![]()
|
Keijo Rahkonen
Mitä on tapahtumassa sosiaalipolitiikassa ja hyvinvointivaltiolle? “Kolmannen tien” sosiaalipolitiikastaLoppujen lopuksi kysymys on nyt siitä, mitä on tapahtumassa sosiaalipolitiikassa ja hyvinvointivaltiolle. Tätähän Nikolas Rosekin käsitteli vuoden 1997 Sosiaalipolitiikan päivien pääesitelmässään (ks. oheinen Rosen artikkeli tässä kirjassa). Itse teen nyt hieman sosiaalipolitiikan aikalaisdiagnosia; käsittelen eräitä mielestäni keskeisiä tällä hetkellä käytäviä keskusteluja. Maailmalta ja Suomessakin kuuluu nyt sosiaalipoliittisesti kummia: vaaditaan köyhiä töihin, vastuullisuutta, vastikkeellisuutta ynnä muuta mikä kyseenalaistaa vallalla olevaa hyvinvointivaltiollista oppia. Vähintäänkin sosiaalipoliittinen puhetapa näyttää olevan retorisesti muuttumassa, Rosen mukaan moraaliseksi ja eettiseksi. Mutta ei savua ilman tulta: kyse ei ole tyhjästä puheesta, ja sen mukana muuttuvat myös sosiaalipoliittiset käytännöt. Ehkä todella jotain uutta on myös syntymässä. Jäähyväiset hyvinvointivaltiolle?
Vallalla on nyt -- oikeastaan on ollut jo pidemmän aikaa -- neuvottomuus (vrt. Saltzwedel 1997), ei vain meillä, vaan muuallakin, eikä yksin hyvinvointivaltion tulevaisuudesta, vaan yhteiskunnan kehityksestä ja niin sanotusta globalisaatiosta ylipäänsä, eikä yksin poliitikkojen ja intellektuellien keskuudessa, vaan kaikilla tahoilla. Emme näin ollen ole sen huonompia, emmekä huonossa seurassa, jos emme kykene tässä ja nyt sanomaan paljon enempää. Epävarmuus leimaa tätä nykyä yhtä hyvin ihmisten arkielämää kuin tutkijoiden ennusteita. Enää ei ole yhtä tai kahta selkeää sosiaalipolitiikan käsikirjoitusta, jos sellaista sanan varsinaisessa mielessä on koskaan ollutkaan, mutta nyt vielä vähemmän. Voidaan sanoa, kuten Anthony Giddens (1997, 37) on huomauttanut, että enää ei vallitse "hyvinvointivaltiollista konsensusta". Kyse on siis vähintäänkin sosiaalipoliittisen paradigman murroksesta ellei peräti katkoksesta. On tapahtunut myös yllättävä ja sosiaalipoliittisesti merkittävä käänne: niin sanottu sosiaalinen kysymys, jonka luulimme hyvinvointivaltion ekspansiivisella kaudella jo lopullisesti ratkenneen, on noussut uudelleen hyvin ajankohtaiseksi (Müller 1997, 819; vrt. myös Bauman 1998). Nyt -- paradoksisesti taloudellisen kasvun keskellä -- puhutaan vakavasti paitsi työttömyydestä ja köyhyydestä myös syrjaytymisestä, alaluokasta yms. Mutta kyse ei kuitenkaan ole aivan samasta asiasta, esimerkiksi perinteisestä köyhyydestä, vaan köyhyyskin --“uusköyhyys” -- on muuttunut ja (post)modernisoitunut. Tähän liittyen voidaan kirjata ainakin yksi selvä muutos. Kasvuoptimistisen aikakauden vanha yhtälö ei enää päde: enää taloudellisesta kasvusta ei seuraa välttämättä hyvinvointia kaikille. Kuten Ralf Dahrendorf (1997, 826) on taannoin todennut: "makromenestyksen" rinnalla meillä nyt on samanaikaisesti "mikrokurjuutta". Vastaavasti Giddens (1997, 38) on puhunut "toisen vaiheen modernisaatiosta" (joka on alun perin, kuten tunnettua, Ulrich Beckiltä peräisin oleva käsitepari), jossa ensimmäisen vaiheen (teollisen) modernisaation ratkaisut eivät enää ole toimivia. Yhdysvaltalainen filosofi Richard Rorty (1989, 86) on mielestäni hyvin todennut, että modernit maallistuneet yhteiskunnat ovat riippuvaisia kohtuullisen konkreettisten, optimististen ja uskottavien "poliittisten skenaarioiden" olemassaolosta. Jotta yhteiskunnallinen toivo säilyisi, ihmisten -- mukaan lukien poliitikot -- on kyettävä kertomaan toisilleen tarina siitä, kuinka asiat voivat muuttua paremmiksi, ja voitava nähdä, ettei tarinan toteutumiselle ole ylivoimaisia esteitä. Yhteiskunnallisen toivon ylläpitäminen on kuitenkin käynyt vaikeammaksi viime aikoina; tapahtumien kulku, historian satunnaisuus, on tehnyt vakuuttavan tarinan kertomisen vaikeaksi. Vanhan yksioikoisen (edistyksen, kasvun, menestyksen) tarinan kertominen ei käy enää päinsä; sellainen ei yksinkertaisesti vakuuta poliittisesti. Tarinoista -- tai kuten nykyisin on tapana sanoa: narratiiveista --
ja niiden uskottavuudesta on myös kyse, kun puhutaan esimerkiksi "työttömyyden
puolittamisesta" tai vaikkapa "yksilön oikeuksien sijasta yksilön
vastuusta itsestään". Meillä Suomessa retoriikka ei ole
ollut yhtä lennokasta kuin Yhdysvalloissa ja nykyisin myös Britanniassa,
jossa uusi pääministeri ja "uuden työväenpuolueen"
(New Labour) puoluejohtaja Tony Blair Labour-puolueen vaalivoiton jälkeen
keväällä vuonna 1997 julisti patrioottisesti: "The glory
days of Britain are not over!" Retoriikka näyttää olevan
varsin keskeisellä sijalla myös argumentoitaessa sosiaalipoliittisten
uudistusten ja leikkauksien puolesta; ja kuten Nikolas Rose toteaa, tuo
retoriikka tai tarinan kertominen sisältää nykyisin yhä
useammin moraalisen tai eettisen elementin ja argumentin.
