Tutkimuksen ja kiinnostuksen kohteinani ovat olleet mm. musiikinopettajakoulutus ja sen kehittäminen, musiikinopettajan työolot ja hyvinvointi sekä musiikkiteknologia. Tarkastelun kohteena ovat olleet myös avoimet oppimisympäristöt, pedagoginen aineenhallinta sekä arvioinnin problematiikka perus- ja jatkokoulutuksessa.

Viimeaikaiset tutkimukseni ovat keskittyneet laajemmin taito- ja taideaineiden alueille, erityisesti opiskelijoiden käsityksiin ja kokemuksiin varhaisiän ja koulun taito- ja taideaineiden opetuksesta.

Hietanen, L. & Ruismäki, H. S. J. 2019. Enhancing students’ latent nascent entrepreneurship in basic education. Teoksessa In A. Fayolle, D. Kariv & H. Matlay (Eds.) The Role and Impact of Entrepreneurship Education. Methods, Teachers and Innovative Programmes. New Horizons in Entrepreneurship series. Cheltenham and Northampton: Edward Elgar Publishing. Edward Elgar.

Ojala, A., Ruokonen, I., Ruismäki, H. & Sepp, A. 2019. Outlining New Guidelines for the Assessment of the Education Diploma in Music. The European Journal of Social & Behavioural Sciences , XXVI(3), 3021-3031. [263]. https://doi.org/10.15405/ejsbs.263.

Sepp, A., Hietanen, L., Enbuska, J., Tuisku, V., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2019. University Music Educators Creating Piano-Learning Environments in Finnish Primary School Teacher Education. The European Journal of Social & Behavioural Sciences , XXIV(1), 2852-2864. [249]. https://doi.org/10.15405/ejsbs.249.

Ruokonen, I., Sepp, A., Ojala, A., Hietanen, L., Tuisku, V. & Ruismäki, H. 2019. A Web-based Music Learning Environment: A Case Study of Users' Experiences. The European Journal of Social & Behavioural Sciences , XXVI(3), 2983-2993. [260]. https://doi.org/10.15405/ejsbs.260

Enbuska, J.,  Rimppi, A., Hietanen, L., Tuisku, V., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2018. E-learning Environments, Opportunities and Challenges to Play the Piano in Student Teacher Education. The European Journal of Social and Behavioural Sciences, EJSBS Volume XXI, 2562-2569.

Hietanen, L., Koiranen, M. & Ruismäki, H. 2017. Enhancing Primary School Student Teachers’ Psychological Ownership in Teaching Music. In Theoretical Orientations and Practical Applications of Psychological Ownership. Olckers, C., van Zyl, L. & van der Vaart, L. (Eds.).  Cham: Springer, 229-248.

Myllyntaus, O., Karttunen, S., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2017. Julkinen taide osana opiskeluympäristöä: lukiolaisten kokemuksia. Nuorisotutkimus. 35, (1-2), 55-78.

Weckström,E., Jääskeläinen,V., Ruokonen,I., Karlsson, L. & Ruismäki, H. 2017. Steps together–children’s experiences of participation in club activities with the elderly. Journal of Intergenerational Relationships, 15:3, 273-289.

Ruokonen, A-M. I., Enbuska, J., Hietanen, L., Tuisku, V., Rimppi, A. & Ruismäki, H. 2017. Finnish student teachers’ self-assessments of music study in a blended learning environment. Finnish Journal of Music Education, 20, 2.

Hietanen, L. & Ruismäki, H. 2017. The Use of a Blended Learning Environment by Primary School Student Teachers to Study Music Theory. The European Journal of Social and Behavioural Sciences EJSBS Volume XIX, 2301-2218.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2017. Eheyttävät musiikkimuistot osana elämäntarinaa. Musiikki 2015, (45), 3-4, 101-118.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2016. Beyond the Classroom: Future Music Education through Technology. In New Ways to Teach and Learn in China and Finland: Crossing Boundaries with Technology. (eds. Niemi, H. & Jia, J.) Frankfurt am Main: Peter Lang, Vol. 2016, 55-75 21.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musical restriction as a transfer burden between generations. Problems in music pedagogy. 15 (2),  47-63.

Hietanen, L. & Ruismäki, H. 2016. Awakening students’ entrepreneurial selves: case music in basic education. Education + Training, Vol. 58, Vol. 7/8, 832 - 848.

Pisto, T., Jääskeläinen, V., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2016. Instrument teacher's narrative identity and professional growth. Procedia: Social and Behavioral Sciences. Vol. 217, 443 – 451.

Hietanen, L., Ruokonen, I., Ruismäki, H. & Enbuska, J. 2016. Student Teachers’ Guided Autonomous Learning: Challenges and Possibilities in Music Education. Procedia: Social and Behavioral Sciences. Vol. 217, 257 – 267.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2016. E-Learning in Music: A Case Study of Learning Group Composing in a Blended Learning Environment.  Procedia: Social and Behavioral Sciences. Vol. 217, 109 – 115.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2016. Musiikkirajoitteisuus sukupolvien välisenä siirtotaakkanaMusiikkikasvatus. 19, ( 1), 29-42.

Juntunen, P., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2015 Music behind the Scores: Case Study of Learning Improvisation with the Playback Orchestra Method. Journal of Computer Assisted Learning. 31, (6), 582-591.

