Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


  

Post

Inför invigningen av järnvägen föreslås att det följande järnvägsstationer enades med post: Finntorp, Svanskog, Hallanda, Kättilsbyn, Sil (Norane), Sillerud och Åsebyfors. Varav, var bara Svanskog, Sil, Sillerud och Åsebyfors allvarliga förslag eftersom dom var belagda i närheten av poststationer. Med denna andra stationer vill poststyrelse vänta för att följe utvecklingar. Av största intresse var utveckling av järnvägen, samhälle och tjänst i område kring järnvägsstation, och befolkningen. Ett annat skäl att inte förena post-och järnvägsstation var att postföreståndare inte var intresserad. I Sillerud var folket splittrad om poststation borde flytta till järnvägsstation.

Vid invigningen 1 december 1928 befordras post i extra tåg, men i början befordringen ägde rum i tåg 3 och tåg 6. Det förändra dig med tid - se tidtabeller.

Åsebyfors förenades i april 1929 eftersom postföreståndare där uppsagt avtal. Agot Kullander blev poststations föreståndare.

Järnvägen försökt att ha Silleruds station förenades, men Poststyrelsen var inte intresserad.  En skribent till Nordmark klagade att det tog fyra dagar för ett brev från Sillerud att nå Åsebyfors, som var på nio kilometers avstånd.

Enligt ett brev från postverket före invigningen reserverade postverket:

ett utrymme på 3 kvadratmeter i tåg 2 (Åmål-Årjäng), och en kvadratmeter i tåg 3 (Årjäng-Åmål) samt dessutom [text saknas] 0,5 kvadratmeter å vardagar i tågen 2 och 3 på sträckan Åmål - Svanskog.

Värde- och brevpost ävensom annan post, som kunde rymmas däri, är i tågen 6 och 3 (Åmål- Årjäng) avsedd att förvaras i särskilt, av postverket tillhandahållet, låsbart och med kätting och lås för fastlåsning [text saknas]-gn försett fack, som placeras i godsvagn.

Det mindre fack, som är avsett att framföras i tåg nr 2 ( med post) och tågen 6 (utan post) å sträcken Åmål-Svanskog kommer att förses med lås som borde icke behöva fastgöras i vagnen. För tidnings- och paketpost, vilken icke rymmes i det fack, som är avsett att framföras bl.a i tåg anses endast utrymme i godsvagn vara erforderligt.

Att redan nu med full visshet bedöma huru stort utrymme som blir erforderligt i tåg 6 är icke möjligt. Därest större eller mindre utrymme än sammanlagt 3 kvadratmeter skulle komma att erfordras i tåg 6, skall postdirektionen givetvis, sedan postens storlek kunnat närmare räknas, rekvirera det utrymme som visar sig vara behövligt.

Ersättningen till Järnvägen för ovannämnde utrymmen skulle, enligt [text saknas] gällande grunder, komma att belöpa sig till samman lagt 2964,60 kronor för år.

I Utredning om trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg (1933) står det:-

För postverkets räckning har järnvägen utfört prestationer, för vilka järnvägen år 1931 erhöll 4,955 kr. (däräv 2,600 kr. för posttransporter och 2,400 kr. för postgodsets behandling). Å järnvägens trafikplatser fanns post endast vid Åsebyförs, för vilket järnvägen erhöll 1,218 kr., men utbetalade 600 kr. för arbetets utförande.