 |



Kasvatusoppi ja sielutiede ovat vanhoja yliopistollisia oppiaineita,
joilla on myös paljon historiallisia kosketuskohtia. Nykyisin alat ovat
eriytyneet ja kasvatustieteellä voidaan ajatella olevan enemmän
yhteyksiä sosiaalitieteisiin ja filosofiaan kuin psykologiaan.
Kasvatustieteen perinteinen tehtävä yliopistossa oli tarjota opettajiksi
kouluttautuville opettamisessa tarvittavat tiedot ja taidot. Naiset
joutuivat kuitenkin pitkään hankkimaan ammattitaitonsa muilla keinoilla.

Kasvatustiede

Suomen ensimmäinen kasvatusopin oppituoli perustettiin Helsingin
yliopiston teologiseen tiedekuntaan 1852. Tuoli siirtyi 1859
historiallis-kielitieteelliseen osastoon, jossa saattoi opiskella
kasvatus- ja opetusoppia vuoteen 1974. Tuolloin perustettiin
kasvatustieteellinen tiedekunta. Vasta vuonna 1998 samaiseen tuoliin
istui ensimmäinen nainen, kasvatustieteen professori Hannele Niemi.

Muilla tuoleilla naisia oli nähty jo aiemmin: ensimmäinen naispuolinen
kasvatustieteen professori oli Inkeri Vikainen, joka nimitettiin Turun
yliopistoon 1959. Tuolloin puolestaan oli vierähtänyt yli 60 vuotta
ensimmäisestä naisen kirjoittamasta kasvatusalaa sivuavasta
väitöskirjasta, Maikki Fribergin Bernin yliopistoon 1897 tekemästä
opinnäytteestä. Friberg, kuten monet muutkin 1800-luvun naispedagogit,
hankki pätevyytensä ulkomailla, koska kotimaassa ylempien opintojen
harjoittaminen oli vielä hankalaa.

Helsingin ja Turun lisäksi Jyväskylä on ollut keskeinen paikka
kasvatusopin – mutta myös soveltavan psykologian - historiassa. Vuodesta
1863 toimineessa opettajaseminaarissa opiskeli alusta pitäen myös
naisia. 1912 Jyväskylässä alettiin järjestää yliopistollisia
kesäkursseja pääaineena pedagogiikka. Kurssit olivat alku
kasvatusopillisen korkeakoulun perustamiselle. Vuodesta 1944
Jyväskylässä oli mahdollista suorittaa kasvatustieteiden kandidaatin ja
tohtorin tutkinto.

Opettajaseminaarien naiset

Vaikka naiset eivät vielä 1800-luvulla opiskelleet suurin joukoin
yliopistossa, vaikuttivat naiset kasvatusopin kehitykseen akateemisen
maailman ulkopuolella. Kasvatusopillisia kysymyksiä mietittiin nimittäin
myös opettajaseminaareissa, joissa suurin osa kasvatusopin opetuksesta
tapahtui ennen kuin opettajankoulutus siirtyi yliopistoihin.
Seminaareissa toimi naisia, jotka opiskelivat ulkomailla, olivat
erinomaisia pedagogeja ja jotka myös kirjoittivat kasvatuskysymyksistä.
Heitä ei kuitenkaan määritelty tiedemiehiksi. Tällaisia naisia oli myös
lastentarhanopettajaseminaareissa.

Tunnettuja 1800-luvun naispedagogeja olivat muun muassa Sara Wacklin,
Elisabeth Blomqvist, Ottilia Stenbäck ja Lucina Hagman. He osallistuivat
merkittävästi naisten koulutuksen kehittämiseen. Huomattava pedagogi ja
tuottelias kirjoittaja oli myös Lilli Törnudd (1862-1929), joka kävi
Taideyhdistyksen piirustuskoulun ja toimi sitten muun muassa
piirustuksen opettajana ja kouluhallituksen piirustusopetuksen
tarkastajana. Hän julkaisi vuodesta 1903 useita piirustuksen, käsityön
ja kirjoituksen opetusta koskevia teoksia käyttäen hyväksi psykologian
ja fysiologian tutkimusta, esimerkkeinä Piirustuksenopetuksen ohjeita
(1903) ja Kuvaanto-opetuksen metodiikka (1926). Taidemaalari Julia
Sucksdorff (1864-1949) puolestaan tarkasteli äideille suunnatussa
kasvatusoppaassaan De små barnens själsliv (1917) lapsen henkistä
kehitystä fysiologisesta näkökulmasta.