Ruismäki, H., Salomaa, R-L. & Ruokonen, I. 2015. Minerva Plaza – A New Technology-rich Learning Environment. Procedia: Social and Behavioral Sciences. Vol. 171, 968-981.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2015. Artists at School–developing Pupils’ Social Interaction through Artist-teacher Co-operation. Procedia : Social and Behavioral Sciences. Vol. 171, 590-595.

Toivanen, T.,  Malkamäki, R., Iivonen, J. & Ruismäki,H. 2015. The classroom climate in drama lessons taught by teacher trainees. Procedia : Social and Behavioral Sciences. Vol. 171, 1135-1141.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2015. (Eds.) Design in Mind. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, XII, 1658- 1711.

Numminen, A., Lonka, K.,  Rainio, A.P. & Ruismäki, H. 2015. Adult non-singers learning to sing: An explorative intervention study. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 12, 1660-1674.

Valtonen, J., Reunamo J., Hirvensalo M. & Ruismäki, H. 2015. Socialization Into Teaching Physical Education – Acculturative Formation Of Perceived Strengths. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 12, 1683- 1695.

Nevanen, S., Juvonen, A. & Ruismäki, H. (2014). After a Decade: What remains of a kindergarten developmental arts education project? Outlines, Critical Practice Studies, 15(3), 4−21.

Sepp, A., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2014. Musical practices and methods in music lessons: a comparative study of Estonian and Finnish general music education. Music Education Research.

Ruokonen, I., Sepp, A., Moilanen, V., Autio, O. A. & Ruismäki, H. 2014. The Finnish Five-String Kantele: Sustainably Designed for Musical Joy. Journal of teacher education for sustainability, 16, (1), 76-88.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2014. Voices for Tomorrow: Sixth International Journal of Intercultural Arts Education
Helsinki: University of Helsinki, Research Report 352.

Nevanen, S., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2014. Does Arts Education Develop School Readiness? Teachers’ and Artists’ Points of View on an Art Education Project. Arts Education Policy Review. 115, (3), 72-81.

Valtonen, J., Hirvensalo, M., Reunamo, J. & Ruismäki, H. 2014. The Relationships between Pre-Service Primary Teachers’ Teaching and Instructing/Coaching Orientations, and Their Perceived Strengths in Teaching Physical Education at the Primary Level. Creative Education 5, (11), 954-962.

Rajala, I., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2014. Examination Reform at the Sibelius Academy – Cultural And Structural Effects. Problems in music pedagogy 13 (1), 7-19.

Nevanen, S., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2014. Kindergarten and School as Learning Environment for Art. International Journal of Education Through Art. 10 (1), 7-22.

Juntunen, P., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2014. The impact of playback in learning musicianship skills and musical communication. The changing face of music and art education: CFMAE journal 6 (1) 49-68.

Ruokonen, I., Salomäki, U. & Ruismäki, H. 2014.  Learning through the arts: Developing teacher-artist co-operation. In Voices for Tomorrow: Sixth Intercultural Journal of Intercultural Arts Education. University of Helsinki, Research Report 352, 81-91.

Immonen, O., Oksanen, A., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2014. Developing mental training methods for student teachers.In Voices for Tomorrow: Sixth Intercultural Journal of Intercultural Arts Education. University of Helsinki, Research Report 352,107-117.

Ruismäki, H., Juvonen, A. & Lehtonen, K. 2013. The iPad and music in the new learning environment. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  6 (3), 1084-1096.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2013. How to dance Harlem Shake in Finland – Creating a Video Project. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  7 (4), 1244-1251.

Ruokonen, I., Juntunen, P. & Ruismäki, H. 2013. Experiences of participants in minifiddlers’ distance learning environment. Problems in music pedagogy 12  (2), 93-105.

Rajala, I., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2013. Examination Reform at the Sibelius Academy from 1974-1980: Implementation and communication of organizational change. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  7 (4) 1213-1221.

Ruokonen,I., Ruismäki,H., 2013. Eheyttävän musiikkipedagogiikan voima 116-128. Teoksessa Musiikkikasvattaja. Kohti refelektiivistä käytäntöä. (toim. M.-L. Juntunen, H.M. Nikkanen & H. Westerlund). Juva: PS-kustannus.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2013. The multiple aims of arts education to support sustainable development. Reorientation of teacher education towards sustainability through theory and practice: proceedings of the 10th international JTEFS/BBCC conference Sustainable development. Culture.  Education.  Publications of the University of Eastern Finland, Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology; 7. Härkönen, U. (Eds.). Joensuu: University of Eastern Finland. 263-273.

Toivanen, T. M., Halkilahti, L. & Ruismäki, H. 2013. Creative pedagogy - Supporting children’s creativity through drama. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  7 (4), 1168-1179.

Lehtonen, K., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2013. Harmonizing music memories as a part of life story. Journal of Social Sciences (Karachi) 2 (3), 167-185.

Listola, J., Ruismäki, H.,&  Valtonen, J. O. &  Welling, J. & Hakkarainen, H. 2013. Overuse Injuries of Finnish Elite Junior Ice Hockey Players. Prospective Online Survey.The European Journal of Social & Behavioural Sciences  7 (4), 1203-1212.

Ruismäki, H., Antti, J. & Lehtonen, K. 2013. Karaoke–The Chance to Be a Star. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  7 (4), 1222-1233.

