Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  Uppdaterad: 17 jan 23

 Åmål Djuphamn

Från RA. From the Swedish Archives.

Del förstorning av vykort - troligen från tidigt 40-talet.

Bygget började i mars 1929 och var färdig den 22. december 1930. Den beräknade kostnaden var 224.000 kr., därav 183.000 kr var stadsunderstöd. Det fanns tre spår.

Den förste virkesutlastningen vid hamn var till ångfartyget Saga av Göteborg under dagarna 17-18 juli 1931 (fredag-lördag). Lasten var 20-vagnslaster av tändsticksvirke från Nordmarken for Uddevalla Tändsticksfabrik. På måndag lastades även motorskonaren Valdemar av Göteborg med det samma. Fast det har lovande början blev inkomsten en besvikelse i 1931. Det är märkligt att det tog omkring 7 månader från invigningen av hamn förra den här lastning.

Verkställande Förvaltning för Järnvägarna Godssamtrafik beslöt den 27 augusti 1930 att inte erkänna Åmåls Djuphamn som separat driftplats. Detta innebar att ÅmÅJ inte kunde ta ut en tariff för gods mellan Åmål Östra och Åmåls Djuphamn. Den ursprungliga orsaken var att det inte fanns någon godsexpedition i Djuphamn. Halmén beklagade flera gånger om beslutet, och i ett brev daterat den 20 september 1930 lovade han att inrätta en godsexpedition vid hamnen. Ändå beslöt Godssamtrafik att inte erkänna Åmåls Djuphamn som en driftplats för att det låg för nära Åmål Östra (1018 m) och därför var en del av Åmål Östra station. Trafikförvaltningen GDG var inblandad i Godssamtrafiks beslut. Om djuphamnen hade utvecklat en ‘karaktär’ av en station eller driftplats skulle Godssamtrafik ha övervägat situationen igen, men i en intern Godssamtrafiks PM står det att det var osannolikt. Som ett resultat förlorade ÅmÅJ pengarna som de hade räknat med för att göra Djuphamn lönsamt.

Total inkomst var 768, 78kr. Det har bestådd av fartygsavgifter 92.28kr, hamnavgifter lossade 343.22 och lastade 333.28. Som jämförelse inkomsten i Åmåls gamla hamn var 8 574,13kr under samma period.

Vid oktober 10, 1931 var fyren som Lotsstyrelsen beordrats iordningställd. Också vid samma datum var magasin i hamn fullbordats. Den byggs av A.B. Johnson & Lindh.


Construction began in March 1929 and was finished 22 December 1930. Total construction cost was 224,000 Swedish Crowns of which 183,000 crowns were from state loans. There were three tracks.

From Friday to Saturday the 17th to the 18th of July 1931, the first ships to carry logs, steamship Saga of Gothenburg, were loaded. A total of 20 wagonloads of logs for making matchsticks were being sent to Uddevalla Tändstickfabrik. That next Monday, the same was loaded onto the motor schooner Valdemar of Gothenborg. Despite this promising start, the income for 1931 was disappointing. The total income was 768.78 SEK. As a point of comparison, Åmål’s old harbour earned 8,574.13 SEK during the same period.

By the 10th of October 1931, the lighthouses ordered by the Pilots' Administration were up and running. Also by the same date, the dockside warehouse was completed. It was built by A.B. Johnson & Lindh.


Övriga Källor

Filmen Oidentifierad Åmål (1929) från Filmarkivet visar byggnation av djuphamn (börjar omkring 1 minut fran till 1:45). Filmen ägs av Åmål kommun.

The film Oidentifierad Åmål (1929) shows the construction of the deep harbour (starting at about the one minute mark).

Kolla JÅÅJs sida.