 |



Kuva: Museovirasto
|

ELSA ENÄJÄRVI-HAAVIO
ensimmäinen kansanrunouden
tutkimuksen naistohtori
1901-1951
|
 |
 |

"Tiedemiestä (!) minusta tuskin voi tulla - siksi minun on
antauduttava naisen kutsumukseen - kasvattamaan lapsia ja tukemaan
miestä suurissa töissä (haa!)", julisti päiväkirjassaan 1920
toisen vuoden opiskelija Elsa Eklund (Enäjärvi).
 Hänestä tuli
paitsi tunnettu tiedenainen myös kulttuurikriitikko ja
yhteiskunnallinen vaikuttaja. Myöskään "naisen kutsumusta" hän ei
jättänyt toteuttamatta: hän avioitui tiedemies-runoilija Martti
Haavion kanssa ja sai viisi lasta. Hän paitsi puhui ja kirjoitti
naisten mahdollisuuksista yhdistää perhe ja tutkimustyö myös
toteutti tuon yhdistämisen omassa elämässään. Tästä syystä hän
tarjosi 1930- ja 1940-luvun naisopiskelijoille toisenlaisen
esikuvan kuin akateemisen naissivistyksen uranuurtajat, jotka
olivat yleensä naimattomia ja lapsettomia.

Elsa Enäjärvi-Haavio kuului ensimmäisiin tiedenaisikäluokkiin,
joiden tullessa yliopistoon akateeminen ura oli periaatteessa auki
naisille aina tohtoriksi ja professoriksi asti. Vastassa olivat
kuitenkin oppineisiin naisiin kohdistuvat ennakkoluulot, jotka
säilyivät vahvoina vuosikymmeniä senkin jälkeen, kun juridiset
esteet naisten yliopisto-opiskelulle ja -uralle olivat poistuneet.
Elsa Enäjärvi-Haavio on viitannut stereotyyppisiiin ja kaavamaisiin
käsityksiin oppineista naisista useammissakin kirjoituksissaan ja
määritellyt monesti samalla eroa oman sukupolvensa akateemisten
naisten ja heitä edeltäneiden akateemisen naissivistyksen
uranuurtajien välillä. Varsin railakkaasti näitä ennakkoluuloja hän
on revitellyt ja ehkä vähän ilmentänytkin esimerkiksi kirjassaan
Vanha iloinen Englanti (1928), jossa hän kuvailee vuonna 1927
tekemällään opintomatkalla näkemäänsä ja kokemaansa. Matkansa
aikana hän asui Kansainvälisen Akateemisten Naisten Liiton talossa,
Crosby Hallissa, jossa hän tapasi eri maista tulevia nuoria
akateemisia naisia. Nämä kokemukset innoittivat hänet kirjoittamaan
muun muassa, ettei "nykyajan akateeminen nainen" ole enää mikään
"uranuurtaja, poikkeusihminen, profeetoille välttämättömine
poikkeuksellisine elintapoineen ja vaateparsineen", vaan "yhtä
leikkotukkainen ja lyhythameinen kuin kanssasisarensa".
Parikymmentä vuotta myöhemmin, vuonna 1947 ilmestyneessä,
kaksiosaisessa artikkelissaan Naiset ja tieteellinen työ hän
viittaa uranuurtajiin hieman seestyneempään sävyyn todeten näiltä
tosin edellytetyn "jossain määrin poikkeuksellista luonnetta" ja
"ajan ennakkoluulojen voittamiseen tarpeellista rohkeutta" mutta
korostaen, etteivät nämä "todellisuudessa" olleet "miesmäisiä" tai
mitenkään "omalaatuisia olentoja".

Naiset ja tieteellinen työ, joka pohjautuu Suomen Akateemisten
Naisten Liiton 25-vuotisjuhlassa pidettyyn esitelmään, on
perusteellinen tutkielma Suomessa vuoteen 1947 mennessä
vaikuttaneista tiedenaisista. Siinä on tarkasteltu mm. kaikkien
Suomessa tuohon mennessä valmistuneiden naistohtorien (65)
väitöskirjojen aiheita. Tämän tarkastelun inspiroimana Elsa
Enäjärvi-Haavio päätyi kyselemään, "ovatko naiset ehkä valinneet
tutkimuksensa aiheiksi sellaisia tieteenaloja tai tieteen
kysymyksiä, joita jollakin tavoin voisi pitää juuri naisille ja
naisten elämälle läheisinä". Hänen oma, leikkitutkimuksen alaan
kuuluva väitöskirjansa oli mukana tarkastelussa. Kansaneikkien
lisäksi hän tutki myös kansanrunoja ja -lauluja ja niiden
esittämistä sekä vuotuisjuhliin liittyviä tapoja ja uskomuksia,
joten hänen omatkin tutkimusintressinsä tuntuivat antavan tukea
hänen esittämälleen hypoteesille.

