Kotisivulle
Homepage
Curriculum
Vitae
|
. |
Intervju
Koalitionen
och Finland NyTid 44 (28.10.) 2003
Ansträngda
prognoser och gratis aforismer Ny Tid 3(14.1.)2003
Skyldiga
tills motsatsen bevisas Ny Tid 4 (21.1.)2003
Lever
vi i Kagans Paradis? Ny Tid 21 (20.5.) 2003
Minnen
av Bourdieu. Ny Tid 5.2.2002
Vår
nya Sydafrika Ny Tid 12.2.2002
Juho Niittys märkliga liv
Leve Europa - men vilket
Europa?
Om snuttifiering
Vem äger John Sutherland
Om självständigheten
Nazism vs. kommunism
Minneapolis-Baggböle
Norden som modell för
Europa
New Delhi
"Händelserna" i New York
Om snuttifiering
(Ny Tid Juli 2000)
Få ord har på sistone uttryckt ett problem mera koncist
än ordet snuttifiering. De rikssvenska läsarna kan behöva
en förklaring: snuttifiering hänvisar till en pågående
debatt i närmast Hufvudstadsbladet angående Radio Vegas “populära/istiska”
programpolitik, som går ut på att enhetliga talprogram transformeras
till program som mestadels är musik med korta och hurtiga pratavsnitt
där emellan, snuttar. Denna politik har häftigt kritiserats av
personer som vill hålla musiken (särskilt den intetsägande
för alla öron avsedda muzaken) borta från aktualitetsprogram
och låta människorna komma till tals.
Radiochefernas försvar har gjort gällande att denna programtyp
är väldigt populär och att korta snuttar inte alls behöver
vara dåliga, utan att de tvärtom kan vara verkliga pärlor
- bland svinen, så att säga, eller kanske även för svinen,
eftersom försvaret ju i sin korthet lyder att människorna är
så dumma att de inte kan eller orkar lyssna på längre sakprogram!
Detta fantastiska argument skulle förtjäna en grundligare granskning.
Det är ju faktiskt sant att många av de viktigaste insikterna eller
mötena i våra liv sker blixtsnabbt. Varför då inte
börja göra allt snabbt - YLE kunde gå in för treminuters
möten, tiominuters julfester, om det inte är längden som avgör?
Låt mig i stället beskriva situationen ur
mitt personliga perspektiv, som erkannerligen är något ensidigt,
men kanske ganska typiskt för kulturvänliga nytidläsare.
Radio Vega, den finlandssvenska radions flaggskepp som ansvarar för
kulturen och intelligensen i radion, innehåller en avsevärd mängd
mycket fina och värdefulla programdelar, särskilt med tanke på
dess resurser. Bland annat kör aktuelltredaktionen med mycket mindre
resurser än den finska sidan men producerar ofta mera innehållsrika
och intressantare nyhetsprogram, kulturen likaså.
Men resurserna är, som vi vet, ett problem. Den nya utvecklingen
inom internet och digitaliseringen har tärt hårt på den
klassiska radions resurser, likaså konkurrensen från billigradio
som i sin enkelhet går ut på lätt musik och löst tal.
Det är klart att de redaktörer som ännu kämpar för
att hålla kvalitetsprogrammen vid liv känner sig illa till mods.
Till kvalitetsprogrammen räknas förstås också de riktiga,
långa musikprogrammen, där man pratar om musik och spelar en musik
som betyder något. (Den stora paradoxen som jag inte här kan gå
in på är att samtidigt som Radio Vegas chefer skryter med en procentenhets
tillväxt i lyssnarsiffror på grund av snuttifieringen, så
har Rundradion råd att erbjuda flera kanaler för de knappa tusen
lyssnare som äger digitalradion. I stället för att helt enkelt
överföra det existerande programflödet i digital form, arkivera
den och låta lyssnarna välja vad de vill höra och när.
DET skulle ge digitalradion fart, i motsats till dagens politik.)
Sparåtgärder syns också i att programmen blivit
kortare, enhetliga programavsnitt har snuttifierats etc. Nyheterna och annat
aktualitetsmaterial som ju skulle ha flera lyssnare nu om sommaren lider speciellt:
de har förkortats alldeles katastrofalt. Den tidigare fina nyhets”timmen”
mellan fem och sex (där tyvärr den sista kvarten är lätt
musik!) är för tillfället en tiominuterssnutt, och de övriga
nyheterna har också förkortats. Detta är delvis förklarligt:
folk är på semester, sommarvikarier anställs inte, det måste
sparas och sparandet utgörs av att göra kortare program.
Men MÅSTE det vara så? Om det finns färre
redaktörer, måste programmen bli kortare? Inte alls! Själv
har jag en ganska lång och månsidig erfarenhet av att delta i
diskussionsprogram och bli intervjuad. Som någon kanske minns, är
jag även en vän av amerikansk National Public Radio eller brittiska
BBCs oavbrutna talprogram och långa nyhetsprogram. Nyligen blev jag
intervjuad i NPR i ett av dess finaste programserier om finska sommarvanor
och fick njuta av att svara fritt på frågor utan att journalisten
blev genast nervös (eftersom hon inte behövde tänka på
klippningsarbetet).
Däremot är min erfarenhet av att tala i finsk radio den,
att journalisten antingen låter mig tala oavbrutet för att sedan
klippa ned intervjun till oigenkännlighet före den sänds,
eller sedan sitter han/hon där med mikrofonen och visar tydligt att
nu är det dags att sluta med krumelurerna. Samma sak med diskussionsprogram:
tidspressen är ofta enorm (t.ex. I Slaget efter tolv som ofta är
en ganska stor satsning med flera människor som kallats in för
att diskutera och bli avbrutna just när der kommit igång). Ändå
vet vi att för att kunna utveckla en tanke så behövs det
lugn och ro och en viss tid. Förstås är det bra att kunna
uttrycka sig koncist i tre sekunder, men sådana personer passar kanske
bäst som politiker. Radiochefernas konstiga försvar av snuttarna
är direkt ohederligt på den här punkten – ja, kanske det
kan bli en intressant snutt om redaktören förbereder sig ordentligt
och har tid att tala länge med den intervjuade, för att sedan plocka
ur just guldkornet. Kulturnyheterna Rapido bygger delvis på dylika snuttar
som ofta görs ur längre program (och utan musik emellan...). Men
i den egentliga snuttradion, i den här debatten exemplifierad av eftermiddagssändningen
Direkt, är det ju inte så det går till.
Det finns alltså ofta färdigt material för mycket
längre program! Särskilt intervjuerna är dessutom mycket billiga
att producera (vanligtvis får jag inget arvode för att bli intervjuad).
Alla skulle alltså vinna om avsnitten fick vara längre: den intervjuade
som känner sig besviken när han lyssnar på programmet efteråt,
radion, som skulle ha mera material och lyssnarna som kanske skulle få
någon uppfattning av vad den stackars intervjupersonen ville säga,
och kanske också en bättre uppfattning om personen i fråga.
Tanken att kort är bättre förbiser ju helt interaktionen mellan
dels intervjuare och -objekt, dels dessa båda och lyssnaren - oftast
krävs det tid för att bli bekant med någon eller att få
intervjun att fungera. Denna insikt har visserligen utnyttjats i dagsintervjuerna
där någon berättar om sitt liv - deras problem är i stället
att redaktörerna kör med en inställsam och empatisk stil som
och vägrar göra något som helst intelligenta uppföljningar.
Varför kan förresten personporträtten ges tid men inte sakintervjuer?
T.ex. femmans nyheter skulle inte behöva förkortas och
tiden fyllas med onödig (och dyr) musik, när man i stället
skulle kunde låta människorna komma mera till tals, mindre redigerade
och mindre pressade?
Det här är ju egentligen också Ny Tids recept: få
redaktörer men långa artiklar! I tidningar är det dock så
att en längre artikel ofta kräver mera arbete, medan det i en radiointervju
kan det ofta vara precis tvärtom (fast inte nödvändigtvis:
ofta när jag har själv blivit snuttifierad känns det som om
förkortningen hade gjorts på ett ogenomtänkt sätt, så
snabbt som möjligt).
Så, mitt recept är enkelt: låt människorna
tala! Pressa dem inte. Glöm musiken som påfyllnad och använd
prat i stället! Faktum är ju att fler människor kommer åt
att lyssna på ett längre program än ett kort. Redaktörens
uppgift borde ofta vara endast att upplysa lyssnarna om att det nu är
den och den som talar (något som Radio Vega fortfarande ofta syndar
mot). YLEs finska station radio Aino har flera olika långa talprogram
där tex en grupp människor diskuterar sin hjältesyn i timtal
- lättsmält och underhållande tal som ändå inte
blir menlöst.
Och låt människorna tala fritt särskilt i juli! Vi
andra som är på landet, jobbar i trädgårdarna, målar
hus, kör bil, fiskar etc. (med YLEs fina Sonyradio i bröstfickan)
har just nu mera tid att lyssna koncentrerat och oavbrutet. Vi behöver
just sådana långa, lugna och oavbrutna talprogram som Vega producerar
när den är som bäst, i stället för ännu nervösare
och hurtigare små snuttar.
Apropå hurtighet så kunde Vegas yngre redaktörer
också ta lärdom av BBC eller NPR också i det att man inte
behöver vara så överdrivet hurtig, utan att en intim och avslappnad
stämning uppstår bättre om man är sig själv och
relativt seriös. Emellanåt kan kontrasten bli helt otrolig när
redaktören försöker tala om allvarliga saker men ändå
inte kan låta bli maneren ’hej ni där vid radioapparaterna, nu
ska ni få höra något trevligt’. En av våra favoriter
var en eftermiddagssnutt på Röda Korsets hungerdag där intervjuaren
glatt inledde: ”Ja svält ja, det är ju ett aktuellt tema!”
En av de mest skrämmande snuttifieringarna gäller barnprogrammen.
I stället för ordentliga sagor eller berättelser kör
radion med program typ Gunghästen, där krystat småsnack varvas
med musik som inte har något med talet att göra (senast spelades
”På lekis har vi kul varje dag” - i juli månad, då varenda
en av landets barnträdgårdar är stängda!).
Till all tur finns sommarläsningen, fast man även där kunde
köra mera med riktiga klassiker. Varför inte läsa Huldén&Huldéns
fantastiska Kalevala översättning i sin helhet!
