Kimmo Vehkalahti, tilastotieteilijä / datataiteilija

Magister Bonus - Hyvä Opettaja 2003

Minut palkittiin syksyllä 2003 opiskelijoiden ehdotuksesta Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan vuosittain myöntämällä Magister Bonus - Hyvä Opettaja -palkinnolla. Arvostan palkintoa todella paljon, ja niinpä päätin rakentaa sille "virtuaalisen palkintokaapin", jotta voisin kätevämmin esitellä saamaani huomionosoitusta. (Oheisessa kuvassakin esiintyvä kunniakirja on työhuoneeni seinällä, tervetuloa katsomaan! :))

Tätä palkintosivua laatiessani halusin samalla nostaa esille myös kyseisen palkinnon aikaisemmin saaneita ja muita ehdotettuja sekä pohtia hieman yleisemminkin opetusansioiden merkitystä yliopistossa.

Juhlallinen palkinnonjako

"Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) jakoi 135-vuotisjuhlassaan 26.11.2003 Magister Bonus - Hyvä Opettaja -palkinnon erityisen ansioituneelle opettajalle.
          Palkinnon sai yliopistonlehtori, VTT Kimmo Vehkalahti valtiotieteellisen tiedekunnan tilastotieteen laitokselta. Opiskelijat luonnehtivat ehdotuksessaan Vehkalahtea innostavaksi ja keskusteluun rohkaisevaksi opettajaksi.
          Myös 13:a muuta Helsingin yliopiston opettajaa ehdotettiin Magister Bonus - Hyvä Opettaja -palkinnon saajiksi. Ehdotettuja olivat Olli Martio, Pertti Multanen, Juhana Aunesluoma, Seija Aalto, Maija Aksela, Marko Järvinen, Anu Raijas, Martti Nissinen, Sigitas Cizinauskas, Anna-Maija Pirttilä-Backman, Timo Vesala, Esko Valkeila ja Juha Valtonen." (HYY:n tiedote Ylioppilaslehdessä 17/2003)

Viereisessä kuvassa olen Vanhan Ylioppilastalon juhlasalin lavalla palkinnon minulle juuri luovuttaneiden pol. mag. Eeva Kaunismaan ja fil. maist. Walter Rydmanin kanssa. (Kuva: Magister Bonus -palkinnon jako Vanhalla Ylioppilastalolla 26.11.2003) Eeva ystävällisesti ohjaa minua puhujapönttöä kohti, kun tuijotan vielä haltioituneena saamaani kunniakirjaa.

Palkinnon kriteerit

"HYY:n Magister Bonus -palkinto myönnettiin seitsemännen kerran. Palkintoa jaettaessa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:

  • tehty työ opetuksen kehittämisen eteen
  • aktiivinen opetusmenetelmien kehittäminen
  • suoritettu arviointi ja tulosten hyväksikäyttö
  • innostavuus ja innostuneisuus
  • asiantuntemus ja taito tuoda olennaiset asiat esille
  • opiskelijamyönteisyys
  • työelämäkontaktien järjestäminen opiskelijoille

Ehdotuksia saa tehdä kuka tahansa yliopistoyhteisön jäsen tai jäsenjärjestö. Palkinnon saajan valitsee erillinen toimikunta opiskelijoiden esityksestä. Palkitun henkilön tulee olla Helsingin yliopiston opetustehtävissä." (Helsingin yliopiston ylioppilaskunta)

Olin todella otettu jo ehdokkuudesta, palkitsemisesta nyt puhumattakaan. Olen kuullut että minua olivat ehdottaneet sekä moodilaiset (tilastotieteen pääaineopiskelijat) että joukko kursseillani olleita sivuaineopiskelijoita.

Painotinkin kiitospuheessani vapaan sivuaineopiskelun tärkeyttä, mikä kirvoitti yleisöltä spontaanit aplodit kesken puheeni.

