Tämä julkinen portfolioni sisältää tietoja tutkimus- ja kehittämisprojekteista, joissa olen työskennellyt Helsingin yliopistossa sekä tietoja tieteellisistä ja muista julkaisuistani sekä konferenssi- ja seminaariesityksistäni sekä muusta yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Portfolion osat ovat seuraavat:
1) Nykyinen toimeni Helsingin yliopistossa ja siihen liittyvä julkaisutoiminta
2) Ansioluettelo (liite 1)
3) Julkaisuluettelo (liite 2)
4) Konferenssiesitykset ja muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen (liite 3)
5) Tutkimus- ja kehittämisprojektit, joissa olen työskennellyt (liite 4a)
- VOKKE-projekti (liite 4b)
Suuri osa julkaisutiedoistani löytyy Helsingin yliopiston JULKI-tietokannasta.
Artikkelit kansainvälisissä journaaleissa, joissa noudatetaan referee-käytäntöä
Koskimaa, R., Lehtonen, M., Heinonen, U., Ruokamo, H., Tella, S., Tissari, V. & Vahtivuori-Hänninen, S. 2007. A Cultural Approach to Network-Based Mobile Education. In Kumpulainen, K. & Renshaw, P. (Eds.) International Journal of Educational Research 46 (3–4), 204–214.
Artikkelit kansainvälisissä tieteellisissä kokoomateoksissa sekä kansainvälisissä tieteellisissä konferenssijulkaisuissa, joissa noudatetaan referee-käytäntöä
Jakku-Sihvonen, R., Tissari, V., Ots, A., Uusiautti, S. & Voolma, H. (Submitted) Curricula of Teacher Education – Comparative Analysis between Finland and Estonia.
Jakku-Sihvonen, R., Tissari, V. & Uusiautti, S. (Submitted) Core Elements of the Curricula for Teachers’ Pedagogical Studies in Finland.
Ristimäki, E., Niemi, H., Tissari, V., Mikkola, A. & Jakku-Sihvonen, R. 2006. Promoting the Pedagogical Use of ICT in Finnish Universities and Teacher Education Programmes. In R. Jakku-Sihvonen & H. Niemi (Eds.) Research-based Teacher Education in Finland – Reflections by Finnish Teacher Educators. Research in Educational Sciences 25. Helsinki: Finnish Educational Research Association, 123–150.
Artikkelit kotimaisissa tieteellisissä kokoomateoksissa sekä kotimaisissa tieteellisissä konferenssijulkaisuissa, joissa noudatetaan referee-käytäntöä
Tissari, V. (Painossa) Aikuiskasvatustieteen pääaineopintojen rakenne ja pääelementit lukuvuoden 2006–2007 opetussuunnitelmissa. Teoksessa K. Merenluoto, A. Virta & P. Carpelan (toim.) (Painossa) Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet. Ainedidaktinen symposium 9.2.2007.
Tissari, V. & Heinonen, U. 2006. Oppimisen haasteita virtuaaliyliopistoverkoston ja hajautetun organisaation yhteisöissä. Teoksessa Mäkinen, J., Olkinuora, E., Rinne, R. & Suikkanen, A. (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. Jyväskylä: PS-kustannus, 237–266.
Muut kotimaiset julkaisut ja työryhmäraportit
Jakku-Sihvonen, R., Tissari, V. & Uusiautti, S. 2007. Vokke-projektin toimintasuunnitelma ja toimintakertomus 2003-2006. Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta. <http://www.helsinki.fi/vokke/Toimintasuunnitelma/TS_020207vt.pdf>. (Julkaistu 2.2.2007)
Vokke-projektin kasvatusalan jatko-opintojen kehittämistyöryhmä. 2006. Kasvatustieteellisen alan tohtorikoulutuksen kehittäminen. Loppuraportti. Helsinki: Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto. <http://www.helsinki.fi/vokke/Tyoryhmat/Loppuraportti.pdf>.
Vokke-projektin kasvatusalan jatko-opintojen kehittämistyöryhmä. 2005. Kasvatustieteellisen alan jatkokoulutuksen kehittäminen. Väliraportti. Helsinki: Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto. <http://www.helsinki.fi/vokke/Tyoryhmat/Valiraportti_080605vt.pdf>.
Vokke-projektin kasvatusalan täydennyskoulutuksen työryhmä. 2006. Kasvatus- ja opetusalan täydennyskoulutuksen strategia. Helsinki: Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto. <http://www.helsinki.fi/vokke/Tyoryhmat/Taydennyskoulutuksen%20strategia_060206.pdf>.
Abstraktit
Jakku-Sihvonen, R., Tissari, V. & Uusiautti, S. 2006. Curricula of Teachers' Pedagogical Studies in Finland. Abstract at the Conference Proceedings: Curriculum as an International Conversation. Programme and Abstracts. The Second World Curriculum Studies Conference. May 21–24, 2006. Tampere, Finland. The conference was organized by the University of Tampere, Department of Teacher Education & International Association for the Advancement of Curriculum Studies (IAACS), 68. <http://www.uta.fi/laitokset/okl/tokl/wcsc/>. Available online: <http://www.uta.fi/laitokset/okl/tokl/wcsc/WCSCAbstract.pdf>.
Tissari, V. 2007. Aikuiskasvatustieteen pääaineopintojen rakenne ja pääsisällöt yliopistojen uusissa opetussuunnitelmissa. Abstrakti. Ainedidaktinen symposium 9.2.2007, Turun yliopisto, Turun opettajankoulutuslaitos. <http://www.edu.utu.fi/laitokset/tokl/tutkimus/ad2007.html>.
