Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  Uppdaterad: 07 nov 2023

Sandaholm biljet

 Sandaholm 612

Från RA. From the Swedish State Archives.

Ur Svenska Järnvägsmuseets samling - från BJ-tiden. From The Swedish Railway Museum collection - from the BJ times (1933-1948).

 

Ritning av vaktstugan finns här. Drawing of the building is available here.

Kost: Stationshuset och uthusbyggnad 9.500kr.

 

Sandaholms håll- last och militármöteplats. Km.55+896

Banvaktsstuga med uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn, i det närmaste färdigt.

Personplattform 30 meter.

Rundspår om 135 m. hinderfri längd.

Tvänne stickspår om resp. 231 och 41 meters hinderfri längd.

Specialväxel finnes för stickspårets införande i norra änden på huvudspåret, varigenom en rundspårslängd om 400 meter kan erhållas. Terrasseringen är verkställd.

Ur Besiktning 1928

 

Banvakt: K N Olsson (född 1896): 19 november 1928.

             Einar Bergqvist: 19XX-1949 (1948). Han var banförman och efterträdde Rosin som banmästare 1949.

Inför invigningen kallades stationen även Sanda och Järnsjö.

I Provinstidningen Dalsland (30 nov. 1928) står det-

- I närheten av Järnsjön, en rätt betydande sjö f.ö. ligger så Sandaholm håll- och lastplatser med alla betingelser, bl.a. att ble ett betydande och behagligt "strand bad"; stor öppen strand med ypperlig sandbotten.

 I Karlstads-Tidning (1 dec. 1928) står det-

- Vid Sillegårdsed i närnheten av Sandaholms station har man återigen måst utföra ett mödosamt och drygt arbete för att få fram järnvägen. Här finns en km. lang skärning; en väldig bankfyllnad om c:a 300 m. längd och med en höjd av upp till 18 och en bredd av bortåt 60 meter har här slunkat mer än 50,000 kbm. fyllnadsämnen.

Vid invigning hade stationen icke hunnits fullbordas.

Sandstranden vid Järnsjön ägdes av järnvägen, som var intresserad av att få resande naturligtvis. Man skall ha haft något slags "badtågsbiljett" Årjäng-Sandaholm ToR för detta. Initiativtagare skall en provinsialläkare i Årjäng ha varit. [HK]

Onsdag den 11 mars 1931 ett tåg från Åmål till Årjäng blev fastnad i snön och måste skottas los. Det var ett par timmer försenad. På torsdag morgon tågen i både riktningar åkte fast igen.

1949 trafikens omfattning: 518 godsexpeditioner.

Vattentorn/Watertower

Från Lantarkivet i Göteborg. From the Regional Archives in Gothenburg.

Bra dåtiden bild saknas/No good contemporary picture

 

Vattenstation i Sandaholm utgöres av vattentorn av trä på tegelmurar innehållande en cistern men 40 m3 rymd och erhålles vatten [ord saknas]-ll densamma från Järnsjön. Uppfordringen sker med en elektrisk driven centrifugalpump enligt lämnande 400 minutliter. Prov pumpning kunde ej verställas emedan monteringen ej var fullbordad.

Ur Besiktning 1928

 

Se även Stefan Nilssons sida.