Yhdysvallat: Bill Clintonin 'Welfare Reform Bill'
Merkille pantavaa on, että Clintonin reformin ensimmäinen versio oli republikaanien käsialaa. Vaikka Clinton lupasi jo vuoden 1992 presidenttikampanjassaan lopettaa sosiaaliavun sellaisena kuin se tunnetaan ("end welfare as we know it"), amerikkalainen keskustelu welfare-reformista alkoi vasta 1994, jolloin sen alkuperäinen versio (Personal Responsibility Act) esitettiin edustajainhuoneelle osana republikaanipuolueen ohjelmaa "Contract With America" (tähän sekä Newt Gingrichiin viittaa myös Rose). Lain perusteluissa on runsaasti moraalista paatosta ja retoriikkaa, joka on ollut tyypillistä amerikkalaiselle politiikalle -- muttei ehkä enää tyypillistä vain amerikkalaisille. Kuten Nikolas Rose huomauttaa, poliittisen huolen aiheena ei ole niinkään itse työ kuin työetiikka ja sen korroosio. Presidentti Clintonin mukaan reformilla halutaan vahvistaa "amerikkalaisia perusarvoja": työtä, vastuullisuutta ja perhettä. Itse lain alussa tähdennetään, että "avioliitto on menestyksellisen yhteiskunnan perusta". Pulmallista yhteiskuntatieteilijöiden skannalta on se, että
Clintonin moraalinen retoriikka näyttää perustuvan paljolti
yleisiin
Kyse on sananmukaisesti työvelvollisuudesta, workfare, jota Suomessa
on nyt alettu kutsua “aktiiviseksi sosiaalipolitiikaksi”. Ohjelmallinen
iskulause ei käänny suomeksi yhtä iskevästi kuin
Yhdysvallat on tunnetusti aina kulkenut sosiaalipolitiikassa omaa tietään,
ollut äärimmäinen tapaus (vrt. Lipset 1996), mutta amerikkalaishenkistä
puhetta työvelvollisuudesta tosin eri termein (työhön kannustaminen
jne.) kuulee nyt myös Euroopassa, eritoten Britanniassa. Se saattaa
olla sosiaalipoliittinen trendi yleisemminkin länsimaissa.
Britannia: “Blairismi” ja hyvinvointivaltion "modernisointi"
(New) Labour-puolueen valtaanastumisen jälkeen –- joka päätti niin sanotun thatcherismin, Margaret Thatcherin (ja John Majorin) konservatiivisen hallituskauden (1979--1997) -- Britanniassa on yhä voimallisemmin noussut esiin Clintonin welfare-reformia muistuttava ja siitä selviä vaikutteita saanut niin kutsuttu welfare-to-work -ohjelma sekä vastaava retoriikka. Sielläkin ollaan nyt moraalisesti huolestuneita yksinhuoltajaäideistä sekä tähdennetään perheen merkitystä. Niin kuin Clintonin reformin ensimmäinen versio oli republikaanien käsialaa, Britanniassa konservatiivit käynnistivät ensimmäiset welfare-to-work -ohjelmat. Nyttemmin Britanniassakin (mm. Tony Blair; ks. Blairin haastattelu: Young 1998) on alettu käyttää sanaparia "welfare reform", mutta viittaussuhde on toki toinen kuin Yhdysvalloissa; Britanniassa se viittaa hyvinvointivaltioon. Tästä konnotaatioerosta, hyvinvointivaltion "myönteisestä sävystä", on muistuttanut myös Giddens (ks. Hoge 1998, 9). Blair on jatkuvasti myös tähdentänyt että Labourin ohjelmassa ei ole kyse hyvinvointivaltion peruuttamisesta vaan sen uudistamisesta: "It is this party that built the welfare state, and this Government will save the welfare state" (Hoge 1998, 9). Akateemisesti mielenkiintoinen on tieto, että yksi tämän hetken johtavista sosiologeista, London School of Economics and Political Sciencen (LSE) uusi rehtori Anthony Giddens on pääministeri Tony Blairin neuvontatajia (Giddensin haastattelu Helsingin Sanomissa, Hannula 1997). Haastattelussa Giddens sanoi muun muassa: "Britannia on ollut kahden aiemman murroksen moottori ja esikuva. Toisen maailmansodan jälkeinen hyvinvointiajattelu käynnistyi Britanniasta, samoin 1980-luvun Thatcherin neoliberalismi. Nyt on kolmannen vaiheen aika, ja tässä kehityksessä tahdon London School of Economicsin toimivan teoreettisena avustajana ja vaikuttajana -- aivan kuten aiemmin esimerkiksi van Hayekin aikana." New York Timesin haastattelussa Giddens meni kehittelyssään vielä pidemmälle, puhuen eksplisiittisesti Blairin kaudesta: "The U.K. has been in the lead before, at least in Europe, with the formation of the welfare state, then with the counterreaction with Thatcher... Why not a third time with Blair" (Hoge 1998, 9). Giddens kirjoitti myös sangen ohjelmallisen artikkelin “blairismistä” otsikolla "Centre left at centre stage" New Statesman -lehden erikoisnumeroon, joka ilmestyi heti Labourin vaalivoiton jälkeen (Giddens 1997; vrt. myös aiempi ohjelmallinen teos: Giddens 1994). Giddens tähdentää artikkelissaan eritoten "modernisaation projektia", edellä mainittua "toisen vaiheen modernisaatiota". Lisäksi hän varoittaa konservatiivien traditionaalisesta moraalista: "There is no point advocating a return to traditional moral canons or in proposing a return to the traditonal family. It is right to say a new balance between individualism and social obligation must be struck, but existing policy isn't the way to do it" (Giddens 1997, 39). Otan tässä esiin Giddensin roolin siksi, että Blairin Brightonin puoluekokouksessa syys-lokakuun vaihteessa 1997 pitämä retorisesti mahtipontinen patriotismia uhkunut puhe sisälsi ilmeisestikin eräitä Giddensiltä peräisin olevia ideoita sekä lisäksi joitakin