Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  

 Norane 610

Kommer från RA. From the National Archives.

Ur Morggan Claesson's samling, möjligen från BJ-tiden. From Morggan Claesson's collection, probably from the BJ.time (1933-1948)

Ritning av vaktstugan finns här. Drawing of this building is here.

Kost: Stationshuset och godsboden 8.100kr.

Norane halt and goods stop, and military train meeting place. Km 41 + 815

Guards house and outbuildings etc. similar to Jakobsbyn.

Passanger platform 30 meters.

Passing track with 404.5 meters unobstructed length as well as point connection to allow passing track to be divided into two.

Norane håll- och lastplats och militärmotsplats. Km. 41 + 815

Banvaktsstuga och uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn.

Personplattform 30 meter.

Rundspår med 404,5 meters hinderfri längd samt växelförbindelse varigenom rundspåret uppdelats i tvänne delar.

Ur Besiktning 1928.

Platsvaktar/Guards: Anders J. Eriksson (f. 1896): 19 november 1928 - 19??

I Pronvinstidningen Dalsland (30 nov. 1928) står det:-

- Silleruds första hållplats heter Norane. Här finnes rikliga upplagsplatser för de virkesmängder järnvägen väntar få befordra. Strax norr om Norane "korsas" en hästbana, som nu lär vara "motoriserad", ägd av Gustavsfors A.-B. Den förmedlar virkestransporten från sjön Stora Bör till Östra Silen.

I Karlstads Tidningen (1 december 1928) står det:-

- Vi kilar över gränsen [mellan Svanskog, Långserud och Sillerud] till siste nämnda socken, där förste station är Norane. Här är järnvägens högsta punkt, 190 m. över havet. Banan korsas vid Norane av en annan "järnväg", en hästbana - numera motordriven — på vilken virk fraktas över land mellan sjöarna Stora Bör och Östra Silen, därifrån virket flottas vidare ned till Gustavsfors Fabriker.

 

Se även Stefan Nilssons sida.