Tissari, V. 2007. Core components and contents of the curricula for Adult Education as a Major in Finland - Comparisons between the written curricula before and after the Bologna process. Abstract at the Annual European Conference on Educational Research (ECER 2007) by the European Educational Research Association (EERA), “Contested Qualities of Educational Research”, September 19–21, 2007. Ghent, Belgium.
<http://www.leeds.ac.uk/educol/beia.htm>.
Tissari, V. 2007. Core components of the curricula for adult education as a major – Comparisons between the written curricula in the Finnish universities. Abstracts. NERA’s 35th Congress: Nordic Perspectives of Lifelong Learning in the New Europe. 15–17 March 2007, Faculty of Education, University of Turku, Finland, 46. Available also online: <http://congress.utu.fi/nera07/NERA_ABSTRACT%20BOOK.pdf>.
Tissari, V. 2007. Opettajien ja suunnittelijoiden käsityksiä verkostoyhteistyössä kehitetyistä pedagogisista ja sosiaalisista käytännöistä ja innovaatioista. Abstrakti. FISCAR07. Kolmannet toiminnan teorian ja sosiokulttuurisen tutkimuksen päivät. “Sosiaalisten käytäntöjen muuttuvat kohteet globaaleissa verkostoissa”. <http://www.helsinki.fi/fiscar07/fiscar07_kirja_painoon.pdf>.
Tissari, V. 2006. Structures and Objectives of the Curricula of Teachers' Pedagogical Studies for Subject Teachers - Comparisons and Reflections between the Curricula and the Tuning Project. Abstract of the paper presentation at the European Conference on Educational Research (ECER) by the EERA, 13–16 September, 2006. Geneva, Switzerland. Available in the Education-line database: <http://www.leeds.ac.uk/educol/beia.htm>.
VUONNA 2005 JULKAISTUT
Artikkelit kansainvälisissä tieteellisissä kokoomateoksissa sekä kansainvälisissä tieteellisissä konferenssijulkaisuissa, joissa noudatetaan referee-käytäntöä
Tissari, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Vaattovaara, V., Ruokamo, H. & Tella, S. 2005. Applying Pedagogical Models in Network-Based Education: Research Findings from the Finnish HelLa Project Case Studies. Proceedings of ED-MEDIA 2005: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications. June 26–July 2, 2005. Montréal, Canada. CD-ROM. Electronic Version of Papers Presented at ED-MEDIA 2005 Conference, 656–662. (Saatavissa myös painettuna julkaisuna.)
Vaattovaara, V., Tissari, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Ruokamo, H. & Tella, S. 2005. Perspectives of Some Salient Characteristics of Pedagogical Models in Network-Based Education. In Ruokamo, H., Hyvönen, P., Lehtonen, M. & Tella, S. (eds.) Teaching-Studying-Learning (TSL) Processes and Mobile Technologies—Multi-, Inter- and Transdisciplinary (MIT) Research Approaches. Proceedings of the 12 th International Network-Based Education (NBE) conference (Former PEG) 2005. September 14–17, 2005, Rovaniemi, Finland. University of Lapland. Publications in Education 11, 95–101. <http://ktk.ulapland.fi/ISBN951-634-980-3>.
Artikkelit kotimaisissa tieteellisissä kokoomateoksissa sekä kotimaisissa tieteellisissä konferenssijulkaisuissa, joissa noudatetaan referee-käytäntöä
Tissari, V. 2005. Teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia virtuaaliyliopiston verkkokurssin opettajien ja suunnittelijoiden käsityksien tutkimiseksi. TUOVI II: ITK´04 Tutkijatapaamisen artikkelit. (Proceedings of the scholars’ meeting held at the Interactive Technology in Education conference in Hämeenlinna, Finland, on April 21, 2004). Teoksessa Levonen, J., Järvinen, T. & Kaupinmäki, S. (toim.) Hypermedialaboratorion verkkojulkaisuja – Hypermedia Laboratory Net Series 8. Tampere University Press, 92–98. <http://tampub.uta.fi/tup/951-44-6038-3.pdf>.
Tissari, V. 2005. Virtuaaliyliopiston opettajien käsityksiä tiedosta – VirtUni-tapaustutkimuksen teoreettisia lähtökohtia ja alustavia tuloksia. Teoksessa Lehtonen, M. & Ruokamo, H. (toim.) Lapin tietoyhteiskuntaseminaarin tutkijatapaamisen 2004 artikkelikirja. Lapin Yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus. Rovaniemi: Lapin Yliopistopaino, 35–40. <http://ktk.ulapland.fi/ISBN951%2D634%2D919%2D6/isbn951-634-919-6.pdf>.
Tissari, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Vaattovaara, V., Ruokamo, H. & Tella, S. 2005. Pedagogiset mallit verkko-opetuksessa – Opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä pedagogisten mallien toteutumisesta virtuaaliyliopistohankkeen verkkokursseissa. Teoksessa Tella, S., Ruokamo, H., Multisilta, J. & Smeds, R. (toim.) Opetus, opiskelu, oppiminen: Tieto- ja viestintätekniikka tiederajat ylittävissä konteksteissa. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 12. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, 73–91.