J.P.Roos
Juho Niittys märkliga
liv
(Ny Tid 14.4.2000)
M.A. Numminen är ett väldigt ofinskt fenomen: en snäll,
öppen, alltid vänlig, fördomsfri och skapande person som
bibehållit sin förmåga att göra folk arga eller ytterst
osäkra. Han har gjort nästan lika många singlen som tangomästaren
Olavi Virta; hans samlade single- produktion (vilken som bäst håller
på att utges) omfattar tre album med två CD-skivor var. Dessutom
har han skrivit en massa böcker, av vilka tango-boken just utkommit
i genial svensk översättning av Trygve Söderling. Dessutom
är M.A. en tvåspråkig finne som gärna både talar
och sjunger på svenska. Han har t.o.m. publicerat sina senaste böcker
hos finlandssvenska Schildts - på finska.
M.A. känner “alla”, särskilt alla 60-talister (alltså
de som rikssvenskarna kallar för 40-talister eftersom de inte insett
att en generation definieras av det årtionde som formade dess medlemmar,
inte det då de föddes) och ännu mera särskilt alla
60-talister från årtiondets början, dvs. den icke politiska
delen. Han är alltså perfekt myntad för att skriva just det
tidiga 60-talets historia. Det har redan utkommit en hel del (fast inte tillräckligt!)
om slutet av 60-talet och om 70-talet, det egentliga politiska årtiondet,
men mycket litet om den första halvan då allt så att säga
började gro. Och då det var lätt att skapa skandal om man
ville, men ännu lättare att bli skandaliserad av vad som hände
i samhället.
“Helsinkiin” är inte egentlig historia utan en roman. Författaren
säger sig dock ha kollat alla fakta och försökt se till att
händelserna är korrekt beskrivna. Perspektivet på tillvaron
ges genom en typ som i mycket påminner om M.A. Numminen, men enligt
honom själv är Mauri Antero till bara 25%och Juho Niitty till
75%. Däremot har M.A. deltagit i praktiskt taget alla evenemang som
nämns i boken, förutom enstaka filmer som han ansåg vara
så viktiga att de inte kunde lämnas bort trots att han inte sett
dem själv. Detta vet jag därför att mitt bestående livshistorieseminarium
häromdagen inbjöd M.A. och vi hörde alla möjliga intressanta
detaljer som inte finns med eller som inte explicit kommer fram i själva
boken. Bland annat påpekade M.A. att detta redan är hans andra
bok vars titel anknyter till Juhani Aho. För att fullända trilogin
kommer ännu en tredje som antingen heter “Rautatie” eller “Juha”. Juhani
Aho är ju mannen som skrev mycket om Finlands första modernisering
i 1900-talsskiftet.
M.A.s bok försöker visa hur 60-talet uppstod: vilka händelser
och människor som skapade det som vi nu uppfattar som sextitalet i
Finland. Den studerar inte orsakerna, men pekar ändå på
vissa andra orsaksammanhang än de traditionella. Till exempel att sextitalisterna
var just krigsgenerationens barn, eller att samtidigt som nya inflytanden
och händelser nådde Finland via en ganska liten grupp aktiva människor,
slog det konservativa och traditionella samhället till på ett både
ineffektivt och provocerande sätt. Mykles rubinbok brändes i början
av 60-talet - dvs bokbål i Finland bara 30 år efter de nazistiska
bokbålen, Millers “Stenbockens vändkrets” förbjöds ett
år senare men fanns att tillgå på engelska och svenska.
Detta var förstås en särskild förolämnping: bara
de som inte kunde främmande språk ansågs ta skada av Miller
eller Mykle. Skammen över att vara en finne var alltså en mycket
viktig faktor i den kulturprotest som då började.
Många har glömt att det faktiskt var med “protester” som allt
började, inte med provokationer eller politik. Också ockupationen
av Studenthuset var en protest, fast den hände långt senare.
När vi i dag klagar över att ingen längre reagerar gäller
det i båda riktningarna: ingen reagerar på provokationer, utom
då det blir ytterligt grova och förenklade à la skit i
papperspåsar eller Nokiachefen som impotent, men “ingen” orkar protestera
mot Tjetjenien, folkmordet i Turkiet, dödsdomarna i USA, osv. De som
orkar göra det känner man respekt för, men inte tillräckligt
för att själv engagera sig. Den som får fram nya effektiva
sätt att protestera, likt WTO-protesterna i Seattle, skapar ett nytt
60-tal i samma veva.
Men tillbaka till min vän M.A. Några av mina vänner
tycker att boken är tråkig och att det inte är mödan
värt att översätta den. Boken blev också orättvist
behandlad i Hesari och Aamulehti, där recensenterna gav utlopp för
sitt allmänna agg mot M.A. Själv har jag läst “Helsinkiin”
med helt andra ögon: den är otroligt rolig, utlöser skrattsalvor
på varenda sida, den återger mycket verklighetstroget atmosfären,
men dess realism är snarare en naivistisk-entusisastisk realism (jag
tänker på Stalin-konstens bästa alster med glada storbröstade
kvinnor springande i morgonsolen; Petrov-Vodkin var nästan säkert
M.A.:s förra uppenbarelse) som blir helt platt om man tar den alltför
seriöst. M.A:s Juho Niitty är en person som upplever allt mycket
djupt och passionerat, tom. de tråkigaste föreläsningarna
(tex. Pertti Pöyhönen eller Jussi Teljo, som verkligen inte var
några magnetiska personligheter).
Juho Niitty rör sig bland tre miljöer: universitetsmiljön
med Huvudbyggnadens café som den centrala punkten för samtal
och träffar, allmänna kulturevenemang (teater, flm, opera), och
till sist musiken, som blir allt mer central efterhand. Allt präglas
av samma fantastiska och medryckande entusiasm. Juho Niitty observerar allt,
tycker om allt, tycker mest “moderna” människor och moderna tankar,
och avskyr konservatism i alla former. Ändå är han, paradoxalt
nog, en väluppfostrad pojke som aldrig gör sina föräldrar
illa eller skulle tänka sig att närma sig kvinnor på ett olämpligt
sätt (även om han då och då gör djärva förslag
och även i ett fall kommer in i en kvinna som är så alkoholpåverkad
att hon spyr på honom efter den första stöten). I själva
verket kan det också vara så att Juho Niitty för någon
som inte känner M.A. Numminen ter sig som en mycket osannolik och konstlad
figur, medan alla som känner M.A. vet att det inte finns något
osannolikt i Juho Niitty.
Till exempel påpekade M.A. att han själv var ännu
mera aktiv och mångsidig i sina studier än Juho Niitty. Där
M.A. studerade tiotals ämnen samtidigt har Juho Niitty bara fem-sex
ämnen “eftersom verkligheten inte skulle ha varit trovärdig!”,
såsom MA utryckte saken.
Dock är det värt att notera att Numminens huvudintresse
i boken är att presentera 60-talets början och inte att skriva
en utvecklingshistoria eller en delbiografi. Det viktiga är dokumentationen
av fakta, känslor och situationer.
För den svenska läsarna finns en speciell bonus: Juho Nitty
beskriver ingående både Sveriges och våra egna finlandssvenskars
roll i kulturradikalismen. Den var så stark att Juho Niitty helt enkelt
blev tvungen att lära sig svenska. Cladon Andersson, Henrik Otto Donner,
Jörn Donner et Co är alla centrala figurer, vid sidan av Pentti
Saarikoski som ju var 60-talets dominerande gestalt. Den politiserade och
stalinistiska 70-talsperioden var ett mycket mera finskt fenomen. Det bör
väl påpekas att M.A. aldrig svärmade för stalinismen
utan höll sig till den mindre politiska radikalismen, något sällsynt
som nog blir förståeligt om man tänker på romanens individualistiska
prägel och motvilja för massrörelser.
Vad var det då för provokationerna som fick borgerskapet
att reagera så vilt? I Juho Niittys fall var det främst en blandning
ljud, rörelser och mekaniska apparater som kallades för kompositioner
eller happenings. Det räckte att sjunga lärobokstexter, arméns
tvättdirektiv eller Wittgensteins texter till en lätt melodi och
med en påkonstlat gäll röst. Det är samtidigt viktigt
att minnas att bakom låg en genuin och djup indignation.
Själv kände jag M.A. någorlunda, via min syster Jertta
som även annars introducerade mig till 60-talsgenerationens stjärnor.
Vi gick på samma fester och satt båda som ivriga lyssnare på
universitetscafét. Därmed är jag kanske en alltför involverad
läsare, men å andra sidan kan jag garantera er att allt är
autentiskt. Endast kvinnoskildringarna känns alltför gulliga -
i det verkliga livet ställde de till med mera trubbel...
Slutet är också vitsigt: Juho hamnar på sjukhus
och skall opereras. Läsaren får inte veta om han överlever.
Symboliskt är utgången klar: Juho Niitty som figur dog senast
1969. Sedan blev det helt andra människor som representerade generationen,
och på sätt och vis kapade hela 60-talismen. Det var en snabb
och dramatisk förändring. Jag var själv bortrest (i USA) läsåret
68-69 och missade flera viktiga händelser i Finland. När jag reste
dominerade ännu kulturradikalismen trots en del politiska inslag, när
jag kom tillbaka snäste man till mig att oberoende intellektuella inte
behövs, vänsterstudenterna hade organiserats i celler som studerade
sovjetiska textböcker och hela vänstern hade splittrats mellan majoritets-
och minoritetskommunisterna.
Juho Niitty var död.
J.P.Roos
Helsinki.fi
Leve Europa - men vilket
Europa
(Ny Tid 20.10.2000)
Varför tycker jag inte om Europeiska Unionen fast jag är
stolt över att vara europé och säkert är mera europeisk
än t.ex Claes Andersson, som fortfarande går omkring och skrämmer
folk med att de som inte tycker om EU är högerextremister och
ultranationalister eller helt irrelevanta yttervänstertyper (senast
berättade han detta för danskarna före valet)? Varför
kan man vara för en europeisk integration och ändå anse att
EMU är onödig och att EU inte skall “fördjupas” eller befästas?
Och varför är den nuvarande diskussionen om EU:s utvecklingstrategier:
mot nationernas Europa eller mot en federal stat, mot ett av kommissionen
lett Europa eller mot ett av ministerrådet lett Europa, mot ett enhetligt
EU utan inre ringar eller ett EU med olika hastigheter, så förvirrande?
