 |



Kuva: Museovirasto
|

HILMA GRANQVIST
Palestiinantutkija, etnologi
1890-1972
|
 |
 |

"I needed to live among the people, hear them talk
about themselves in Artas, make records while they
spoke of their life, customs and ways of looking at
things. For that reason I decided to remain in
Palestine---"

Hilma Granqvist 1931, introduction to
Marriage Conditions in a Palestinian Village

"Som ingen före henne har dr Granqvist lyckats
bliva bekant med dessa bönders intimaste familjeliv,
fått höra deras egna förklaringar till sina varor
och bruk, hört dem själva på sitt hemlands språk
skildra sina intryck inför livets skiftande öden".

Hialmar Rendahl 1939, Arabiskt familjeliv -kirjan
esipuhe

Hilma Granqvist kuuluu suomalaisen antropologian ja
sosiologian kansainvälisiin edelläkävijöihin Edvard
Westermarckin ja tämän oppilaiden Gunnar Landtmanin ja Rafael
Karstenin rinnalla. Hänen työnsä arvo Palestiinan tutkimuksen
klassikkona on kansainvälisesti tunnustettu ja sillä on myös
paikkansa 1920- ja 30-luvuilla Britanniassa kiteytyneessä
'uudessa antropologiassa', joka korosti kenttätyön ja
osallistuvan havainnoinnin merkitystä tutkimuksen keskeisinä
välineinä ja pyrki ymmmärtämään vieraita kulttuureita niiden
omilla ehdoilla. 1980-luvun naistutkimus on nostanut
Granqvistin elämäntyön ja kohtalon tiedemaailmassa uudelleen
arvioinnin kohteeksi. 1990-luku on myös tuonut esiin
Granqvistin merkittävän roolin lähi-idän naistutkimuksessa.

Hilma Granqvistin kansainvälinen maine perustuu ns.
"elämänkaaritrilogiaan", viiteen laajaan teokseen, jotka
käsittelevät elämää 1920-luvun palestiinalaiskylässä, ja
perustuvat Granqvistin siellä vv. 1925-1931 tekemään
etnografiseen kenttätyöhön. Granqvistin tärkeimpinä teoksina
voidaan pitää kaksiosaista avioliittotapojen kuvausta
Marriage Conditions in a Palestinian Village (Osa I: 1932 ja
osa II 1935). Lapsuutta käsittelevät Birth and Childhood In
An Arab Village (1947), Child Problems Among the Arabs
(1950) ovat myös saaneet laajaa kansainvälistä tunnustusta.
Trilogian päättää v. 1965 ilmestynyt Muslim Death and Burial.
Arabiskt familjeliv (1939) ansaitsi ilmestymisvuonnaan
Granqvistille pohjoismaisen yleistajuisille tieteellisille
teoksille jaettavan kirjallisuuspalkinnon.

Granqvistin tutkimukset perustuivat osallistuvaan
havainnointiin ja haastatteluihin, jotka kartoittivat kylän
eri perheiden avioliittohistorian 100 vuoden ajalta eli niin
pitkälle kuin muistitieto ulottui. Näiden haastattelujen
perusteella Granqvist esitti sukujen historian genealogisesti
taulukoiden. Genealogioista voi lukea kylässä solmittujen
avioliittojen lukumäärän, monivaimoisten avioliittojen
lukumäärän, avioerot; kuinka moni avioliitto solmittiin
kyläläisten kesken, paljonko puolisoita haettiin muualta ja
paljonko kylästä otettiin puolisoita sen ulkopuolelle.
Genealogiasta voidaan myös tehdä johtopäätöksiä
avioliittokentän jännitteistä: avioliittoja solmittiin
yhtäällä sukujen vahvistamiseksi, mutta toisaalla voidaan
nähdä miten avioliittoja ei riitaantuneiden sukujen välillä
solmittu juuri lainkaan. Avioliittojärjestelyillä voitiin
myös vaikuttaa eri perheiden toimeentulomahdollisuuksiin.

