Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  

 Karta

1912

Avfotograferad i Riksarkivet - [Förslag till järnväg Åmål-Hallanda-Årjeng-Koppom-Arvika (- Ottebol) med bibana från Mosserud till Töcksmark. [Situation, planer, profiler, betänkande o. kostnadsförslag.] Civildepartement.

Tyvärr är kvalitet inte så bra. Jag har försökt att förbättra bilden. Det finns flera skillnader från vad fanns i verklighet. Från Åmål gick järnvägen genom Mo socken med första station Larobol (?). Efter Halland finns det ingen bibana till Kättlisbyn. Silleruds station är lite södra ut och den nästa station är Kjestad. Sandaholm station finns inte. Efter Åsebyfors gick järnvägen direkt till Årjäng inte genom Leverhögen.

1923

Kartan är från 1923, fem år innan järnvägen invigdes. Det visas planerade sträcken mellan Svanskog och Norane som går via Kettlisbyn istället för via Kyrkerud. Sillerud kommun ville har den södra ruten.

This map is from 1923, five years before the railway was open. The map shows the planned route from Svanskog to Norane going through Kettlisbyn rather than as built via Kyrkerud.

Tack Nils Blid och Hustru.