amerikkalaisen kommunitarismin aineksia. Viimeksi mainitut tosin ovat ristiriidassa Giddensin “elämänpolitiikan” kanssa (vrt. edellä Giddensin huomautus, ettei ole mitään syytä puolustaa "paluuta traditionaaliseen perheeseen"). Toimittaja Pentti Sadeniemi on analysoinut varsin terävästi Blairin puheen retorista puolta otsikolla "Tony Blairin politiikkakoulu" Helsingin Sanomissa (Sadeniemi 1997). Hän kirjoittaa Labourin puoluekokouksesta: "Journalistien salissa puhetta kuunneltiin Times-lehden kertoman mukaan hiljaisuudessa, jota nauruntirskuna silloin tällöin rikkoi. Puolueväen sali oli innostuksen vallassa... Takavuosien britti, jolle niukka ilmaisu oli toinen luonto, kansallinen kerskailu mauttomuutta ja liioittelu sivistymätöntä, olisi lähtenyt salista kesken puheen. Ehkä jokin muutos on todella tapahtumassa. Ehkä prinsessa Dianan kuoleman nostattama joukkojen tunnekuohu ei ollut niin yksinäinen ilmiö kuin uskottiin. Blairin puheessa oli kolme toisistaan erottuvaa ainesta: patrioottinen itsekorostus, joka sai aivan hurjat mitat, uudistuspolitiikan hahmottelu, joka kuitenkin väisti yksityiskohtia, ja kolmantena siellä täällä kuultu vanhahtavan autoritaarinen sävy." Sadeniemi kiinnitti myös huomiota eräisiin Blairin puheen hyperbolaan: Blair toisti kolmesti kielikuvaa Britanniasta "21. vuosisadan mallivaltiona, maailman johtotähtenä". Blair säväytti myös labour-poliitikolle sangen epäortodoksisella teesillä, joka sisältää selvän moraliteetin: "Sanon teille: kunniallinen (decent) yhteiskunta ei perustu oikeuksille (rights). Se perustuu velvollisuudelle (duty)." Tämä teesi ei voi olla peräisin Giddensin ideapankista; se on selvästikin pikemmin kommunitaristista puhetta (vrt. Haatanen 1997). Blair viljeli puheessaan myös runsaasti "modernisaatiota" Giddensin hengessä; toisaalta hän puhui, paitsi perheestä kommunitaristiseen sävyyn, welfare-to-work -ohjelman puolesta Clintonin hengessä. (Sivuutan tässä toisen sinänsä tärkeän teeman: työväenpuolueen modernisoinnin -- keskiluokkaiseksi.) Ylisummaan mielenkiintoista on se, kuinka Blair monin paikoin ohjelmassaan höydyntää Giddensin sosiologisia ideoita, olkoonkin että ne Blairillä jäävät varsin abstraktiksi puheeksi. Ohessa on joitakin sosiaalipoliittisesti ja sosiologisestikin relevantteja
ohjelmallisia näytteitä Tony Blairin puheesta Brightonin puoluekokouksessa
syys-lokakuun vaihteessa 1997, joissa voi nähdä jälkiä
myös edellä esittämästäni Giddensin korkeamodernin
ajattelun vaikutuksesta (3).
Tony Blair Brightonin puoluekokouksessa 1997: ModernisoinnistaVielä toistaiseksi ei ole systemaattista tukimustietoa Britannian welfare-to-work -ohjelman vaikutuksia, sillä sen ensimmäinen vaihe astui voimaan vuoden 1998 alusta. Mainittakoon kuitenkin, että Blairin ja New Labourin ohjelmanjulistusta ei toki vastaanotettu Britanniassakaan pelkästään innostuneesti. Jo Blairin vaalikampanjan aikana vasemmistointellektuellit Martin Jacques ja Stuart Hall kysyivät artikkelissaan: "Tony Blair: the greatest Tory since Margaret Thatcher?" (ks. Giddens 1997, 37). Financial Timesissa julkaistiin Brightonin puoluekokouksen aikoihin 54 sosiaalipolitiikan ja sosiologian professorin avoin kirje Blairin hallitukselle (Lister et al. 1997), jossa kritisoitiin mm. welfare-to-work -ohjelmaa ja vedottiin tasa-arvoajattelun puolesta. Allekirjoittajien joukossa on monia meilläkin sosiaalipolitiikan harrastajille tuttuja nimiä (Ruth Listeristä ja Sara Arberista Alan Walkeriin ja Fiona Williamsiin). Olen edellä käsitellyt lähinnä anglosaksista ja -amerikkalaista keskustelua, mutta uudet tuulet puhaltavat toisaallakin Euroopassa. Saksassa on ollut vallalla yhä painokkaampi taloudellinen retoriikka, puhe työmarkkinoiden joustavoittamisesta, deregulaatiosta jne., joka henkilöityi nyttemmin eläkkeelle siirtyneeseen Saksan keskuspankin Bundesbankin pääjohtajaan Hans Tietmeyeriin. Saksan liittopresidentti Roman Herzog puolestaan on esittänyt sangen samansuuntaisia ajatuksia kuin Blair Brightonin puheessaan (ks. Herzog 1997). Ranskassa sosiologi Pierre Bourdieu on useassakin yhteydessä (Bourdieu
1996a, 1996b, 1997, 1999) kritisoinut ankarasti Hans Tietmeyerin edustamaa
euro-ajattelua. Lyhyesti sanoen Bourdieun mukaan Tietmeyerin puheet "työmarkkinoiden
joustavuudesta" ja "sosiaaliturvan uudistamisesta" johtavat valtion taantumiseen
minimaaliseksi valtioksi, joka lähenee USA:n mallia. Bourdieu puhuu
eurooppalaisen hyvinvointivaltion ("un Welfare State européen")
-- "sosiaalisen Euroopan" -- puolesta. Ranska on muutenkin selvä poikkeus
Euroopassa, vaikka sielläkään hyvinvointivaltion asema ei
ole ongelmaton ja työttömyysaste on verraten korkea. Varsinkin
Lionel Jospinin hallituksen työ- ja solidaarisuusministeri Martine
Aubryn nimeen henkilöitynyt radikaali laki 35 tunnin työviikosta,
jonka toimeenpano alkaa vuonna 2000, on ainutlaatuinen kokeilu Euroopassa
ja koko maailmassa, jos kohta sitä on paljon vastustettu ja kritisoitu
vallankin työnantajien taholta, eikä sen käytännön
toteutumisesta ole vielä tarkempaa tietoa.