Myös itsenäisyyden alkuvuosikymmeninä ilmestyi useita naisten laatimia
opetusopin kirjoja. Naisvoimistelusta kirjoittivat Elli Björksten, Hilma
Jalkanen ja Kaarina Kari, kotitalousopista Helmi Hannula, käsityöopista
Alli Kallioniemi, piirustusopista Enni Runeberg ja maantiedosta Aliina
Soininen. Aino Voipio puolestaan kirjoitti yleisesti kasvatuksesta ja
lapsipsykologiasta, muun muassa nuorisonkasvatusaatteesta, kodin
kasvatustyöstä ja lapsen sielunelämän kehitysvaiheista.

Lastentarhanopettajaseminaarit

Naisten asema lastentarhanopettajien koulutuksen historiassa on myös
ollut merkittävä. Helsingin suomalaisen tyttökoulun perustajiin kuulunut
Ida Godenhjelm (1837-1913) oli ennen tätä vaihetta ollut kiinnostunut
alle kouluikäisten lasten kasvatuksesta. Hän oli itseoppinut opettaja,
joka työskenteli aluksi Aurora Karamzinin perustamassa lastenkodissa.
Karamzinin kehotuksesta Godenhjelm lähti parin vuoden opintomatkalle
Saksaan tutustuakseen sikäläiseen Friedrich Fröbelin perustamaan
kindergarten eli lastentarha-liikkeeseen. Kotimaahan palattuaan hän
perusti lastentarhan ja pientenlasten koulun joissa ensimmäisenä
Suomessa noudatettiin Fröbelin pedagogiikkaa. Keskeistä lasten
kasvatuksessa oli tämän ajattelun mukaan omatoimisuus ja leikki.
Opettajan tehtävä oli rohkaista lasten leikin kautta tapahtuvaaitseilmaisua.

1880-luvun alussa Berliinin Pestalozzi-Fröbel-Hausista valmistui Hanna
Rothman (1856-1920), joka niin ikään perusti Helsinkiin yksityisen
lastentarhan ja alkeiskoulun. Rothman oli kiinnostunut erityisesti ns.
kansanlastentarhoista. Aatesisaren hän löysi muutamia vuosia myöhemmin
Betty Alanderista (1859-1940) jonka kanssa perusti 1890 Sörnäisten
kansanlastentarhan, johon myöhemmin kuului lastenkoti, koululaisten
päiväkoti, kesäsiirtola ja pyhäkoulu. Rothman myös kirjoitti
lastentarha-aatteesta eri lehtiin. Erityinen suomalainen piirre alle
kouluikäisten pedagogiikassa oli omatoimisuuden periaatteen soveltaminen
tarharuokailuun.

Toiminnan laajentuessa alkoi syntyä tarvetta lastentarhanopettajien
koulutukseen. 1892 Rothman ja Alander pitivät alan ensimmäisen
yksivuotisen kurssin. Tästä kehittyi kaksivuotinen suomen- ja
ruotsinkielinen kansanlastentarhanopettajaseminaari. Oppiaineisiin
kuuluivat muun muassa uskonto, kasvatusoppi, etiikka, Fröbelin
pedagogiikka, lastentarhametodiikka sekä Fröbelin askarteluoppi ja
käsityöt. Vuodesta 1908 jolloin kaikki toiminnat keskitettiin omaan
taloon, on oppilaitosta kutsuttu Ebeneserkodiksi.

Akateemiset naiset

Kasvatustieteessä väitelleitä naisia oli 70-luvulle asti vähän. Jos
mukaan lasketaan historiassa ja psykologiassa kasvatukseen ja
koulutukseen liittyvistä teemoista väitelleet, oli naistohtoreita
1919-69 seitsemän, mikä oli alle 10 prosenttia alalla väitelleistä.

