
Från RA. From the Swedish Archives.

Från Sveriges järnvägmuseets samling. From the Swedish Railway Museum's collection.
Ritningen på vaktstugan finns här.
Drawing of this building is available here.
Åsebyfors halt and good station. Km 59+327
Station with outbuildings
etc. like in Jakobsbyn.
Almost completed.
Passenger platform 30 meters.
Good platform
10 meters.
Passing track
131 meters free clearance.
Siding of 50 meters free clearance.
|
Åsebyfors håll- och
lastplats. Km. 59+327
Banvaktsstuga
med uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn i det närmaste
färdig.
Personplattform
30 meter.
Lastkaj 10
meter.
Rundspår om
131 meters hinderfri längd.
Stickspår om
50 meters hinderfri längd.
|
Ur Besiktning
1928.
|
Åsebyfors var
den enda station som förenades med posten, men snart efter ÅmÅJs konkurs förelåg Postdirektör i västra distriktet
att posten dra sig tillbaka från järnvägsstationen. Agot
Kullander blev poststations föreståndare.
Åsebyfors was the
only station that was combined with a post office; however, shortly after ÅmÅJ went
into bankruptcy the
director for the Western post district suggested that the post office should be withdrawn from the railway
station.
Plats vakterna: Agot Kullandar (1896) 1928-
Banbiträde: Oscar Kullandar
(1897)1928-
I Provinstidningen
Dalsland (30 nov. 1928) står det-
- Åsebyfors, med en smula
industri som nu bör kunna utveklas ....
I Karlstads
Tidningen (1 december 1928) står det-
- Järnvägen löper vidare utefter den vackra, högt
liggande och djupa Järnsjön ända till Åsebyn. Vid Åsenbyfors och Tenvik noterar
man industriell livaktighet: elektricitetsverk, kvarn, såg och snickerifabrik
samt väveri och ullspinneri. Här är nog järnvägen mycket välkommen.
Trots de höga förväntningarna var Åsebyfors
inte lönsam - under åren 1931 var det bara 28 lastade vagnar och inga lossade
vagnar.
1949 Trafikens omfattning: 518 godsexpeditioner.
Bron
Se även Stefan Nilssons sida.