Sepp, A., Ruokonen, I. &  Ruismäki, H. 2013 About the Content of Estonian and Finnish Music Teachers’ Pedagogical Thinking. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  6 (3), 1118-1133.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2013. European Journal of Social and Behavioural Sciences VI: Design in Mind 1, 6 (3), 1048-1156.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2013. European Journal of Social and Behavioural Sciences VII: Design in Mind 2, 7 (4), 1157-1255.

Juntunen, P., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2013. Study of the Potential of Playback Orchestra Computer Assisted Teaching Method. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  6 (3), 1097-1104.

Partanen, P. L., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2013. The Finnish Design of Folk High School Education. The European Journal of Social & Behavioural Sciences  7 (4), 1180-1186.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2013. Bridges of joy – a case study of the collaborative design learning process of the university teacher students. The European Journal of Social & Behavioural Sciences 7 (4), 1187-1192.

Toivanen, T. & Mikkola, K. & Ruismäki, H. 2012. The Challenge of an Empty Space: Pedagogical and Multimodal Interaction in Drama Lessons. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 69, 2082-2091.

Valtonen, J. & Ruismäki, H. 2012. Luokanopettajaopiskelijoiden koulutus- ja työkokemustaustojen yhteydet käsityksiin hyvästä alakoulun liikunnanopetuksesta. Liikunta ja Tiede 49 (6), 23-28.

Ruokonen, I. Ruismäki, H. 2012. Learning Circus Skills in a Day Care Centre: Student Teachers in a Cooperative, Integrative Arts Education Project. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 69, 1443-1451.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2012. The 5th International Conference of Intercultural Arts Education 2012: Design Learning, University of Helsinki, Finland.  Procedia - Social and Behavioral Sciences: Volume 45. (eds. Ruismäki, H. & Ruokonen, I.) Amsterdam: Elsevier,  620 pages.

Ruismäki, H., Juvonen, A. & Lehtonen, K. 2012. The Internet as a Learning Environment in Guitar Playing: Rane's Search for Information and Expertise Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 381-390.

Juvonen, A., Lehtonen, K. & Ruismäki, H. 2012. Musiikki vahvistaa uskoa omaan menestymiseen myös muissa aineissa – Musiikkiharrastus ja oppilaiden suhtautuminen koulun oppiaineisiin. Musiikkikasvatus. The Finnish Journal of Music Education FJME 1, (15), 7-23.

Juvonen, A., Lehtonen, K. & Ruismäki, H. 2012. Luuletko olevasi epämusikaalinen. Alioartikkeli Turun Sanomissa 25.8.2012.

Nevanen, S. & Juvonen, A. Ruismäki, H. 2012. Art Education as Multiprofessional Collaboration. International Journal of Education and the Arts 13, (1), 1-21. .

Lehto, S., & Reunamo, J. & Ruismäki, H. 2012. Children's Peer Relations and Children's Physical Activity. Procedia : Social and Behavioral Sciences 45, 277-283.

Sepp, A., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Design of Music Syllabi in Estonian and Finnish National Core Curricula for Comprehensive Schools. Procedia: Social and Behavioral Sciences  45, 428-437.

Salomäki, U., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Educators' Professional and Personal Growth: A Case Study of European Teachers' In-Service Training Courses.  Journal of teacher education for sustainability 14, 1, 20-29.

Immonen, O., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Elements of Mental Training in Music. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 588-594.

Karlsson, L., Koivula, L., Ruokonen, I., Kajaani, P., Antikainen, L. & Ruismäki, H. 2012. From Novice to Expert: Information Seeking Processes of University Students and Researchers. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 577-587.

Moilanen, V., Autio, O., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Instructions in Skills Teaching: A Case Study of Four Elementary School Handicrafts Teachers.  Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 331-341. 

Knif, L., Kairavuori, S., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Multiculturalism and cultural identities in art education. Education as a Dialog in Multicultural Society III. Muldma, M. & Talts, L. (toim.). Tallinn: Tallinn University, 56-70.

Juvonen, A., Ruismäki, H. & Lehtonen, K. 2012. Music Education Facing New Challenges. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 197-205. 

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2012. Musiikkikasvatuksen tutkimuksen lähihistorian tarkastelua.  Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana. Kallioniemi, A. & Virta, A. (toim.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura 317-335.  (Kasvatusalan tutkimuksia; 60).

Rajala, I., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Organizational Culture and Organizational Change at Arts Universities. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 540-547.

Kyhälä, A., Reunamo, J. & Ruismäki, H. 2012. Physical Activity and Learning Environment Qualities in Finnish Day Care. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 247-256.

Ruokonen, I., Kattainen, A. & Ruismäki, H. 2012. Preschool Children and the 5-String Kantele: An Exercise in Composition. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 391-400.

Tauriainen, H. & Ruismäki, H. 2012. Progress in Using an Electronic Playing Environment. A Comparative Study between Cantors and Primary Teacher Students Specialising in Music.  Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 493-500.

Nevanen, S., Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2012. Qualitative Evaluation Processes in Arts Educational Projects. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 548-554.

Sepp, A., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2012. Review of the choir singing tradition in Estonia: praxial music education and socio-cultural aspects. Problems in music pedagogy 10-11, 113-123.

Toivanen, T., Antikainen, L. & Ruismäki, H. 2012. Teacher's Perceptions of Factors Determining the Success or Failure of Drama Lessons Procedia. Social and Behavioral Sciences 45, 555-565.

