ETUSIVU LÄHTÖKOHDAT KEMIA VÄRJÄYS KANKAANPAINANTA NÄYTTELYT LINKKEJÄ | |
PROJEKTIN
LÄHTÖKOHDAT | |
![]() |
"Nii just silleen, että älyy sen koko jutun, eikä vaan sitä, mitä näkee." Oppiaineiden välinen integraatio on suotavaa, koska se auttaa oppilasta hahmottamaan kokonaisuuksia ja jäsentämään tiedon paremmin todellisuuteen ja ympäröivään maailmaan kuuluvaksi. Mielekkäät opintojaksot voivat lisätä oppilaiden kiinnostusta erityisesti vaikeina koettuja oppiaineita kohtaan. Esimerkiksi kemiaa pidetään usein liian teoreettisena ja irti arjesta olevana aineena. Luonnonväriaine-teemainen projektityöskentely, jossa kemian, kuvaamataidon ja käsityön aihesisällöt integroidaan laajaksi kokonaisuudeksi perustuu Riikka Räisäsen väitöskirjaan. Projektin lähtökohtana oli kehittää opintokokonaisuus, jossa oppilaat työstävät teemaa alusta loppuun itse. Pilottihankkeessa Etelä-Kaarelan yläasteella Helsingissä opetus ajoittui syys- ja kevätlukukausille, joten projektin myötä harjoiteltiin myös pitkäjänteistä työskentelyä. Kemian opetuksesta vastasi Tuija Timonen. Mukana projektissa olivat myös Marianne Sundvall (värjäyksen opetus) sekä Päivi Kovanen ja Sari Hiltunen (kankaanpainannan opetus) Helsingin yliopiston käsityönopettajan koulutuksesta. He tekivät projektissa päättöharjoittelunsa ja heidän ohjaavan opettajanaan toimi Anne Mäkelä. Oppilaat olivat 7-luokkalaisia. Opetuksen lähtökohtana on ympäristöystävällinen ajattelu ja kestävä kehitys. Oppimateriaalissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin aiheisiin: luonto, luonnon monimuotoisuuden hyödyntäminen, ihmisen ja luonnon välinen vuorovaikutus sekä vahva käsillä tekemisen kulttuuri ja käsityötaidot. Luonnonväriaine-teeman kautta pohditaan luonnon monimuotoisuutta sekä luonnonvarojen teknistaloudellisia käyttömahdollisuuksia. Opintokokonaisuuteen voidaan sisällyttää mm. seuraavia ympäristö- ja kuluttajatiedon tavoitteita ja sisältöjä Yksityistalous Kuluttajan oikeudet ja vastuu Kaupallinen vaikuttaminen Kulutus, ympäristö ja etiikka Turvallisuus
"Luonnonväriaineet - ympäristökasvatuksellinen opintokokonaisuus biologian, kemian, kuvaamataidon ja käsityön integroimiseksi peruskoulussa" -hanketta on rahoittanut Maj ja Tor Nesslingin säätiö. Kiitämme saamastamme tuesta.
Päivitetty 6.11.2009 Riikka Räisänen |