ETUSIVU LÄHTÖKOHDAT KEMIA VÄRJÄYS KANKAANPAINANTA NÄYTTELYT LINKKEJÄ | |||||||||||||||||
KEMIA - VÄRIAINEIDEN
ERISTÄMINEN KRAPPIJUURESTA
|
|||||||||||||||||
![]()
|
Projekti
alkoi kemian tunneilla. Niillä erotettiin krapin sisältämät väriaineet
muusta juurimateriaalista. Seitsemännen luokan kemian osuuteen kuuluu
erotusmenetelmien oppiminen, joten näitä taitoja harjoiteltiin
nimenomaan tässä projektissa. Ajatuksena oli, että kemian opetus
liittyisi johonkin konkreettiseen, joka herättäisi oppilaiden mielenkiinnon.
Ajattelimme myös, että väriaineteemaisen työskentelyn kautta oppilaat
saisivat kuvan kemia liittymisestä arkipäivän asioihin, esim.
heillekin tuttuun ja tärkeään ilmiöön, väriin.
|
||||||||||||||||
![]()
|
TARVITTAVAT VÄLINEET JA AINEET
|
||||||||||||||||
PUSKURIN
VALMISTUS
Valmistetaan 0,01 M natriumdivetyfosfaatti- puskuri liuottamalla 137,99 g NaH2PO4 1 litraan vettä. Tällöin pH=5. |
|||||||||||||||||
![]()
|
LIUOKSET OHUTLEVYKROMATOGRAFIAA VARTEN
Liuos 1, isoamyylialkoholi:pyridiini:metanoli (3:2:1,5)
Liuos 2, tolueeni:etyyliasetaatti:etanoli:muurahaishappo (5:4:0,5:1)
|
||||||||||||||||
TLC-kuvaa ja taulukkoa klikkaamalla saat ne suuremmiksi. |
|
||||||||||||||||
TARKEMPI TUNTISUUNNITELMA 1. opetuskerta , tunnit 1–2 Oppilaat kirjoittavat ensin, mitä tulee mieleen sanaparista kemia – väri, aikaa noin 3 min. Keskustellaan oppilaiden vastauksista. Todetaan, että värien valmistamiseen liittyy aina kemialliset menetelmät. Kerrotaan, miten erotusmenetelmät opiskellaan: luonnonväriprojektin yhteydessä. Esitetään tulevien tuntien ja työskentelyn aika-arvio. Kerrotaan, että veriseitikki on ”väritehdas”. Esitellään veriseitikki-sieni ja kerrotaan sen sisältävän punaisia väriaineita. Tämä väriaine on tarkoitus erottaa sienestä seuraavien tuntien aikana. Kerrotaan myös, että luonnon väriaine on kiinnittynyt sokeriin, glukoosiin. Glykoosiin yhdistynyt väriaine ei ole kovin hyvä värjäyksessä ja siksi väriaine on tarkoitus saada eroon sokeristaan. Puhutaan myös siitä, millainen on sieni – elää symbioosissa puun kanssa. Puhutaan ekologisuudesta. Opetellaan vaa'an käyttö. Punnitaan puskuriliuokseen tarvittava natriumdivetyfosfaatti digitaalivaa'alla ja veriseitikit kirjevaa'alla. Kiinnitetään huomiota vaa'an tarkkuuteen. Samalla opetellaan, mikä on liuos: liuos on tasa-aineinen seos. Valmistetaan natriumdivetyfosfaatti-liuos. Puskurista ei puhuta – ainakaan tässä vaiheessa. Puskuri on vaikea käsite ja se kuuluu lukioon.
Kerrataan edellisellä kerralla opitut asiat. Puhutaan vaa'an tarkkuudesta. Selitetään ja näytetään esimerkkien avulla, millainen työselostuksen tulee olla ja miten digitaalikameraa käytetään kemian opiskelussa. Tarkoitus on, että oppilaat kuvaavat työskentelyn eri vaiheita ja kokoavat niistä protfolion / työselostuksen. Jaetaan kullekin ryhmälle omat levykkeet. Valmistetaan puskuriliuokset, jos niiden tekeminen jäi edellisellä kerralla kesken. Jauhetaan sienet tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella (varottava sienten pölyämistä). Väriaineet vapautuvat sienen soluista paremmin, kun niiden rakenne on rikkoutunut. Opetellaan happamuus: pH tarkoittaa happamuusastetta ja sitä mitataan indikaattoripaperilla. Luonnossa tapahtuvissa reaktioissa pH on oleellinen asia , koska entsyymit vaativat toimiakseen tietyn pH:n. Mitataan natriumdivetyfosfaatti-liuoksen pH pH-paperilla. Sen tuli olla pH=5. Opetellaan myös, että on olemassa indikaattoreita, jotka kertovat, onko liuos hapan vai emäksinen. Mitataan muiden aineiden sekä happojen että emästen pH-arvoja: maito, piimä, vesi, saippualiuos, coca-cola, kahvi, tee…. 3.opetuskerta , tunnit 5–6 Erotetaan sienimassa puskurista suodattamalla käyttäen Büchner-suppiloa ja imua, joka nopeuttaa suodatusta. Kun sienimassa on suodatettu, ruvetaan sitä uuttamaan kuumalla vedellä. Leikataan villalangasta pätkät, jotka koevärjätään tässä vesisuodoksessa.
4. opetuskerta, tunnit 7–8 Kerrataan, mikä on uute ja mikä liuos sekä laboratoriovälineiden nimityksiä. Jatketaan vedellä uuttamista. Samaan aikaan haihdutetaan vesi pois uutteesta haihdutusmaljassa.
TLC: Oppilaille jaetaan Silikagel TLC-levyt, joihin he piirtävät rajat 2 cm:n päähän reunoista. Sitten he liuottavat haihdutetusta väristä etanoliliuoksen, josta laittavat lähtötäplän levyn kulmaan. Levyt asetetaan TLC-kammioon, jonka pohjalle on kaadettu noin 1 cm:n kerros alla olevaa liuosta. Levyjen annetaan olla kammiossa kunnes liuos on noussut melkein TLC-levyn yläreunaan. Liuotinraja merkitään levylle lyijykynällä. Uutetaan sienimassaa eetterillä vetokaapissa kunnes väriä ei enää lähde.
Käännetään TLC-levyt 90º ja ”ajetaan” 2. suunta. Tislataan väriaine-eetteri-liuoksesta eetteri pois.
Tutkitaan UV-valolla TLC-levyt. Havaitaan, että levyllä on useita läiskiä. Tämä osoittaa, että saatu väriaine on seos. Paremman ryhmän kanssa voisi verrata läiskiä kirjallisuusarvoihin. Suodatetaan kolviin jäänyt liuos, jolloin saadaan kiinteässä olomuodossa oleva väriaine. |
|||||||||||||||||
TEHTÄVIÄ |
|||||||||||||||||
Selitä lyhyesti: a) seos b) puhdas aine c) atomi d) molekyyli e) liete f) emulsio Mitä tarkoittaa uuttaminen? |
|||||||||||||||||
6.11.2009 Riikka Räisänen |
|||||||||||||||||