Reunamo, J., Saros, L. & Ruismäki, H. 2012. The Amount of Physical Activity in Finnish Day Care. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 501-506.

Valtonen, J., Autio, O., Reunamo, J. & Ruismäki, H. 2012. The Relationship Between Pre-Service Class Teacher's Various Backgrounds and Conceptions of Good Physical Education. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 595-604.

Ruokonen, I., Pollari, S., Kaikkonen, M. & Ruismäki, H. 2012. The Resonaari Special Music Centre as the Developer of Special Music Education between 1995-2010. Procedia: Social and Behavioral Sciences 45, 401-406.

Juvonen, A., Lehtonen, K. & Ruismäki, H. 2012. Luuletko olevasi epämusikaalinen. Artikkeli Karjalaisessa 21.6.2012.

Pyykkö, A., Toivanen, T. & Ruismäki, H. 2012. Towards a functioning group with drama methods Education as a Dialog in Multicultural Society III. Muldma, M. & Talts, L. (toim.). Tallinn: Tallinn University 85 - 101.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2011 Design Learning and Well-being: 4th International Journal of Intercultural Arts Education: Post-Conference Book: University of Helsinki, Department of Teacher Education. Research report 331.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2011. Arts and Skills - Source of Well-being: Third Journal of Intercultural Arts Education.University of Helsinki. Research Report 330.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2011. Searching for a better life through Arts and Skills: Research results, visions and conclusions. University of Helsinki. Research report 329, 1-249.

Lehtonen, K. & Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2011. Kulttuurialan alasajo johtaa yksiulotteisuuteen. Turun Sanomat 9.12.2011, 28.

Juntunen, P. & Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2011. Music technology in Finnish string instrument and orchestra instruction. In H. Ruismäki & I. Ruokonen (Eds.) Design Learning and Well-being: 4th International Journal of Intercultural Arts Education: Post-Conference Book: University of Helsinki, Department of Teacher Education. Research report 331, 97-114.

Muhonen, S. & Zubeldia, M. & Riaño Galán, M. E. & Ruismäki, H. 2011. Spanish primary school student teachers' creativity conceptions - School experiences, current self-perceptions, and future aspirations. In H. Ruismäki & I. Ruokonen (Eds.), Arts and Skills—Source of Well-being: Third International Journal of Intercultural Arts Education. Research Report 330. University of Helsinki, Department of Teacher Education, 9-30.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2011. Musical interaction and lifelong learning:Integrative and holistic musical activities increase the well-being of older people. Problems in Music Pedagogy. Volume 9, 7-17.

Autio, O. & Hietanoro, J. & Ruismäki, H. 2011.Taking part in technology education: elelments in students' motivation. International Journal of Technology and Design Education,13,3, 349-361.

Sepp, A. & Ruokonen, I. &  Ruismäki, H. 2011. Music subject in Estonian basic education: the reflections of the national curriculum in music teachers’ pedagogical thinking. Procedia : Social and Behavioral Sciences  29, 856 – 862.

Juvonen, A. & Lehtonen, K. & Ruismäki, H. 2011. Myös luokanopettajien pitää osata opettaa taito- ja taideaineita. Helsingin Sanomat C 6, 13.9.2011.

Lehtonen, K. Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2011. Näkökulmia musiikkiin liittyvään kateuteen. The Finnish Journal of Music Education, FJME, vol. 14, no 1, 34-50.

Toivanen, T. & Pyykkö, A. & Ruismäki, H. 2011. Challenge of the Empty Space: Group Factors as a Part of Drama Education. Procedia : Social and Behavioral Sciences. 29, 402-411.

Ruokonen, I. & Moilanen, K. & Ollaranta & Ruismäki, H. 2011. Virkistysverson musiikkitoiminta virittää vanhusten hyvinvointia ja omatoimisuutta. Musiikki 1, 56-74.

Toivanen, T. & Komulainen, K. & Ruismäki, H. 2011. Drama education and improvisation as a resource of teacher student's creativity. Procedia: Social and Behavioral Sciences 12, 60-69.

Ruokonen, I. &  Ruismäki, H. 2011. Lifelong Learning and Musical Interaction - Integrated Musical Activity Increases the Well-being of the Older  People. Procedia:  Social and Behavioral Sciences 12, 340-345.

Toivanen, T. & Ruismäki, H. 2011. Draama -oppiaine lisäisi lasten ja nuorten hyvinvointia. Helsingin Sanomat 11.4.2011.

Ruokonen, I. & Kiilu, K. & Muldma, M. & Vikat, M. & Ruismäki, H. 2011. “They have always supported my choices.”:  Creative catalysts in university students’ learning environments. Procedia : Social and Behavioral Sciences. 29, 412-421.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2010. Rights of the Child to the Arts, Culture and Creativity. 2nd International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post Conference Book. Research Report 320.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. & Sepp, A. & Kiilu, K. 2010. Questions about the musical development and the musical environment of childhood. In Rights of the Child to the Arts, Culture and Creativity (eds. H. Ruismäki & I. Ruokonen). 2nd International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post Conference Book. Research Report 320, 117-134.

