
Kommer från RA. From the National Archives.

Ur Morggan
Claesson's samling, möjligen från BJ-tiden. From Morggan Claesson's
collection, probably from
the BJ.time (1933-1948)
Ritning av vaktstugan finns här.
Drawing of this building is here.
Kost: Stationshuset och godsboden 8.100kr.
Norane halt and goods stop, and military train meeting place. Km 41 +
815
Guards house and outbuildings
etc. similar to Jakobsbyn.
Passanger platform 30 meters.
Passing track
with 404.5 meters unobstructed length as well as point connection to allow passing track to be divided into two.
|
Norane håll- och
lastplats och militärmotsplats. Km. 41 + 815
Banvaktsstuga och uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn.
Personplattform 30 meter.
Rundspår med 404,5 meters hinderfri längd samt växelförbindelse
varigenom rundspåret uppdelats i tvänne delar.
|
Ur Besiktning 1928.
|
Platsvaktar/Guards: Anders J. Eriksson (f. 1896): 19
november 1928 - 19??
I Pronvinstidningen Dalsland (30 nov.
1928) står det:-
- Silleruds första hållplats
heter Norane. Här finnes
rikliga upplagsplatser för de virkesmängder järnvägen väntar få befordra.
Strax norr om Norane "korsas" en
hästbana, som nu lär vara "motoriserad", ägd av Gustavsfors A.-B.
Den förmedlar virkestransporten från sjön Stora Bör till Östra Silen.
I Karlstads
Tidningen (1 december 1928) står det:-
- Vi kilar över gränsen [mellan Svanskog, Långserud och Sillerud] till
siste nämnda socken, där förste station är Norane.
Här är järnvägens högsta punkt, 190 m. över havet. Banan korsas vid Norane av en annan "järnväg", en hästbana -
numera motordriven — på vilken virk fraktas över
land mellan sjöarna Stora Bör och Östra Silen, därifrån virket flottas vidare
ned till Gustavsfors Fabriker.