Abstraktit
Heinonen, U. & Tissari, V. 2005. Challenges of cooperation in the network-based communities: Experiences from two case studies of the MOMENTS consortium. In Latva-Karjanmaa, R. & Outinen, H. Programme & Abstracts. Interlearn—Multidisciplinary Approaches to Learning Conference. December 1–2, 2005, Finlandia Hall, Helsinki, Finland. Helsinki: Life as Learning Research Programme of the Academy of Finland, Department of Education, 82–83.
Jakku-Sihvonen, R. & Tissari, V. 2005. Aims in educating experts in the science of education. Jakku-Sihvonen, R. & Tissari, V. 8.9.2005. Aims in Educating Experts in the Science of Education. Paper presentation at the European Conference on Educational Research (ECER), 7-10 September, 2005 conference. Dublin, Ireland. Abstract is available in the Education-line database: <http://brs.leeds.ac.uk/~beiwww/BEIA/ecer2005.htm>.
Tissari, V. 2005. Tiedon luomisen malleja, menetelmiä ja käytäntöjä virtuaaliyliopistossa: Tapaustutkimus virtuaaliyliopistohankkeen käytännön yhteisön verkostoyhteistyössä kehitetyistä innovaatioista. Teoksessa Lehtonen, M., Ruokamo, H., Rajala, R., Jaakkola, H., Multisilta, J. & Viteli, J. (toim.) Lapin tietoyhteiskuntaseminaari. Tutkijatapaamisen abstraktit 2004. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, 13–14. <http://ktk.ulapland.fi/isbn951%2D634%2D917%2DX/isbn951-634-917-X.pdf>.
Tissari, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Vaattovaara, V., Ruokamo, H. & Tella, S. 2005. Applying Pedagogical Models in Network-Based Education: Research Findings from the Finnish HelLa Project Case Studies. In Kommers, P. & Richards, G. (eds.) Proceedings of ED-MEDIA 2005: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications. June 26–July 2, 2005. Montréal, Canada, 132.
Tissari, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Vaattovaara, V., Ruokamo, H. & Tella, S. 2005. Pedagogical Models in Network-Based Education: Teachers’ and Students’ Conceptions of Applying Pedagogical Models in the Finnish Virtual University Courses. In Tella, S., Ruokamo, H., Multisilta, J. & Smeds, R. (toim.) Opetus, opiskelu, oppiminen: Tieto- ja viestintätekniikka tiederajat ylittävissä konteksteissa. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 12. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, 265.
Osallistuminen Vokke-projektin julkaisutoimintaan
Jakku-Sihvonen, R., Tissari, V. & Uusiautti, S. 2007. Vokke-projektin toimintasuunnitelma ja toimintakertomus 2003-2006. Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta. <http://www.helsinki.fi/vokke/Toimintasuunnitelma/TS_020207vt.pdf>.
(Olen osallistunut Vokke-projektin toimintasuunnitelman ja toimintakertomuksen eri versioiden kirjoittamiseen 2005-2006 yhteistyössä projektin johtajan ja tutkimussihteerin kanssa sekä viimeistellyt ja julkaissut toimintakertomukset.)
Vokke-projektin kasvatusalan jatko-opintojen kehittämistyöryhmä. 2006. Kasvatustieteellisen alan tohtorikoulutuksen kehittäminen. Loppuraportti. Helsinki: Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto. <http://www.helsinki.fi/vokke/Tyoryhmat/Loppuraportti.pdf>.
(Olen osallistunut raportin laatimiseen yhteistyössä työryhmän kanssa ja vastannut raportin viimeistelystä yhteistyössä työryhmän puheenjohtajan kanssa sekä laatinut raportin liitteet 4, 6 ja 7, jotka perustuvat tilasto- ym. tietolähteisiin. Olen viimeistellyt raportin verkkoversion ja painetun version.)
Vokke-projektin kasvatusalan jatko-opintojen kehittämistyöryhmä. 2005. Kasvatustieteellisen alan jatkokoulutuksen kehittäminen. Väliraportti. Helsinki: Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto. <http://www.helsinki.fi/vokke/Tyoryhmat/Valiraportti_080605vt.pdf>. (ks. myös liitteet 1, 2, 3, 4 ja 5).
(Olen osallistunut raportin laatimiseen sekä vastannut raportin viimeistelystä yhteistyössä työryhmän puheenjohtajan kanssa sekä laatinut raportin liitteen 4. Olen viimeistellyt loppuraportin verkkoversion ja painetun version ja tehnyt raportin taiton.)
Vokke-projektin kasvatusalan täydennyskoulutuksen työryhmä. 2006. Kasvatus- ja opetusalan täydennyskoulutuksen strategia. Helsinki: Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto.
<http://www.helsinki.fi/vokke/Tyoryhmat/Taydennyskoulutuksen%20strategia_060206.pdf>.
(Olen osallistunut raportin laatimiseen sekä oikolukenut raportin ja tehnyt siihen tarvittavat korjaukset.)
A. ERILLISTEOKSET
A1 Tieteelliset erillisteokset sekä väitöskirjat, vaikka ne olisivat ilmestyneet laitossarjassa
Nurmi, K. E., Kontiainen, S. & Tissari, V. 1996. Asiantuntijoiden käsitys Suomen aikuiskoulutuksesta. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen julkaisuja. Helsinki. ISBN 951-45-7505-9
Tissari, V. 2002. Suomen Eurodelfoitutkimuksen asiantuntijoiden käsitykset yhteiskunnallisista ongelmista ja aikuiskoulutuksesta 1990-luvun puolivälissä. Pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteellisen tiedekunnan kirjasto. 153 s. + liitteet 8 s.
Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. 2004. HelLa-projekti: Helsingin ja Lapin yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisprojekti 2001–2003. Loppuraportti. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke (KasVi) 2001–2003. Verkkojulkaisu. <http://www.edu.helsinki.fi/media/hellaraportti.html>.
Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. 2004. Verkko-opetuksen haasteita: Pedagogisia malleja didaktisessa verkkoympäristössä. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 8.
A3 Tieteelliset erillisteokset ja sarjojen osat, jotka vastaaja on toimittanut tai kääntänyt
Tissari, V. (toim.) 2001. Elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia. Aikuiskoulutuksen asiantuntijoiden keskustelua Suomen Eurodelfoi-tutkimuksen pohjalta. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos. ISBN 952-10-0100-3
A4 Oppikirjat (ja muut oppimateriaalit)
'Face equality' -video 1995. Käsikirjoitus: Päivi Mattila, Kirsi Mäki & Varpu Tissari. Kuvaus ja editointi: Varpu Tissari.
Television opetusohjelma 'Opiskeluopas' Kasvava aikuinen -opetusohjelmasarjaan. Toimittajat: Kilpeläinen, Minna & Tissari, Varpu 1999. Yleisradio.
Tissari, V. 1999. Käsitesanasto. Teoksessa Grönstrand, Ritva (toim.) Kasvava aikuinen. Yleisradio. Kasvava aikuinen -oppikirjan käsitesanaston laatiminen kirjan artikkelien ja samannimisen television opetusohjelmasarjan pohjalta.
B. ARTIKKELIT
B1 Tieteelliset artikkelit aikakauslehdissä, joissa käytetään arviointijärjestelmää (referee)
Nurmi, K.E., Kontiainen, S. & Tissari, V. 1997. Eurodelfoitutkimus Suomen aikuiskoulutuksesta. Aikuiskasvatus Vol. 17, 3/1997, 173–186.
B2 Artikkelit tieteellisissä kokoomateoksissa tai painetuissa kongressijulkaisuissa
Kontiainen, S., Nurmi, K.E. & Tissari, V. 2001. Esipuhe. Teoksessa K. E. Nurmi, S. Kontiainen & V. Tissari. Asiantuntijoiden käsitys Suomen aikuiskoulutuksesta. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen julkaisuja. Helsinki. ISBN 951-45-7505-9
Nurmi, K.E., Kontiainen, S. & Tissari, V. 2001. Eurodelfoitutkimus Suomen aikuiskoulutuksesta. Teoksessa Tissari, V. (toim.) Elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia. Aikuiskoulutuksen asiantuntijoiden keskustelua Suomen Eurodelfoitutkimuksen pohjalta. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos, 1–20.
Ruokamo, H., Tella, S., Vahtivuori, S., Tuovinen, H. & Tissari, V. 2003. Pedagogiset mallit verkko-opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa (HelLa-projekti). Teoksessa Meisalo, V. (toim.) Aineenopettajankoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus 2002. Ainedidaktiikan symposiumi 1.2.2002. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 241, 404–420.
Ruokamo, H., Tella, S., Vahtivuori, S., Tuovinen, H. & Tissari, V. 2003. Pedagogiset mallit verkko-opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa (HelLa-projekti). Teoksessa Meisalo, V. (toim.) Aineenopettajankoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus 2002. Ainedidaktiikan symposiumi 1.2.2002. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 241, verkkojulkaisu, 404–420. [http://www.malux.edu.helsinki.fi/okl/tutkimus/ad2002/artikkelit/main.htm]
Ruokamo, H., Tuovinen, H., Tella, S., Vahtivuori, S., & Tissari, V. 2002. Pedagogical Models in the Design and Assessment of Network-Based Education. In Barker, P. & Rebelsky, S. (eds.) Proceedings of ED-MEDIA 2002: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications. June 24–29, 2002 Denver, Colorado USA, 1676–1681. (PDF)
Tella, S., Lehtonen, M., Ruokamo, H., Tissari, V., Ketamo, H., Kiili, K., Paunonen, U., Koskimaa, R., Vahtivuori-Hänninen, S., Nurmi, K. E. & Multisilta, J. 2004. MOMENTS-metamalli: Monitieteinen tulevaisuuden verkko-opiskelun, -opetuksen ja oppimisen rakentamisen työväline. Teoksessa Mietola, R. & Outinen, H. (toim.) Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset. Kasvatustieteen päivien 2003 julkaisu. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos. Verkkojulkaisu, 244–255. [http://www.helsinki.fi/ktl/julkaisut/ktp-2003/]
Tissari, V. 2001. Aikuiskoulutuksen ja elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia - Suomen Eurodelfoitutkimuksen asiantuntijaseminaarin keskustelut. Teoksessa Tissari, V. (toim.) Elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia. Aikuiskoulutuksen asiantuntijoiden keskustelua Suomen Eurodelfoitutkimuksen pohjalta. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos, 51–124.
Tissari, V. 2004. E-learning Co-operation Among Finnish Universities from the Students' Point of View. In Karppinen, S. (ed.) Neothemi—Cultural Heritage and ICT. Theory & Practice. Studia Paedagogica 32. University of Helsinki, Department of Applied Sciences of Education, 95–105.