Sepp, A., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2010. Comparing some aspects of Estonian and Finnish music educational systems and curriculum. In Rights of the Child to the Arts, Culture and Creativity (eds. H. Ruismäki & I. Ruokonen). 2nd International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post Conference Book. Research Report 320, 3-22.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2010. Viewpoints in music and questions of value in the philosophy of art. Problems in Music Pedagogy, Volume 7, 13-27. Daugavpils University.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2010. Taito- ja taideaineet akateemisessa opettajankoulutuksessa - haikuja opettajankouluttajilta. Teoksessa Akateeminen luokanopettajakoulutus: 30 vuotta teoriaa, käytänteitä ja maistereita (eds. A. Kallioniemi & A. Toom. & M. Ubani & H. Linnansaari.). FERA. Suomen kasvatustieteellinen Seura, Kasvatusalan tutkimuksia, 52, 271-294.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2010. Musiikin merkitys lapsen kauneudentajuun ja ihmisyyteen kasvamisessa. Teoksessa Kokonaisvaltainen kasvatus: lapsi ja uskonto. (toim. M. Ubani, A. Kallioniemi & J. Luodeslampi. Helsinki: Lasten keskus, 209-224.

Juvonen, A. & Lehtonen, K. & Ruismäki, H. 2010. Taito- ja taideaineilla voidaan vastata modernin yritysmaailman toiveisiin. Helsingin Sanomat 2.2.2010.

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2009. Multicultural reflections in Finnish music education. The spaces of creation. Siauliai. 2009, no 11, 29-38.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2009. Arts-Contact Points Between Cultures. 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post-Conference Book. University of Helsinki. Research Report 312.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2009. CHILDREN'S RIGHT TO GOOD MUSIC EDUCATION − SOME PRACTICAL APPLICATIONS AND SYNTHESIS TOWARDS THE IDEALS OF THE CHILDREN’S RIGHTS DECLARATION. Problems in Music Pedagogy. Volume 4-5, 7-17. Daugavpils University.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2009. Näkökulmia taito- ja taidekasvatuksen opettamiseen juhlavuonna 2009. Teoksessa "Musiikki kuuluu kaikille". Koulujen musiikinopettajat ry. 100 vuotta. KMO. Jyväskylä, 253-256.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2009. The new Horizons for Music Technology in Music Education. The Changing Face of Music Education (CFME09) in April 23-25, 2009. The Changing Face of Music Education. Music and Environment. Tallinn University, Institute of Fine Arts, Department of Music, Estonia, 98-104.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2009. Fundamental experiences of a pupil at school: The teaching of art subjects in narratives of kindergarten teacher students. Education in Multicultural Society. DIALOGUE OF CULTURES – POSSIBILITY OR INEVITABILITY? (Compiled by Maia Muldma)Tallinn University, 2009, 41-69.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2009. Children's right to good art and skill education in a Multicultural environment – Building Children’s Rights’ declarations. Arts-Contact Points Between Cultures. 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post-Conference Book (eds. H. Ruismäki & I. Ruokonen). University of Helsinki. Research Report 312, 153-164.

Partanen, P. & Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2009. Finnish music education - structure and Lines. Arts-Contact Points Between Cultures. 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post-Conference Book (eds. H. Ruismäki & I. Ruokonen). University of Helsinki. Research Report 312, 15-26.

Toivanen, T. & Rantala, H. & Ruismäki, H. 2009. Young primary school teachers as drama educators - possibilites and challanges. Arts-Contact Points Between Cultures. 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference: Post-Conference Book (eds. H. Ruismäki & I. Ruokonen). University of Helsinki. Research Report 312, 129-140.

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2009. Music and multicultural education. Education in Multicultural Society. Tallinn University DIALOGUE OF CULTURES – POSSIBILITY OR INEVITABILITY? (Compiled by Maia Muldma)Tallinn University, 2009, 184-200.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2009. Challenges of Diversity in Music Education. Scientific Articles of VI International Conference. Person. Colour. Nature. Music. Arts for Sustainable Education. Daugavpils Universitates, 48-56.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2008. Kindergarten teacher students as art educators. Kyrubos Erdves. The Spaces of Creation. Scholar Research Journal 2008, volume 9, 46-59.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2008. Conceptions about children's art education in Finland. Art Faculty: The past and the perspectives, 19-26.

Ruismäki, H. 2008. Lapsen oikeus hyvään taidekasvatukseen monikulttuurisessa ympäristössä. In "Multicultural learning environment - a problem or a value?" (compiled by M. Muldma & M. Vikat). Tallin University press, 47-69.

Ruismäki, H. & Tereska, T. 2008. Students' assesments of music learning expereinces from kindergarten to university. British Journal of Music Education 2008, 25: 1, 23-39.

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2008. What kind of Music Teachers is Needed Today and in Future? Focusing on the Entrance Examination in Finland. Problems in Music Pedagogy. Volume 3, Number 1, 17-32.

Lehtonen, K. & Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2008. Milloin meillä oivalletaan musiikkikasvatuksen merkitys? Helsingin Sanomat 6.10.2008.

Ruismäki, H. 2008. Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset . Teoksessa "Nuoret ja taide - ilolla ja innolla -uhmalla ja uholla". Kirjoituksia 13-16 -vuotiaiden taidekasvatuksesta (toim. S. Karppinen, I. Ruokonen & K. Uusikylä). Finn Lectura 2008, 142-151.