Granqvistin esityksen perusteella on mahdollista saada varsin
tarkka kuva Artasin kylän väestöhistoriasta 1830-1926
välisenä aikana. Genealogiat ovat sittemmin muodostuneet
pohjaksi väestörekisterille, jota Artasin kylässä on
täydennetty 1990-luvulle asti, jolloin Palestiinan virallinen
väestönlasku on vasta päässyt käyntiin.

Granqvist tallensi myös runsaasti paikallistraditioita,
tietoa uskomuksista ja siitä, miten ihmisten perustelivat
toimiaan. Granqvistin metodista innovatiivisuutta kuvaa myös
kolmen paikallisen naisen muodostaman 'tutkimuskomitean'
käyttö tutkimusavustajina. Näistä yksi, Louisa Baldensperger,
oli Jerusalemissa syntynyt elsassilaisen lähetyssaarnaajan
tytär, jonka omistamassa talossa Granqvist Artasissa
ollessaan asui. Tutkimuskomitean kanssa tehty yhteistyö
helpotti arabiankielisen aineiston tulkintaa ja
muistiinmerkitsemistä. Paikallisella arabiankielellä
tallennetun aineiston arvo kielellisenä ja kulttuurisena
dokumenttina on historiallisesti merkittävä.

Granqvistin etnografia on systemaattisesti jäsennelty
analyyttinen kokonaisuus, joka on saanut runsaasti kiitosta
juuri kuvattujen tapojen huolellisesta dokumentaatiosta ja
aineiston runsaudesta, joka on antanut taustaa myöhemmille
tutkimuksille ja mahdollisuuksia uusiin tulkintoihin.

Väitöskirjassaan Marriage Conditions in a Palestinian Village,
Vol I 1932) Granqvist esittää sen keskeisen teesin, että
morsiusmaksun suorittamista ei voi tulkita 'vaimon
ostamiseksi' niinkuin vielä Westermarck argumentoi. Granqvist
perusteli tulkintaansa mm. sillä, että avioliitto ei antanut
miehelle yksinvaltaa vaimonsa suhteen, vaan nainen pysyi
avioliiton solmittuaankin myös isänsä suvun jäsenenä. Isä ja
veljet olivat viime kädessä vastuussa naisen toimeentulosta
ja myös valvoivat, että aviomies täytti omat velvollisuutensa
vaimoa kohtaan. Sisarusten väliset suhteet näyttäytyivät
aviosuhdetta tärkeämpinä ja pitkäikäisempinä. Täten
morsiusmaksu oli nähtävä osana sosiaalisten suhteiden
monitasoista järjestelyä ja samalla osana vanhojen
paikallistraditioiden ja islamin muovaamaa kulttuuria.
Granqvistin esityksessä palestiinalainen avioliitto
näyttäytyy täten keskeisenä yhteisöllisenä instituutiona,
joka järjestelee kylän sosiaalisia suhteita merkittävällä
tavalla. Samalla se tuottaa ja uusintaa patriarkaalista
sukupuolijärjestelmää, jossa myös naisilla oli mahdollisuus
käyttää valtaa ja toimia omien etujensa hyväksi.

Granqvist oli myös innovatiivinen valokuvaaja. Hän otti
tutkimuksensa aikana noin 1000 valokuvaa, joilla on
eittämätön ansionsa visuaalisessa antropologiassa. Kuvissaan
Granqvist murtautuu ulos vallalla olleesta traditiosta, joka
näki vieraat kansat todistuksina ihmisrodun vaihtelevuudesta
ja kuvattavat 'esineellisinä', nimettöminä kohteina.
Granqvist pyrki dokumentoiman nimettyjä ihmisiä aktiivisina
toimijoina, olipa kohteena arki tai elämänkaareen liittyvät
rituaalit. Laajasta valokuva-aineistosta on Karen Seger
toimittanut Granvistilta toteuttamatta jääneen teoksen
Portrait of a Palestinian Village: the Photographs of Hilma
Granqvist (1981). Granqvistin valokuvat ovat olleet esillä
paitsi Suomessa myös Saksassa.