Suomi: mitä isot edellä, sitä pienet perässä?
Pääministeri Paavo Lipponen on myös ilmaissut hengenheimolaisuutensa Tony Blairin ideologian kanssa: "Blair on tuonut sen ajattelutavan että yhteiskunnan suoman turvaverkon ja yksilön vastuun välillä on oltava parempi tasapaino" (Lipponen 1997, 21). Myös presidentti Martti Ahtisaari -- jolta on kuultu myös kommunitaristisia puheenvuoroja niin sanotun kolmannen sektorin tärkeydestä (ks. Haatanen 1997, 98) -- on esittänyt samansuuntaisia ajatuksia (Ahtisaari 1997): "Passivoivan hyvinvointivaltion aika on ohi... Kukaan ei saisi jäädä hyvinvointivaltion vangiksi niin, että hän jää avustusjärjestelmään kiinni." Uusi presidentti Tarja Halonen asettui tosin vaalikampanjassaan varsin voimakkaasti “hyvinvointiyhteiskunnan” puolelle, mutta toisaalta presidentillä ei käytännössä ole juurikaan valtaa näissä asioissa. Blairismin kaltaista mahtipontisuutta ei Suomessa ole esiintynyt; ehkä
hyvinvointivaltion reformi toteutuukin meillä vähin äänin.
Suomessahan on tehty hyvinvointivaltiollisia leikkauksia varsin paljon
1990-luvun alun laman aikana ja sen jälkeenkin (esim. työttömyysturva,
toimeentulotuki, sairausvakuutus, eläkkeet, lapsilisät). Varsinaisesta
sosiaalipoliittisten järjestelmien lakkauttamisesta tai purkamisesta
ei kuitenkaan ole – ainakaan toistaiseksi -- ollut kyse, vaan etuuksien
tason ja kattavuuden supistuksista. Joka tapauksessa 1990-luvun supistusten
jälkeen on kyseenalaista, voidaanko suomalaista hyvinvointivaltiota
enää kutsua pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi (vrt. Kosonen
1998; Kosonen 1999, 294--295). Uutta on myös se, että enää
ei vanha korrelaatio näytä pätevän: taloudellisen kasvun
aikanakaan ei hyvinvointivaltio kasva Suomessa.
“Kolmas tie”
Ohjelmallisesti keskustelu Britanniassa kääntyi puheeksi “kolmannesta tiestä”, kun Anthony Giddens julkaisi arvionsa Labour-hallituksen ensimmäisestä vuodesta vallassa “After the left's paralysis” New Statesmanissa 1. toukokuuta 1998 (Giddens 1998a; vrt. oheinen suomennettu lyhennelmä “Kolmannen tien viittoja”, joka ilmestyi hieman myöhemmin Suomen Kuvalehdessä), jossa hän pyrki yhteiskuntatieteellisesti perustelemaan Blairin ja New Labourin uudistuspolitiikkaa. Samalla hän teki kunniaa Bill Clintonille, joka oli jo aiemmin puhunut kolmannesta tiestä Liittovaltion tilaa koskevassa puheessaan. Pian Giddens julkaisi myös perusteellisemman teoreettisen hahmotelman kolmannesta tiestä uudessa kirjasssan The Third Way: The Renewal of Social Democracy (Giddens 1998b), joka ilmestyi New Yorkin yliopistossa järjestetyn kolmannen tien seminaarin aattona syyskuussa 1998. Tuohon presidentti Bill Clintonin kokoonkutsumaan seminaariin Giddens osallistui yhdessä Tony Blairin kanssa. Kuin sattumalta myös Blair julkaisi pienen 20-sivuisen vihkosen The Third Way: New Politics for the New Century viikkoa myöhemmin Blackpoolin puoluekokouksen edellä. Olisi kohtuutonta verrata keskenään Blairin ja Giddensin tekstejä. Toinen on taitavan poliitikon lennokas ohjelmanjulistus, jonka elegantti tyyli on saanut brittilehdistön arvelemaan sen olevan haamukirjoittajan kynästä. Toinen on pohdiskelevan tutkijan yhteiskuntapoliittinen hahmotelma. Blair ja Giddens luonnehtivat "kolmatta tietä" lähes samoin sanoin. Blair lähinnä toistaa blairilaisia tunnussanoja "yhteisö" ja "vastuu" sekä varoo poliitikoille tyypillisesti kovin täsmällisiä muotoiluja. Giddens tähdentää kirjassaan, että kolmas tie on ennen muuta nähtävä sosialidemokratian modernisoimisena. Hän toteaa teorian laahanneen käytännön jäljessä ja siksi pyrkivänsä antamaan kolmannen tien retoriikalle substanssia, teoreettista lihaa käytännön luurangolle. 'Kolmas' on Giddensin mukaan vaihtoehto kahdelle eli vanhantyyliselle sosialidemokratialle ja uusliberalismille. Sosialidemokratia ja vasemmisto ylipäänsä on ollut impotentti uusliberalismin ja talouden globalisoitumisen haasteen edessä, jos kohta globaalikapitalismin nykyinen kaaos ei ole imarteleva uusliberaaleillekaan. Vasemmisto/oikeisto-erottelu elää yhä edelleen, Giddens huomauttaa viitaten vanhaan italialaiseen politiikan teoreetikko Norberto Bobbioon (1996). Mutta yhteiskunnan modernisaatiokehityksen vaikutuksesta monet kysymykset ovat sen tuolla puolen. Vasemmiston klassinen "emansipatorinen" politiikka on pyrkinyt takaamaan elämisen mahdollisuudet oikeudenmukaisen jaon ja pakkojen poistamisen tasolla. Nyt Giddensin mukaan tarvitaan lisäksi "elämänpolitiikkaa", joka koskee oman elämän päätöksiä ja identiteettivalintoja, sitä ristiriitaista elämäntilannetta, että elämän optioiden kasvaessa myös valintojen pakko on kasvanut. Tällaiset kysymykset ovat "keskustan" - yhtä hyvin vanhan vasemmiston kuin perinteisen oikeiston välissä olevia - yhteisiä kysymyksiä nykymodernissa yhteiskunnassa. Giddens (1998, 27-68) listaa viisi keskeistä teemaa, jotka ainakin osittain ylittävät vasemmisto/oikeisto -erottelun ja joihin hänen mukaansa "kolmannen tien" politiikan