvis. Man skall ha haft något slags
"badtågsbiljett" Årjäng-Sandaholm ToR för detta. Initiativtagare skall en provinsialläkare
i Årjäng ha varit. [HK]
Onsdag den 11 mars
1931 ett tåg från Åmål till Årjäng blev fastnad i snön och måste skottas los.
Det var ett par timmer försenad. På torsdag morgon tågen i både riktningar åkte
fast igen.
1949 trafikens omfattning: 518 godsexpeditioner.
Vattentorn/Watertower

Från Lantarkivet i Göteborg. From the Regional Archives
in Gothenburg.

|
Vattenstation i Sandaholm utgöres av vattentorn av trä på tegelmurar innehållande
en cistern men 40 m3 rymd och erhålles vatten [ord saknas]-ll densamma från Järnsjön. Uppfordringen sker med en
elektrisk driven centrifugalpump enligt lämnande 400 minutliter. Prov
pumpning kunde ej verställas
emedan monteringen ej var fullbordad.
|
Ur Besiktning 1928
|
Se även Stefan Nilssons sida.
|