Ensimmäisen kasvatusalaa sivuavan väitöskirjan laati Maikki Friberg 1897
Bernissä. Ensimmäinen suomalaisessa yliopistossa väitellyt kasvatusalan
naistohtori oli Kaino Oksanen, jonka väitöskirja valmistui 1919.
Seuraavaksi väitteli kaksi koulutuksen historian tutkijaa: Sisko Wilkama
tarkasteli työssään naissivistyksen periaatteiden kehitystä 1800-luvulla
(1938) ja 1940 väitellyt Maija Rajainen 1700-luvun lopun Vanhan Suomen
kouluoloja, jotka poikkesivat suuresti Suomessa vallinneista. Työ on
kiinnostava juuri sukupuolten koulutuksen näkökulmasta, olihan alueella
jo tuolloin Katariina II:n koulupolitiikan ansiosta julkisia ja kaikille
avoimia tyttökouluja. Rajainen jatkoi opettajantyönsä ohella historian
tutkijan uraa ja kirjoitti muun muassa naishistoriasta. Sirkka Salomaan
väitöskirja (1945) oli sekin historiaan suuntautuva: kohteena olivat
1800-luvun yliopisto-opettajien elämänkulut. Psykologian laitoksella
väitteli 1953 Annika Takala. Inkeri Vikainen, jonka tutkimus lukeutuu
empiiriseen didaktiikkaan, tohtoroitui 1955 ja vuotta myöhemmin väitteli
Hillevi Kiviluoto oppikoulumenestysprognoosin kontrollista. 1960-luvulla
kasvatustieteeseen laskettavia naisten väitöskirjoja ei valmistunut lainkaan.

Kun kasvatustieteen väitöskirjojen määrä tiedekuntien perustamisen
jälkeen 1970-luvulla voimakkaasti lisääntyi, kasvoi myös naisten osuus
väittelijöistä yli 25 %:iin. Kasvu on jatkunut vuosituhannen loppua
kohti ja nykyään jo yli puolet väittelijöistä on naisia. Naiset
opiskelevat kasvatustiedettä, mutta miesprofessorit rekrytoivat edelleen
jatko-opiskelijoiksi ja merkittäviin tehtäviin useimmiten miehiä.

1980-luvun lopulla naistutkimus alkoi näkyä vahvasti myös
kasvatustieteessä, vaikkakin monet tutkimukset olivat jo aiemmin
kohdistuneet naisiin tai tyttöihin. Edellä mainittujen Oksasen ja
Wilkaman lisäksi esimerkiksi Rafael Helander oli jo 1960 julkaissut
tyttöryhmiä tarkastelevan tutkimuksen. 1990-luvulla on kasvatustieteessä
valmistunut useita naistutkimusväitöskirjoja, naistutkimuksen opetusta
on monissa yliopistoissa, Kasvatustieteenpäivillä on kokoontunut
naistutkimusryhmiä ja ensimmäinen kasvatustieteen naistutkimuksen
professori, Kaarina Kailo, nimitettiin Oulun yliopistoon 1999.

Lähteet:

Aho, Jouko, Sieluun piirretty viiva. Psykologisia perinteitä
suomenmielisestä sielutieteestä kokeelliseen kasvatusoppiin.
Kustannus Pohjoinen: Oulu 1993.

Lahti, Pirkko - Niini, Maija-Liisa - Ikonen, Tuula, Helsingin yliopiston
psykologian laitoksen perustaminen ja kehitys vuosina 1932-1972.
Historiallinen katsaus. Helsingin yliopiston psykologian
laitoksen tutkimuksia 4/1974.

Päivänsalo, Paavo, Suomen kasvatusopillisen tutkimuksen historia.
Kasvatustieteellinen kirjasto No 6: Helsinki 1954.

Päivänsalo, Paavo, Kasvatuksen tutkimuksen historia Suomessa vuoteen
1970. Ylioppilastuki ry 1971.

Suomalaisen kasvatustieteen historia. Joel Kivirauma & Risto Rinne
(toim.). Turun yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Tutkimuksia A:182,1997.

Suomen psykologisen tutkimuksen kehitys, nykytila ja kehitysnäkymät
1980-luvulla. Suomen psykologisen seuran julkaisuja: Helsinki 1985.

Suomen psykologit 1967. Martti Samooja & Yrjö Venna (toim.). Suomen
psykologiliitto ry, 1967.

|
 |
|