Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  Updated: 25 februari 2013

Cf 31

Den här ritningen kommer från RA. This drawing comes from the State Archives.

Ur Göran Nilssons samling. Picture comes from Göran Nilsson's collection.

Mellan oktober 1928 och november 1929 hyrdes den här vagnen från HNJ för 100kr/månad. När HNJ inte längre ville hyra ut den måste ÅmÅJ köpa den, men järnvägen hade inte råd med detta. HNJ försäljningspris var 7000 kr minus uthyrnings kost. Därför köpte Ing Halmén vagnen själv och sedan hyrde han den ut till ÅmÅJ. Halmén troligen hade vagn målades. Vagnen troligen inte använts mycket utom vintern 1930-1931 då förekom problem med lok uppvärmning av C3 vagnar. Cf4:en hade självständig uppvärmning.

Efter ÅmÅJ gick i konkurs år 1933 försökte Halmén sälja vagnen till BJ men fick inte ett tillräckligt bra pris (BJ bjöd 4000kr). Äntligen år 1937 såldes vagnen till DJ. Den var numrerad Cf 32 och blev år 1945 omnumrerad till 459. Vid förstatligandet år 1948 blev vagnen Cf4 4335. Den slopades år 1957. [Del av informationen kommer från Hans Keller]

Between October 1928 and November 1929, ÅmÅJ leased this wagon from Halmstad-Nässjo Railway (HNJ). By the end of the lease period, HNJ no longer wanted to lease the wagon and demanded that ÅmÅJ either buy or return it. Even at that point, ÅmÅJ had financial difficulties and could not afford to purchase it. Instead, the railway's engineer, Halmén, bought it and then leased it back to ÅmÅJ. After the railway went bankrupt in 1933, Halmén tried to sell the wagon to other railways but could not get a good enough price. Finally in 1937 he sold it to Dalsland Railway (DJ), which number it Cf 32. In 1945, it was renumber 459. When DJ was nationalized in 1948, it was renumbered CF4 4335. The wagon was scrapped in 1957. [This information is from Hans Keller]

Bild av min modell finns här/Picture of my model is here.