Varför förespråkar Finland ihärdigt ett av komissionen
lett Europa där besluten är bindande för alla och där
en kvalificerad majoritet får bestämma? Varför är vår
regering så rädd för tanken på ett Europa där
de stora centrala länderna utvecklar sitt samarbete i egen takt och
det uppstår olika, inte helt koncentriska ringar, några mycket
löst associerade med EU-strukturerna?
Debattens grundproblem är att EU är i lika med Europa i
sinnevärlden. Och EU innehåller hela acquis communautaire plus
EMU och alla möjliga institutioner. Dvs. EU har redan blivit ett monster
eller cancer som ingen kan tygla, den bara växer. Ett bra exempel ges
av Johannes Pakaslahti i hans snart utkommande avhandling: socialpolitik är
ett område där EU tillsvidare inte haft mycket att säga på
grund av vissa melemsländers ihärdiga opposition. Men under Finland
ordförandeskap hittade man på att grunda en bestående EU-kommitte
för att evaluera socialpolitik. Denna kommitte utvidgade sin uppgift
klart utöver de gränser som finns i EU lagstiftningen, men nu under
fransk ordförandeskap kommer den sannolikt att få juridisk legitimering,
om inte England lyckas hindra detta. I och för sig har jag ingenting
emot att EU tar också socialpolitiska uppgifter, men själva processen
är universell och händer på samma sätt i försvarspolitiken,
utrikespolitiken med mera. De individuella medlemsländerna håller
på att förlora sitt självständiga beslutanderätt
mycket snabbare än vad de olika avtalen låter påskina.
Det är mycket svårt att förstå varför
vi borde godkänna detta. Det finns mycket goda skäl att utveckla
en gemensam europeisk arbetsmarknad, en gemensam marknad där olika
handelshinder bekämpas, standardisera olika tekniska parametrar. Men
utvecklingen av dessa saker, som mycket lätt kunde utvidgas till hela
Europa och vars stryrning inte skulle behöva en enorm apparat, parlament,
etc. tycks i mångas ögon förutsätta att man strävar
efter en Europa som reglerar praktiskt taget allt, från grundrättigheter
till forskning (jag känner fortfarande inte ett enda europeiskt forskningsprojekt
som skulle ha producerat någonting nyttigt eller läsvärt
gemensamt!) till små detaljer (glöm gurkorna,det är mycket
viktigare detaljer som regleras!), förutom, förstås kapitalrörelserna
och deras beskattning. Det finns INOM EU en massa skatteparadiser som man
inte tycks kunna göra någonting åt och som löjliggör
allt vad bekämpning av ekonomisk brottslighet heter. EU kan sägas
befrämja inom sna egna gränser olaglig narkotikahandel i stor
skala och särskilt dess finansiella operationer. Att tvätta pengar
är inte bara möjligt, det är under EU:s särskilda beskydd.
Jag har sagt det tidigare och upprepar det säkert många
gånger: Norden utvecklade för länge sedan ett fungerande
samarbete med helt fritt handel och arbetsmarknad. Systemet har fungerat
friktionsfritt och utan byrokrati. Men ingen ansedd nordisk politiker har
lyft fram dess förträfflighet gentemot den process som nu håller
på att ske. Bara ett exempel: gemensamma standarder för
mobiltelefoner utvecklades först i Norden, under just det nordiska samarbetssystemet.
EU kunde aldrig har producerat likadant. EU håller som bäst
att förstöra järnvägstransporterna i hela EU-området,
eftersom de måste konkurrera med lika villkor med lastbilstransporterna.
Det nordiska systemet passar förstås bra i en situation
där de olika länderna är relativt likadana kulturellt och
juridiskt. Finland var dock relativt udda i denna samling ganska länge.
I Europa är dock situationen radikalt annorlunda. Vi har mycket olika
europeiska traditionetr, och vi har länder som är mycket olika
stora. Vi kan tala om nordiska, centraleuropeiska, anglosaxiska, franska,
sydliga, östliga etc. traditioner. Religionen är också en
faktor. För att nu inte tala om ekonomiska utvecklingsnivåer.
Vi har i Europa ytterst fattiga och disorganiserade länder (Albanien,
Det forna Jugoslavien (med undantag av Slovenien) , Rumänien, Ukraina,
Vitryssland, Rysslands europeiska delar) Och mycket rika och
välorganiserade länder. Hur skall alla dessa rymmas in i en och
samma acquis communautaire och rättigheter? Svaret är att det är
helt omöjligt under den nuvarande form som EU har. De lösningar
som söks är vad jag förstår av två slag som nämnts
ovan: en federalistisk som betonar kommissionerns roll och utgår ifrån
att besluten härefter görs med kvalificerade majoriteter, det
skapas en gemensam grundlag och staterna som kommer in i unionen ger upp
en allt större del av sitt självständiga beslutanderätt.
Men att alla länder är i princip lika och med i alla EUs institutioner,
särskilt i EMU.
Den nationalstatliga lösningen skulle utgå från en lösare
struktur med ministerrådet som central beslutande organ och en snäv
definiering av de gemensamma uppgifterna. I denna modell kunde några
länder vara med i EMU och de flesta inte.
Den tredje, mest sannolika lösningen är en blandning av
dessa två. Kommissionen blir kvar, parlamentet blir kvar, men vissa
medlemsländer skapar gemensamma mindre enheter (som t.ex Tyskland och
Frankrike, eventuellt tillsammans med Benelux länderna som alltid vill
vara med, och kanske Finland, om Lipponen är ännu kvar) och samtidigt
utökas EU med en klass av medlemmar som inte kan vara med i EMU
och som inte heller uppfyller EU:s andra krav om en relativt välfungerande
och demokratiskt samhälle. Det blir en helt hopplös soppa.
Min prognos är, att denna soppa tillsammans med en ekonomisk
kris under åren 2005-2010 kommer köra EMU på grund liksom
alla tidigare försöken att binda fast valutor som inte har något
särskilt gemensamt. Ingen politiker kan tillåta sig lyxen att
hålla fast vid en totalt orealistisk valutavärdering om landet
håller på att gå i konkurs, bara därför att EU
kräver det, inte ens Paavo Lipponen. Detta befriar oss antagligen
även från de mest orealistiska strävanden att skapa en federal
Europa. Men tyvärr kommer även de mera realistiska politikerna
att försöka hänga så länge med i en omöjlig
situation att de ekonomiska skadorna blir redan avsevärda. Det tar länge
för Europa att hämta sig från den debakeln.
När man tänker att alla politiker som försvarar EU
(liksom även Claes Andersson i hans huvudlösa EU försvar för
danskarna) säger att den främsta förtjänsten med EU
är att den hindrar krig i Europa, så anser jag nog att ett mycket
bättre system mot krig vore lösa allianser typ Norden där
inte unionen själv skapar omöjliga spänningar och till slut
en mycket acrimonious skilsmässa, bara på grund avde omöjliga
harmoniseringskraven.
Det här är alltså min syn på Europa: en omöjlig
och ofunktionell tvångströja runt Europa kommer att skapa en
katastrof och stora konflikter inom kanske redan ett tiotal år, medan
en flexibel och realistisk liten europeisk entente skulle vara vägen
till en harmonisk och differentierad Europa som kanske inte skulle erbjuda
vissa ambitiösa politiker maktpositioner utöver det som de nu kan
nå, men däremot erbjuda de europeiska folken fred och bättre
liv i förhållanden som de själva kan mer eller mindre påverka.
Leve Europa men inte EU!
(Ny Tid Kolumn 13/2.4.1999)
Vem äger John Sutherland?
Under den rubriken skrev John Sutherland en artikel
för London Review of Books som blivit hett debatterad av många
olika skäl. Samma frågor har också
diskuterats här i Finland där främst min kusin Mika Böök
fått igång en mycket mera komplicerad debatt. Senast(?) skrev
den kända amerikanska historikern
Robert Darnton om problemet i New York Review of Books.
Jag skall diskutera två relaterade frågor: upphovsmannarättens
dramatiskt förändrade situation och som en följd av det, den
akademiska och journalistiska
publiceringens framtid.
Jag har alltid tyckt att organisationer som Teosto eller Kopiosto
är otrevliga och konstiga, lite jämförbara med de berömda
välgörenhetsinsamlingar där 99%
av de samlade miljonerna går till själva organisationen och krigsveteranerna
eller vem nu uppges som insamlingens föremål får små
futtiga pennin. De har i
princip högfärdiga argument: att författaren eller kompositören
skall få ersättning för sina alster även i det fall
då de bara används. Just Teostos guldfärgade hus i
Drumsö fick mig alltid att tänka på hur största delen
av pegnarna går till administra tion och lobbyverksamhet... Nu när
EU uppenbarligen snart kommer kräva
att även hemkopiering av filmer eller musik skall för bjudas,
har vi kommit till gränsen för det förnuftiga.
Men de intressanta frågorna ligger annanstans. Hit hör
frågan om Microsoft vs. Linux: å ena sidan ett företag som
kräver monopol för stöpseln, å andra sidan
principen att det är fritt fram för vem som helst att använda
samma standard, bara han eller hon inte hindrar andra att göra det.
Dvs man helt enkelt ger bort sin
upphovsmannarätt - eller snarare dess finansiella del. Linus Torvalds
har ju hållit upphovsmannarätten på så vis att han
har kunnat hindra andra från att
monopolisera hans produkt.
Samma princip betyder i förhållande till musik eller böcker
att jag fortfarande har rätten till produkten, men kan låta alla
ta del av den så länge DE inte börjar
kommersialisera den. I Sanoma-Open där denna diskussion ett tag fördes
(jag har inte hunnit följa webb-sidan på sistone) berättade
Leena Krohn att hennes
böcker har blivit översatta som en följd av att de funnits
tillgängliga på internet. De har också lästs av mycket
fler än vad som annars skulle vara fallet. Frågan är
bara varifrån pengarna kommer om man faktiskt vill eller måste
leva på skrivandet?
Här skulle jag förstås föredra ett samhälleligt
alternativ: en författare som överlåter sina alster till fri
användning kunde ges prioritet till de s.k.
biblioteksersättningarna (som snart kunde omdöpas till webbersättningar).
Teosto och dylika or ganisationer skulle bara handskas med traditionell
återanvändning och kopiering av produkter. Och alltid när
texten används i kommersiellt syfte, tex i en tidskrift eller tidning,
så skulle författaren få betalt.
