 |



|

ANNA-LEENA SIIKALA
kulttuurien tutkija
1943-
|
 |
 |

Anna-Leena Siikala on luonut mittavan uran kulttuurien tutkijana. Hänen
erityisalojaan ovat shamanismi ja etniset/varhaiskantaiset uskonnot,
suomalais-karjalainen kalevalamittainen runous (erityisesti
sankariepiikka) sekä suullinen kerronta. Näillä alueilla Siikala on
kansainvälisesti arvostettu auktoriteetti.

Siikala selvitti väitöskirjassaan 1978 tapoja ja tekniikoita, joilla
pohjoisen Euraasian shamaanit vaipuvat transsiin ja tekevät matkan
tuonpuoliseen. Matkan tarkoitus on hankkia tietoja, jotka auttavat
ratkaisemaan yhteisöä kohdanneen kriisin. Tutkimuksessaan Siikala
kartoitti myös niitä käsityksiä ja mielikuvia, jotka koskevat
tuonpuolisia maailmoja ja niiden asukkaita.

Samoja aiheita Siikala käsitteli Suomen, Karjalan ja Pohjoismaiden
perinteeseen pohjautuen teoksessaan Suomalainen shamanismi: mielikuvien
historiaa (1992). Tämän tutkimuksen sankari on tietäjä, joka kamppailee
loitsujen, magian ja kansanlääkinnän avulla kyläyhteisöä ja sen
yksittäisiä jäseniä uhkaavia vaaroja vastaan.

Siikala johtaa kansainvälistä tutkimusta, jossa useat folkloren ja
kansanuskon tutkijat rakentavat kuvaa suomalais-ugrilaisten kansojen
mytologiasta. Siikalaa kiinnostaa myös, miten näitä traditioita
käytetään hyväksi tilanteessa, jossa etninen vähemmistöryhmä pyrkii
elvyttämään ja säilyttämään oman kielensä ja elämäntapansa toiskielisen
valtakulttuurin paineissa.

Siikala on tehnyt kenttätutkimusta eri puolilla Suomea ja 1990-luvulta
lähtien Venäjällä asuvien suomalais-ugrilaisten kansojen, erityisesti
udmurttien, hantien ja Siperian komien parissa. Polynesian kulttuureihin
hän on perehtynyt oleskeltuaan useaan otteeseen Cookin
saarilla (1983-1995) ja työskenneltyään Australiassa.

Siikala on kirjoittanut uraauurtavia tekstejä myös suullisen runouden
teorian ja metodien alalta. Useiden eri tieteenalojen edustajat ovat
ammentaneet virikkeitä etenkin teoksesta Tarina ja tulkinta: tutkimus
kansankertojista (1984, englanniksi 1990).

1
2

1 Anna-Leena Siikala Udmurtiassa Karamas Pelgan kylässä etelä-udmurttien
nykyaikaisessa kansanpuvussa. Korut ovat vanhoja.

2 Naisen kädessä olevassa laatikossa on kuollutta poikaa esittävä
itterma-nukke, joka on rituaalisesti valmistettu ilman metalliesineitä
kuten saksia.

Kuvat Anna-Leena Siikalan kokoelmasta.


|
 |
|