[A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [X] [Y] [Z] [Ä] [Ö]
Tulkinnan ja ymmärtämisen teoria ja filosofia. Alun perin tavoiteena oli pyhien kirjoitusten (mm. Raamatun) ja vieraiden sivilisaatioiden kirjallisten tuotosten tai lakien "todellisen merkityksen" selvittäminen. Ajatuksena on, että tällaisia myyttisiä tai metaforisia kuvailuja sisältäviä kirjoituksia ei tulisi yrittää tulkita "kirjaimellisesti" tai loogis-kieliopillisesti. Esimerkiksi, kun Raamatussa sanotaan, että Jumala loi maailman seitsemässä päivässä, ei tätä väittämää tule tulkita Jumalan ilmoitukseksi siitä, kuinka kauan (kuinka monta tuntia ja minuuttia) maailman luominen häneltä vei, vaan että väittämällä on jokin muu, "syvempi" merkitys jonka selvittäminen vaatii lauseen kirjaimellisen sisällön yli menevää tulkintaa. Nykyään käsite on laajentunut tekstien tulkitsemisen ohella koskemaan mitä tahansa sisällön tulkintaa, joka ei tapahdu "loogillis-analyyttisesti", vaan "ymmärryksellä".
© Otto Lappi 2001 (otto.lappi@edu.espoo.fi).
Sivu päivitetty viimeksi 22/06/2001.