Men faktum är att det finns andra, mycket farligare
djur som eftertraktar det stora byte som internet betyder för all skapande
verksamhet (utan egentligt
innehåll är ju internet tämligen värdelöst!).
T.ex. de flesta stora tidningar kräver numera att deras frilansare skriver
under ett avtal, där de överlåter alla
rättigheter till elektronisk använding åt tidningen (i England
finns några undantag, främst The Guardian som numera gör ett
avtal där författarna har rättigheterna
till sina alster även om de låter dem placeras i tidningarnas
eletroniska arkiv). Så de stora mediaföretagen har enormt mycket
på spel.
Som ett exempel tänker jag ta ett fält som ligger
nära mig, nämligen den akademiska publiceringen. Samma högintressanta
frågeställningar gäller förstås för
andra områden.
Även i Finland har det rests krav på att vi
forskare främst borde bedömas på basen av våra s.k.
impaktpoäng, dvs. publikatio ner i de viktigaste
referee-tidskrifterna. (För den oinitierade kan det sägas att
det betyder att jag skickar en artikel till en tidskift och den refereras
anonymt av två kolleger som
inte heller känner till mitt namn. Om de tycker att texten är
värd att publiceras så trycks den. De mest prestigefyllda tidskrifterna
citeras mest av andra forskare
och ger mest impaktpoäng.)
Det här kan låta ganska bra och objektivt. Detta
system är helt dominerande i USA och ganska centralt i Europa. Finlands
Akademi svär i dess namn och
evalueringar görs med hjälp av detta system.
Men det finns stora problem som påpekats av Sutherland
och Darnton. Jag skriver gratis, refereena jobbar gratis, redaktörer
na (som är också forskare) får
en liten ersättning - men tidskrifterna kostar allt mer. Så mycket
mera, att de vetenskap liga bibliotekerna har tvingats använda upp till
70-90 % av sina pengar
till tidskriftsprenumerationer och därmed en bråkdel till att
köpa böcker (tidigare gick högst 30% till tidskrifter).
Ändå är det böckerna som är intressanta
(i sociologin!). Det är böckerna som rencenseras och diskuteras,
inte artiklarna. Och de mest impaktgivande
tidskrifter inom sociologin är nästan helt ointressanta. Den nordamerikanska
hegemonin och själva systemet producerar triviala, vetenskapligt hög
polerade men
innehållslösa artiklar. I mitt fält är de tidskrifter
som jag orkar läsa precis de som inte har något egentligt refereesystem.
Inom naturveten skaperna påstås det att
de viktigaste juttuna utges av elektroni ska tidskifter och att böcker
är helt out, allt sker i internet (fast en del böcker publiceras
också enbart i internet).
I samhällsvetenskaperna kostar ju tidskrifterna
inte (ännu) så förfärligt mycket, de blir bara allt
fler. Jag är själv medlem i styrelsen för Europeiska
sociologförbundet. Vi har grundat en egen tidskift, the European Sociologist.
Den är (säkert!) en bra tidskrift och dess artikelutbud kommer att
vara stort.
MEN behövs den verkligen? Det skulle ha funnits ett tiotal kvalificerade
"europeiska tidskrifter" som vi kunde ha ingått ett avtal med.
I naturvetenskaperna är de viktigaste tidskrifterna otroligt
dyra. En prenumeration kan kosta från 50 till 100 tusen! Och de bästa
universiteten måste ändå
prenumerera dem, just för att vara de bästa universiteten. Som
Darnton noterar, hjälper det inte att universiteten slutar prenumerera.
Till sist kan vi ha ett enda
(amerikanskt) universitet som betalar ett astronomiskt pris för att
få det enda sålda exemplaret av tidskriften!
Sutherland kommer med andra intressanta invändningar.
Systemet är nämligen perverst ur universitetens och forskarnas
synpunkt. Universiteten betalar
dubbelt för artiklarna. De skrivs som det viktigaste arbete som en
forskare gör för sitt lön. Redaktörerna och referees
är också betalda av universiteten. Ändå
är copy righten hos förlagen, som alltså dessutom får
betala prenumera tionspriset (som även forskarna ofta blir tvungna
att betala, då de är inbakade i våra
medlemsavgifter i vetenskapliga förenin gar).
Universiteten betalar alltså dubbelt för att upprätt
hålla ett system som de egentligen kunde operera själva. Och
författarna ger upp alla rättigheter till sina
texter, någonting som i internetvärlden kan vara helt fatalt.
De får som ersättning status, professurer etc., vilket förstås
är viktigt, men som sagt borde gagna
universiteten och inte de privata förlagen.
Hur kan ett så här konstigt system fortsätta?
Elektroniska, öppna publikationer i internet borde kunna ersätta
detta löjliga system. Tyvärr tycks det inte vara
fallet.
De få elektroniska tidskrifter som finns i samhälls
vetenskaperna började som gratis tidskrifter men har nu börjar
kosta. Då visade det sig att inten längre läste
dem. Så kanske de blir gratis igen i framtiden.
Samma gäller böcker. Förlagen har ju prutat på
allt som heter deras egentliga arbete, nämligen redigering av texter.
Det finns numera bara enkla postlådsförlag
som gör ingenting, bara minimal marknadsföring. Jag har själv
publicerat en bok vars språk är fullständigt hemskt eftersom
jag trodde att förlaget skulle göra
någonting åt det ... Lika gärna kunde man placera böckerna
direkt på sin hemsida för att fritt kopieras, eftersom deras utforming
ändå inte förbättras av att de
utkommer i bokform. Bara i samband men den sk. elitpubliceringen kan förlaget
och redaktören förväntas göra något. Och klyftan
växer. Jag själv följer vissa
författare som jag känner väl: Bourdieu, Sennett, Giddens,
Castells, Bertaux, men för att bli intresserad av någon okänd
författares okända bok behövs en
sakkunnig och intressant recension i New York Review of Books, London Review
of Books, Contemporary Sociology. Inga okända författare typ J P
Roos
från Finland skulle någonsin kunna intressera mig så mycket
att jag skulle skaffa hans bok ... (typiska försäljningsiffror
för sociologiska böcker hos
internationella förlag är 200-400 exemplar, men vi har minst samma
försäljningsiffror när vi publicerar på finska!).
Så jag har inga incentiv att försöka producera böcker
och manuskript utom till min hemsida förstås. Varför vill
jag anstränga mig att finslipa texterna, försöka
övertyga motsträviga redaktörer om deras betydelse, när
jag kan lägga dem på hemsidan och får förvånansvärt
mycket positiv feedback. Om alla tänkte som
jag, skulle ingen vilja publicera något på traditionellt sätt
och bara hemsidorna skulle vara intressanta! Och det att våra tidskrifter
är totalt ointressanta kan ju
tolkas att alla förnuftiga människor har redan slutat med systemet
...
Vi som skapar någonting har antagligen ett intresse att
våra produkter läses av någon. Men att skriva till Ny Tid
visar ju att JAG inte är intresserad av impakt.
Denna text läses av kanske 20 människor som finner den intressant
(men dessa 20 människor är nog sådana vilkas intresse jag
uppskattar högt!).
EU:s logik är ju sådan att - placerad i bokvärlden
- att om min bok köps av någon, så varje gång denna
någon låter någon annan läsa min bok eller läser
själv
den på nytt, så borde jag få betalt. Det här är
helt idiotiskt. Egentligen är ju bibliote kens logik samma som internets.
Allt finns fritt att läsas och ersättningen
kommer i form av generella anslag till författarna.
Varför inte alltså generalisera från bibliokteken, särskilt
som de börjar snart bli helt internet-dominerade virtuella bibliotek.
Jag kommer förstås att placera denna text,
som alla mina tidigare Nytid-kolumner på internet. Där får
de fritt läsas av vem som helst, kanske långt fler än via
Nytid!! Men tack för incentivet, i varje fall.
Nytid Kolumn 18.12.1998
Om självständigheten
Vi firade nyss den 81.
självständighetsdagen. Redan förra året när just
de politiker firade ivrigast självständighetsdagen som hade sitt
yttersta att göra hela
begreppet möjligast otydligt, kändes det bara löjligt att
fira självständighet tillsammans med euroivrare av vilka de vildaste
tycker att EU är redan en federal stat
med helt osjälvständiga deltstater (läs Esko Antolas artikel
is HS häromdagen).
Jag känner alltså ett behov av att försöka
(ännu en gång) klargöra dessa olika begrepp: självständighet,
neutralitet, alliansfrihet, euroisering.
Självständighet är för mig följande:
ett land med egna gränser har suveränitet över dess område,
kan själv göra alla för landet livsviktiga beslut - också
och
särskilt sådana som följer av landets internationella relationer
och beroenden. Och kan fritt försvara landet mot alla för det negativa
initiativ och beslut. Att vi
beslutat om medlemskap i EU och EMU har betytt klart att vår självständighet
har minskat - även om några naiva politiker påstår
motsatsen. Vi har inte mera
suveränitet inom landets gränser, vi får godkänna för
oss svåra och omöjliga beslut, tex i fråga om jordbruket.
Snart kommer största delen av våra lagar att ha
sitt ursprung i Bryssel (några har nämnt siffran 90%), i den
såkallade acquis communautaire. Motargumentet är, att vi nu är
med och påverkar i stora beslut, att
vi är respekterade och kända i Europa, att vi nu är med i
Europas allra innersta cirkel, de 11 länder som går med i euro
from nästa år.
Vi kan alltså påverka i EU, i EMU, i ECB etc. Frågan
är bara vad denna "respekt" (det verkar tvärtom att Finlands underdåniga
förhållande har minskat vår
aktning) och möjlighet att påverka betyder, och vad det kostar.
Vi betalar ungefär lika mycket vad vi "får" - men vi får
andra saker än vad vi själva skulle
använda pengarna till. Våra tjänstemän använder
en relativt stor del av sin arbetstid i EU-ärenden i stället att
göra det som de borde göra, dvs. syssla med
medborgarnas ärenden, vi är tvungna att underkasta oss alla möjliga
mycket otrevliga beslut, vi kan inte påverka räntepolitik eller
penningpolitik i allmänhet.
