Varpu Tissari


Yliopistoportfolio (Päivitetty 7.5.2009)

Tämä julkinen portfolioni sisältää tietoja tutkimus- ja kehittämisprojekteista, joissa olen työskennellyt Helsingin yliopistossa sekä tietoja tieteellisistä ja muista julkaisuistani sekä konferenssi- ja seminaariesityksistäni sekä muusta yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Portfolion osat ovat seuraavat:

1) Nykyinen toimeni Helsingin yliopistossa
2) Ansioluettelo (liite 1)
3) Julkaisuluettelo (liite 2)
4) Konferenssiesitelmät ja muu yhteiskunnallinen ja yliopistoyhteisöllinen vaikuttaminen (liite 3)
5) Projektit, joissa olen työskennellyt Helsingin yliopistossa (liite 4)


Yliopistoportfolio: Nykyinen toimeni Helsingin yliopistossa

Oppiminen ja opetus formaalien ja informaalien oppimisympäristöjen rajapinnoilla -tutkimusprojekti (Oppimisen Sillat), CICERO Learning -verkosto, Helsingin yliopisto

Olen työskennellyt projektikoordinaattorina ja -tutkijana (1.1.2008 alkaen) opetusministeriön rahoittamassa Oppimisen Sillat -tutkimusprojektissa, joka toteutetaan Helsingin yliopistossa CICERO Learning -verkoston ja soveltavan kasvatustieteen laitoksen yhteistyönä.

Projektin kuvaus

Oppimisen Sillat -tutkimushanke on opetusministeriön rahoittama hanke, joka toteutetaan 1.1.2008–31.12.2009 Helsingin yliopistossa CICERO Learning -verkoston ja soveltavan kasvatustieteen laitoksen yhteistyönä.

Hankkeen päätavoitteena on opetuksen ja oppimisen käytäntöjen ja mallien tutkiminen, sekä uudenlaisten oppimista tukevien siltojen kehittäminen formaalien, non-formaalien ja informaalien oppimisympäristöjen välille. Erityisen tarkastelun ja kehityksen kohteena ovat peruskoulut, museot, tiedekeskukset ja kirjastot sekä näiden luomat oppimisympäristöt.

Hankkeessa tutkitaan, arvioidaan ja kehitetään pedagogisia lähestymistapoja ja malleja koulujen, museoiden, tiedekeskusten ja kirjastojen yhteistyölle oppimisen ja opetuksen edistämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena on luoda siltoja formaalien, non-formaalien ja informaalien kontekstien välille, jotta eri oppimisympäristöjen tietovarannot ja sosiaaliset käytännöt voivat toimia resursseina toisissa konteksteissa. Lisäksi kartoitetaan teknologian ja sosiaalisen median roolia ja mahdollisuuksia tukea osallistujien siirtymiä ja tiedon luomista eri kontekstien välillä. Hankkeessa tutkitaan myös moniammatillista yhteistyötä ja työssä oppimista.

Tutkimusteemat
- oppijoiden toimijuus, identiteetit ja oppimissiirtymät erilaisissa oppimisympäristöissä
- vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan rakentuminen oppilaiden, opettajien ja muiden toimijoiden sekä oppimisympäristöjen välillä
- teknologian rooli vuorovaikutuksen, yhteistoiminnan ja oppimisen rakentumisessa toimijoiden ja oppimisympäristöjen välillä
- pedagogiset mallit ja opetussuunnitelmasuositukset oppimisympäristöjen ja niissä tapahtuvan opetuksen ja oppimisen integrointiin
- moniammatillinen yhteistyö ja työssä oppiminen

Hankkeen esite: http://www.oppimisensillat.fi/pdf/Learning_Bridges_brochure.pdf
Lisätietoja hankkeesta: http://www.oppimisensillat.fi

Julkaisut ja muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Oppimisen Sillat -hankkeessa tehdyt julkaisut on esitetty julkaisuluettelossa hankkeen verkkosivuilla: http://www.oppimisensillat.fi/publications.html

