Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  

 Finntorp

Från RA. From the Swedish Archives.

9 Sept 1926 vid Finntorp, Fotografen Birger Hultgren. Från Åmåls Kommuns Arkiv.

Ritning av vaktstugan finns här. Drawing of this building is available here.

Finntorps halt and military passing station. Km 10+543

Guards hut is the same as the previous

Platform 30 meters.

Loading platform 10 meters.

Passing track 400 meters unobstructed.

Track to gravel pit from main line within the station limits.

Signal and control lock ??

Road boom north of the station.

Finntorps håll- och militärmötesplats. Km. 10+543

Banvaktsstuga jämte uthus m.m. lika med föregående

Plattform 30 meter.

Lastkaj 10 meter.

Rundspår 400 meter hinderfri längd.

Stickaspår till gruvgrop utgår från huvudspåret inom bangården.

Signalskärm och kontrollås under uppsättning.

Fällbommar till norr om stationen belägen landsvägskorsning under utförande

Ur Besiktning 1928

Platsvakt: K.N. Olsson (19 November 1928). Försätt med B.J.

Bemannades från till 31 mars 1959.

I Pronvinstidningen Dalsland (30 nov. 1928) står det-

-Finntorp är nästa etapp, också den hållplats med stationhus likt Jakobsbyn. Här är anlagd en rymligare bangård med tanke på kronoparken Forsbackas behov av "export".

-Strax norr om Finntorp passerar man på en bank över den vackra sjön Nedra Kalven, vår stads [Åmål] vattenreservoar....

Ett 118 meter stickspår byggdes 1930.

A 118 meter track was built in 1930


Övirga Källor

Se även JÅÅJ:s sida.