 |



|

JAANA HALLAMAA
teologi
1958-
|
 |
 |

Ennen lukiota, 1970-luvun puolivälissä saamastani ammatinvalinnan
ohjauksesta muista yhden asian: meille sanottiin, että tyttöjen
kannattaa valita lukiossa kielet ja poikien matematiikka ja
luonnontieteet. Ehkä juuri sen takia meitä oli sitten paljon
tyttöjä lukemassa laajinta matematiikkaa ja luonnontieteitä. Itse
ajattelin käyttää itseäni koekappaleena: olisiko minusta
sellaiseen, jonka koulun auktoriteetti sanoi soveltuvan paremmin
pojille.

Opiskelualan valintaa ohjasi osittain samantyyppinen pyrkimys:
teologinen koulutus ei vielä 1970-luvun lopussa, eikä seuraavalla
vuosikymmenelläkään taannut naisille kovin ruusuisia
tulevaisuudennäkymiä. Naisille hankalan alan valinta antoi
mahdollisuuden osallistua todellisuuden ymmärtämiseen ja sen
muuttamiseen. Teologisia ajatusmalleja ja niiden varaan
rakennettuja toimintatapoja on pidetty patriarkalismin ja naisiin
kohdistuvan väheksynnän ja syrjinnän vankkoina tukipylväinä.
Kuinka vapautuksen ilosanoma muuttuu sorron välineeksi? Tähän
kysymykseen etsin vastausta ryhtyessäni tekemään maisterin
tutkielmaa ja myöhemmin lisensiaatin tutkimusta 1980-luvulla.
Ryhdyin tutkimaan eteläafrikkalaista, vain valkoisille
tarkoitettua reformoitua kirkkoa ja sen rasistisia käytäntöjä
tukevaa teologiaa. Halusin näin oppia ymmärtämään sortajaa ja
sortajan näkökulmaa asioihin, ja nähdä, kuinka uskonto ja sen
opit ideologisoituvat omien poliittisten ja taloudellisten
etujen ajamisen välineeksi.

Taisin päättää ensimmäisenä opiskeluvuonna, että minusta tulee
dosentti, että sen verran täytyy ainakin opiskella. Se oli
jonkinlainen yksityinen vitsi, mutta asetti silti päämäärän
pyrinnöilleni. Lähes 18 vuotta myöhemmin, kerran kotimatkalla
tajusin yhtäkkiä, että olen saavuttanut tuon tavoitteen. En
mielelläni kutsu itseäni tutkijaksi, koska siihen liitetyt
mielikuvat - työlleen intohimoisesti antautunut henkilö, jonka
kaikki aika ja energia kuluu tutkimuksen parissa - eivät
ensinkään vastaa omaa elämääni. Tutkimus on minun ansiotyötäni ja
olenkin kutsunut itseäni leipätutkijaksi. Pidän työtäni tärkeänä,
mutta en usko sen mullistavan mitään Suomessa maailmasta
puhumattakaan. Tutkimus on osallistumista laajaan keskusteluun.
Keskustelussa osanottajat vaikuttavat toinen toisiinsa ja
keskustelun merkitys syntyy ennemminkin kokonaisuudesta kuin
siitä, mitä joku yksittäinen keskustelija sanoo.

Viime vuosina olen tutkinut kahdentyyppisiä asioita: bioetiikkaa
ja sosiaalietiikkaa. Biotieteiden ja biolääketieteen huima
kehitys pakottavat ottamaan kantaan aivan uudentyyppisiin
kysymyksiin. Entiset hahmotustavat eivät riitä vastausten
antamiseen. Bioetiikka on osa keskustelua, jossa yritetään löytää
ihmisen ja luonnon kannalta kestäviä tapoja käyttää biotieteiden
tuloksia. 1900-luvun lopun poliittiset ja taloudelliset muutokset
haastoivat pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan: voiko Suomi
ylläpitää ja kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa markkinoiden
hallitsemassa maailmassa Euroopan Unionin jäsenenä? Millaiset
ajattelutavat ovat edesauttaneet keskinäiseen vastuuseen
perustuvan yhteiskunnan luomista ja sen ylläpitämistä?

Vuorovaikutuksellisuus on tärkeä osa tutkimusta. Viime vuosina
olen saanut työskennellä eurooppalaisissa ja pohjoismaisissa
tutkimusryhmissä. Olen kokeillut myös oman ja muiden tutkimuksen
välittämistä edelleen opetustyössä ja kirjoittamalla oppikirjoja.
Työskentely opiskelijoiden kanssa on erittäin innostavaa ja
antoisaa. Lukion etiikan ja filosofian kurssien oppikirjojen
kirjoittamiseen osallistuminen on ollut vaativaa mutta myös hyvin
opettavaista ja hauskaa. Ihmeekseni olen havainnut myös jollain
tavoin nauttivani erilaisten esitelmien ja luentojen pitämisestä
erilaisille ihmisille. Asioiden miettiminen siltä kannalta,
kuinka esittää ajatuksensa muille, on haastavaa, ja kuulijoille
puhuessaan alkaa ymmärtää, mitä näyttelijät tarkoittavat
vuorovaikutuksella yleisön kanssa.

Viime aikoina on taas ruvettu puhumaan vaativan työn ja perhe-
elämän yhdistämisen vaikeudesta. Nykyisten opiskelijoiden ja
vastikään työelämän aloittaneiden ristiriidat tuntuvat
suuremmilta kuin omani ovat olleet. Jollain tavoin unohdamme,
että jokaisella ihmisellä kuluu paljon aikaa niin kutsuttuun
käytännön elämään. Koti ja sen asukkaat vaativat jatkuvaa
huoltamista. Meillä kolmen lapsen hoitaminen, huoltaminen ja
viihdyttäminen vievät jokaisena työpäivänäkin 5-6 tuntia. Mutta
tämä on keskeinen elämän sisältö, sellaisesta elämä vanhempana
perheessä koostuu. Toisten tarpeista huolehtiminen ja
jokapäiväiset pakolliset rutiinit luovat elämään vankan rakenteen
ja on hyvin palkitsevaa saada nähdä työnsä tulokset kotona, kun
ne tutkijan työssä antavat usein odottaa itseään turhan pitkään.

Jaana Hallamaa

Lisää:

Jaana Hallamaa:
"Intuitio ja epätoivo eli mitä gradun kirjoittamisesta voi oppia?"

"Yliopiston ansioitunein opettaja piiskaa hymyllä gradun tekoon". HS 20.4.1997
|
 |
|