Granqvistin muisto elää myös paikallisesti: hänen tekemänsä
työn ympärille on rakennettu Artas Folklore Centre, jota
kehitellään edelleen museo- ja tutkimustoiminnan keskukseksi.

Elämäkerrallisia tietoja

Hilma Granqvist syntyi Sipoossa 17.7. 1890 ja tuli
ylioppilaaksi v. 1911 Svenska Fortbildningsläroverketista,
josta hän sai samalla kansakoulunopettajan pätevyyden. Hän
täydensi opintojaan Tammisaaren opettajaseminaarissa (Ekenäs
folkskoleseminarium), josta valmistui vuonna 1914. Hän
kirjoittautui Helsingin yliopistoon vuonna 1918 ja valmistui
filosofian kandidaatiksi vuonna 1921 aineinaan käytännön
filosofia, pedagogiikka, historia sekä germaaninen filologia
ja ruotsin kieli. Granqvist kirjoitti pro gradunsa uskonnon
ja modernin maailmankatsomuksen välisestä jännitteestä. Siinä
hän esitti, että myös kirkon oli seurattava aikaansa, mikäli
se ei halunnut jäädä jälkeen modernin ja tieteellisen
maailmankuvan muuttuessa. Granqvist arvosteli myös
uskonpuhdistusta siitä, että se poisti ihmiselle
psykologisesti tärkeät ripin ja 'pyhimysten palvonnan'
kirkollisista sakramenteista. Granqvist halusi nähdä
pyhimykset myönteisinä esikuvina ja tavoitteiden antajina.
Hän vastusti myös kirkon ja valtion yhteyttä.

Halu ymmärtää uskontojen asemaa modernissa, oli se kimmoke,
joka sai Granqvistin jatkamaan yliopistollisia opintojaan.
Gunnar Landtmanin ohjauksessa Granqvist aloitti
käytännöllisen filosofian lisensiaatintutkimuksen aiheenaan
Vanhan Testamentin naiset. Tätä tutkimusta varten Granqvist
lähti keräämään uskontotieteellistä arkistoaineistoa
Saksaan, missä hän myös opiskeli yleistä etnologiaa ja
itämaisten uskontojen historiaa. Osallistuminen saksalaisille
teologeille järjestettyyn arkeologiseen kurssiin
Palestiinassa johti uran käänteeseen, jonka seurauksena
Granqvist palasi Palestiinaan tutkimaan "konkreettisten
ihmisten todellista arkielämää". Näin Vanhan Testamentin
tutkijasta tuli Palestiinan muslimiarabien tutkimuksen
klassikko.

Suomeen palattuaan Granqvist väitteli vuonna 1932 ja sai
nopeasti myös valmiiksi avioliittoinstituutiota käsittelevän
teoksensa toisen osan. Tieteellisistä ansioistaan huolimatta
Granqvist ei saanut hakemaansa dosentuuria Helsingin
yliopistossa. Granqvistin irtautuminen maailmanlaajuisista
kulttuuri-ilmiöistä kiinnostuneesta vertailevasta
sosiologiasta ja keskittyminen yhden kylän etnografiseen ja
tilastolliseen analyysiin oli kansainvälisen uuden
antropologian' mukaisena aikaansa edellä suomalaisessa
tiedemaailmassa. Sukupuoleen kohdistunut syrjintä
todennäköisesti ratkaisi sen, ettei Granqvist myöskään saanut
hakemaansa virkaa Tammisaaren opettajaseminaarin rehtorina.

Väiteltyään Granqvist työskenteli ensin jonkin aikaa
käsityönopettajaopiston psykologian opettajana. Jouduttuaan
pettymään viranhauissa hän jäi vapaaksi tutkijaksi heti, kun
siihen tuli mahdollisuus pienen perinnön turvin. Hän jatkoi
tutkimustensa kirjoittamista ja julkaisi myös useita
artikkeleita eri aikakauslehdissä ja suomalaisissa
päivälehdissä. Hän piti myös lukuisia esitelmiä
työväenopistoissa ja Suomen Yleisradiossa.

