Hem/Home
Fakta/Facts
Bana/Line
Fordon/Rolling stock
Modell/Modelling
Forskning/Research
Länkar/Links
Kontakta/Contact
Uppdaterads: 13 augusti 2018
|
Godsvagnar/Goods wagons
Litt
|
Antal/ Number
|
N:r
|
Tillverkare/ Manufacturer
|
Tillverknings-år/ Year of manufacture
|
Inköpt/ Bought
|
Last (t)/ Maximun load
(t)
|
Golvyta/ Floor area
|
Vikt/ Weight
|
Axel-avstånd/ Wheel base
|
Såld/
Slopad Sold/ Scrapped
|
|
G1/ Gm(h)
|
11
|
101 - 104, 106 - 109, 111 - 113
|
Atlas
|
1901
|
VUB 30008, 30012, 30028
|
9
|
19,1
|
7,5
|
3,76
|
SDJ 1935 286 - 296
|
|
Kockums
|
1901
|
30042, 30046
|
|
Göteborgs MV
|
1903
|
30063, 30067, 30069, 30073
|
|
Landskrona Gjuteri
|
1904
|
30102, 30104
|
|
Broms
|
2
|
105 & 110
|
Waggonfabrik
Arlöv
|
1900
|
Rössels
|
8
|
21,5
|
9
|
4,3
|
SDJ 1935
406, 407
|
|
N3/Ns
|
15
|
201 - 204, 206 - 209, 211 - 214, 216 - 218,
|
Vabis
|
1901
|
30401
|
18
|
20,7
|
6,8
|
4
|
BJ1
1934
6087-6105
|
|
Landskrona Nya MV
|
30413, 30414, 30417, 30421, 30423, 30426, 30427-9,
30431-4, 30436
|
|
Broms
|
5
|
205, 210, 215, 220, 225
|
17
|
19,7
|
8
|
|
Kockums MV
|
30415, 30420, 30425, 30430, 30435
|
|
NNm2
|
7
|
301 - 304, 306 - 308
|
GDJ
|
|
GDJ 1927
|
12
|
17,5
|
5,3
|
3,35
|
1934
|
|
Broms
|
2
|
300, 305
|
1896
|
|
|
|
|
VABIS = Waggonfabrik
i Södertälje, VUB = Vagnuthyrningsbolaget i Stockholm
1 Nr 210 blev ombyggd till krukvagn litt Um, BJ privatvagn nr
502301, tillhörande Elektrokemiska AB
ÅmÅJ
BJ
211
6099
212
6100
214
6102
2 7 stycken reparerades 1929 och 2 st
1930
ÅmÅJ köpte 20 stycken godsvagnar litt N3 från V.U.B. år 1927. I ett
internt brev från maskiningenjör Gislander vid V.U.B. konstaterade han
att vagnarna ej var i ett ’förstklassigt skick.’ Vagnarna såldes i
befintligt skick och de enda insatser som utfördes var för att de skulle
kunna transporteras till Åmål (smörjning osv). Köpesumman blev 5 705,40
kr inkluderande frakt. Vagnarna reviderades under ÅmÅJ:s tid. Vid
kontrollen när järnvägen hade gått i konkurs visade sig
vagnarna vara i gott skick och värderades
till sammanlagt 9 500 kr (utan broms 467 kr per styck och med broms 535
kr per styck [uträkningen i dokumentet stämmer inte och sammanlagt pris
borde vara 9 680 kr), men de såldes till BJ för 10525 kr
totalt.
Gm vagnarna 105 och 110 saknade
beslag för häst- och trupptransport.
I Utreding
om trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg (1933) det står:-
- Med undantag för Gmh-vagnarna
äro ovanstående vagnar i gott skick och reviderade i föreskriven tid under
järnvägs drift.
|
|