Tyyppiarvon haastattelu

Juhlien jälkeen Tyyppiarvon (tilastotieteen opiskelijoiden lehden) toimittaja Heikki Hyhkö lähestyi minua kolmella napakalla kysymyksellä. Vastauksistani tuli aika pitkiä, ja liitänkin tähän vain joitakin lyhennettyjä otteita:

  1. Miltä nyt tuntuu?

    "Tuntuu todella mahtavalta ja upealta. Vaikka palkinto onkin henkilökohtainen, tulee se samalla myös koko laitokselle ja tiedekunnalle. Tämä auttaa varmasti kehittämään keskustakampuksen tilastotieteen opetusta jatkossakin."

  2. Oliko juhlissa kivaa?

    "Juhlissa oli erittäin kivaa. Tiesin että kyseessä on hyvin perinteinen ja arvokas juhla. En kuitenkaan aavistanut, millaisessa seurassa istuisin. Pöytäseurueeseeni kuuluivat mm. tilaisuuden juhlapuhuja eli tasavallan presidentti Tarja Halonen, kansleri Kari Raivio ja rehtori Ilkka Niiniluoto. Piti vielä toiseen kertaan tarkistaa, että frakki kilkkeineen oli kuosissa, ennen kuin seurueemme asteli kulkueena BeerCafesta salin puolelle muiden vieraiden jo odotellessa paikoillaan."

  3. Miten palkinto vaikuttaa opetukseesi?

    "Ei mitenkään. Enemmän opetukseeni vaikuttaa opiskelijoilta jatkuvasti saamani palaute."

Vastaukseni löytyvät kokonaisuudessaan vuoden 2003 viimeisestä Tyyppiarvosta, johon toimittajan pyynnöstä rekonstruoin myös kiitospuheeni (Vanhalla vedin sen niin sanotusti hatusta).

Vanha pääsee Jet Set -palstalle

Ylioppilaslehti 18/2003 irrottelee Jet Set -palstallaan juhlissa otetuilla kuvilla, joista yhdessä esiintyvät samat hahmot kuin edelläolevassa. Ylkkärin toimitus oli kuvatekstissä tiivistänyt puheeni ansiokkaasti kahteen sanaan:

"Walter Rydman ja Eeva Kaunismaa jakoivat Hyvän opettajan palkinnon tilastotieteen laitoksen Kimmo Vehkalahdelle (vas.). 'Sivuaineet rulettaa', tuuletteli Vehkalahti."

Onko opetusansioilla mitään merkitystä?

Opetusta ei perinteisesti ole yliopistossa arvostettu, koska virkoihin valitaan pääasiassa tutkimusansioiden perusteella. (Yliopistohan on ainoa oppilaitos, jossa opettajalta ei vaadita opettajan pätevyyttä.) Vähitellen on kuitenkin havaittu, että opetustaidoillakin on merkitystä opiskelijoiden - myös tulevien tutkijoiden - oppimisen ja uravalintojen kannalta.

Opetuksellisia ansioita on pikkuhiljaa tuotu mukaan virantäyttöihin. Portfoliot ovat korvanneet tai korvaamassa vanhat CV:t, ja ainakin Helsingin yliopiston strategiassa korostetaan voimakkaasti tutkimuksen ja opetuksen rinnakkaisuutta. Opettajia rohkaistaan lisäksi tukemaan oman opettajuutensa kehittymistä mm. kannustamalla heitä osallistumaan yliopistopedagogiseen koulutukseen.

Erilaiset palkinnot ovat tärkeitä keinoja tuoda esiin opetukseen ja sen kehittämiseen liittyviä ansioita. Tällaisia palkintoja ovat mm. Helsingin yliopiston Eino Kaila -palkinto sekä tiedekuntien ja laitosten omat Vuoden opettaja -palkinnot.

Sivuhuomautus n. 10 vuotta myöhemmin: vuonna 2012 Helsingin yliopisto perusti (ensimmäisenä Suomessa) Opettajien Akatemian, verkoston opetuksen kehittämiseen panostaneille opettajille. (Tulin valituksi yhdeksi sen 30:stä perustajajäsenestä vuonna 2013.)