Autio, O. & Ruismäki, H. & Hietanoro, J. 2008. Touch of technology - gender equity and factors in students' motivation. ISATT 2007 - conference proceedings [Elektroninen aineisto] : [the 13th Biennial Conference of the International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT), July 5-9, 2007, St. Catharines, Ontario, Canada].

Juvonen, A. & Lehtonen, K. & Ruismäki, H. 2007. Taito- ja taideaineiden avulla ehkäistään pahoinvointia. Helsingin Sanomat 19.11.2007, C6.

Ruismäki, H. 2007. Väitöskirjat ja väitösopinnäytteet arvioinnin kohteena. Kysymyksiä ja pohdintoja. Teoksessa "musikaalisuuden ytimessä, in the Heart of Musicality (toim. M. Laitinen & M.-L. Kainulainen). Juhlakirja Kai Karmalle, 183-194.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2007. Koulun täytyy ruokkia luovuutta. Aamulehti 31.1.2007, A2.

Ruokonen, I. & Ruismäki, H. 2007. Problems of efficient art education. The Spaces of Creation 5/2007, 97-106.

Ruismäki H. & Ruokonen I. 2006. Multi- and intercultural arts education in integrative themes of the new national core curriculum of pre-school and basic education. The Problems of efficient artistic Education. III International scientific conference. Vilniaus pedagoginis universitetas, 118-125.

Ruismäki, H. & Ruokonen, I. 2006. Roots, current trends and future challenges in Finnish school music education. In Challenges and visions in school music education: focusing on finnish, Estonian, Latvian and Lithuanian music education realities (eds. Juvonen, A. & Anttila, M.). University of Joensuu. Bulletins of the faculty of education n:o 100, 31-76.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2006. Estimating dissertations and dissertation thesis (378-382). Theory for practice in the education of contemporary society 3. (Sanita Madalene; vita Kinkere, eds).

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2006. Kindergarten teacher student's concepts about children's art education in Finland (383-389). Theory for practice in the education of contemporary society 3. (Sanita Madalene; vita Kinkere, eds).

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2006. The good , the bad and the ugly memories from the school art subjects education. The teaching of art subjects in the narratives of the kindergarten teacher students. Interdisciplinary Dialogues in Arts Education (135-178). InSEA. [http://www.insea.org/]

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2006. The good, the bad and the ugly memories from the school art subjects education. The teaching of art subjects in the narratives of the kindergarten teacher students. Suomen InSEA ry:n jäsenlehti. 1-2/2006. [http://arted.uiah.fi/insea/0InSEA1-206.pdf]

Juvonen, A. & Ruismäki, H. & 2006. The many meanings of Art. Student's experiences of art subjects. Interdisciplinary Dialogues in Arts Education (135-178). InSEA.

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2006. What does making things with your own hands give and mean to you? - experiences about using skills of hands and producing artefacts. The Spaces of Creation (Kūrybos erdvės), issue: 05 / 2006, pages: 110-115.

Juvonen, A. & Ruismäki, H. & 2006. The many meanings of Art. Student's experiences of art subjects. Suomen InSEA ry:n jäsenlehti. 1-2/2006. [http://arted.uiah.fi/insea/0InSEA1-206.pdf]

Ruismäki, H. & Tereska, T. 2006. Early Childhood Musical Experiences: Contributing to Pre-Service Elementary Teachers’ Self-Concept in Music and Success in Music Education (during Student Age). European Early Childhood Education Research Journal Vol. 14, No 1, 2006, 113-130.

Ruismäki, H. 2006. Väitöskirjat ja väitösopinnäytteet arvioinnin kohteena. Kysymyksiä ja pohdintoja. Didacta Varia. Vol 11 (1), 2006. Helsingin yliopisto: Soveltavan kasvatustieteen laitos.

Ruismäki, H. Tereska, T. 2005. Childhood Musical Experiences. NEOTHEMI and ICT and Communicating Cultures Edited by Claudia Saccone. Universita degli del Molise. Convegni/9, 109-120. [http://www.neothemi.net/publications/campobasso.pdf]

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2005. Kindergarten Teacher Students as Art Educators. In search for good life. Conceptions about children’s Art education in Finland. Presentation in London “Art in Early childhood Conference” in Roehampton University, July 7th -9th 2005. [http://www.roehampton.ac.uk/education/conferences/ArtECH/ARTECHabstracts.asp]

Ruismäki, H. & Juvonen, A. 2005. WHY SHOULD IT BE EXACTLY ME? Students estimating their own success in entrance examination of music teacher training programme. Artikkeli 4th International scientific conference “Problems in music pedagogy” Davidova E. (E.d) konferenssin julkaisussa (110-125). Daugavpils, Latvia.

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2005. WHAT KIND OF MUSIC TEACHERS ARE NEEDED TODAY AND IN FUTURE? Focusing the entrance examination of music education in Finland. Artikkeli 4th International scientific conference “Problems in music pedagogy” Davidova E. (E.d) konferenssin julkaisussa (110-125). Daugavpils, Latvia

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2005. In search for good life. Conceptions about children’s Art education in Finland. Presentation in London "Art in Early childhood" Conference in Roehampton University, July 7th -9th 2005. [http://www.roehampton.ac.uk/education/conferences/ArtECH/ARTECHabstracts.asp]

Ruismäki, H. & Juvonen, A. & Tereska, T. 2004. Early Childhood Musical Experiences. The Spaces of Creation (Kūrybos erdvės), issue: 02 / 2005, pages: 47-57.

