Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  

 Åsebyfors

Från RA. From the Swedish Archives.

Från Sveriges järnvägmuseets samling. From the Swedish Railway Museum's collection.

Ritningen på vaktstugan finns här. Drawing of this building is available here.

Åsebyfors halt and good station. Km 59+327

Station with outbuildings etc. like in Jakobsbyn. Almost completed.

Passenger platform 30 meters.

Good platform 10 meters.

Passing track 131 meters free clearance.

Siding of 50 meters free clearance.

Åsebyfors håll- och lastplats. Km. 59+327

Banvaktsstuga med uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn i det närmaste färdig.

Personplattform 30 meter.

Lastkaj 10 meter.

Rundspår om 131 meters hinderfri längd.

Stickspår om 50 meters hinderfri längd.

Ur Besiktning 1928.

Åsebyfors var den enda station som förenades med posten, men snart efter ÅmÅJs konkurs förelåg Postdirektör i västra distriktet att posten dra sig tillbaka från järnvägsstationen. Agot Kullander blev poststations föreståndare.

Åsebyfors was the only station that was combined with a post office; however, shortly after ÅmÅJ went into bankruptcy the director for the Western post district suggested that the post office should be withdrawn from the railway station.

Plats vakterna: Agot Kullandar (1896) 1928-

Banbiträde: Oscar Kullandar (1897)1928-

I Provinstidningen Dalsland (30 nov. 1928) står det-

- Åsebyfors, med en smula industri som nu bör kunna utveklas ....

I Karlstads Tidningen (1 december 1928) står det-

- Järnvägen löper vidare utefter den vackra, högt liggande och djupa Järnsjön ända till Åsebyn. Vid Åsenbyfors och Tenvik noterar man industriell livaktighet: elektricitetsverk, kvarn, såg och snickerifabrik samt väveri och ullspinneri. Här är nog järnvägen mycket välkommen.

Trots de höga förväntningarna var Åsebyfors inte lönsam - under åren 1931 var det bara 28 lastade vagnar och inga lossade vagnar.

1949 Trafikens omfattning: 518 godsexpeditioner.

Bron

<< Leverhögen

Sandaholm >>

Se även Stefan Nilssons sida.