Tissari, V. 2004. E-learning Co-operation Among Finnish Universities from the Students' Point of View. In Karppinen, S. (ed.) Neothemi—Cultural Heritage and ICT. Theory & Practice. Studia Paedagogica 32. University of Helsinki, Department of Applied Sciences of Education. Verkkojulkaisu, 95–105. [http://www.edu.helsinki.fi/tt/neothemi/english/publications.html]
Tissari, V. 2004. Tutkimusseminaarin haasteita: Opiskelijoiden käsityksiä verkko-opetuksen ja -opiskelun kehittämisestä. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. HelLa-projekti: Helsingin ja Lapin yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisprojekti 2001–2003. Loppuraportti. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke (KasVi) 2001–2003. Verkkojulkaisu, 80–105. [http://www.edu.helsinki.fi/media/hellaraportti.html]
Tissari, V. 2004. Tutkimusseminaarin haasteita: Opiskelijoiden käsityksiä verkko-opetuksen ja -opiskelun kehittämisestä. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. Verkko-opetuksen haasteita: Pedagogisia malleja didaktisessa verkkoympäristössä. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 8, 136–175.
Tissari, V. & Nurmi, K.E. 2001. Aikuiskoulutuksen ja elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia myöhäisessä modernissa yhteiskunnassa. Teoksessa Varpu Tissari (toim.) Elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia. Aikuiskoulutuksen asiantuntijoiden keskustelua Suomen Eurodelfoitutkimuksen pohjalta. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos, 125–163.
Tissari, V., Nurmi, K.E. & Kontiainen, S. 2001. Esipuhe. Teoksessa Tissari, V. (toim.) Elinikäisen oppimisen tulevaisuudenkuvia. Aikuiskoulutuksen asiantuntijoiden keskustelua Suomen Eurodelfoitutkimuksen pohjalta. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.
Tissari, V., Vaattovaara, V. & Vahtivuori-Hänninen, S. 2004. Tuloksia, johtopäätöksiä ja pohdintaa. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. HelLa-projekti: Helsingin ja Lapin yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisprojekti 2001–2003. Loppuraportti. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke (KasVi) 2001–2003. Verkkojulkaisu, 106–119. [http://www.edu.helsinki.fi/media/hellaraportti.html]
Vahtivuori, S., Tissari, V., Tella, S., Vaattovaara, V., Tuovinen, H. & Ruokamo, H. 2003. Network-Based Education Revisited: Pedagogical Models in Focus—Pilot Findings of the Educational Use of ICT Programmes Evaluation Project. Full Paper in Proceedings of the 11th International PEG Conference, Powerful ICT Tools for Teaching and Learning, 28 June– 1 July 2003 in St. Petersburg, Russia.
Vahtivuori, S., Tuovinen, H., Tella, S., Ruokamo, H., Tissari, V. & Vaattovaara, V. 2003. First Evaluations of Network-Based Education: Preliminary Findings of the ICT Programs Evaluation Project. Full Paper in Lassner, D. & McNaught, C. (eds.) Proceedings of ED-MEDIA, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication June 23–28, 2003, Honolulu, USA, 3177–3183.
Vahtivuori, S., Tuovinen, H., Tella, S., Ruokamo, H., Tissari, V. & Vaattovaara, V. 2003. Verkko-opetusta arvioimassa — case HelLan alustavia tuloksia. Teoksessa Sinevaara-Niskanen, H. & Rajala, R. (toim.) Kasvatuksen yhteisöt – uupumusta, häirintää vai yhteisöllistä kasvua? Kasvatustieteen päivien 2002 julkaisu. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 3. Lapin yliopisto: Rovaniemi. [http://ktk.urova.fi/kasvatuspaivat/]
Vahtivuori-Hänninen, S., Tissari, V., Vaattovaara, V., Rajala, R., Ruokamo, H. & Tella, S. 2004. HelLa-projektin tausta, tavoitteet, toiminta ja tuotokset. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. HelLa-projekti: Helsingin ja Lapin yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisprojekti 2001–2003. Loppuraportti. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke (KasVi) 2001–2003. Verkkojulkaisu, 1–6. [http://www.edu.helsinki.fi/media/hellaraportti.html]
Vahtivuori-Hänninen, S., Tissari, V., Vaattovaara, V., Rajala, R., Ruokamo, H. & Tella, S. 2004. HelLa-projektin tausta, tavoitteet, toiminta ja tuotokset. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. Verkko-opetuksen haasteita: Pedagogisia malleja didaktisessa verkkoympäristössä. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 8, 11–18.
Vahtivuori-Hänninen, S., Tissari, V., Vaattovaara, V., Rajala, R., Ruokamo, H. & Tella, S. 2004. Opetus, opiskelu ja oppiminen didaktisessa verkkoympäristössä. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. HelLa-projekti: Helsingin ja Lapin yliopistojen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisprojekti 2001–2003. Loppuraportti. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke (KasVi) 2001–2003. Verkkojulkaisu, 7–25. [http://www.edu.helsinki.fi/media/hellaraportti.html]
Vahtivuori-Hänninen, S., Tissari, V., Vaattovaara, V., Rajala, R., Ruokamo, H. & Tella, S. 2004. Opetus, opiskelu ja oppiminen didaktisessa verkkoympäristössä. Teoksessa Tissari, V., Vaattovaara, V., Vahtivuori-Hänninen, S., Tella, S., Rajala, R. & Ruokamo, H. Verkko-opetuksen haasteita: Pedagogisia malleja didaktisessa verkkoympäristössä. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja 8, 19–46.