Kysymys eri uskontojen merkityksestä modernissa askarrutti
Granqvistia hänen kuolemaansa asti. Hän piti Selma
Lagerlöfin kaunokirjallista kuvausta Jerusalemin
Taalailaissiirtokunnasta liian ihannoivana ja kirjoitti
kriittisen tutkielman jännitteistä todellisen siirtokunnan
elämässä. Tämä käsikirjoitus ei löytänyt kustantajaa.
Keskeneräiseksi jäi tutkimus Vanhan Testamentin naisista,
jonka parissa Granqvist aloitti työskentelynsä v. 1919 ja
jota Granqvist ennätti työstää varsin pitkälle. Siinä
Granqvist korosti työn merkitystä naisen elämässä ja laski
montaako ammattia Raamatun naiset harjoittivat. Hän esitti,
ettei Vanha Testamentti korostanut äidin ja synnyttäjän
roolia naisen elämässä siinä määrin kuin naisen asemasta
käyty keskustelu vuosisadan alussa pyrki esittämään.

Granqvist liittyy monella tapaa aikansa modernin projektiin.
Hän korostaa modernia toimijuutta, jossa ihminen omaksuu
toimissaan tieteellisen maailmankuvan, mutta hänen tulee
tuntea uskonnot historiallisina kulttuuri-ilmiöinä. Tämä
leimaa myös hänen näkemystään arabimuslimien maailmankuvasta
ja kulttuurista, jonka sisäistä logiikkaa hän pyrki tekemään
ymmärrettäväksi länsimaiselle ihmiselle. Granqvist ei
pyrkinyt korostamaan eksoottisuutta, vaan toisen
rationaliteettia. Granqvist puhui myös usein naisten tasa-
arvoisen aseman mm.naispappeuden puolesta. Naisasialiike
Unionissa pitämässään esitelmässä hän jo 1940-luvulla
kehotti naisia ennemmin asettamaan päämääräkseen tulla itse
presidentiksi kuin presidentin puolisoksi.

Granqvistin ruotsin- ja suomenkielinen aineisto on talletettu
Åbo Akademin käsikirjoitusarkistoon. Englannin-, saksan- ja
arabiankielinen aineisto on deponoitu Brittiläiseen museoon
Lontoossa, jossa säilytetään myös valokuvakokoelmaa.

1
2

3
4
5

1 Hilma Granqvist ylioppilaana. Kuva: Atelier Nyblin/ Museovirasto.

2 Ylioppilasnaisia 1920-luvulla. Toinen oikealta Hilma Granqvist.
Kuva: Museovirasto

3 Kuva: Åbo Akademin kuva-arkisto.

4 Hilma Granqvist Palestiinassa
Artesin kylässä 1920-luvulla tai 1930-luvun alussa.

5 Hilma Granqvist.


Julkaisuja:

Marriage Conditions in a Palestinian Village I. 1932

Marriage Conditions in a Palestinian Village II. 1935

Det religiösa problemet i nutiden (pro gradu) julkaistu
nimellä Skolan och religion, Tammerfors 1935

Arabiskt familjeliv. Åhlen & söners förlag, Stockholm 1939.

Birth and Childhood in an Arab Village. 1947

Child Problems Among the Arabs. 1950

Muslim Death and Burial. 1965


Lisää:

Ulla Vuorela: "Hilma Granqvist". Kansallisbiografia.

Riina Isotalo:
"Edward Westermarck and Hilma Granqvist in the field of Orientalist discourse in Finland".

Sirkka Kokko:
"Hilma Granqvistin tie opettajattaresta tutkijaksi - ensimmäinen tutkimusmatka Palestiinaan".
Pro gradu 1998, Turun yliopisto

|
 |
|