tulee reagoida. Vasemmisto/oikeisto -erottelun lisäksi ne ovat: globalisaatio, individualismi (yksilöllistyminen, ei ns. minä-ensiksi -ajattelu), poliittinen toiminta (mitä hallitus voi tehdä nykymaailmassa) ja ekologiset kysymykset. Osaa näistä teemoista Giddens on käsitellyt aiemmin 1990-luvun sosiologisessa tuotannossaan; osaan (globalisaatio, ympäristökysymykset, ns. sub- eli alapolitiikkat) hän on saanut vaikutteita eritoten kirjansa alussa kiittämältään saksalaiselta kollegaltaan Ulrich Beckiltä. Giddens haluaa kuitenkin tähdentää, että uudistetun sosialidemokratian tulee olla keskustasta poliittisesti vasemmalla, “centre-left”, koska sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sen edellyttämä emansipatorinen politiikka ovat yhä sosialidemokratian ydinkysymyksiä. Uuden kolmannen tien politiikan päämotto on Giddensin -- niin kuin Blairinkin -- mukaan: ei ole oikeuksia ilman velvollisuuksia (Giddens 1998, 65). Tämä ei ole näin yleisellä tasolla aivan ongelmaton kanta, ja se voisi nähdäkseni joissakin tapauksissa johtaa sosiaaliseen autoritarismiin. Ainakaan kaikki oikeudet eivät voi olla konditionaallisia (vrt. äänioikeus); on ehdottomia oikeuksia tai ne eivät ole oikeuksia ollenkaan. Mutta, mikä olennaista, Giddensin mukaan eettinen periaate "ei oikeuksia ilman velvollisuuksia" tulee ulottaa koskemaan kaikkia kansalaisia, myös rikkaita. Giddens pitää erityisen tärkeänä sosialidemokratialle, että se muistuttaa että kaikilla, myös hyvintoimeentulevilta, on velvollisuuksia, muun muassa auttaa köyhiä ja puutteessa olevia, oikeiston asettaessa vaatimuksia vain näille heikoille ryhmille. Modernisaatiolla Giddens ei tarkoita "yhä vain lisää ja lisää modernisaatiota", vaan viittaa ekologiseen modernisaatioon (Giddens 1998, 67), jossa otetaan ympristövaikutukset vakavasti huomioon. Lisäksi tarvitaan myös jatkuvuutta -- "filosofista konservatiivisuutta" --, jotta sosiaalinen koheesio säilyisi, kun vanhat tavat ja traditiot ovat häviämässä elleivät jo hävinneet. Traditionaaliseen perheeseen ei ole Giddensin mukaan vanhassa mielessä paluuta. Tutkimuksiin viitaten Giddens huomauttaa, että traditionaalisiin perheolosuhteisiin (yhteiset biologiset vanhemmat ja lapset) syntyy yhä vähemmän lapsia. Vaikkeivät kaikki suinkaan synny yksinhuoltajaperheisiin, Giddens pitää perhemuodon muutosta yhtenä merkittävimmistä ja perustavanlaatuisimmista ihmisten arkielämän kannalta. Puolustaessaan ei-perinteistä perhettä Giddens on selvästi radikaalimpi kuin Blair, joka viljelee sangen sovinnaista perheretoriikkaa. Labourin welfare-to-work -ohjelman yhteydessä Giddens haluaa myös ottaa etäisyyttä yhdysvaltalaiseen malliin ja katsoo, että inspiraatiota olisi haettava "Skandinavian aktiivisten työmarkkinoiden ohjelmista" pikemminkin kuin Yhdysvalloista. Giddens ottaa etäisyyttä myös Blairin amerikkalaistyyliseen retoriikkaan "mahdollisuuksien tasa-arvosta"; se ei ole riittävä tasa-arvoksi. Läpikotaisin meritokraattinen yhteiskunta tuottaisi kaikkein epätasa-arvoisimman yhteiskunnan, jossa sosiaalinen koheesio olisi hyvin heikko (mistä olisi monenlaisia seurauksia). Se olisi myös meritokratian kannalta samalla itsessään ristiriitaista, sillä mahdollisuuksien tasa-arvo häviäisi. Giddens esittää myös mielenkiintoisen erottelun inkluusion ja ekskluusion välillä. Inkluusio merkitsee kansalaisten tasa-arvoisuutta, oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia ja aktiivisuutta ylipäänsä. Ekskluusio epätasa-arvoisuutta, syrjäytymistä oikeuksista ja mahdollisuuksista. Nykyisin ekskluusiotakin on kahdenlaista: pohjalla vastentahtoista syrjäytymistä, köyhyyttä ja passiivisuutta; huipulla aktiivista syrjäänvetäytymistä, "eliittien kapinaa", halua elää omassa maailmassaan poissulkien muun yhteiskunnan. Etuoikeutetut ryhmät vetäytyvät julkisista palveluista, kouluista, kansanterveydenhuollosta ja rakentavat itselleen linnoituksia, omia asuinalueitaan, kouluja, yksityisiä terveydenhoitojärjestelmiä jne. Giddensin kolmannen tien politiikka allekirjoittaa osittain hyvinvointivaltiota kohtaan esitetyn kritiikin (Giddens 1998, 112--113): hyvinvointivaltio on olennaisesti epädemokraattinen instituutio, joka jakaa etuja ylhäältä alaspäin. Sen motiivi on suojella ja huolehtia, mutta se ei anna riittävästi tilaa vapaudelle. Jotkut palvelut ovat byrokraattisia ja epäefektiivisiä, jotkut tuottavat perverssejä seurauksia. Uudenlaisten - teknologiaan, sosiaaliseen syrjäytymiseen, yksinhuoltajuuteen ym. liittyvien -- riskien hallintaa olisi kehitettävä. Nykyinen hyvinvointivaltio on rakennettu toisenlaisten riskien varalta, eikä se ole varautunut näihin uusiin. Giddensin ideat "positiivisesta hyvinvointiyhteiskunnasta" ja "sosiaalisesta investointivaltiosta", joka tulisi hyvinvointivaltion tilalle, eivät ole kovin pitkälle kehiteltyjä, ja osa ideoista on ennestään tuttuja suomalaisessakin keskustelussa. Giddensin sangen radikaali ehdotus on, että Britanniassa pitäisi luopua