Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


Uppdaterads: 13 augusti 2018

Godsvagnar/Goods wagons

Litt

Antal/ Number

N:r

Tillverkare/ Manufacturer

Tillverknings-år/ Year of manufacture

Inköpt/ Bought

Last (t)/ Maximun load (t)

Golvyta/ Floor area

Vikt/ Weight

Axel-avstånd/ Wheel base

Såld/ Slopad Sold/ Scrapped

 

G1/ Gm(h)

11

101 - 104, 106 - 109, 111 - 113

Atlas

1901

VUB 30008, 30012, 30028

9

19,1

7,5

3,76

SDJ 1935 286 - 296

Kockums

1901

30042, 30046

Göteborgs MV

1903

30063, 30067, 30069, 30073

Landskrona Gjuteri

1904

30102, 30104

Broms

2

105 & 110

Waggonfabrik Arlöv

1900

Rössels

8

21,5

9

4,3

SDJ 1935

406, 407

 

N3/Ns

15

201 - 204, 206 - 209, 211 - 214, 216 - 218,

Vabis

1901

30401

18

20,7

6,8

4

BJ1

1934

6087-6105

Landskrona Nya MV

30413, 30414, 30417, 30421, 30423, 30426, 30427-9, 30431-4, 30436

Broms

5

205, 210, 215, 220, 225

17

19,7

8

Kockums MV

30415, 30420, 30425, 30430, 30435

NNm2

7

301 - 304, 306 - 308

GDJ

GDJ 1927

12

17,5

5,3

3,35

1934

 

Broms

2

300, 305

1896

 

VABIS = Waggonfabrik i Södertälje, VUB = Vagnuthyrningsbolaget i Stockholm

1 Nr 210 blev ombyggd till krukvagn litt Um, BJ privatvagn nr 502301, tillhörande Elektrokemiska AB

ÅmÅJ           BJ

211             6099

212             6100

214             6102

2 7 stycken reparerades 1929 och 2 st 1930


ÅmÅJ köpte 20 stycken godsvagnar litt N3 från V.U.B. år 1927. I ett internt brev från maskiningenjör Gislander vid V.U.B. konstaterade han att vagnarna ej var i ett ’förstklassigt skick.’ Vagnarna såldes i befintligt skick och de enda insatser som utfördes var för att de skulle kunna transporteras till Åmål (smörjning osv). Köpesumman blev 5 705,40 kr inkluderande frakt. Vagnarna reviderades under ÅmÅJ:s tid. Vid kontrollen när järnvägen hade gått i konkurs visade sig vagnarna vara i gott skick och värderades till sammanlagt 9 500 kr (utan broms 467 kr per styck och med broms 535 kr per styck [uträkningen i dokumentet stämmer inte och sammanlagt pris borde vara 9 680 kr), men de såldes till BJ för 10525 kr totalt.

Gm vagnarna 105 och 110 saknade beslag för häst- och trupptransport.

I Utreding om trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg (1933) det står:-

- Med undantag för Gmh-vagnarna äro ovanstående vagnar i gott skick och reviderade i föreskriven tid under järnvägs drift.