Från RA. From the Swedish State Archives.

Från Sveriges Järnvägsmuseet.
From the Swedish Railway Museum..
Ritning av vaktstugan finns här.
Drawing of this building is here.
Kättilsbyn halt and goods
stop. Km 4+266
Station and out building etc. as with Jakobsbyn.Passanger platform 30 meters.
Goods platform 10
meters.
Two passing track with 217 and 101 meters
of free passage.
|
Kättilsbyn håll- och
lastplats. Km. 4+266
Banvaktsstuga
med uthus etc. lika med vid Jakobsbyn.
Personplattform
30 meter.
Lastkaj 10
meter.
2:ne rundspår om resp.217 och 101
meters hinderfri längd.
|
Ur Besiktning 1928.
|
Banvakt: Per E.
Nilsson (f.1900): 19 november 1928-1933
Platsvakt: Per
Nilsson: 19XX-19XX
Lindblad: 19XX-19XX (1948)
En vändskiva, lika den i Hallanda, från Östra
Centralbanan (vagnskivorna i Hallanda och Kättlisbyn kostade tillsammans 1875,- kronor) finns brevid infartsväxeln från Hallanda
på spåret närmast stationen.
I Provinstidningen Dalsland 29 juni 1928 står det:-
Till min oförställda
förvåning och verkliga tillfredsställelse fann jag i stället Kettilsbyn vara verklig kulturbygd: vacker natur med
välbyggda och om välmåga vittnande gårdar, ett intelligent och rappt folk,
som värmländingar i allmänhet äro,
samt, vilket jag anser vara ett bra plus för järnvägen, stationen belägen
alldeles invid ”stora kungsvägen” från Karlstad till Årjäng och broderlandet.
F.ö. stötte flera vägar till här och man var också sysselsatt med
husbyggnader i stationenes omedlebara
närhet. Snickare och murare voro i fullt knog men stationshusets uppförande.
Efter järnvägen övertogs av BJ användes bibanan aldrig mera för trafik.
Spåren användes som förråd av godsvagnar.
Se även Stefan Nilssons sida.