nykyisistä eläkeikärajoista ja ylipäänsä alkaa nähdä ikäihmiset resurssina eikä ongelmana. Käänteisesti eläkerahastoja pitäisi voida käyttää siten, että ihmiset voisivat vetäytyvät missä iässä hyvänsä välillä työelämästä, esimerkiksi koulutukseen tai osaikaiseen työhön lasten ollessa pieniä. Ne taas jotka olisivat tehneet pitkää työpäivää voisivat jäädä eläkkeelle nuorempinakin. Globaali järjestys ei saa olla pelkkä markkinapaikka, sanoo Giddens. Hän haaveilee "kosmopoliittisesta kansakunnasta", jossa henkilö voi olla samanaikaisesti englantilainen, britti ja eurooppalainen sekä globaali kansalainen -- xenofobisen kansalaisen sijasta, jolle kansakunta on yksi ja jakamaton. Lisäksi Giddens puhuu kulttuurisesta pluralismista, joka ei tarkoita radikaalia multikulturalismia, ja toteaa myös etnisen ja uskonnollisen tribalismin, nationalistisen fundamentalismin huolestuttavat tendenssit. "Kosmopoliittinen demokratia" on Giddensin hahmottelema utopia globaalin
markkinafundamentalismin vastapainoksi, jotta globaali kaaos vältettäisiin
(vrt. myös Beckin hieman vasemmistolaisempi perspektiivi oheisessa
artikkelissa; Beck 1999a). Globaalit ongelmat edellyttävät globaaleja
ratkaisuja. Vaikka esimerkiksi Euroopan unioni ei ole ongelmaton, se on
Giddensin mielestä hyvä esimerkki kosmopoliittisuudesta. Hän
ehdottaa globaalia hallintajärjestelmää, jossa olisi EU:n
tapaan parlamentti, komissio, neuvosto ja tuomioistuin. Monet Giddensin
listaamat asiat jäävät iskusanojen tasolle tai sanaleikeiksi.
Myös talouden käsittely jää Giddensillä
ohueksi. Tosin hän sivuaa talouttakin ja suosittelee ns. Tobinin veroa,
yhdysvaltalaisen taloustieteilijä James Tobinin valuuttakaupankäynnille
esittämää veroa, sekä globaalin talouden yleistä
sääntelyjärjestelmää (Giddens 1998, 150).
“Kolmannen tien” vastaanotto
Suomessa kolmas tie ei ole noussut isoksi keskustelunaiheeksi, jos kohta sen puolesta (Uimonen 1998; Liisa Jaakonsaari 1998) ja vastaan (Tuomioja 1998a) on otettu kantaa. On paradoksi, että Suomessa ilmeisesti ainoa puolue, joka on pyrkinyt soveltamaan joitakin kolmannen tien ideoita, on Keskustapuolue ja sen “työreformi”-ohjelma, joskin se tyrmättiin eritoten ay-liikkeen taholta. Keskustapuolue järjesti jopa seminaarin “Towards an European welfare and work reform” Lontoon Suomi-instituutissa maaliskuussa 1998 alustajana muun muassa silloinen welfare- reformista vastannut ministeri Frank Field (ks. Field 1998). Blairin ja Giddensin kolmas tie on saanut osakseen myös hieman akateemisempaa kritiikkiä. Sitä on usein pidetty neoliberalismin ja thatcherismin perillisenä; esimerkiksi Loïc Wacquant on tulkinnut blairismin “amerikanisaation troijan hevoseksi” ja varoittanut Yhdysvaltojen taloudellisen menestyksen kyseenalaisesta kääntöpuolesta, koyhyydestä, eriarvoisuudesta jne. (Wacquant 2000; Wacquant 1999; vrt. Bourdieu 1999; Callinicos 1999; Dixon 2000). Siitä on esitetty myös joitakin alustavia arvioita (Hills 1998; Evans 2000). Toistaiseksi ehkä paras ja analyyttisin arvio Blairin ja Giddensin kolmannesta tiestä on Nikolas Rosen kriittinen review-artikkeli (Rose 1999), joka osittain sisältää samoja ideoita kuin Rosen aiempi kirjoitus (Rose 1998; ks. oheinen kirjoitus tässä kirjassa). Sympaattisen, mutta myös skeptisen arvion Blairin ja Schröderin kolmannesta tiestä on hiljattain esittänyt myös Ralf Dahrendorf (1999). Yksi mielestäni sisällöllisesti hyvin relevantti kriittinen kohta kolmannen tien ohjelmassa, eritoten sen Welfare-to-work –ohjelmassa, on sen vahva sitoutuminen täystyöllisyyteen ja työyhteiskuntaan. Giddens on ilmiselvästikin tietoinen tästä pulmasta, mutta mainitsee sen vain ohimennen (Giddens 1998a; Giddens 1998b, 105) eikä ota sitä mitenkään huomioon hahmotelmissaan. Pikemminkin voidaan sanoa, että kolmas tie jää työyhteiskunnan tälle puolen, mikä merkitsee sen sitoutumista vanhaan työyhteiskunta-ajatteluun (vrt. Beck 1999b; Rahkonen 1999). On ilmeistä, että kolmas tie ei ole vielä tullut tiensä
päähän. Giddensiltä on ilmestynyt jälleen uusi
kirja The Third Way And Its Critics (Giddens 2000), jonka julkistamistilaisuus
järjestettiin 28. helmikuuta LSE:ssa. Siinä hän pyrkii puolustamaan
kolmatta tietä ja vastaamaan kriitikoilleen (muiden muassa viitaten
myös Erkki Tuomiojaan 1998b; Giddens 2000, 16-17). Mutta esimerkiksi
työyhteiskunnan ylittävästä perspektiivistä (vrt.
edellä Beck) Giddensillä ei uusimmassa kirjassa ole enää
edes mainintaa. Pikemminkin hän nyt näyttää selvästi
asettuvan welfare-to-work –ohjelman puolelle, jos kohta hän ei hyväksykään
yhdysvaltalaista pakkoajattelua (Giddens 2000, 106-107). Vaikuttaa kuin
Giddens (2000,75) uskoisi vielä aiempaa enemmän joustavien työmarkkinoihin
ja vapaan kilpailun talouteen, vaikka hän hieman ristiriitaisesti
välillä (Giddens 2000. 142-143) tuokin esiin globaalien markkinoiden
sääntelyn tarpeen. Joka tapauksessa keskustelu “kolmannesta tiestä”
saanee pientä lisäpontta Giddensin uusimmasta puheenvuorosta.
