Takaisin edelliselle sivulle

Yleisiä ohjeita

Muista myös: Ohjeita lähdeluettelon tekemiseen, Ohjeita viitteiden käyttöön, Vilppi ja Plagiointi

Tarkempia kirjoitusohjeita: Hirsjärvi, S.; Remes, P. & Sajavaara, P. 2004 ja myöhemmät painokset. Tutki ja kirjoita. Jkl: Gummerus. 415 s.

Takaisin Määrällinen tutkimus -välilehdelle

1. Perusohjeita
2. Tutkielman rakenne
3. Tutkimuksen menetelmät
3.1 Menelmien hallinnasta ja tutkimuksen otannasta
4. Tutkimuksen tulokset ja pohdinta

 

1. Perusohjeita

a. Lähde- ja oheiskirjallisuutta tulee käyttää riittävällä laajuudella (viittauksia alan kirjallisuuteen; artikkelit ja kirjat, yhteesä min 20kpl, joissa mukana tutkimusartikkeleita). Käytetyt teokset tulevat näkyä niin tekstin sisällä (esim. teoria- ja menetelmäkappaleissa) kuin lähdeluettelossakin. On ansiokasta tutustua ulkomailla tehtyyn tutkimukseen, joka liittyy tutkielman aihepiiriin (esim. 5 kpl edellisestä 20kpl min määrästä).

b. Kohtuullisissa sivumäärissä pysyminen (keksimäärin kandityöt ovat n. 25-45 sivun mittaisia), jonka lisäksi tutkielmaan liitetään kansilehti, lähdeluettelo ja liitteet (kyselylomake).

c. Tutkielma tulisi olla tasapainoinen. Nyrkkisäätönä on, että tutkielmasta noin puolet (sivumäärällisesti) muodostuisi kappaleista 1. Johdanto ja 2. Kirjallisuuskatsaus ja puolet lopuista kappaleista (3,4,5, jne…). Usein tutkielmat ovat vahvasti "etupainotteisia", jolloin metodeille, tuloksille ja pohdinnalle ei juuri jää tilaa.

 

 

2. Tutkielman rakenne

Tutkielmassa tulisi olla selkeä rakenne ja kappaleiden joukosta tulisi selvästi erottua muita selvemmin seuraavat pääkappaleet:

1. Johdanto
2. Kirjallisuuskatsaus (jolle voit valita muunkin nimen esim. Integraation toteutuminen Hauholla), jolle alisteisia ovat esimerkiksi kappaleet:

2.1 Integraation kehityksestä Suomalaisessa peruskoulussa
2.1.1 Integraatio jne...

2.2 Hauhon kunta tukemassa oppilaiden integraatiota jne...

3. Tutkimuksen kysymykset ja viitekehys
4. Tutkimuksen menetelmät
5. Tulokset
6. Pohdinta

Tämä jaottelu selkeyttää pienimuotoisia tutkimusraportteja huomattavasti. Kirjallisuuskatsaukseen liittyvistä teemoista voi toki muodostaa itsenäisiä kappaleitakin (ilman kirjallisuuskatsausotsikkoa), mutta ei mielellään kolmea enempää, jolloin ns. pääkappaleiden määrä jää alle kymmenen.

HUOM: On muistettava, että esim. laadullisissa tutkimuksissa tutkimus voi johdatella huomattavasti sisällysluettelon muotoa ja tutkimuksen rakennetta (esim. luotettavuuden tarkastelu sijoittuu usein koko tutkimusprosessia tarkastellen tutkimuksen loppuun), mutta yleensä em. kappaleet löytyvät jokaisesta tutkimuksesta.

 

 

3. Tutkimuksen menetelmät

Kappale "Tutkimuksen menetelmät" näyttäisi olevan yleensä se kappale, jossa on eniten hankaluuksia. Seuraavassa esimerkki tutkimuksen menetelmät kappaleen sisällöstä:

4 Tutkimuksen menetelmät

Tutkimuksen lähestymistapa (tässä kohden perustellaan menetelmäkirjallisuuteen ja tutkimuksen lähtökohtiin viitaten valittu lähestymistapa, joka myös pääpiirteissään esitellään. Voidaan myös esitellä miksi jotain muuta vaihtoehtoa ei valittu).*
4.1 Otanta (kohderyhmä, perusjoukko, koko, prosessi)*
4.2 Aineistonkeruu (mentelmän valinta, prosessi)*
4.3 Mittari (mittarin kehittely, mitkä ja millaiset kysymykset ajateltiin sopivan mihinkin vastauksiin)
4.4 Analyysi (millä menetelmillä tutkimuskysymyksiin vastattiin)*
4.5 Luotettavuus*

*Menetelmäkirjallisuuden käyttö tulee Tutkimuksen menetelmät -alakappaleiden teossa. Tutkimuksessa tulee olla mukana tutkimuksen luotettavuuden arviointia lähdekirjallisuuteen viitaten (reabiliteetti ja validiteetti -käsitteiden ymmärtäminen ja suhteuttaminen omaan tutkimukseen).