Kaikki julkaisuni: ks. Julkaisuluettelo (portfolion liite 2)

Muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen: ks. Konferenssiesitelmät ja muu yhteiskunnallinen ja yliopistoyhteisöllinen vaikuttaminen (portfolion liite 3)

Tutkimus

Tutkimustoimintani on kohdentunut mm. seuraaville alueille: 
A. Opetus ja oppiminen formaalien ja informaalien oppimisympäristöjen rajapinnoilla
B. Pedagogiset mallit ja sosiaaliset ja kulttuuriset käytänteet virtuaaliyliopistossa
C. Kirjoitettujen kasvatustieteellisen alan opetussuunnitelmien tutkiminen Bolognan prosessin jälkeen, erityisesti opettajan pedagogisten opintojen sekä aikuiskasvatustieteen opetussuunnitelmien tutkiminen
D. Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön sekä verkko-opetuksen tutkiminen ja kehittäminen
E. Asiantuntijoiden käsitykset aikuiskoulutuksen tulevaisuudesta ja kehityssuunnista

Tarkempia tietoja tutkimusprojekteista (joissa olen työskennellyt) ja niihin liittyvistä julkaisuista saa TUHTI-tietokannan kautta.

Opetus ja sen kehittäminen

Oppimisen Sillat -hankkeessa tutkimme, arvioimme ja kehitämme opetusta ja oppimista formaalien ja informaalien oppimisympäristöjen rajapinnoilla.

Vokke-projektissa olen osallistunut kasvatustieteellisen alan tutkintojen tutkintorakenteiden kehittämiseen ja mitoitukseen liittyvään valtakunnalliseen yhteistyöhön, erityisesti työskennellessäni Vokke-projektin neuvottelukunnan kokouksien sihteerinä (http://www.helsinki.fi/vokke/neuvottelukunta) ja kasvatusalan jatko-opintojen kehittämistyöryhmän sihteerinä (http://www.helsinki.fi/vokke/jatkokoulutus). Lisäksi olen toiminut sihteerinä Luokanopettajakoulutuksen virtuaalisten monialaisten opintojen jaoksen (ks. http://www.helsinki.fi/vokke/jaosvirt.htm) työryhmässä, jonka yhtenä tehtävänä oli VirMo-verkoston perustamista tukevan seminaarin järjestäminen. Työskentelin sihteerinä Virtuaalisten kurssien ja moduulien kehittäminen luokanopettajakoulutuksen monialaisiin opintoihin -seminaarissa 14.9.2005 Jyväskylässä (ks. http://www.helsinki.fi/vokke/jaosvirt.htm sekä seminaarin materiaalit, ks. http://www.helsinki.fi/vokke/seminaarit2005.htm). Lisäksi olen toiminut Vokke-projektin kasvatustieteen jaoksen kokouksessa sekä aikuiskasvatustieteen jaoksen kokouksessa sihteerinä. Kokouksissa keskusteltiin mm. opetussuunnitelmien rakenteista, sisällöistä ja niiden kehittämisestä.

.

Harrastukset

Tieteellisten artikkeleiden kirjoittaminen, melonta, kävely, retkeily, murtomaahiihto, matkailu, valokuvaus ja videokuvaus.


Yhteystiedot

Työpuhelin:
(09) 191 44438, 050-415 0261
Sähköposti:
varpu.tissari [at] helsinki.fi
v_tissari [at] yahoo.co.uk
Kotisivun osoite:
http://bulsa.helsinki.fi/~vtissari/
 
Postiosoite:
Varpu Tissari
CICERO Learning
PL 26 (Teollisuuskatu 23 A)
00014 Helsingin yliopisto
Työhuone:
Helsingin yliopisto, Teollisuukatu 23 A, 7. kerros, huone B742.
Olen tavoitettavissa sopimuksen mukaan.

Päivitetty: 7.5.2009