Lopuksi
Zygmunt Baumanin -- joka on pohtinut "postmodernia etiikkaa" (Bauman
1993) -- mukaan: moderniin kuului (Platonin) etiikka, postmoderni tilanne
on toinen: kyse on pikemminkin moraalista, jossa yksilön (‘itsen’)
on itse kohdattava ‘toisen’ kautta (Bauman 1997) -- mistä johtuen
aikakautemme on kuitenkin (postmodernisti) eettinen. Näin ollen, jos
Baumanin väite pitää paikkansa, kehittyneissä länsimaissa
on yhteiskunnallisesti tai paremminkin yksilö-yhteiskunnallisesti
tapahtunut tai tapahtumassa jotain, joka on ikään kuin samassa
linjassa kuin retorinen puhe yksilön vastuusta jne. (joka usein
vaikuttaa ja tulkitaan vain vanhan, traditionaalisen elvyttämiseksi).
Se on 'jotain', joka voi olla aidosti 'uutta'; ehkä siinä kuitenkin
on jotain itua? Toisin sanoen: nyt ei vain paljon puhutut 'talous', taloudellinen
globalisaatio ja markkinat -- tai neoliberaali politiikka -- pakota
sosiaalipolitiikkaa ja hyvinvointivaltiota muutokseen. Myös muut yhteiskunnalliset
ja sosiaaliset prosessit (vrt. edellä mainitut modernisaatio, yksilöllistyminen
jne.) edellyttävät sekä sosiaalipoliittisen ajattelun että
sosiaalipolitiikan jonkinmoista muutosta -- modernin sosiaalipolitiikan
re-modernisaatiota? Ja oltiinpa niin sanotusta kolmannesta tiestä
sosiaalipolitiikassa mitä mieltä tahansa, siinä on haastetta
sosiaalipoliittiselle keskustelulle myös Suomessa.
Viitteet
1 Presidentti Clintonin sosiaaliavun reformi, täsmälliseltä nimeltään Personal Responsibility and Work Opportunity Act of 1996, on yksityiskohtainen 250-sivuinen lakiteksti, joka löytyy internet-osoitteesta: http://thomas.loc.gov/. Keskustelusta ks. Welfare Reform Online (http://libertynet.org/~edcivic/welfref.html). 2 Bellahin muotoileman kirjeen allekirjoittivat lisäksi mm. seuraavat sosiologian professorit Kalifornian yliopistosta Berkeleystä: Victoria Bonnell, Michael Burawoy, Nancy Chodorow, Arlie Hochschild, Ann Swidler ja Loïc Wacquant. 3 Labour-puolueen Brightonin puoluekokouksen 29.9.-3.10.1997
aineisto löytyy www-sivuilta: http://www.labour.org.uk.
Kirjallisuus
Ahtisaari, Martti (1997) "Suomalaisten on luotava kansalaisten sosiaalinen turvallisuus uudelta pohjalta, tasavallan presidentti Martti Ahtisaari ehdotti tiistaina valtakunnallisilla kansanopistopäivillä". Helsingin Sanomat/Kotimaa, 11. kesäkuuta 1997. Bauman, Zygmunt (1993) Postmodern Ethics. Oxford & Cambridge, MA: Blackwell. Bauman, Zygmunt (1997) Right or wrong -- my country? Das Argument 220/1997, 327--330. Bauman, Zygmunt (1998) Work, Consumerism and the New Poor. Buckingham: Open University Press. Beck, Ulrich, Giddens, Anthony & Scott Lash (1995) Nykyajan jäljillä: refleksiivinen modernisaatio. Suomentanut Leevi Lehto. Tampere: Vastapaino. Beck, Ulrich (1999a) Kosmopoliittinen perspektiivi. Toisen modernin sosiologiasta. Tiede & edistys 24 (3), 177-199. Beck, Ulrich (1999b) Työyhteiskunnan tuolle puolen. Janus 7 (3), 257-266. Bellah, Robert et al. (1996) Clinton & Welfare. New York Review of Books, November 28, 1996. Blair, Tony (1998) The Third Way: New Politics for the New Century. London: Fabian Society. Blair, Tony & Gerhard Schröder (1999) Europe: The Third Way -- Die Neue Mitte. London: Labour Party & SPD. Bobbio, Norberto (1996) Left and Right: The Signifinance of a Political Distinction. Translated by Allan Cameron. Cambridge: Polity Press. Bourdieu, Pierre (1996a) Contre la "pensée Tietmeyer", un Welfare State européen. Libération, 25 octobre, 1996, 4. Bourdieu, Pierre (1996b) "Wie Maos rotes Buch". Der französische Soziologe Pierre Bourdieu über die Bundesbank und die neoliberale Wirtschaftspolitik. Spiegel-Gespräch. Der Spiegel 50/1996, 172--179. Bourdieu, Pierre (1997) L'architecte de l'euro passe aux aveux. Le Monde diplomatique, septembre 1997, 19. Bourdieu, Pierre (1999) Vastatulet. Ohjeita uusliberalismin vastaiseen taisteluun. Helsinki: Otava. Callinicos, Alex (1999) Social Theory Put to the Test of Politics: Pierre Bourdieu and Anthony Giddens. New Left Review 236, July-August, 77-102. Dahrendorf, Ralf (1997) Weltmarkt und Sozialökonomie. Merkur 51 (9/10), 821--828. Dahrendorf, Ralf (1999) Ein neuer Dritter Weg? Reformpolitik am Ende des 20. Jahrhunderts. (Beiträge zur Ordnungstheorie und Ordnungspolitik, 158) Tübingen: Mohr (Siebeck). Dixon, Keith (2000) Un Digne héritier. Blair et le thatchértisme. Paris: Raisons d’agir. Evans, Martin (2000) Poor show: America's welfare reforms have changed attitudes but we should be aware of the potentially negative impact of the work-first approach. Guardian/Analysis, March 6, 2000. Field, Frank (1998) Frank Field and Shirley Williams discuss British