Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  

 Kättilsbyn

Från RA. From the Swedish State Archives.

Från Sveriges Järnvägsmuseet. From the Swedish Railway Museum..

Ritning av vaktstugan finns här. Drawing of this building is here.

Kättilsbyn halt and goods stop. Km 4+266

Station and out building etc. as with Jakobsbyn.Passanger platform 30 meters.

Goods platform 10 meters.

Two passing track with 217 and 101 meters of free passage.

Kättilsbyn håll- och lastplats. Km. 4+266

Banvaktsstuga med uthus etc. lika med vid Jakobsbyn.

Personplattform 30 meter.

Lastkaj 10 meter.

2:ne rundspår om resp.217 och 101 meters hinderfri längd.

Ur Besiktning 1928.

Banvakt: Per E. Nilsson (f.1900): 19 november 1928-1933

Platsvakt: Per Nilsson: 19XX-19XX

Lindblad: 19XX-19XX (1948)

En vändskiva, lika den i Hallanda, från Östra Centralbanan (vagnskivorna i Hallanda och Kättlisbyn kostade tillsammans 1875,- kronor) finns brevid infartsväxeln från Hallanda på spåret närmast stationen.

I Provinstidningen Dalsland 29 juni 1928 står det:-

Till min oförställda förvåning och verkliga tillfredsställelse fann jag i stället Kettilsbyn vara verklig kulturbygd: vacker natur med välbyggda och om välmåga vittnande gårdar, ett intelligent och rappt folk, som värmländingar i allmänhet äro, samt, vilket jag anser vara ett bra plus för järnvägen, stationen belägen alldeles invid ”stora kungsvägen” från Karlstad till Årjäng och broderlandet. F.ö. stötte flera vägar till här och man var också sysselsatt med husbyggnader i stationenes omedlebara närhet. Snickare och murare voro i fullt knog men stationshusets uppförande.

Efter järnvägen övertogs av BJ användes bibanan aldrig mera för trafik. Spåren användes som förråd av godsvagnar.

 Se även Stefan Nilssons sida.