SISÄLTÖ
English abstract
Longer (unedited) abstract
EECERA: paper overheads
Childs perception of change: Interview outline
A. Tutkimuksen lähtökohdat, ongelmat, menetelmät ja
käytännön suoritus.
1 Johdanto
2 Lapsi muuttuu tilanteissa
3 Lapsi muuttaa tilanteita
4 Muutoksen hahmottaminen ja tutkiminen
5 Tutkimusongelmat ja tutkimustehtävät
6 Tutkimusmenetelmät
6.1 Havainnointi
6.2 Lasten haastattelu
6.3 Henkilökunnan arviot
6.4 Kysely vanhemmille
B. Mitä lasten päiväkodissa tapahtuu?
7 Päiväkodin keskimääräinen toiminta
7.1 Mitä päiväkodissa tehdään?
7.1.1
Päiväkodin vuorovaikutuksen tuloksena syntynyt toimintatapojen jakauma
7.1.2 Toimintojen
jakautuminen aamupäivän aikana
7.1.3
Toimintatapojen jakauman vertailu päiväkodeittain
7.2 Mitä lapset tekevät päiväkodissa?
7.2.1 Lasten
toiminnan keskimääräinen jakautuminen
7.2.2 Lasten
ryhmän mukaisen toiminnan vaihtelu ruokailussa, perushoidossa ja ohjatussa toiminnassa
7.2.3 Lasten
toiminnan jakautuminen vapaan leikin aikana
7.2.4 Lasten
toiminnan jakautuminen ulkoilun aikana
7.2.5 Lasten
sisäleikin ja ulkoleikin vertailu
7.2.6. Lasten
tarkkaavaisuuden yleinen jakautuminen
7.2.7. Lasten
toimintaan sitoutuneisuuden yleinen jakauma
7.3 Päiväkotitilanteiden muuttuminen: muokkautuvatko lapset vai
muokkaavatko lapset päiväkotitilanteita?
7.3.1. Lasten
muuttumisen/muuttamisen yleinen jakauma
7.3.2. Lasten
muuttumisen/muuttamisen vaihtelu eri päiväkotitoiminnoissa
7.3.3. Lasten
muuttumisen/muuttamisen suhteelliset osuudet eri vapaan leikin toiminnoissa
7.3.4. Lasten
mukautumisen/mukauttamisen suhteelliset osuudet eri ulkoilutoiminnoissa
7.3.5. Lasten
mukautuvan/mukauttavan toiminnan jakautuminen aamupäivän aikana
7.3.6. Lasten
mukautuvan/mukauttavan toiminnan jakautumisen vertailu päiväkotien välillä
7.3.7. Lasten
mukautuminen/mukauttaminen ja lasten tarkkaavaisuus
7.3.8. Lasten toiminnan muokkaamisen ja siihen sitoutumisen
välinen suhde
C Miten lapset näkevät erilaiset
päiväkotitilanteet?
8 Lasten näkemyksiä heille tärkeistä päiväkotitilanteista
8.1 Ajatellaan että olet leikkimässä ja että jollain toisella
onkin juuri se tavara millä sinä haluisit leikkiä. Mitä teet?
8.2 Mitä sinä sitten teet kun olet leikkimässä ja joku tulee
häiritsemään sinua ja keskeyttämään sun leikkiä?
8.3 Ajatellaan että olet leikkimässä jonkun kanssa ja toinen
haluaakin vaihtaa leikkiä. Mitä sitten teet?
8.4 Mitäs sitten jos kaveri ei suostukaan leikkimään sun kanssa. Mitä teet?
8.5 Ajatellaan semmosta tilannetta että joku tulee kiusaamaan sinua. Mitä sinä sitten teet?
8.6. Kun tulee semmoinen tilanne, että aikuinen tulee
keskeyttämään ja lopettamaan sun leikkiä niin mitä sinä sitten teet?
8.7. Ajatellaan että olet leikkimässä kaverin kanssa ja sinä haluaisitkin jo vaihtaa leikkiä mutta kaveri ei. Mitä sinä teet?
8.8 Mitäs sitten jos päiväkodissa käy niin, että aikuinen ei
suostu leikkimään sun kansssa. Mitä teet?
8.9 Ajatellaan että olet pelaamassa peliä jonkun kanssa ja toinen
ei noudata pelin sääntöjä. Mitä sitten teet?
8.10 Mitäs sitten jos olet juuri tekemässä jotain tärkeää työtä ja joku
tulee häiritsemään sinua, niin mitä teet?
8.11 Ajattele sellaista tilannetta että työsi menee pilalle ja sinä etyösi menee pilalle ja sinä epäonnistut. Mitä sinä silloin teet?
8.12 Mitä sinä teet jos joku vie sulta sun tavarasi?
8.13 Ajattele että päiväkodissa aikuinen hermostuu sinuun ja
moittii sua. Mitä sinä teet silloin?
8.14 Päiväkodista ei saa lähteä yksin kotiin kesken päivän mutta sinä haluaisit
jo kotiin, tulee koti-ikävä. Mitä sinä sitten teet?
8.15 Mitäs kun olet päiväkodissa muiden kanssa ja jäät
päiväkodissa muitten keskellä yksin. Mitä teet?
D Miten lasten
näkemykset ja päiväkotitilanteiden muotoutuminen ovat yhteydessä keskenään?
9 Lasten suhtautuminen päiväkotitilanteisiin ja orientoituminen niissä
9.1 Lapsen mukautuva orientaatio
9.2 Lapsen osallistuva orientaatio
9.3 Lapsen mukauttava orientaatio
9.4 Lapsen irtautuva orientaatio
9.5. Lapsen epätietoinen orientaatio
9.6. Lapsen toiminnan suuntautuminen ja suhde tilanteeseensa
E Muuta mielenkiintoista
Mihin lapset kohdistavat huomionsa päiväkodissa?
Lasten tarkkaavaisuuden jakautuminen eri
sisäleikkitilanteissa.
Miten paljon lapset sitoutuvat toimintaansa eri tilanteissa?
Lasten sitoutuneisuuden jakautuminen sisäleikissä
Lasten toimintaan sitoutuneisuuden ja havaitsemisen kohteen
väliset yhteydet
Lähteet
Liitteet
-Havainnointimittari
- Muutoksen hahmotuksen
mittari
- Opettajien arviointikaavake
- Vanhempien arviointikaavake
- Tutkimuksen
muuttujaluettelot