Det finns människor som anser att neutralitet, alliansfrihet
är numera helt betydelselösa när den gamla tudelningen i världen
har upphört. Det finns en oomstridd
världsmakt, USA (vars inrikes politik gör det mer eller mindre
tandlöst) som leder en försvarsal lians, NATO, dit numera även
Polen, Tjeckien, Ungern vill
tillhöra, av nog så förståeliga skäl. Ryssland
och dess "allierade" är svaga och relativt betydelselösa (som
det har varit kutym att säga, ekonomiskt av samma
storlek som Nederländerna. Detta är dock vilseledande när
Rysslands valuta inte har ett egentligt marknads värde och Rysslands
ekonomi baserar sig i ganska
mycket på utbyte.). EU , Japan och Kina är kanske de bästa
kandidaterna till att rivalisera med USA. Men de flesta EU länder är
försvarspoli tiskt beroende
av USA, allierade och icke neutrala.
Är alltså neutralitetsbegreppet föråldrat?
Svaret är ett mycket tydligt NEJ. Neutralitet är inte något
som kan tas i användning vid behov, som ett paraply.
Neutralitet är tvärtom som ett habitus: man har det eller har
inte det. Ett neutralt land lyckas med sin neutralitet om alla anser det
som trovärdigt och som, när
det testas, inte låter sig lockas till olika dumheter. Ett land är
inte neutralt, om det inte anses vara det eller om det självt vacklar
mellan olika riktningar. Finlands
neutralitet före andra världs kriget var av denna typ, vi var
neutrala egentligen därför att den tyska eller den brittisk amerikanska
riktningen inte förmådde ha
övertaget. Och i förhållande till Sovjetunionen, fanns det
ingen neutralitet alls.
Eller som Kekkonen sade det (i Tamminiemi, s 178): Puolueettomus
politiikan "sesam aukene" ei ole se, että valtio ilmoittaa haluavansa
noudattaa
puolueettomuuspolitiikkaa. Ratkaisevaa on, että muut maat luottavat
siihen. Eikä riitä, että kaukana olevat kansat luottavat siihen:
tärkeintä on etteivät naapurit
epäile sen aitoutta. Koska luottamus edellyttää uskottavuutta,
niin silloin eivät riitä omat arviomme eikä kuvitelmamme.
"
Men vad betyder neutralitet för Finland nu? För
det första, att Ryssland kan vara säkert på att Finland inte
blir någon NATOs skjutspets mot dess försvar,
att vi inte blir heller EU:s militär politiska bricka. Men det betyder
också att vi inom EU förblir neutrala mellan dess interna konflikter.
Det som inte tillräcklickt
kan betonas är att EU är ett mycket konfliktfyllt "union". Motsättningarna
mellan Frankrike, Tyskland och England är verkliga och betydande, som
alla kan se.
Englands ovilja att delta i euro baserar sig på helt olika ekonomiska
intressen och realiteter än i Frankrike eller tyskland. Englands ovilja
att gå med på något
slags ekonomiska eller sociala minima beror på dess thatcheristiska
arv som ännu fortsätter. Frankrikes jordbruksintressen är
mycket starka jämfört med
Tysklands. Dess högst centraliserade organisation, för att inte
tala om dess invandrarpolitik, gör den helt annorlunda än Tyskland.
De betoningar om personlig
vänskap mellan ledarna baserar sig just på de otaliga keskipakoisvoimat.
Tysklands ovilja att bära det största ekonomiska ansvaret, dess
östtyska problem,
dess federala struktur kan leda till stora konflikter inom EU. Både
Tyskland och Frankrike har helt olika intressen än Finland in jordbruket,
England kan inte
heller förstå vårt behov till en viss självförsörjning
in jordbruket (det förstås inte heller av alla i Finland!). Med
andra ord, vi får ingen nytta av att förbinda oss
helt med EUs politik. Tvärtom, det vore mycket viktigt, att vi håller
en viss distans, och frihet.
Militärt är situationen mycket komplicerat. Här
kommer också begreppet alliansfrihet till användning. NATO är
fortfarande en aktiv och för des mindre
medlemmar en ganska riskabel allians - t.ex diskussionen om NATOs princip
att använda först kärnvapen visar att dess defensiva
natur är problematisk. Om
EU skulle kunna utveckla en gemensam militärpolitik utan att dess medlemmar
inte skulle ge upp NATO, blir situationen mycket svår för Finland.
Vi kan inte
vara trovärdigt neutrala om vi är medlemmar i EU som är sgs
identisk med WEU och NATO. EU:s gemensamma militärpolitik i fråga
av koflikter i Europa kan
också leda till det att Finland blandas i konflikter där den
inte har någonting att göra. Att Paavo Lipponen tycker att Englands
och Tysklands gemensamma
initiativ är helt OK för oss eftersom vi vill vara aktiva i fredsbevarande
uppgifter är typiskt Lipponenskt (själv)vilseledande taktik. Frågan
är ju inte alls om
detta. Tysklands och Enlgands initiativ är ett försök att
binda EU-länder starkare med NATOs militära strukturer och detta
är någonting som Finland absolut
inte borde medverka i.
Men det är också en sak där vi tycks ha mycket litet
att säga, vi är bara med och påverkar - mot våra egna
intressen. Det är skamligt att Lipponen försöker
vrida saken till någonting helt annat. Hans realitetssuppfattning
tyck ännu en gång vackla starkt.
En sak till som måste alltid hållas
i minnet: USA är inte den mest pålitliga bundsförvanten eller
ledaren av en militär allians. Det faktum att bara en minoritet av
amerikanarna röstar i normala val, att riktiga politiska partier existerar
inte, att valen är mycket korrumperade och påverkas starkt av olika
finansintressen, att
de amerikanska valorganisationerna kan kapas av (höger)extre mistiska
krafter betyder att det är helt möjligt att USAs utrikes politik
i framtiden bestäms av
politiker av typ Newt Gingrich (även nu leds utrikesutskottet av en
fullständigt extremkonservativ, FN- finetlig Jesse Helms).
Mitt skräckskenario för Finlands EU politik
är att vi, utan att kunna besluta om den, utan att folket har någonting
att såga om saken, förbinds med NATO via
EU, och samtidigt utvecklas EU:s federala struktur så att vi snart
är en helt osjälvständig delstat, med gemensam militär-
och utrikespolitik med stater vilkas
intressen och allianser är helt olika från våra.
Alltså: vi borde ha en klart uttalad politik där
Finland förbinder sig att vara medlem i EU endast som ett neutralt,
alliansfritt land och anser att alla sådan
förbindelser som görs av EU som skulle förändra denna
Finlands status, icke är möjliga.
Men som de senaste ställningstagandena
av Finlands ledande politiker visar klart, de är fortfarande glatt
redo att ge upp både självständigheten och
neutraliteten för att kunna få "påverka". För att
uttrycka det krasst: de ger alltså bort stora bitar av vår självständiga
handlingsförmåga för att kunna själva
personligen vara med och besluta.
Det var annars trevligt att märka att 200 av Finlands
ledande ekonomiska, politiska och kulturella personligheter tänker fortfarande
i mycket nationella
termer då de måste välja de mest inflytelserika finländare.
Just ingen tycks tänka globalt. Och det är också konstigt
att just när politikerna har gett upp so
mycket reell makt som möjligt, så anses de vara väldigt
inflytelserika. Hur dum får man vara? Men förklaringen är
förstås att de flesta av dessa 200 tycker att
det är helt OK att ge upp Finland självständighet, bara vi
får vara med och "påverka".
Ny Tid Kolumn 18.9.1999
Nazism vs. Kommunism
Medan jag grubblade över vad jag skulle skriva som kolumn
i Ny Tid - en fråga som konstigt nog aldrig löser sig helt tillfredställande
- läste jag Thomas
Rosenbergs kolumn i Ny Tid om nazismen, kommunismen och stalinismen. Jag
har också följt med samma Hbl-debatt, där skillnaden mellan
nazism och
kommunism tycks suddas ut och man i de mest extrema fallen vill göra
gällande att kommunismen var mycket värre är nazismen, både
mätt i antalet offer och i
systemets allmänna brottslighet.
Rosenberg anknyter till frågan om varför våra 70-tals
radikaler har "...undkommit kritik. Och framför allt att de själva
lyckats undvika all självkritik". Utan att
gå in på denna fråga här, vill jag påminna
om att det inte är helt sant att kritik eller självkritik inte
skulle ha förekommit. Jag tänker särskilt på de finska
historikernas debattskrifter, Kimmo Rentolas och Matti Hyvärinens rätt
så självkritiska alster eller sociologen Tommi Hoikkalas självbekännelser.
Själv skrev
jag tillsammans med Keijo Rahkonen om stalinismens brott redan på
1980-talet då det ännu inte var helt riskfritt... Frågan
är kanske varför dessa försök till
självkritik inte diskuterats mera?
Men i fråga om kommunismen vs nazismen är
jag nog av en annan åsikt än Rosenberg. Just Lillrank har skrivit
de mest korkade debattinläggen och
Rosenberg kommer inte så mycket efter. Det är klart man inte
kan göra grymhetsindex eller räkna offer (men se nedan; räknat
per år och per invånare slår nog
nazismen kommunismen klart!). Det är också klart att nazismen
och kommunismen hade vissa avsiktliga likheter (nazismen hette ju också
National-Sozialismus)
bl.a. i sin arkitektur (först modernism, sen klassicism) men främst
i den totalitära ideologi som skulle gälla i alla livsområden.
Så det fanns en del (politiska)
strukturella likheter. Men som bekant bevarade nazismen de ekonomiska strukturerna
intakta och utövade en version av keynesianism (vägbyggen, rustning)
för
att åstadkomma snabb ekonomisk tillväxt. Även i krigsförhållanden
bevarades de kapitalistiska strukturerna. Frånsett Speers och Himmlers
krigsekonomi med
slavarbete och koordinering av rustnings industrin fanns all annan planering
eller 'socialism' bara på papperet.
Sovjetsocialismen innebar tvärtom en mycket större socialekonomisk
förändring och samtidigt en förstörelse av de gamla strukturerna,
dvs. en riktig
revolution. Man kan förstås argumentera att det här är
lika kriminellt som att avsiktligt mörda folk. Ändå finns
här själva kärnan i olikhetsargumentet:
kommunisterna var inte ute efter att döda folk utan förändra
samhället, nazisterna var ute efter att erövra hela världen,
undertrycka alla icke-arier och döda alla
judar. Den strukturella förstörelsen i Ryssland förorsakade
de flesta miljoner döda ända in på 1930-talet, då
stalinismen började skörda sina offer bland de
trognaste systemanhängarna. Att kriget var nazismens och inte kommunismens
förtjänst borde ingen kunna bestrida (Stalins pakt med Hitler betyder
inte att
Stalin startade kriget, även om det visar att han trodde sig kunna
komma undan och låta Hitler och västra Europa trötta ut varandra
i samma slags krig som
första världskriget var).