welfare reforms with Finnish politicians. Eagle Street -- Newsletter of the Finnish Institute in London (March 1998); http://www.polarities.net/articles/society/centre%20party.htm Giddens, Anthony (1994). Beyond Left and Right: The Future of Radical Politics. Cambridge: Polity Press. Giddens, Anthony (1997) Centre Left at Centre Stage. New Statesman/Special Edition, May 1997, 37--39. Giddens, Anthony (1998a) 'After the left's paralysis'. New Statesman, 1 May 1998, 18--21. Giddens, Anthony (1998b) The Third Way: The Renewal of Social Democracy. Cambridge: Polity Press. Giddens, Anthony (2000) The Third Way and its Critics. Cambridge: Polity Press. Green Paper (1998) New Ambitions for Our Country: A New Contract for Welfare. Http://www.dss.gov.uk/hq/wreform Haatanen, Kalle (1997) Kommunitarismi, identiteetti ja uusi yhteisöllisyys. Tiede & edistys 22 (2), 97--110. Hannula, Mika (1997) Mitä tehdä kun maailma hajoaa? Sosiologi Anthony Giddensin mukaan elämänpolitiikka on oman elämän politiikkaa. Helsingin Sanomat/Kulttuuri, 26. heinäkuuta 1997. Herzog, Roman (1997) "Miksi mitään ei synny? -- Presidentti läksytti laiskaa ja aloitekyvytöntä Saksaa". Helsingin Sanomat/Sunnuntai, 20. heinäkuuta 1997. Hills, John (1998) Thatcherism, New Labour and the Welfare State. ESRC Research Centre for Analysis of Social Exclusion (CASE)/ London School of Economics and Political Science, CASE papers 13. Himmelfarb, Gertrud (1996) The De-Moralization of Society. From Victorian Virtues to Modern Values. New York: Random House. Hoge, Warren (1998) First Test for Britain's Camelot: Welfare Reform. New York Times, January 4, 1998, 1, 9. Jaakonsaari, Liisa (1998) Ottakaamme vaikutteita blairismista. Helsingin Sanomat/Ajassa/Vieraskynä, 5.6.1998. Jospin, Lionel (1999) Modern Socialism. London: Fabian Society. Kosonen, Pekka (1998) Pohjoismaiset mallit murroksessa. Tampere: Vastapaino. Kosonen, Pekka (1999) Pienet hyvinvointivaltiot globalisaation prosessissa. Teoksessa Pekka Kosonen ja Jussi Simpura (toim.): Sosiaalipolitiikka globalisoituvassa maailmassa. Helsinki: Gaudeamus, 267--298. Lipponen, Paavo (1997) "Ideologiamme ovat hyvin läheiset." (Haastattelu.) Ilta-Sanomat, 17. lokakuuta 1997. Lipset, Seymour Martin (1996) American Exceptionalism: A Double-Edged Sword. New York: Norton 1996. Lister, Ruth et al. (1997) Letters to the Editor: Government must reconsider its strategy for more equal society (From Professors Ruth Lister et al.). Financial Times, 1 October, 1997. Marx, Karl (1974) Pääoma. Kansantaloustieteen arvostelua. 1. osa. Moskova: Edistys. Müller, Hans-Peter (1997) Spiel ohne Grenzen? Merkur 51 (9/10), 805--820. Rahkonen, Keijo (1997) USA:n köyhille työvelvoite. Helsingin Sanomat/Vieraskynä, 15. syyskuuta 1997. Rahkonen, Keijo (1999) A pinkish spectre is haunting Europe: A critical comment on the 'Third Way' social policy. Paper presented in the workshop "Social Ideas in Europe", April 8-10, 1999, at the Vernon Center for International Studies of the New York University. (Unpublished paper.) Rorty, Richard (1989) Private Irony and Liberal Hope. Teoksessa Richard Rorty: Contingency, Irony, and Solidarity. Cambridge: Cambridge University Press, 73--95. Rose, Nikolas (1998) Vallan ja vapauden välissä: hyveen hallinta vapaassa yhteiskunnassa. Janus 6 (1), 1--33. Rose, Nikolas (1999) Inventiveness in Politics. (Review Article.) Economy & Society 28 (3), 467-493. Sadeniemi, Pentti (1997) Tony Blairin politiikkakoulu. Helsingin Sanomat/ Kolumni, 7. lokakuuta 1997. Saltzwedel, Johannes (1997) Ratlos unterm Regenbogen. Der Spiegel 28/1997, 160--163. Tuomioja, Erkki (1998a) Onko blairismi johtotähti Euroopalle? Helsingin Sanomat/Ajassa/Vieraskynä, 2.6.1998. Tuomioja, Erkki (1998b) Blairism –- Europe's shining beacon or a low-watt glow? Eagle Street -- Newsletter of the Finnish Institute in London, Issue No. 10: September 1998. Uimonen, Risto (1998) Kirottu blairismi. Helsingin Sanomat/Ajassa/Vieraskynä, 30.5.1998. Wacquant, Loïc (1996) Quand le président Clinton "réforme" la pauvreté. Le Monde diplomatique, septembre 1996, 16--7. Wacquant, Loïc (1999) Les Prisons de la misère. Paris: Raisons d’agir. Wacquant, Loïc (2000) Blairism: Trojan Horse of Americanization? Forthcoming in Keijo Rahkonen & Tapani Lausti (eds.) 'Blairism' - A Beacon for Europe? A Round Table discussion on the future of the European welfare states. A seminar jointly organised by the London School of Economics, the New Statesman and the Finnish Institute in London, 29 May 1998. Young, Hugo (1998) Vision for our future (An interview
with Tony Blair). Guardian, January 17, 1998, 13--14.
|