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan Magister Bonus - Hyvä Opettaja -palkinnon erityispiirre on sen "opiskelijakeskeisyys": ehdotukset tulevat tyypillisesti opiskelijoilta tai opiskelijajärjestöiltä, ja opiskelijat myös valitsevat palkinnon saajan. Mielestäni opiskelijat ovatkin parhaita asiantuntijoita arvioimaan opettajien opetusansioita.

Magister Bonus -palkitut kautta aikojen

Kuultuani että tulen saamaan palkinnon minua alkoi kiinnostaa, ketkä muut sen ovat saaneet. Google auttoi - kuten yleensä - ja löysin kaikki tähänastiset palkitut. Koska koottua tietoa ei verkossa ollut saatavilla, päätin tehdä asialle jotakin. Näin sai alkunsa tämä sivu. Kuulin sittemmin, että myös HYY:ssä valmistellaan aiheesta verkkosivua.

Oheisessa luettelossa ovat kaikki HYY:n Magister Bonus -palkitut. Luettelon alla on asiasta löytämiäni linkkejä. Toivon tämän sivun tekevän palkintoa tunnetummaksi ja osaltaan vaikuttavan opetuksen arvostamiseen yliopistossa.

Vuosaaressa 13. joulukuuta 2003
Kimmo Vehkalahti


Olen sittemmin tullut päivittäneeksi tätä taulukkoa vuosittain. Vuonna 2005 huomasin HYY:n avanneen oman Magister Bonus -sivunsa (vrt. edellä).

HYY:n Magister Bonus - Hyvä Opettaja -palkitut 1997-2015
2015 Kimmo Tuominen
yliopistonlehtori
matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta,
fysiikan laitos
2014 Sakari Melander
apulaisprofessori
oikeustieteellinen tiedekunta
2013 Hanna Kuusi
yliopistonlehtori
valtiotieteellinen tiedekunta,
politiikan ja talouden tutkimuksen laitos
2012 Kirsti Lonka
professori
käyttäytymistieteellinen tiedekunta,
opettajankoulutuslaitos
2011 Matti Luukkainen
yliopistonlehtori
matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta,
tietojenkäsittelytieteen laitos
2010 Szabolcs Galambosi
yliopistonlehtori
matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta,
fysiikan laitos
2009 Leena-Maija Rossi
yliopistonlehtori
Kristiina-instituutti
2008 Lasse Lipponen
yliopistonlehtori
käyttäytymistieteellinen tiedekunta,
soveltavan kasvatustieteen laitos
2007 Juha Oikkonen,
yliopistonlehtori
matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta,
matematiikan ja tilastotieteen laitos
2006 Arto Wikla,
lehtori
matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta,
tietojenkäsittelytieteen laitos
2005 Tuula Sakaranaho,
yliopistonlehtori
humanistinen tiedekunta,
uskontotieteen laitos
2004 Jukka Rantala,
professori
käyttäytymistieteellinen tiedekunta,
soveltavan kasvatustieteen laitos
2003 Kimmo Vehkalahti,
yliopistonlehtori
valtiotieteellinen tiedekunta,
tilastotieteen laitos
2002 Anu Pietilä,
yliopistonlehtori
kasvatustieteellinen tiedekunta,
opettajankoulutuslaitos
2001 Riitta-Mari Tulamo,
professori
eläinlääketieteellinen tiedekunta,
kliinisen eläinlääketieteen laitos
2000 Lassi Pruuki,
suunnittelija
teologinen tiedekunta,
käytännöllisen teologian laitos
1999 Kyllikki Tiensuu,
professori
teologinen tiedekunta,
kirkkohistorian laitos
1998 Ilse Eriksson-Stjernberg,
lehtori
kasvatustieteellinen tiedekunta,
kasvatustieteen laitos
1997 Risto Willamo,
assistentti
maatalous-metsätieteellinen tiedekunta,
limnologian ja ympäristönsuojelun laitos