Lägren var som känt varken en sovjetisk eller tysk
uppfinning (Även Finland experimenterade med koncentrationsläger
redan 1918!). Att tyskarna använde
sig av sovjetiska modeller är också känt. Men den stora
skillnaden var förstås att tyskarna hade gjort ett klart beslut
att undertrycka och slutgiltigt förinta hela
folk, främst judar, och utvecklade ett eget system att göra så.
De egentliga stalinistiska massmorden var improviserade, amatörmässiga,
och riktade sig mera
mot de egna (i betydelsen egna anhängare: lägren innehöll
ett försvinnande litet antal av verkliga systemmotståndare). Katynmorden
var inte ett mönster utan
någonting som utövades relativt osystematiskt.
Enligt min mening är det alltså fullständigt
fel att säga - som Rosenberg gör - att det fanns mera likheter
än olikheter mellan kommunism och nazism. Tänk
bara på hur svårt det tycks vara att få DDR-Tyskland att
fungera medan återbyggnaden av Västtyskland efter nazismen var
ett faktum redan i början av 50-
talet. Hade nazismen stoppats före kriget skulle den bara ha inneburit
en liten tillväxtinjektion i den tyska ekonomin, medan socialismens
kollaps 1939 skulle ha
inneburit enorma återuppbyggnadssvårigheter i Ryssland.
Jag har också lusläst den franska tegelstensvolymen
"Livre noir du communisme" som innehåller en panorama av kommunismens
konsekvenser i hela världen.
I inledningen görs också en jämförelse mellan nazismen
och kommunismen, någonting som många av bokens författare
sedermera har tagit avstånd ifrån.
Stephane Courtois hävdar att kommunismen bröt mot precis samma
internationella lagar angående folkmord och brott mot mänskligheten
som de som
applicerades i Nürnberg. I det har han på det stora hela rätt,
men med förbehållet att det inte var kommunismens raison d'être
såsom det var nazismens.
I boken görs också ett försök att uppskatta
antalet offer för kommunismen och jämföra dem med nazismens.
Storleksordningen är mycket olika: enligt
Courtois beräkningar kan man komma upp till 85-100 miljoner offer för
kommunismen mot 25 miljoner av nazismen. Men av dessa räknas 65 miljoner
i Kina,
som har alldeles andra proportioner än europeiska stater, och där
den största delen av offren var ett resultat av katastrofala ekonomiska
och sociala aktioner,
inte direkt terror eller avsiktligt folkmord. Detsamma gäller Sovjet
där hungersnöd svarar för över hälften av offren.
Man kan fråga sig hur avsiktligt det var att
låta alla dessa människor dö.
Parallellen mellan kommunism och nazism är starkast då
det gäller de enorma folktransporterna och all det lidande de orsakade.
Liksom det att man faktiskt
opererade med slavarbete för att producera vapen och krigsviktiga varor.
Både i Tyskland och i Sovjet lät man mer eller mindre avsiktligt
förhållandena i
arbetslägren vara så dåliga att folk dog som direkt följd
av dem. Enligt Rudolf Höss var det här den principiella insikt som
nazisterna fick av Sovjet. Eftersom
avstånden och järnvägens effektivitet var så
olika så var transporterna i Sovjet sannolikt grymmare och mera dödliga
än i Tyskland - utom att man inte
transporterade små barn eller gamlingar till fångenskap (däremot
nog när kulakerna utrotades eller hela folk förflyttades).
Både ur ett socio-ekonomiskt och ett våldsperspektiv
är skillnaderna mellan nazismen och kommunismen betydande. Argumentet
att kommunismen var
värre har egentligen två alternativa konsekvenser: det
förnekar/förminskar/bagatelliserar nazismens brott eller försöker
göra kommunismens brott verkligen
enorma (dvs. i de fall man erkänner att nazismens brott var ohyggliga).
Rosenbergs argument hör förstås till den senare kategorin
men det finns nog några
Hbl-skribenter som tycker att nazismens brott överdrivits i onödan
och det är dags att börja glömma. Men också i det fallet
är resultatet närapå detsamma.
Nazismens brott var så enorma att varje jämförelse innebär
helt enkelt att man relativiserar dem, gör dem mindre allvarliga och
mera vardagliga. Genom att tala
om kommunismen och nazismen i samma andetag gör man paradoxalt nog
nazismen rumsrenare - särskilt i Finland som länge hade ganska
vänskapliga
relationer med Sovjetunionen och där alliansen med Tyskland är
ännu ett oklart kapitel.
Det tredje motivet är våldspornografiskt: många
av oss har en benägenhet att frossa i hemska detaljer. Fascinationen
inför det obeskrivbara grymheter föder
ju hela den våldsorienterade Hollywoodindustrin (där försöken
att kritisera våld via våld är dömda att misslyckas.
Så är Steven Spielbergs nya ytterst grymma
och explicita krigsfilm snarare extrem våldspornografi än verkligt
antivåld.). Och det är här som jag alldeles särskilt
vill kritisera Yrsa Stenius som med sin
andra bok om Albert Speer nog - mot sin vilja - snarare hjälper till
i processen att göra nazismen mera rumsren samtidigt som hon frossar
i olika detaljer som
gör läsningen ohygglig. Hon kontrasterar den vackra (med arkitekthänder)
och aristokratiska och hederliga Speer med hans omgivning, med allt som hände,
med hans egna (sällsynta) möten med våldet (eller icke möten,
boken innehåller långa avsnitt ur Rudolf Höss liv), och lägger
till onödiga fiktiva inslag om Speers
och Hitlers inre själsliv och ömsesidiga kärlek. Speer är
det bästa exemplet på hur associationen med våldet förevigar:
hade han hängts som de andra
krigsförbrytarna skulle han sannolikt inte ha blivit en speciell figur
och det frosseri med "sanning" som idkas i Gitta Serenys Speer-biografi hade
blivit omöjligt.
Samtidigt bildar just Speer på sätt vis en "länk"
mellan nazism och kommunism. Beskrivningen om Speers organisatoriska arbete
och intellektuella intressen
påminner mycket om de intellektuella bolsjevikerna Trotskij och Bukharin
eller om Pjatakov, som var den första femårsplanens eldsjäl.
Speer som figur skulle
ha varit mycket mer sannolik inom kommunismen än inom nazismen. I det
nazistiska maktsystemet var han en anomali (och kedjan av osannolikheter
i Speers
karriär var helt otrolig, från en arbetslös arkitekt till
rustningsminister). Speers förhållande till nazismens brott är
på något sätt en metonymi av förhållandet
mellan kommunism och nazism: den förstnämnda hade inte för
avsikt och försökte undvika brottsliga gärningar men gick
till sist med på dem medan den
sistnämnda gjorde allt medvetet från första början
och ökade på kriminaliteten hela tiden (samtidigt som operationerna
blev allt hemligare).
En tankeställare till slut: om ni var tvungna att välja
vilken av dessa två fenomen, nazismen eller kommunismen skulle återuppstå
med denna historiska
kunskap om deras tidigare brottsliga aktiviteter - vad skulle ni då
välja? Jag tror nog att det finns bara ett svar om vi tänker att
båda skulle försöka genomföra
deras ursprungliga program - och rätta till eventuella fel av
det första försöket.
NYTID Kolumn 12.6.1998
Minneapolis-Baggböle
Efter ett halvt år i USA
har vi återkommit till Finland, Helsingfors, Baggböle. Eller egentligen
har vi inte återkommit utan nyflyttat till denna mycket
amerikanska förort i Helsingfors. Det finns tusentals städer i
USA med samma spikraka gator, separata småhus, motorvägar som korsar
området. Även
befolkningssammansättningen är på något sätt
amerikanskt: en riktig medelklass där både den övre medelklassen
och välmående arbetare smälter in i miljön
(dock finns det ännu några få exceptioner: äldre arbetare,
arbetslösa öldrickare som fyller förortens få restauranger,
motorcykelligor). Baggböle har ju
utvecklats från ett starkt proletärt område fråm
efterkrigsåren då frontveteranerna fick bygga ganska fritt sina
egnahems eller parhus, men med ganska små
resurser, till ett snarare högre medelklassområde där mer
eller mindre pompösa tegelvillor med platta tak numera dominerar stadsbilden.
Det finns ännu några
rester kvar från 40- talet men de flesta husen har antingen rivits
eller grundrenoverats och många av de stora tomterna har redan halverats.
De spikraka gatorna
är relativt lugna: endast få gator är egentliga genom fartsgator.
Baggböles största plus är förstås Centralparken:
den erbjuder gränslösa motionsmöjligh heter och
den rakaste cykelvägen till centrum där man inte behöver
se en enda bil förrän vid Ishallen.
Men annars är Baggböle mycket amerikanskt på
många sätt: de flesta är bilburna, det finns två busslinjer
men på Helsingfors(och USA-)vis går de i släptåg
efter varanda medan däremellan får man vänta 20 minuter
eller mer. Tåget är för långt borta för att vara
ett alternativ, tyvärr. Butikerna har försvunnit utom
två-tre större hallar, men i närheten finns tre väldigt
stora bilmarketar som många baggbölebor använder. Blir man
gammal får man anlita nån slags
hemsläpservice( kanske snart även internet!)
Men skillnaderna är också mycket iögonenfallande.
I Minneapolis bodde vi i ett område med ungefär samma sociala
sammansättning (utom antagligen de
äldre arbetarna och arbetslösa, eftersom vårt område
hade inte varit på länge en arbetarstadsdel). Medelklassen är
något rikare och bor bättre, dvs. har större
hus i USA än i Finland (skillnaden förklaras delvis också
att Helsingfors är huvudstaden där bostaderna är relativt
sett dyrare än i Minneapolis som är en liten
provinsstad, om ock delstatens (del-)huvudstad). Gatorna är lummigare
och mindre trafikfarliga eftersom i USA har man stoppmärken vid varje
korsning (så att
trafiken från en riktning måste alltid stanna: en mycket praktisk
uppfinning som eliminerar helt den fartdårenskap som man alltid då
och då måste bevittna på
Helsingfors bostadsområden: folk kör lungt och sakta även
om de kanske inte stannar helt och hållet vid korsningen).
