 |



|

OTTILIA STENBÄCK
opettaja, kasvatustieteilijä
1848-1939
|
 |
 |

Ottilia Stenbäck suoritti kansakoulunopettajan tutkinnon Jyväskylän
seminaarissa 1873 ja toimi vuodesta 1876 opettajana ja myöhemmin
koulunjohtajana Ida ja B. F. Godenhjelmin perustamassa Helsingin
yksityisessä suomalaisessa tyttökoulussa, jonka yhteydessä oli vuodesta
1881 jatko-opisto (opettajatarluokka). Tämä oli maan ensimmäinen
suomenkielinen tyttökoulu. Opintojaan Stenbäck täydensi Saksassa ja
Sveitsissä tutustumalla tyttöjen koulutukseen ja kuunnellen luentoja
yliopistolla. Kotimaahan palattuaan hän suoritti yksityisesti
kasvatusopin tutkinnon ("pedagogik och didaktik samt uppfostrans och
undervisningens historia") professori Clevelle.

Ottilia Stenbäck oli hyvin kiinnostunut kasvatusopin historiasta
julkaisten 1890 ja 1892 tutkimukset Kasvatus-opin historian pääpiirteet
I ja II. Kirjoja käytettiin sekä jatko-opiston että yliopiston
kurssikirjana. Stenbäck myös opetti pedagogiikkaa tuleville opettajille,
kykyjään tosin kovasti epäillen: "Kuinka rohkenen ajatella opettaa noin
oppineitten herrojen (mm. Danielson, Rein, Perander) rinnalla - melkein
kaikki yliopiston opettajia, ja kaikki niin hyviä." 1906-07 hän kuului
nk. suureen koulukomiteaan naiskasvatuksen asiantuntijana.

1800-luvun kasvatusoppi oli hengeltään hyvin erilaista kuin nykyinen.
Esimerkiksi Stenbäckin ajatteluun vaikutti vahvasti kaksi ajan
aatevirtausta: pietismi ja nationalismi. Hänelle keskeisiä kysymyksiä
olivat miten kasvatuksessa ja opetuksessa parhaiten välittyisi
uskonnollinen ja isänmaallinen henki. Miten opettaa "oikein"
kristillisyyttä, miten saada lapsissa heräämään rakkaus isänmaahan?
Stenbäckiä askarrutti eritoten tyttöjen koulutus: innoituksen
opintoihinsa hän oli saanut jo 1860-luvulla luettuaan Ernest Legouvén
teoksen Qvinnans historia. Stenbäckille tyttöjen kasvatuksen päämäärä
oli tehdä näistä "korkeatasoisia kodin naisia": "Oppilaisiini tahtoisin
vaikuttaa valistunutta mieltä, velvollisuuden tuntoa, luoda heihin sitä
henkeä, että he tämän kodin aatteen voisivat toteuttaa."

Opintomatkallaan hän tutustui saksalaiseen Henriette
Schrader-Breymanniin innostuen tämän Fröbelin oppilaan ajatuksista:
kasvatuksen tavoitteena oli oltava koko ihmisen tasapainoinen
kehittäminen. Tyttöjen oli varhain opittava auttamaan ja palvelemaan
muita, heidän rakkautensa oli "oikealla johdolla herätettävä".

Tyttöjen koulutukseen tuli silti kuulua yhtälailla käytännöllisiä kuin
teoreettisia aineitakin. Kiinnostavaa on että jo tuolloin tyttöjen
koulutus painottui kieliin. Jatko-opiston lukujärjestykseen tuli
Godenhjelmin pariskunnan ehdottamien suomen kielen, psykologian,
pedagogiikan, historian, saksan, ranskan ja englannin lisäksi Stenbäckin
suosikit uskonto, matematiikka ja ruotsi.

Lisätietoa:

Tuulio, Tyyni, Ottilia Stenbäck ja hänen aatemaailmansa.
Porvoo, WSOY 1950.

|
 |
|