On helppo löytää monia muitakin vastaavuuksia Elsa Enäjärvi-Haavion
mainitussa artikkelissaan esittämien tiedenaisten mahdollisuuksia
ja valintoja koskevien näkemysten ja hänen oman elämänsä välillä.
Hän ei kylläkään artikkelissaan kertaakaan vetoa suoranaisesti
omiin kokemuksiinsa, vaan pohtiessaan esimerkiksi perheellisten
naisten ja miesten erilaisista mahdollisuuksista antautua
tieteelliseen työhön hän viittaa joko naistohtoreiden tai
-dosenttien perhetilannetta kuvaaviin numeerisiin tietoihin tai
lausumiin, joita jotkut hänen tuntemansa tiedenaiset, jotka
sattuivat ehkä samalla olemaan huomattavien tiedemiesten
puolisoita, olivat esittäneet. Puhuminen itsestä ei ollut tarpeen,
sillä hänen perhetilanteensa mutta myös kirjallinen
tuotteliaisuutensa oli, kiitos lukuisten
aikakauslehtiehaastattelujen, yleisesti tunnettu, mikä antoi
epäilemättä lisäpontta hänen esittämilleen näkemyksille.

Viime aikoina kuva Elsa Enäjärvi-Haaviosta on syventynyt ja
moniulotteistunut, kun hänestä on tehty elämäkerta ja hänen
päiväkirjojaan ja kirjeenvaihtoaan on alettu julkaista. Hänen
yksityisemmistä mietteistään käy ilmi, kuinka ongelmallista monen
kutsumuksen yhdistäminen hänelle monin ajoin oli. Enempää
tieteelliselle uralle antautuminen kuin sillä pysyttäytyminenkään
eivät olleet hänelle itsestäänselviä valintoja. Nuorena
ylioppilaana häntä vaivasivat epäilyt siitä, että oppineisuuden
tavoittelu saattaisi merkitä naiselle elämää, jota sävyttäisi
alituinen rikkonaisuuden tunne. Väitöskirjaa tehdessään hän joutui
toistuvasti patistelemaan itseään jättämään vähemmälle "rasittavat"
kirjalliset sivuharrastukset, yhteiskunnalliset riennot,
huvitukset ja "kuluttavat" rakkaussuhdeasiat ja keskittymään
tutkimukseen. Keski-ikäisenä kansanrunoudentutkimusta
harjoittavana perheenemäntänä, jolla edelleen oli paljon
kirjallisia sivuharrastuksia ja yhteiskunnallisia rientoja , hän
päätyi välillä toivomaan itselleen useampaa elämää. Ajoittain hän
johtui pohdiskelemaan vakavissaan siirtymistä
kansanrunoudentutkimuksesta kirjallisuudentutkimukseen, hetkittäin
jopa tieteestä luopumista kokonaankin ja suuntautumista jollekin
käytännöllisemmälle alalle, kenties politiikkaan. Joskus häntä
askarruttivat myös omien valintojensa perimmäiset vaikuttimet:
oliko hänelle harrastusten arvonmittana vain se mikä tuli esille
sanomalehdissä ja mainosti häntä itseään.

Elsa Enäjärvi-Haavion yksityiset dokumentit kertovat myös yhtä ja
toista kahden monipuolisesti luovan ihmisen ystävyys-, rakkaus- ja
aviosuhteesta, tiedenaisen ja tiedemiehen antoisasta älyllisestä
vuorovaikutuksesta ja keskinäisestä tuesta tutkimuksen alueella,
mutta myös ristiriidoista ja ongelmista monilla muilla
elämänalueilla. Kokonaisuutena ottaen eri vuosikymmeninä
kirjoitetuista päiväkirjamerkinnöistä ja kirjeistä piirtyy kuva
rohkeasti elämäänsä suhtautuvasta naisesta, joka kaikessa
ristiriitaisuudesaan oli oikeastaan varsin johdonmukainen.
Keski-ikäisenäkin hänessä tuntui olevan jotain samaa kuin siinä
tuoreessa maisterissa, joka vannoi päiväkirjassaan (15.6.1923) heti
kohta valmistuttuaan: "Minä en ole valmis enkä tahdo koskaan tulla
valmiiksi."


Promootiokuva kansikuvana.

Laajemmin:

Monen kutsumuksen tiedenainen Elsa Enäjärvi-Haavio

Kirjallisuutta:

Kirjallisuutta Elsa Enäjärvi-Haaviosta

|
 |
|