Jag har redan tidigare skrivit om de borgerliga förnödenheterna
och det märkliga att i USA dessa är ofta nåstan oanvändbara
jämförda med sina europeiska
motsvarigheter. Tvättmaskinerna som inte tvättar, dammsugare som
inte suger, TV vars bild flimrar hopplöst (inte för att programmen
är mycket bättre...)
livsfarliga gasspisar, jättelika opraktiska mikron etc etc. Den
berömda konkurrensen som borde vara hårdare i USA tycks ha slagit
snett, eller sen producerar
den just mindre funktionsdugliga varor (seriöst sagt är USA- marknaden
en stor välskyddad och ganska monopoliserad hemmamarknad där man
klarar sig
med sämre produkter och samtidigt är marknadsföringen mycket
mera orienterad mot näyttöarvo är bruksvärde).
MEN vad som däremot är den största positiva
skillnaden, mellan Basggböle och UPtown är helt klar: där
Baggböle är en samling av det alltra fulaste och
hemskaste som den finska husbyggandet har presterat under hela dess historia
sedan de första röktorpen: 40- och 50-talets självbyggda och
självplanerade,
ganska oproportionella tvåvåningsträhus, som kan vara snygga
om de omges av stora äppelträd och har målats någorlunda
förnuftigt (det är undantaget) medan
60-70- och 80-talet kännetecknas av det vidrigaste hustyperna
vad material, färg, form och omgivning beträffar. Röd eller
senapsgul tegel, mineritskivor, platta
tak, hemska radhus, allt är fult ända till de minsta detaljer.
Om man tänker att bara några årtionden tidigare kunde man
ännu bygga hus (och det finns några
efterdyningar kvar av denna tid i Baggböle också), är skillnanden
helt otrolig. Det är först i början av 90-talet då husen
blir igen någorlunda husliknande, ens lite
mera sympatiska. Men Baggböle har inte mycket sådana, den är
en skräckgalleri med det ena huset överträffande den andra
i fulhet och tristhet.
Bor man länge i Baggböle så blir man säker
immun, märker inte mera sin omgivning, men kommer man direkt från
Minneapolis är chocken enorm. Vår
Uptown var en typisk amerikansk förort med hus byggda enligt historiska
modeller, som man hade kunnat välja från kataloger men som bygggdes
på platsen av
präktiga skandinaviska byggfirmor: nygotik, georgianskt, empire, traditional
american country house med stora verandor och fina ytor. Även några
jugendhus
kunde man hitta, den wrightska preriastilen fanns också, och några
moderna, men de flesta husen var byggda mellan 30- och 60-talen.
Varje hus var olika, olika stilar var helt slumpmässigt
bredvid varanda, men varje hus var på sitt sätt sympatiskt, man
behövde inte skämmas om man bodde i
det. I Baggböle finns det ytterst få hus där ägaren
inte behöver säga ursäktande; nå, huset är ju ingenting
att se men omgivningen är lugn och Centralparken
nära. Baggböle ser ut som om ingen skulle ha planerat det utan
någon fullstsändigt outbildad byggmåstare skull ha härjat
där, eller att det faktiskt skulle ha
uppstått utan någon som helst planering och kontroll, där
människorna byggde sina hus med material som de råkade hitta,
och så primitivt som möjligt, medan
Uptown ser ut som om den skulle ha planerats mycket noggrant så att
effekten av variation och stilkontraster blir den största möjliga.
Faktum är förtås att det
är just precis tvärtom. I Helsingfors har varenda detalj kontrollerats,
planerna måste alla godkännas av olika inspektörer och kontrollörer,
medan i Minneapolis
har husets storlek och änvändningsändamål varit ungefär
den enda som kontrollerats. Här överdrive jag kanske lite: det väsentliga
är dock att planering hjälper
inte om det viktigaste fattas: goda, fungerande grudmodeller till hus. Ett
bra hus är någonting som måste uppfylla vissa ganska enkla
(och oftast mycket
funktionella) kriteria: naturnära material, goda proportioner, enkla
grundfärger, ordentliga tak med ordentliga räystäät,
skydd från direkt insyn,
eller egentligen ärdet lättare att säga vad som inte hör
till ett bra hus: platta tak, skrälliga färger, tegel som ytmaterial
(ett tegelhus utan rappning var helt otänkbär
bara för några tiotal år sedan!), långa skolådor,
eller neg: gå till Baggböle och titta där. Det är
lätt att plocka de enstaka bra husen, och få en föteckning
av allt
som man inte borde göra när man bygfger hus.
Och vårt hus då? Det är fult som fan,
men med åtminstone ett stort taittokatto, gjort av trä, bra tak
fönster, mycket breda räystäät, skyddat av hög häck,
och
beläget bara 100 meter från Centralparken! Jämfört
med typiska 70- och 80-tals Baggbölehus kan man vara relativt nöjd.
Norden som modell
för Europa?
Ny Tid Kolumn Juli 1999
Ny Tid har för mig varit förknippad med den
typ av vänstertänkande som jag själv efter olika svängar
numera föredrar: obunden, fri från partitänkande, smått
utopistisk, levande, inte maktkon centrerad, internationell, debatterande
finlandssvensk utan att vara riktigt finlandssvensk (precis som jag själv),
bra
kombination av kultur och politik, kvinnocentrerad... Men jag måste
medge att en kvalitet tagit en väldigt lång tid att sjunka in:
nordiskheten. Det är skönt när
en vän ringer från Sverige och kommenterar mitt eller Annas senaste
bidrag eller Stellas födelse, på grund av annonsen i Ny Tid (det
är inte alls omöjligt att Ny
Tid läses av flera svenskar än Hbl!). Så nu vill jag skriva
om Norden som modell för Europa, en utopi som har starka rötter
i verkligheten.
Norden har under hela efterkrigstiden varit ett
område med minimala konflikter och till stora delar gemensam historia,
traditioner och språk. Ändå för alla
nordiska länder i dag sin egen Europa-politik. Jämfört med
Benelux, Spanien-Portugal-Italien eller Tyskland-Frankrike är situationen
omvänd: de är länder med
fundamentala olikheter, men en relativt gemensam Europa-politik.
Situationen är alltså minst sagt märklig. Från
en nordisk sammanhållning där svåra problem undvikits (Nordiska
Rådet hade länge en princip att inte tala om
utrikespolitik) har vi gått över till en situation där det
är mycket svårt att tala om Norden eller nordisk identitet. De
nordiska samarbets formerna existerar men
tillmäts ringa betydelse. I synnerhet Finland och Norge har av olika
orsaker hamnat helt utanför det nordiska samarbetet. Finland är
EUs lydigaste land (utom
Åland!) och Norge igen har valt att stanna utanför allt.
Man kan alltså säga att Europa har splittrat Norden på
ett fatalt sätt!
Det har ofta betonats att EU befrämjar regionalismen och att
regionerna blir allt viktigare. Med regioner menas då oftast regioner
inom ett land: Wales, Bayern,
Norditalien eller Åland. Men överstatliga regioner har också
nämnts, med Norden som en av de viktigaste. Personligen tror jag att
just Norden är ett ganska
bra exempel på att EU snarare försvagar storregioner än
tvärtom. Och att de regioner som blir starkare är sådana
som vill och kan försvara sin identitet MOT
Europa (som tex Åland; det är inte tack vare EUs välvilja
som Ålands position blir starkare!). Men jag kan inte se att Norden
som region skulle kunna göra sig
gällande i Europa, tvärtom. Denna region, som tidigare hade en
gemensam identitet och starka visioner, splittras ohjälpligt.
Europarlamentsvalens låga valdeltagande har redan
diskuterats ur olika synpunkter. Partiernas ointresse, folkets ointresse,
fel tidpunkt, det behövs jippon,
populism, valtvång etc.
Men en grundorsak är att Europa som enhet helt enkelt
inte existerar. Europarlamentet är en konstruktion som vida överskrider
det Europa människorna
själva upplever, dess uppgifter är oklara och dess medlemmar upplevs
(med rätta) som alltför korrumperade. Felet med den europeiska
unionen är helt enkelt
att den försöker uppnå omöjliga eller irrelevanta mål.
I stället för att bara klaga vill jag ta fram ett
realistiskt alternativ: varför inte ta Norden som modell för EU?
Den nordiska gemenskapen är i själva
verket ett mirakel. Tänk nu: på 50-talet då allt var strikt
reglerat och visum behövdes till varje europeiskt land,
instiftade de nordiska länderna en fullstän digt fri arbetsmarknad,
fritt resande och handelsfrihet (att resa från Finland till Sverige
i början av 50-talet var en
mycket komplicerad affär!). Det som fattades från EUs stora målsättning
var väl kapitalrörelserna. Och det märkligaste: allt genomfördes
UTAN någon som
helst transnationell administration, beslutande organ, eller minsta anspråk
på federalism. Det var kanske bara i Nordek som ambitionen sattes något
högre.
EN orsak till att det gick så smidigt till var att man varken
ville väcka uppmärksamhet i öst eller väst, och att man
redan hade olika lojaliteter: från Norges och
Danmarks beroende av NATO till Finlands beroende av Rysslands goda vilja.
Så var ju faktiskt fallet i den ursprungliga Stål-
och kol unionen: dess medlemmar hade mycket olika utgångspunkter.
Men i stället för att göra endast det som
öppet kunde göras, valde Jean Monnet & Co en annan väg.
Det påstås alltid att avsikten är något helt annat
än de verkliga intentionerna. Också uppenbara,
faktiska förhållanden måste alltid förnekas bestämt.
Så stål och kol blev lösenordet för frihandel, den
gemensamma marknaden var lösenordet för en europeisk
union, den europeiska unionen är lösenordet för United States
of Europe etc.
Frågan lyder: kunde vi inte nu, när de europeiska
folken klart har visat att EU som projekt inte intresserar dem, återgå
till den ursprungliga idén? Kunde vi
inte skapa en fungerande gemensam marknad med vissa spelregler men utan
ett gemensamt parlament och en kommission, utan ett rättssystem och
en domstol
som ofta står över de olika ländernas domstolar och utan
en centralbank som ersätter de nationella centralbankerna. Dvs. kunde
vi inte använda Norden som
en modell för hela Europa?
Om något, skulle jag vilja kalla det här en
realistisk utopi. Det är någonting som både existerar och
visat sig fungera väl, medan den Europeiska unionen är en
utopi som inte existerar, inte fungerar, och, om man envisas, kanleda till
ett monster som får tävla om sin plats i historiens skräck-kabinett
brevid Sovjet
unionen, den eviga unionen mellan Kina och Tibet, det ottomanska riket,
m.fl.
