Kappale "Tutkimuksen menetelmät" näyttäisi olevan
yleensä se kappale, jossa on eniten hankaluuksia. Seuraavassa esimerkki
tutkimuksen menetelmät kappaleen sisällöstä:
4 Tutkimuksen menetelmät
Tutkimuksen lähestymistapa (tässä kohden perustellaan lähdekirjallisuuteen
ja tutkimuksen lähtökohtiin viitaten valittu lähestymistapa,
joka myös pääpiirteissään esitellään.
Voidaan myös esitellä miksi jotain muuta vaihtoehtoa ei valittu).*
4.1 Otanta (kohderyhmä, perusjoukko, koko, prosessi)*
4.2 Aineistonkeruu (mentelmän valinta, prosessi)*
4.3 Mittari (mittarin kehittely, mitkä ja millaiset kysymykset ajateltiin
sopivan mihinkin vastauksiin)
4.4 Analyysi (millä menetelmillä tutkimuskysymyksiin vastattiin)*
4.5 Oman tutkijaroolin pohdiskelua
4.6 Luotettavuus*
*Oheiskirjallisuuden käyttö tulee Tutkimuksen menetelmät -alakappaleiden
teossa. Tutkimuksessa tulee olla mukana tutkimuksen luotettavuuden arviointia
lähdekirjallisuuteen viitaten (reabiliteetti ja validiteetti -käsitteiden
ymmärtäminen ja suhteuttaminen omaan tutkimukseen).
3.1.1 Laadullinen tutkimus
Laadullisessa tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan rikastuttaa suorilla lainoilla haastattelusta. Esim. Tutkittava totesikin, että ”Eihän sitä millään jaksais tämmöisen lauman kanssa, jos ei ois saanu koulutusta ja tukkee työkavereilta”.
saaduista tuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä. Tuloksen perusteella näyttääkin yllättävästi siltä, että kaikilla ei ole halukkuutta…. Tulos on ristiriitainen teoriataustan oletuksen kanssa, sillä esimerkiksi Tauriaisen (1989, 23) mukaan…jne. Kuitenkin erityisen ansiokasta on se, että päästään abstraktioiden/merkitysten tasolle pois suorista sitaateista.
Varinaiset tulkinnat ja pohdinnat kuuluvat enemmän pohdinta-kappaleeseen.
3.1.2 Kvantitatiivinen tutkimus
Vaikka kvantitatiivisessa tutkimuksessa ei ole itsetarkoitus tehdä tilastollisten
menetelmien osaamista mittaavaa työtä, on hyvä yrittää soveltaa joitakin tilastollissia menetelmiä omassa työssään (vrt. ristiintaulukointi). Hyväksyttävän
Tutkimuspraktikum-työn voi työstää myös käyttäen
taulukoita, kaavioita, prosentteja, numeruksia, frekvenssejä, ristiintaulukointia
jne. Menetelmällistä
osaamista pidetään kuitenkin kurssillamme sen verran arvossa, että
erinomaisiin arvosanoihin edellytetään tilastollisten
merkitsevyyksien testaamista ja niiden esittämistä.
Otantakoko.
Jotta kaavioiden, taulukoiden ja prosenttien esittäminen olisi järkevää
ja havainnollistavaa tulisi otoskoon olla minimissään n. 20 vastaajaa
(= täytettyä lomaketta). Jos haluaa tarkistaa, esimerkiksi, ristiintaulukoinnin
avulla mahdollisia merkitsevyyseroja annettujen vastausten suhteen olisi hyvä,
jos mukana olisi vähintään noin 20 vastaajaa. Esimerkiksi,
-- yleisopetuksen luokkakoko (N=20), jossa tehdään jako tyttöihin
ja poikiin ja astenteellinen kysymys "Miten suhtautudut vammaisten lasten
sijoittamiseen yleiseen luokkaopetukseen?" kielteisesti 1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 myönteisesti -- voi riittää tilastolliseen testaamiseen
(huom. itse ristiintaulukointiin riittää pienempikin määrä).
Huom. ristiintaulukoinnin merkitsevyyden laskemisessa ei välttämättä tarvita tilastollisten tietokoneohjelmien apua. Ks. Ristiintaulukointi Itseopiskelun materiaaleista.