Juvonen, A. & Ruismäki, H. 2004. Artistic experience – the ways of experiences and thinking. A short analyze of student teachers first and strongest art experiences. The Spaces of Creation (Kūrybos erdvės), issue: 02 / 2005, pages: 33-46.

Ruismäki, H. 2004. TEN YEARS PERIOD (from beginning 1993 to 2003) IN MUSIC EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF OULU. Changes and Realisations in the The Structure of the Music Education Curriculum and Education Programme, Background Philosophy and Development of the Education Programme. The first international conference in Tallinn, Estonia, March 26-27, 2004. “The Changing Face of Music Education”. Tallinn Pedagogical University, Faculty of Culture, Department of Music, 2004.

Ruismäki, H. 2004. MUSIC EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF OULU. The Structure of the Music Education Curriculum and Education Programme, Background Philosophy and Development of the Education Programme. In the international scientific conference. April 5th-6th, 2004 in Riga. ”Theory and Practice in Teacher Training II”. Riga 2004.

Ruismäki, H. & Väkevä, L. 2003. Kymmenen vuotta musiikinopettajakoulutusta Oulun yliopistossa. Teoksessa Näkökulmia musiikkikasvattajien koulutukseen Suomessa ja Virossa. Kohti kolmannen vuosituhannen musiikkikasvatusta, osa 2. (Toim. A. Juvonen & M. Anttila).

Ruismäki, H. 2001. Jatkotutkintojen arviointiperusteiden käytännöllisiä ja eettisiä ulottuvuuksia. Teoksessa Ohjaus ja arviointi taidealojen jatkotutkintojen opinnäytteissä (toim. M. Tuominen & E. Kurki). Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisusarja C:23. 2001.

Ruismäki, H. 2000. Elämää äänissä, väreissä ja tunnelmissa. Tapaustutkimus synesteettisistä kokemuksista. Taito- ja taidekasvatuksen tutkimuksia. Kasvatustieteen päivien teemaryhmän esitelmät 2000 (toim. A. Puurula). Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos, Vantaan täydennyskoulutuslaitos. Sudia Paedagogica 27. (31-45).

Ruismäki, H. 1999. Music Education at the University of Oulu. The Tructure of Music Education, the Curriculum and the Degree Programme, the Background Philosophy and the Development of the Degree Programme. In On the Road again. Views on the Development of Teacher Education in Oulu During the 1990’s. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita. 79/1999.

Ruismäki, H. 1998. Musiikki osana taidekasvatuksta ja elämää - näkökulma musiikkikasvatuksessa. Teoksessa Taito- ja taideaineiden opetuksen integrointi. Kokemuksia, käytäntöjä ja teoriaa. Toim. A. Puurula. Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Vantaan täydennyskoulutuslaitos. Studia Paedagogica 17. 1998, 29- 47.

Ruismäki, H. 1997. Muuttuvat oppimis- ja työympäristöt. Tapaustutkimus desktop -videoneuvotteluympäristön käytössä. Teoksessa Media nykypäivän koulutuksessa (toim. S. Tella). Osa 1. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 14.2.1997. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos 178, 147-158.

Ruismäki, H. 1997. Suomen musiikkikasvatuksen tutkijoiden symposium Oulussa. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education. 1997. Vol. 2, No 1, 4-7.

Ruismäki, H. 1997. Musiikkikasvatuksen tutkijoiden symposium Oulussa. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education. 1997. Vol. 2, No 1, 4-7.

Ruismäki, H. 1997. Tervetuloa musiikkikasvatus -keskustelulistalle. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education. 1997. Vol. 2, No 2, 88-89.

Näätänen, R. & Ojala, J. & Ruismäki, H. 1997. The Mismatch Negativity and Music Education. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education. 1997. Vol. 2, No 1, 8-18.

Ruismäki, H. & Väkevä, L. & Ojala, J. 1996. Kontekstuaalinen pluralismi Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoiden musiikkikäsityksissä. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education. Vol. 1, No 1, 56-64.

Ruismäki, H. 1996. Musiikki ja teknologia. Musiikkia & mediaa &... Finnish Journal of Music Education. 1996. Vol. 1, No 1, 74-75.

Ruismäki, H. 1996. Kohti virtuaaliyliopistoa - etäopetus ja avoimet oppimisympäristöt musiikkikasvatuksessa. Virkaanastujaisesitelmä Oulun yliopistossa 8. 5.1996. Aktuumi 1996, 4, 44-46.

Ruismäki, H. 1996. Musiikin oppimista verkoissa vuonna 2006. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education. 1996. Vol. 1, No 2, 66-69.

Ruismäki, H. 1996. Näkökulmia tutkielmaopintojen kehittämiseen ja uudentyyppisiin musiikkikasvatuksen tutkielmiin (95-106). Teoksessa Laatua opinnäytteen ohjaamiseen (toim. H. Aittola & J. Hakala). Näkökulmia tutkielmaopintoihin. Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutin tutkimuksia 2/1996.

Ruismäki, H. 1996. Lastentarhanopettajaksi opiskelevat koulujensa musiikkikasvatuksen kokijoina. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 2.2.1996. (toim. S. Tella). Nautinnon lähteillä. Aineen opettaminen ja luovuus. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, 163, 397-408.

Ruismäki, H. 1996. Matematiikka ja musiikki. Älyn hyviä uutisia. Joulukuu 1996, 16.