B5 Yleistajuiset artikkelit
Pohjonen, P., Tissari, V. & Valo, S. 1997. Työ ja koulutus muuttuvat - kumman ehdoilla? Osaseminaarin työryhmäraportti. Teoksessa Toiviainen, T. (toim.) Aikuiskasvatus: avain XXI:n vuosisadan haasteisiin. UNESCO:n viides aikuiskasvatuksen maailmankonferenssi ja sitä edeltänyt Suomen kansallinen seminaari. Helsinki: Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö, 151–156.
Tissari, V. 1996. Aikuiskoulutuksen asiantuntijat: tärkeintä on oppimaan oppiminen. Aikuiskoulutuksen maailma 7/1996, 42–43.
Tissari, V. 1996. Aikuisen oppimisen kulttuuriset yhteydet. Soila Judén-Tupakan haastattelu. Teoksessa Opiskelu on oikeus, ei etuoikeus. SYL:n julkaisuja 3/96. Suomen ylioppilaskuntien liitto.
Tissari, V. 2004. VIRPEDA-opintojen suunnittelu- ja toteutusprosessi KasVi-hankkeen suunnittelijan näkökulmasta. Teoksessa Kurola, J. & Sorvari, J. (toim.) Virtuaaliset erilliset opettajan pedagogiset opinnot 35 ov – Opetusharjoittelu verkossa. Suomen harjoittelukoulujen vuosikirja n:o 2. Turku: Suomen harjoittelukoulujen rehtorit, 21–30.
B6 Abstraktit
Lehtonen, M., Ruokamo, H., Tissari, V. & Tella, S. 2004. A Multidisciplinary Metamodel of “Moments” as Mediator for Future Network-Based Mobile Education (NBME). In: The Positioning of Education in Contemporary Knowledge Society. Abstracts. NERA’s 32nd Congress, March 11–13, 2004, Iceland University, Reykjavik, Iceland. Nordic Educational Research Association, 93.
Ruokamo, H., Tella, S., Vahtivuori, S., Tuovinen, H., Pekkala, L. & Tissari, V. 2002. Pedagogiset mallit verkko-opetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa (HelLa-projekti). Abstrakti. Ainedidaktiikan symposiumi 2002, 1.2.2002, Helsinki, 55–56. (Saatavilla myös verkossa sivulla 9.) [http://www.malux.edu.helsinki.fi/okl/tutkimus/ad2002/tiivistelmat/vieraat_kielet.pdf, ks. myös http://www.malux.edu.helsinki.fi/okl/tutkimus/ad2002/]
Ruokamo, H., Tella, S., Vahtivuori, S., Tuovinen, H. & Tissari, V. 2002. Training Programmes in Media Education and Educational Use of Information and Communication Technologies at the Universities of Helsinki and Lapland. Education and Cultural Diversities, NERA's 30th Congress in Tallinn, Estonia, 7–9 March 2002, 36–37.
Ruokamo, H., Tella, S., Vahtivuori, S., Tuovinen, H., & Tissari, V. 2002. Pedagogical Models in the Design and Assessment of Network-Based Education. In Barker, P. & Rebelsky, S. (eds.) Proceedings of ED-MEDIA 2002: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications. June 24–29, 2002. Denver, Colorado, USA. Abstracts, 86.
Tella, S., Tuovinen, H., Vahtivuori, S., Ruokamo, H. & Tissari, V. 2002. Pedagogisia malleja verkko-opetuksen ja -opiskelun suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Teoksessa Turunen, H. (toim.) ITK ’02: Yhdessä uuteen oppimisen toimintakulttuuriin. Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssi. Aulanko, Hämeenlinna 17.–19.4.2002, Hämeen kesäyliopiston julkaisuja, sarja B, 47–48.
Tissari, V. 2003. Learning experiences at the Virtual University. In Latva-Karjanmaa, R. & Nuora, P. (eds.) Interlearn – Multidisciplinary Approaches to Learning. Conference, University of Helsinki, Finland, December 4–5, 2003. Programme and Abstracts. Helsinki: Life as Learning Research Programme of the Academy of Finland, 106.
Tissari, V. 2003. Verkko-opetuksen haasteita virtuaaliyliopistossa – opiskelijoiden käsityksiä verkko-opetuksen ja -ohjauksen kehittämishaasteista. Teoksessa Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset. Kasvatustieteen päivät Helsingissä 20.–21.11.2003. Abstraktit. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos ja Suomen Kasvatustieteellinen Seura, 64–65.
Tissari, V. 2003. Verkko-opetuksen haasteita virtuaaliyliopistossa – opiskelijoiden käsityksiä verkko-opetuksen ja -ohjauksen kehittämishaasteista. Teoksessa Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset. Kasvatustieteen päivät Helsingissä 20.–21.11.2003. Abstraktit. Helsinki: Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos ja Suomen Kasvatustieteellinen Seura. Verkkojulkaisu, 64–65. [http://www.kasvatus.net/kasvatustieteenpaivat/ktpaivat2003abstraktit.pdf]
Tissari, V. 2003. Verkko-opetuksen ja -ohjauksen ongelmia ja haasteita – virtuaaliyliopistohankkeen verkko-kurssin toimintajärjestelmän ja ongelmien alustavaa hahmottelua. Teoksessa Toiminta 03. Toiminnan teorian ja sosiokulttuurisen tutkimuksen päivät 1.–2.12.2003. Työväen Akatemia, Kauniainen. Kulttuurisen välittyneisyyden uudet muodot – teknologiat, yhteisöt, kielet. Ohjelma ja esitysten tiivistelmät. Helsinki: Yliopistopaino, 15.
