Lapsia havainnoitaessa joka havaintoon merkittiin havainnon tapahtuma-aika. Tämä 100% pinottu aluekaavio näyttää aikaan perustuvan trendin arvosarjoittain osuutena kokonaisuudesta. Eli esimerkiksi sinisen alueen laajuus kertoo minkä verran lapsi suhteellisesti toimi mukautuvasti kussakin tilanteessa.
Suurimman osan aamupäivästä lapsi näyttää myös mukauttavan tilanteen etenemistä ohjaavia toiminnan ehtoja. Aamupalan aikana lapsella näyttää olevan runsaasti mukautuvaa toimintaa, eli lapsi toimii aamupalalla noin puolet muiden tuottamien toiminnan ehtojen sisällä. Vapaassa sisäleikissä lapsella on enimmäkseen vuorovaikutuksellinen ote siihen tilanteeseen, johon hänellä on toiminnallinen kontakti. Tämä korostuu entisestään ulkoilussa, jossa lapsi eniten muokkaa tilanteensa ehtoja. Sisällä ruokailussa korostuu jälleen lapsen toimiminen tilanteen ehtojen mukaisesti. Esimerkiksi lapsi syö tai osallistuu muiden virittämään ylimääräiseen toimintaan. Vielä ruokailun jälkeen perushoidossa (vessakäynti, riisuutuminen, päivälepo) toiminnan ehdot ovat suhteellisen tiukat ja lapsi toimii runsaat puolet ajasta näiden ehtojen sisällä. Lapsi voi edelleen toimia luovasti omassa toiminnassaan, mutta lapsen toiminta ei muuta sen tilanteen "ohjelmakoodia", johon hän juuri sillä hetkellä on kontaktissa.
Tässä näkemyksessä lapsi on suurimman osan ajasta todellisuuden tekijä, päiväkotitodellisuuden muotoutumisen moottori ja toimintaa ohjaavien mekanismien kehittäjä. Jos kasvattaja havaitsee lapsen toiminnan perusteiden yhtenä kehittäjänä, hän saa tuntuman lapsen dynaamiseen suhteeseen todellisuuden kanssa. Kasvattajan ei tarvitse enää vain estää tai sallia, vaan hän voi tilanteesta riippuen osallistua eri tavoin yhteisen todellisuuden muotoutumiseen.