Ban Teknik
Ur P.M.
av Gustav Englund, 12 oktober 1929: -
- Den är normalspårig och belagd med 12 meters räls av
27,3 kg. vikt pr. meter. Banan framgår i stor utsträckning i ogynnsam terräng
med flera lutningar upp till 16 o/oo. ... Antal
slipers utgöras 16 pr. räls.
(It is a normal gauge railway with 12 metre long rails of a weight of 27.3 kg
per metre. The railway is
built through often difficult terrain with many curves of up to 16%.... There are 16 ties per rail.)
Ur Utreding om trafikering av Åmål-Årjängs
Järnväg, 22 October 1933:
-Banan korsar i plan 11 st. vägar, varav 9 st. måste
bevakas.
Spåret är lyftat med en skenförhöjning
i kurvor, avpassad efter högsta tillåtna hastigheten.
Skenorna av stål ha en normalvikt av:
27,8 kg. pr m. 68,338 meter spårlängd
27,3 " "" 900 " (närmast Årjäng,
inköpta från D.V.V.J.)
22,3 " 5,440 " (linjen till Kättilsbyn
samt Djuphamnsspåret med utdragsspår) .
Normallängden på skenorna är 12 meter. Skarvförbindningarna
utgöras av dubbla vinkelskarvjärn.
Syllarna, som är oimpregnerade, har en längd på 2,4 m, (8 fot)
och en tjocklek på 180 mm. med undantag av för år 1933 inlagda, som hava en längd på 2,7 m. (9 fot). Antalet syllar under
skena av 12 m. längd är på huvudlinjen 16 st. och på sidolinjen 15 st.
Största syllavståndet är på huvudlinjen 770 mm. och på sidolinjen 680 mm.
På huvudlinjen Åmål Östra - Årjäng, 69,238 m. ägande längd,
ligga sålunda c:a1 92,300 st. syllar samt på Kättilsby - och Djuphamnsspåret c:a 6,800 st.,
tillsammans c:a 99,100 st., syllar i stationernas sidospår oräknade.
Syllarna inlades i banan följande år:
1026 c:a 15,000 st (närmast Åmål)
1927 c:a 40,000 st (till km 40)
1928 c:a 40,000 st (till Årjäng)
Syllutbytet har för sig gått i följande omfattning, sedan
järnvägen öppnades för allmän trafik:
1929 intet.
1930 580 st.
1931 2408 st.
1932 4260 st.
1933 2800 st.
Summa 10048 st. Ur Provinstidning Dalsland 28.11.30 s5
Bannen
är bygget för en hästighet av 60km. i timmen. Axeltryckt på lok
är 12 ton och på vagnar 14 ton. Lägsta kurvradien är 300m. Rälsvikten
på huvulinjen är 27,8/m och på bibana 22,3/m. Största stigningen är
1/60 m., eller 16,07'/00. Balanlinjen = den höjd som befinnes under
grusningen är vid Åmål 48,9 (B.J: 49,4) och vid Norane den högsta
punkten, 189,60.
Syllfördelning/Sleeper spacing
Banvall

Från Lantarkivet i Göteborg

Ömmeln 24 juni 1930.
Fotografen Birger Hultgren. Från Åmåls Kommuns Arkiv.
Det här bild visar tydligt banvallen. This
picture clearly shows how well the ballasting and railway bank were built
Växel PDF Turnout
Signaler
Åmål till Sillerud
mot Åmål ___Sillerud mot Årjäng till Årjäng
Semaforerna var målade vita/röda och troligen var levererade av ÅSSA i
Åtvidaberg.

Från http://www.ekeving.se.
Riksarkivet 1950.
|