Åmål-Årjängs
Järnväg Åmål-Årjängs
Railway |
||
|
Post Inför invigningen av järnvägen föreslås att det
följande järnvägsstationer enades med post: Finntorp,
Svanskog, Hallanda, Kättilsbyn,
Sil (Norane), Sillerud
och Åsebyfors. Varav, var bara Svanskog,
Sil, Sillerud och Åsebyfors
allvarliga förslag eftersom dom var belagda i närheten av
poststationer. Med denna andra stationer vill poststyrelse vänta
för att följe utvecklingar. Av största intresse var utveckling
av järnvägen, samhälle och tjänst i område kring
järnvägsstation, och befolkningen. Ett annat skäl att inte
förena post-och järnvägsstation var att
postföreståndare inte var intresserad. I Sillerud
var folket splittrad om poststation borde flytta till
järnvägsstation. Vid invigningen 1 december 1928 befordras post i
extra tåg, men i början befordringen ägde rum i
tåg 3 och tåg 6. Det förändra dig med tid -
se tidtabeller. Åsebyfors
förenades i april 1929 eftersom postföreståndare där
uppsagt avtal. Agot Kullander blev poststations
föreståndare. Järnvägen försökt att ha Silleruds
station förenades, men Poststyrelsen var inte intresserad. En
skribent till Nordmark
klagade att det tog fyra dagar för ett brev från Sillerud att nå Åsebyfors,
som var på nio kilometers avstånd. Enligt ett brev från postverket före invigningen reserverade
postverket:
I Utredning om
trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg
(1933) står det:-
|
|