ETUSIVU LÄHTÖKOHDAT   KEMIA    VÄRJÄYS   KANKAANPAINANTA   NÄYTTELYT   LINKKEJÄ
 
PROJEKTIN LÄHTÖKOHDAT

"Nii just silleen, että älyy sen koko jutun, eikä vaan sitä, mitä näkee."

Oppiaineiden välinen integraatio on suotavaa, koska se auttaa oppilasta hahmottamaan kokonaisuuksia ja jäsentämään tiedon paremmin todellisuuteen ja ympäröivään maailmaan kuuluvaksi. Mielekkäät opintojaksot voivat lisätä oppilaiden kiinnostusta erityisesti vaikeina koettuja oppiaineita kohtaan. Esimerkiksi kemiaa pidetään usein liian teoreettisena ja irti arjesta olevana aineena.

Luonnonväriaine-teemainen projektityöskentely, jossa kemian, kuvaamataidon ja käsityön aihesisällöt integroidaan laajaksi kokonaisuudeksi perustuu Riikka Räisäsen väitöskirjaan.

Projektin lähtökohtana oli kehittää opintokokonaisuus, jossa oppilaat työstävät teemaa alusta loppuun itse. Pilottihankkeessa Etelä-Kaarelan yläasteella Helsingissä opetus ajoittui syys- ja kevätlukukausille, joten projektin myötä harjoiteltiin myös pitkäjänteistä työskentelyä. Kemian opetuksesta vastasi Tuija Timonen. Mukana projektissa olivat myös Marianne Sundvall (värjäyksen opetus) sekä Päivi Kovanen ja Sari Hiltunen (kankaanpainannan opetus) Helsingin yliopiston käsityönopettajan koulutuksesta. He tekivät projektissa päättöharjoittelunsa ja heidän ohjaavan opettajanaan toimi Anne Mäkelä. Oppilaat olivat 7-luokkalaisia.

Opetuksen lähtökohtana on ympäristöystävällinen ajattelu ja kestävä kehitys. Oppimateriaalissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin aiheisiin: luonto, luonnon monimuotoisuuden hyödyntäminen, ihmisen ja luonnon välinen vuorovaikutus sekä vahva käsillä tekemisen kulttuuri ja käsityötaidot. Luonnonväriaine-teeman kautta pohditaan luonnon monimuotoisuutta sekä luonnonvarojen teknistaloudellisia käyttömahdollisuuksia. Opintokokonaisuuteen voidaan sisällyttää mm. seuraavia ympäristö- ja kuluttajatiedon tavoitteita ja sisältöjä

Yksityistalous
•  omaksua taloudellinen ja ympäristötietoinen näkökulma erilaisiin kodin menoihin
•  osata verrata hintoja ja arvioida hinta-laatusuhdetta

Kuluttajan oikeudet ja vastuu
•  tuntea tietyt eettiset näkökohdat, jotka pitäisi ottaa huomioon ostettaessa tavaroita ja palveluja sekä muita sopimuksia tehtäessä

Kaupallinen vaikuttaminen
•  ymmärtää kuinka tiedotusvälineet luovat elämäntyylejä, joka heijastuvat mm. tietynlaisina sukupuolirooleina ja ulkonäköä koskevina ihanteina.
•  ymmärtää ero informaation ja mainoksen välillä
•  osata käyttää sähköisiä tietopalveluja kriittisesti ja harkiten.

Kulutus, ympäristö ja etiikka
•  ihmisen ja luonnon välinen vuorovaikutus
•  oma vastuu ympäristöstä
•  raaka-aineiden kulutus
•  energian kulutus
•  tekstiilit
•  pesu ja pesumerkinnät
•  materiaalien koostumus
•  väriaineet
•  lisäaineet ja allergiat
•  ekologinen tuotanto
•  ympäristömerkinnät
•  ympäristöystävällinen/ympäristöön sopeutettu/ ympäristön huomioon ottaminen
•  etiikka

Turvallisuus
•  tietää miten vaarallisia aineita, esim. tavallisia kemikaaleja ja tulenarkoja aineita tulee käsitellä turvallisesti
•  tietää, miten ehkäistä tapaturmia kotona ja kodin ympäristössä, koulussa, vapaa-aikana ja työpaikalla

"Luonnonväriaineet - ympäristökasvatuksellinen opintokokonaisuus biologian, kemian, kuvaamataidon ja käsityön integroimiseksi peruskoulussa" -hanketta on rahoittanut Maj ja Tor Nesslingin säätiö. Kiitämme saamastamme tuesta.

 

Päivitetty 6.11.2009 Riikka Räisänen