Och apropå: när vissa nu tycker att Nato
har lyckats med Kosovo är det är skäl att komma ihåg
att hundratusentals människor fick fly, över tiotusen dog och
området förstördes, fast allt det här kunde och borde
ha undvikits. Det finns inga hjältar i Kosovok risen. Timothy Garton
Ash uttrycker det bra i nyaste New
York Review of Books (June 24, 1999): "the leaders of Western Europe set
the wrong priorities at the end of the cold war. Instead of seizing the chances
and
recognizing the dangers that arose from the end of communism in half of
Europe, they concentrated on perfecting the integration of the western half.
We put
Maastricht before Sarajevo. Now we are paying the price."
Och här i Norden satte vi Bryssel före Norden. Men
räkningen har inte kommit ännu.
This is one of the most critical weeks in
your life
“Globalization is very bad for us, the GATT and WTO agreements make
life difficult” berättar min vän från Kerala,
som jag kommit for att intervjua om hans liv i Alappuzha. Denna lilla stad
i mellersta Kerala är känd för att de sk Backwater trips,
båtfärderna längs Keralas kanalsystem, brukar börja
här. För femton år sedan skulle jag starta på en sådan
båtfärd och det var så jag blev bekant med min vän.
Han kom och började tala med mig på Alleppeys strand (stadens
dåvarande, fransklåtande namn) och bjöd sedan mig hem till
sig. Jag red på hans cykelstånd och vi svängde in på
en mycket dammig men stillsam gata och steg sedan in i ett litet hus
med två palmer på gården, ett öppet kök med hål
i taket ovanför eldstaden och tre rum. Huset beboddes av min väns
far och mor, hustru, första dottern som var då ett litet barn,
systern och hustruns far. Jag satt där, drack té, pratade engelska
med dem, förstod ganska lite men insåg att de var fattiga men
nöjda med tillvaron. Alla försördjes av min vän som även
då jobbade som "head load worker". Han var mindre än jag, lika
mager som jag (var då), men kunde bära 100 kilo på sitt
huvud. Head load work har alltså en mycket konkret betydelse!
På morgonen befallde pappan att sonen skulle följa med
mig med båt till nästa stad, Quilon där han skulle sätta
mig i bussen till Trivandrum (nuvarande Thiruvananthapuram på malaijalam).
Vi övernattade en natt tillsammans i Quilon i ett rum där han
noga vaktade dörren.
Sedan dess har vi skrivit relativt regelbundet till varanda, mest
om familjenyheter - han har nu tre döttrar och hans far och mor har dött.
Han har varit mera trogen än jag i skrivandet, men kontakten har inte
brutits. Då och då har jag frågat honom angående
hans liv och fått mer eller mindre utförliga svar. Länge
trodde jag att han anlitade en skrivare, eftersom handstilen var mycket vacker,
men nu har jag insett att det är hans döttrar som skriver. Barnen
är mycket välutbildade, med mera kunskaper i matematik än
vad vi får i gymnasiet (t.ex. en ganska avancerad kurs i statistik)
och flitiga i skolan. Dessutom är de vackra, späda och mörkhåriga.
Alltid när man återvänder till Europa från Indien ser
man klart hur fula vi européer är, för stora, för klumpiga,
röda i ansiktet men annars konstigt färglösa. Vi är som
en misslyckad mutation av den riktiga människan.
Nu är jag alltså tillbaka här i Kerala, och talar
med min vän om globalisering. Han är medlem i CPI (den mera moderata,
tidigare sovjetvänliga versionen av Indiens kommunistparti) och aktiv
i fackförbundet. Han säger at hans lön har gått ner
fran cirka 3000 rupees till 2000 rupees (300 mark) sedan WTO tvingade
den indiska staten att sluta stöda den inhemska matproduktionen och
partihandeln i och med att Indien vill bli medlem av WTO. Food Corporation
of India, en jättelik tidigare monopolorganisation, är i stora
svårigheter. Min väns utgifter är oförändrade eller
högre. Han har just tagit ett lån for 2000 rupees som han
betalar 15 % ränta per månad (!) för.
Och detta är bara början. Hans tre intelligenta döttrar
går nu i skola (en välövervakad katolsk skola i närheten)
och antas så småningom gifta sig. Det är något som
kommer att bli mycket dyrt för fadern. (Därför slutade min
vän försöka få en son efter tredje barnet - de hade
inte haft råd med en flicka till.) Bröllopen är enorma affärer
dit alla måste inbjudas - ett 200 människors bröllop är
ingenting - men det som är ännu dyrare är hemgiften som bruden
måste ha med sig till sin nya familj. En tradition som möjligen
hade sin raison d'etre i ett jordbrukarsamhälle är högst disruptiv
i ett urbaniserat och globaliserat samhälle. När föräldrarna
bestämde allt om äktenskapet var det kanske enklare, men när
som nu de flesta äktenskapen är kärleksäktenskap, medan
det samtidigt krävs hemgift, uppstår det nya problem. Hemgiften
är nämligen fortfarande en familje- och släktaffar, inte någonting
som hämtas av bruden till brudgummen. En av mina bekanta i New Delhi
råkar vara advokat just i äktenskapsfrågor och jag träffade
med honom en intelligent och välutbildad kvinna som just hade flyttat
ut ur ett några månader gammalt äktenskap. Orsaken var inte
mannen utan hans släktingar, i synnerhet svärföräldrarna.
Förteckningen över hemgiften utgör en lång lista där
varje föremål har en mottagare (en ring till den och den, en mikrovågsugn
till den och den). Om någon av släktingarna är missnöjd
och aktiverar sig kan han eller hon förgifta hela äktenskapet.
Min advokatbekant säger att detta numera är mycket allmänt.
Jag ger min vän i Kerala rådet att skicka flickorna
till Finland att studera. Där skulle de inte behöva betala någon
hemgift (utom åt den finska staten då de kommer hit för
att studera, minst 25 000 mark om året på bankkontot).
I Indien stöter jag också på en annan, positivare
globalisering, som ingenting har att göra med WTO och GATT men allt med
mobiltelefoner och internet. Den har också fört med sig en otrolig
förändring. Här ser man skillnaden mycket konkret. För
15 år sedan var det så när omöjligt att ringa ett samtal
fran Alleppey, det tog en dag att vänta på en internationell linje.
Posten kom fram, men annars var kommunikationerna svåra. Att köpa
en platsbiljett på tåg var inte heller så lätt. I
dag finns det ISD/ STD satellittelefoner som man kan ringa billigt med, utan
att vänta. Och förstas Internetcaféer, fast de inte är
caféer här utan små butiker med två-tre datorer.
Så min vän hade skickat ett svar till mig via e-mail från
närmaste Internetbutk, medan jag inte ens hade tänkt på
att jag kunde skicka honom min e-postaddress! Och hans äldsta flicka
har gått på en datorkurs.
Det är en ny värld. Vi tittar tillsammans på foton på
min hemsida i en internetbutik nara hans hem. Förstås är det
tråkigt att allt detta måste hända via Microsofts monopol,
att vi alla måste använda precis samma program som inte är
en universell och gratis programvara. Att se Microsofts löjliga flagga
på rutan mitt i Keralas djungel gör nog globaliseringen ändå
ganska konkret, på gott och ont!
Man stöter ofta (senast i Hesaris stora artikel om globaliseringen
och Internet) på den fatala missuppfattningen att Internet och mobiltelefonerna
skulle gälla bara väst och att sådana utvecklingsländer
som Indien skulle vara praktiskt taget oberörda. I indiska förhållanden
är det klart att privata datorer inte är så allmänna.
Däremot finns det Internetbutiker överallt och priserna är
väldigt låga, särskilt för e-post. Betydligt fler människor
har tillgång till Internet än vad siffrorna för datortätheten
antyder. Det samma gäller telefonin. Det finns bara 6 miljoner mobiltelefoner
i landet (och prognosen är blygsamma 25 miljoner inom 5 år, vilket
jag inte tror på), men det är enkelt att ringa överallt i
landet, tack vare samma nätverk och privat (små)företagsamhet.
Och man behöver inte ens vara läskunnig för att kunna utnyttja
Internet: Indien är om något ett servicesamhälle!
Den första nyheten jag läser när jag kommer till New
Delhi är att Indiska Universitetsämbetet har beslutat finansiera
universitetslärostolar i astrologi i flera indiska universitet. Nyheten
utlöser en läsarstorm i respektabla indiska tidningar men ämbetet
håller fast vid beslutet: sådana lärostolar behövs
eftersom man bör kunna forska i allt på universiteten. (Vad allt
har inte den relativistiska konstruktionismen och cultural studies på
sitt samvete..) Inspirerad av detta kollar jag mitt veckohoroskop och det
är sannerligen annat än vad man får läsa i finska damtidningar:
"This is one of the most critical weeks in your life. Can you surrender
to the will of the divine or do you still believe you are running the show?
Saturn in Taurus since 1998 (året då jag gifte mig med Anna
R) has brought you lessons about how to work in partnership with the spirit.
Use your strong will to retain these important life-lessons. You will feel
more relaxed and you will have an easier time with the next passage of Saturn
through Taurus in 2028. (då är jag bara 83 ...)"
Strong stuff!
Indien är alltså ett land där man tvingas inse att
det hypermoderna kan existera sida vid sida - eller vara helt sammanflätat
- med ett starkt traditionellt värdesystem. Resultatet är minst
sagt fascinerande. Det påmindes jag om redan första dagen här,
då min indiska advokatvän tog mig med sin bil på en liten
åktur i Delhi. Jag försökte spänna fast säkerhetsbältet,
men han sa till mig att det inte är nödvändigt enligt lagen
och att man ju dessutom inte kan undvika ödet: blir det en olycka så
har Gud velat så. Alltså åker jag hela veckan i Delhi utan
skyddsbälte, med bara en liten kollision. Saturnus måste ha varit
i skydd för Taurus. Dessutom har min vän ingen bak-
eller sidospegel och kör in i trafiken som om vi var i en avlägsen
finsk byväg.. När jag använder samma körstil i Helsingfors,
följer en vilt blinkande man mig ända till Ring ettan ...
J.P.Roos
j.p.roos@helsinki.fi
Tillbaka till början
Back to beginning
|