Tissari, V. 2003. Verkko-opetuksen ja -ohjauksen ongelmia ja haasteita – virtuaaliyliopistohankkeen verkko-kurssin toimintajärjestelmän ja ongelmien alustavaa hahmottelua. Teoksessa Toiminta 03. Toiminnan teorian ja sosiokulttuurisen tutkimuksen päivät 1.–2.12.2003. Työväen Akatemia, Kauniainen. Kulttuurisen välittyneisyyden uudet muodot – teknologiat, yhteisöt, kielet. Ohjelma ja esitysten tiivistelmät. Helsinki: Yliopistopaino. Verkkojulkaisu, 15. [http://www.iscar.org/fi/Abstraktikirja.pdf]
Tissari, V. 2004. Characteristics of network-based education. Teoksessa The Positioning of Education in Contemporary Knowledge Society. Abstracts. NERA’s 32nd Congress, March 11–13, 2004, Iceland University, Reykjavik, Iceland. Nordic Educational Research Association, 90.
Tissari, V. 2004. Pedagogical Models, and Guidance and Tutoring Practices at the Virtual University Course. ECER-2004 in Rethymnon, Greece September 22.-25. Presented at the European Conference on Educational Research 2004, University of Crete, September 22–25, 2004. Network 22, Use of technology in higher education. Education-line database, version 3.3. [http://brs.leeds.ac.uk/%7Ebeiwww/BEIA/ecer2004.htm#auth]
Tissari, V. 2004. Tiedon luomisen malleja, menetelmiä ja käytäntöjä virtuaaliyliopistossa: Tapaustutkimus virtuaaliyliopistohankkeen käytännön yhteisön verkostoyhteistyössä kehitetyistä innovaatioista. Teoksessa Lehtonen, M., Ruokamo, H., Rajala, R., Jaakkola, H., Multisilta, J. & Viteli, J. (toim.) Lapin tietoyhteiskuntaseminaari. Tutkijatapaamisen abstraktit 2004. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, 13–14.
Tissari, V. 2004. Tiedon luomisen malleja, menetelmiä ja käytäntöjä virtuaaliyliopistossa: Tapaustutkimus virtuaaliyliopistohankkeen käytännön yhteisön verkostoyhteistyössä kehitetyistä innovaatioista. Teoksessa Lehtonen, M., Ruokamo, H., Rajala, R., Jaakkola, H., Multisilta, J. & Viteli, J. (toim.) Lapin tietoyhteiskuntaseminaari. Tutkijatapaamisen abstraktit 2004. Rovaniemi: Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus. Verkkojulkaisu, 13–14. [http://ktk.ulapland.fi/isbn951%2D634%2D917%2DX/isbn951-634-917-X.pdf]
Tissari, V. 2004. Verkostoyhteistyön malleja ja käytänteitä virtuaaliyliopistossa . Teoksessa ”Mitä on aikuiskasvatus tänään”. Aikuiskasvatuksen 6. tutkijatapaaminen Jyväskylässä 12.–13.2.2004. Aikuiskasvatuksen tutkimusseura & Jyväskylän yliopisto, 54–55. (Julkaistu myös verkossa: http://www.jyu.fi/kastdk/kasv/aikuiskasvatustapahtumakevat04/Tissari.htm) (ks. myös http://www.jyu.fi/kastdk/kasv/aikuiskasvatustapahtumakevat04/jarkka12.htm)
Vahtivuori, S., Tissari, V., Tella, S., Vaattovaara, V., Tuovinen, H. & Ruokamo, H. 2003. Network-Based Education Revisited: Pedagogical Models in Focus—Pilot Findings of the Educational Use of ICT Programmes Evaluation Project. In Nichol, J. & Gavrilova, T. (eds.) Abstract Book - Proceedings of the 11th International PEG Conference, Powerful ICT Tools for Teaching and Learning, 28 June–1 July 2003 in St. Petersburg, Russia, 40–41.
Vahtivuori, S., Tuovinen, H., Tella, S., Ruokamo, H., Tissari, V. & Vaattovaara, V. 2003. First Evaluations of Network-Based Education: Preliminary Findings of the ICT Programs Evaluation Project. Full Paper in Proceedings of ED-MEDIA, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunication June 23–28, 2003, Honolulu, USA. (PDF) In Lassner, D. & McNaught, C. (eds.) Proceedings of ED-MEDIA 2003 - Abstracts, June 23–28, 2003, Honolulu, USA, 134.
Vahtivuori, S., Tuovinen, H., Tella, S., Ruokamo, H., Tissari, V. & Vaattovaara, V. 2003. First Evaluations of Network-Based Education – Results of the HelLa Project. In Proceedings of NERA's 31st Congress, Education as a Critical Force – Myth or Reality, March 6–9, 2003, Copenhagen, Denmark, 103.
Vahtivuori, S., Tuovinen, H., Tella, S., Ruokamo, H., Vaattovaara, V. & Tissari, V. 2003. Verkko-opetusta arvioimassa – tapaus HelLa. Teoksessa Rundgren, S. (toim.) Kasvatuksen yhteisöt – Uupumista, häirintää vai yhteisöllistä kasvua? Kasvatustieteen päivät Rovaniemellä 21.–22.11.2002, 78. [http://ktk.ulapland.fi/kasvatuspaivat/]
ECER 2004 Crete. European Conference on Educational Research, EERA. September 22.-25, 2004. Rethymnon, Kreikka. Paper presentation: Tissari, V. Pedagogical Models, and Guidance and Tutoring Practices at the Virtual University Course. Esitys: V. Tissari.