3.1 Menetelmien hallinnasta ja tutkimuksen otantakoosta

3.1.1 Laadullinen tutkimus

Laadullisessa tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan rikastuttaa suorilla lainoilla haastattelusta. Esim. Tutkittava totesikin, että ”Eihän sitä millään jaksais tämmöisen lauman kanssa, jos ei ois saanu koulutusta ja tukkee työkavereilta”.

Saaduista tuloksista tehdään johtopäätöksiä. Tuloksen perusteella näyttääkin yllättävästi siltä, että kaikilla ei ole halukkuutta…. Tulos on ristiriitainen teoriataustan oletuksen kanssa, sillä esimerkiksi Tauriaisen (2009, 23) mukaan…jne. Tavoitteena on, että päästään abstraktioiden/merkitysten tasolle pois aineistosta (esim. suorista sitaateista).

Varinaiset tulkinnat ja pohdinnat kuuluvat enemmän pohdinta-kappaleeseen.

3.1.2 Kvantitatiivinen tutkimus

Vaikka kvantitatiivisessa tutkimuksessa ei ole itsetarkoitus tehdä tilastollisten menetelmien osaamista mittaavaa työtä, on tarkoitus soveltaa joitakin tilastollisia menetelmiä omassa työssään (vrt. ristiintaulukointi). Hyväksyttävässä proseminaarityössä on toki mukana kuvailevia menetelmiä, kuten taulukoita, kaavioita, prosentteja, numeruksia, frekvenssejä, mutta sen lisäksi tilastollisten menetelmien käyttö tulee näkyä tulosten esittelyssä. .

Otantakoko.
Jotta kaavioiden, taulukoiden ja prosenttien esittäminen olisi järkevää ja havainnollistavaa tulisi otoskoon olla minimissään esim. n. 20 vastaajaa (= täytettyä lomaketta). Myös tilastollinen testaaminen on mahdollista pienilläkin otosryhmillä (ei-parametristen menetelmät), joskin edelleen on hyvä lähteä tavoittelemaan mahdollisimman suurta otosta.

Esimerkiksi, -- yleisopetuksen luokkakoko (N=20), jossa tehdään jako tyttöihin ja poikiin ja astenteellinen kysymys "Miten suhtautudut vammaisten lasten sijoittamiseen yleiseen luokkaopetukseen?" kielteisesti 1 2 3 - 4 5 6 myönteisesti -- riittää tilastolliseen testaamiseen (huom. itse ristiintaulukointiin riittää pienempikin määrä).

Huom. ristiintaulukoinnin merkitsevyyden laskemisessa ei välttämättä tarvita tilastollisten tietokoneohjelmien apua. Ks. Ristiintaulukointi Itseopiskelun materiaaleista.

 

 

4. Tulokset ja pohdinta

4.1. Tulokset muodostaa oman lukunsa, jossa vastataan järjestelmällisesti tutkimuksen kysymyksiin. Kysymykset on siis hyvä numeroida, jolloin tulokset voidaan esittää samalla logiikalla. Tuloksista voidaan tehdä lyhyitä yhteenvetioja (esim. mistä ristiriitainen tulos voi johtua jne.) ja peilata tuloksia mahdollisiin oletuksiin (samansuuntainen, yllättävä, jne.).

4.2. Tutkimuksen viimeinen kappale on pohdinta. Tässä kappaleessa esitetään tulkinnat saaduille tuloksille. Lisäksi on tärkeää pohtia mikä on tutkimuksen merkitys (itselle tutkijana, kohderyhmälle/oppilaat, muille saman alan tutkijoille, onko tutkimuksella käytännöllistä annettavaa esim. opettajille ja/tai oppilaille). Mitkä olisivat mahdollisia jatkotutkimushankkeita tähän aihepiiriin liittyen ja miten tutkimusta tulisi muuttaa, että se olisi luotettavampi.

Muista myös:

Viitteiden käyttö
Lähdeluettelon kirjoittaminen

Sivun alkuun