 |
Science is sometimes defined as a way of seeing things. Women still
far too often constitute a "blind spot" in the vision of the scientific
community.

Veronica Stolte-Heiskanen
in Women in Science - Token Women or Gender Equality (1991).

Naiset ovat niin Suomessa kuin muuallakin jo pitkään osallistuneet
tieteen harjoittamiseen. Usein heidän työnsä on kuitenkin jäänyt
vähemmälle huomiolle kuin miespuolisten kollegojen. Nämä sivut on
omistettu tieteen parissa työskennelleiden ja työskentelevien
suomalaisnaisten saavutuksille. Sivuilla kerrotaan myös siitä, kuinka
tieteellinen ura aikoinaan avautui naisille sekä niistä naisista, jotka
ovat uurastaneet tieteen parrasvalojen katveessa, tutkimusavustajina,
laboratorio- ja kenttätyöntekijöinä ja tutkija-aviomiesten apulaisina.

Sivuilta löytyy tietoa niin yksittäisistä tiedenaisista kuin naisten
asemasta suomalaisessa tiedemaailmassa yleisemminkin. Sivut on
ryhmitelty sekä ajanjaksoihin että tieteenaloittain. Sivuilta voi etsiä
myös yksittäisten henkilöiden esittelyjä. Sivut on avattu Helsingin
yliopiston kirjaston ja Kristiina-instituutin vuonna 2000 järjestämän
Tiedenaisia-näyttelyn yhteydessä,
mutta niitä tullaan täydentämään ja laajentamaan.

Työryhmä:
Liisa Husu, Eva Isaksson, Elina Katainen, Kristina Linnovaara,
Marja Nykänen, Eeva Peltonen, Esko Rahikainen,
Päivi Salmesvuori, Päivi Setälä

Verkkonäyttelyn graafinen suunnittelu: Anna Tuovinen
Kuvien skannaus: Kari Timonen

Käännökset: Christoffer von Bonsdorff (ruotsi), Mari Voipio (ruotsi),
Irma Hallberg-Rautalin (englanti)

Näyttelyä ovat tukeneet: Helsingin kulttuurikaupunkisäätiö, Suomen
Akatemia ja Helsingin yliopisto

Voit lähettää palautetta verkkonäyttelystä osoitteeseen:
tiedenaiset-palaute@helsinki.fi



Näyttelyn tekijöitä 8.5.2000:
Edessä vasemmalta: Marja Nykänen, Liisa Husu, Maarit Inbar, Elina
Katainen.
Takana: Eva Isaksson, Eeva Peltonen, Esko Rahikainen, Kristina Linnovaara.

Helsinki oli Euroopan kulttuurikaupunki vuonna 2000.
Tiedenaisia-näyttely kuului kulttuurivuoden ohjelmistoon.


|
 |
|