 |



|

ELINA VUOLA
teologi
1960-
|
 |
 |

Elina Vuola on ollut uranuurtaja kahdella alueella teologisessa
tiedekunnassa: naistutkimuksessa ja latinalaisamerikkalaisessa vapautuksen
teologiassa. Jälkimmäinen perustuu käsitykselle, että köyhien ja
sorrettujen asettaminen etusijalle teologiassa ja kirkon elämässä sekä
heidän oikeuksiensa konkreettinen puolustaminen on kristillisen uskon
keskeinen vaatimus. Vapautuksen teologia on paitsi yhteiskunnan myös
kirkon ja teologian kritiikkiä.

Vuolan tie näille aloille oli epäakateeminen. Kiinnostus kolmannen
maailman ja köyhyyden kysymyksiin johti hänet ensin suomalaiseen
kehitysmaaliikkeeseen, sitten Latinalaiseen Amerikkaan, jossa hän toimi
kansalaisaktivistina, reppumatkailijana ja vapaana toimittajana. Näissä
yhteyksissä hän tutustui myös vapautuksen teologiaan.

Ennen jatko-opintojensa aloittamista Vuola työskenteli suomalaisissa
kansalaisjärjestöissä, mikä vaikutti sittemmin omiin
tutkimuskysymyksiin. Vuolan mukaan on vaikeaa motivoida itseään
tutkimustyöhön, jolla ei näe olevan yhteiskunnallista merkitystä.
Tutkimuksen pitää vähintäänkin herättää keskustelua. Tätä ajatustaan
Vuola on voinut testata muun muassa Suomen Kuvalehden kolumnistina.

Vuola oli 1991 vierailevana tutkijana Chicagossa (The Chicago
Theological Seminary) ja 1991-1993 San Joséssa, Costa Ricassa
(Departamento Ecuménico de Investigaciones). Hän väitteli 1997
pääaineenaan teologinen etiikka ja uskonnonfilosofia. Väitöskirja
käsitteli vapautuksen teologian ja feministiteologian metodologisia
yhteneväisyyksiä ja eroja.

Nykyisin Elina Vuola työskentelee Helsingin yliopiston
kehitysmaatutkimuksen laitoksella. Meneillään on tutkimus
Ihmisoikeuksien universaalisuus ja uskonto - tähtäyspisteessä
reproduktio-oikeudet. Vuola tarkastelee uskonnon vaikutusta
käsityksiin naisten seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta,
erityisesti maissa, jotka ovat köyhiä ja joissa uskonnolla on suuri
yhteiskunnallinen merkitys. Vuolan mukaan keskustelu ihmisoikeuksien
yleistettävyydestä, kulttuurirelativismista ja suvaitsevaisuudesta
on monella tavalla ajankohtainen. Käsitys naisen ruumiillisesta
itsemääräämisoikeudesta on länsimainen, minkä vuoksi sitä on
monissa nk. kolmannen maailman maissa vastustettu. Perustelut ovat
varsinkin islamilaisessa ja katolisessa maailmassa olleet pääosin
uskonnollisia. Kyse on myös erilaisten uskonnollisten
instituutioiden suorasta poliittisesta vaikutusvallasta
kansainvälisillä foorumeilla, mm. Yhdistyneiden Kansakuntien
kokouksissa. Vuolan poikkitieteellisen tutkimuksen kohde on Nicaragua.
Tutkimus liittyy niin naistutkimukseen, etiikkaan kuin
väestöpolitiikkaan. Yleinen käsitys esimerkiksi on että
väestönkasvukysymys ja sen ratkaisumahdollisuudet on yksi globaalin
etiikan keskeisimpiä kysymyksiä.

Päivi Salmesvuori

1
2

3
4
5

1 Feministiteologi Elina Vuola 1991. Kuvaaja: Paula Kukkonen.

2 Elina Vuola poimimassa kahvia Nicaraguassa joulukuussa 1987. Kuvaaja:
Jussi Pakkasvirta.

3 Kahvinpoiminta väsyttää. Elina Vuola Nicaraguassa 1989. Kuvaaja:
Kristiina Mannermaa.

4 Elina Vuola Maailman Naistutkijoiden konferenssissa Costa Ricassa
helmikuussa 1993. Kuva: Elina Vuola.

5 Elina Vuola feministiteologien paneelin puheenjohtajana Maailman
Naistutkijoiden konferenssissa Costa Ricassa helmikuussa 1993. Vas.
Gladys Parenselli, Venezuela ja Mary John Mananzan, Filippiinit. Kuva:
Elina Vuola.

Lisälulukemista:

Elina Vuola:
"Naiset haastavat vapautuksen teologian". HS 1.11.1997

Elina Vuola:
"Naistutkijoiden apurahapulmat". HS 14.12.1996

|
 |
|