
Från RA. From the Swedish Archives.

Från Sveriges järnvägmuseets samling. From the Swedish Railway Museum's collection.
Ritningen på vaktstugan finns här.
Drawing of this building is available here.
|
Åsebyfors halt and good station. Km 59+327
Station with outbuildings
etc. like in Jakobsbyn.
Almost completed.
Passenger platform 30 meters.
Good platform
10 meters.
Passing track
131 meters free clearance.
Siding of 50 meters free clearance.
|
Åsebyfors håll- och
lastplats. Km. 59+327
Banvaktsstuga
med uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn i det närmaste
färdig.
Personplattform
30 meter.
Lastkaj 10
meter.
Rundspår om
131 meters hinderfri längd.
Stickspår om
50 meters hinderfri längd.
|
|
Ur Besiktning
1928.
|
Åsebyfors var
den enda station som förenades med posten, men snart efter ÅmÅJs konkurs förelåg Postdirektör i västra distriktet
att posten dra sig tillbaka från järnvägsstationen. Agot
Kullander blev poststations föreståndare.
Åsebyfors was the
only station that was combined with a post office; however, shortly after ÅmÅJ went
into bankruptcy the
director for the Western post district suggested that the post office should be withdrawn from the railway
station.
Plats vakterna: Agot Kullandar (1896) 1928-
Banbiträde: Oscar Kullandar
(1897)1928-
I Provinstidningen
Dalsland (30 nov. 1928) står det-
- Åsebyfors, med en smula
industri som nu bör kunna utveklas ....
I Karlstads
Tidningen (1 december 1928) står det-
- Järnvägen löper vidare utefter den vackra, högt
liggande och djupa Järnsjön ända till Åsebyn. Vid Åsenbyfors och Tenvik noterar
man industriell livaktighet: elektricitetsverk, kvarn, såg och snickerifabrik
samt väveri och ullspinneri. Här är nog järnvägen mycket välkommen.
Trots de höga förväntningarna var Åsebyfors
inte lönsam - under åren 1931 var det bara 28 lastade vagnar och inga lossade
vagnar.
1949 Trafikens omfattning: 518 godsexpeditioner.
Bron
Se även Stefan Nilssons sida.