Ruismäki, H. & Sariola, J. 1996. Teknologiaa vai didaktiikkaa? Näkökulmia tietokoneavusteiseen etäopetukseen musiikissa. Teoksessa Interaktiivinen teknologia koulutuksessa (toim. S. Kainulainen, V. Kuuliala & M. Mäkelä) Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 19.-20.4.1996, 106-107 .

Ruismäki, H. 1995. Miksi juuri minut tulisi valita musiikinopettajakoulutukseen? Koulutusohjelmaan pyrkivät taitojensa arvioijina musiikkikasvatuksen valintakokeissa. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 3.2.1995 (toim. S. Tella). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, 150, 451-463.

Ruismäki, H. 1995. Musiikkiteknologian mahdollisuudet musiikkikasvatuksessa. Esitelmä Oulun yliopiston tiedepäivillä 2.9.-5.9.1994. Acta universitatis ouluensis, Scripta Academica, F 5, 49-60. Oulu. 1995.

Ruismäki, H. & Klintrup, P. 1995. Tietokirja-artikkelit. Studia tietokeskus, osa kolme. Kulttuuri ja tekniikka. Weilin & Göös 1995. Jazzmusiikki 260-261, rocksukupolvi 262-263, rockmusiikin historia 264-267, bändi ja miten se tehdään 268-270, popmusiikki 270-271, musiikki ja MIDI 272-273.

Ruismäki, H. 1994. Musiikkikasvatuksen koulutusohjelma Oulun yliopistossa (262-273). Opetussuunnitelman rakenne ja taustafilosofiaa. Teoksessa Näytön paikka. Opetuksen kulttuurin arviointi. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 4.2.1994. osa I (toim. S. Tella). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos 129.

Ruismäki, H. 1994. Music Teacher Education. In A survey of the Oulu Department of Teacher Education. Presentation, evaluation and new directions (Eds. I. Huttunen, & M. Karkama, ). Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 58/1994.

Ruismäki, H. 1994. Näkökulmia musiikki- ja taidefilosofisiin arvokysymyksiin (237-257). Teoksessa Irti arvotyhjiön harhasta. Moniarvoisen kulttuurin kohtaaminen koulussa ja opettajankoulutuksessa. (toim. R. Räsänen, S. Anttonen, J. Peltonen & P. Toukomaa) Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 59/1994.

Ruismäki, H. 1994. Musiikkikasvatusta peruskoulun ja lukion aineenopettajille (18-19). Artikkeli Opettaja -lehdessä N:o 46. 18.11.1994.

Ruismäki, H. 1993. Tietokoneavusteisen musiikinopetuksen sovelluksia peruskoulussa ja lukiossa (278-289). Teoksessa Mikä ihmeen humaani ihminen? (toim. S. Tella) Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 5.2.1993. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos 117.

Ruismäki, H. 1992. Opiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia vapaasta säestyksestä. S. Tella (toim.) Joustava ja laaja-alainen opettaja. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 7.2.1992. Juhlakirja Lyyli Virtasen merkkipäivän johdosta 10.2.1992. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, tutkimuksia 100, 1992, 376-385.

Ruismäki, H. 1992. Teknologia muutti musiikin. Kaleva 11.11.1992 (yliö).

Ruismäki, H. 1991. Musiikinopettajien työtyytyväisyys, ammatillinen minäkäsitys sekä uranvalinta. Jyväskylä Studies in the Arts 37, Jyväskylän yliopisto 1991, 301 s. + liitteet (väitöskirja)

Ruismäki, H. 1991. Poikkeuskoulutuksesta päteviä musiikinopettajia. Helsingin Sanomat 25.9.1991. (yliö)

Ruismäki, H. 1989. Tietotekniikka musiikin opetuksessa. Katsaus musiikin aineryhmien esitelmiin. Educator 1/1989. Helsinki

Ruismäki, H. 1988. Peruskoulun yläasteen musiikinopettajien työtyytyväisyyden ja ammatinvaihtohalukkuuden tarkastelua. Ainedidaktiikan tutkimus ja tulevaisuus II (toim. V. Meisalo & K. Sarmavuori). Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 68, 1988, 217-227.

Ruismäki, H. 1984. Peruskoulun yläasteen musiikinopettajien työtyytyväisyys ja työolot. Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksen julkaisuja 2, 1984, 97 s.+ liitteet.


Päätoimittaja seuraavissa oppikirjoissa:

Klintrup, P. & Ruismäki, H. 2001. Unique Music from the University of Oulu. Kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö. Musiikkikasvatus. OPI MUSIIKKIA 3.

Styng, J. 1998. Pop/jazz-improvisaatio kitaralla ja muilla G-klaavin soittimilla. Oulun yliopisto. Oulun Opettajankoulutuslaitos, musiikkikasvatuksen koulutus. OPI MUSIIKKIA 2

Styng, J. 1997. Vapaa säestys ja ja melodiasoitto kitaralla akustiselle ja sähkökitaralle. Oulun yliopisto. Oulun Opettajankoulutuslaitos, musiikkikasvatuksen koulutus. OPI MUSIIKKIA 1.


Tuotannon suunnittelussa, ideoinnissa ja toteutuksessa seuraavissa CD-levyissä:

CD 2001. Unique Music from the University Of Oulu

CD 1999. The Pop University of Oulu.

MiH Design - Mikko Halonen (2006)