Interlearn – Multidisciplinary Approacher to Learning Conference. 4.–5.12.2003. Helsinki. Paper presentation: Tissari, V. Learning experiences at the Virtual University. Esitys: V. Tissari.
Neothemi – Cultural Heritage and ICT, Theory & Practice. 19.–20.9.2003. Helsinki. Paper presentation: Tissari, V. E-learning co-operation among Finnish universities from students’ point of view. Esitys: V. Tissari.
NERA 2004, 2nd Congress of the Nordic Educational Research Association. The Positioning of Education in Contemporary Knowledge Society. March 11–13, 2004, Reykjavik, Islanti. Paper presentation: Lehtonen, M., Ruokamo, H., Tissari, V. & Tella, S. 2004. A Multidisciplinary Metamodel of ‘Moments’ as Mediator for Future Network-Based Mobile Education (NBME). Esitys: V. Tissari.
PEG 2003. 11 th International PEG Conference. Powerful ICT Tools for Learning and Teaching. 28 June– 1 July 2003. St. Petersburg, Russia. Paper presentation: Vahtivuori, S., Tissari, V., Tella, S., Vaattovaara, V., Tuovinen, H. & Ruokamo, H. Network-Based Education Revisited: Pedagogical Models in Focus - Pilot Findings of the Educational Use of ICT Programmes Evaluation Project. Esitys: V. Tissari & V. Vaattovaara. (Handout)
Ainedidaktinen symposium. Eurooppalainen ulottuvuus. 6.2.2004, Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. Esitys: Tissari, V. "Verkko-opetuksen ja -ohjauksen kehittämishaasteita – opiskelijoiden käsityksiä virtuaaliyliopistohankkeen verkkokurssien työvälineistä ja toimintakäytänteistä": V. Tissari. [http://www.malux.edu.helsinki.fi/okl/tutkimus/ad2004/]
ITK’03 Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssi 9.–11.4.2003 Aulanko, Hämeenlinna. Esitys: Lehtinen, E., Tissari, V. & Heikkinen, K. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohankkeen verkostoyhteistyön ja opintokokonaisuuksien suunnittelu- ja toteutusmallien sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisen käytänteiden arviointia. E. Lehtinen, V. Tissari & K. Heikkinen. [http://www.hameenkesayliopisto.fi/itk03/symposiumitpe/kasvatustieteidentiede.html]
ITK’04 Parhaat paikalla toimivia käytäntöjä arkeen. Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssi 21.–23.4.2004 Aulanko, Hämeenlinna. Esitys: E. Lehtinen, M. Korva, N. Oikarinen, V. Tissari, A. Uusitalo, H. Vikstedt. Verkostoyhteistyön toimintamalleja ja käytänteitä KasVi-hankkeessa. Kasvatustieteiden tiedekuntien virtuaaliyliopistohanke (KasVi). Studion esiintyjät: M. Korva, N. Oikarinen, V. Tissari, A. Uusitalo, H. Vikstedt.
ITK’04 Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssin 21.–23.4.2004 tutkijatapaaminen 21.4. Aulanko, Hämeenlinna. Esitys: V. Tissari. Oppiminen ja tiedon rakentaminen virtuaaliyliopiston verkostoyhteistyössä: Teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia virtuaaliyliopiston verkkokurssin opettajien ja suunnittelijoiden käsityksien tutkimiseen. Esitys: V. Tissari.
Kasvatustieteen päivät. 20.–21.11.2003 Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset. Helsingin yliopisto. Helsinki. Esitys: V. Tissari. Verkko-opetuksen haasteita virtuaaliyliopistossa – opiskelijoiden käsityksiä verkko-opetuksen ja -ohjauksen kehittämishaasteista. V. Tissari.
Lapin tietoyhteiskuntaseminaari. Tutkijatapaaminen. Rovaniemi, 16.–17.9.2004. Esitys: V. Tissari. Tiedon luomisen malleja, menetelmiä ja käytäntöjä virtuaaliyliopistossa: Tapaustutkimus virtuaaliyliopistohankkeen käytännön yhteisön verkostoyhteistyössä kehitetyistä innovaatioista. Esitys: V. Tissari.
Toiminta 03. Toiminnan teorian ja sosiokulttuurisen tutkimuksen päivät 1.–2.12.2003. Työväen Akatemia, Kauniainen. Kulttuurisen välittyneisyyden uudet muodot – teknologiat, yhteisöt, kielet. Esitys: V. Tissari. Verkko-opetuksen ja -ohjauksen ongelmia ja haasteita – virtuaaliyliopistohankkeen verkkokurssin toimintajärjestelmän ja ongelmien alustavaa hahmottelua. V. Tissari.
Aikuiskoulutuksen Eurodelfoitutkimus -posteri professori Hannele Niemen virkaanastumisen kunniaksi järjestetyssä posterinäyttelyssä, jossa esiteltiin Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksella käynnissä olevia tutkimushankkeita.
Aiemmat julkaisuluettelot
27.12.2007 päivittämäni julkaisuluettelo on tämän linkin takana.
10.4.2006 päivittämäni julkaisuluettelo on tämän linkin takana.