Hannele Niemi :

Yhteystiedot:

Professori
Hannele Niemi
Puh. +358 40 555 8975
hannele.niemi@helsinki.fi
www.mv.helsinki.fi/home/hmniemi/

Käyttäytymistieteellinen tiedekunta
PL 9 (Siltavuorenpenger 5 A)
FI-00014 Helsingin yliopisto

Tutkimus – IQ Form virtuaaliyliopiston tutkimus- ja kehittämishanke

IQ Form tutkimusprojektissa on kehitetty itseohjautuvuuden ja yhteisöllisen oppimisen hallinnan tueksi testistöt yksittäistä oppijaa (IQ Learn) ja oppijaryhmää (IQ Team) varten verkko-opiskeluun.

IQ Learn sisältää itseohjautuvuuden arviointiin tarkoitetut verkkotestistöt ja tutorjärjestelmät pohjautuvat Pintrichin ja Zimmermanin (2000) itseohjautuvuuden teorioihin sekä Pintrichin (1995; 2000) ja Ruohotien (2000) sovelluksiin näistä teorioista. IQ Learn –järjestelmän käyttäjät voivat mitata itseohjautuvuutensa motivationaalisia ja oppimisen hallinnan strategisia taitoja itsearviointitesteillä (IQ-Research group 2001b): Opiskelumotivaatio, Opiskelutaidot ja Opiskelutavat. Verkko-opiskelua varten on kehitetty on-line järjestelmä, jossa  tutorpaketti pohjautuu samoihin itseohjautuvuusteorioihin.

IQ Team pohjautuu sosiaalisen keskinäisriippuvuuden arviointiin (Johnson & Johnson 2000), ryhmärooliteorioihin sekä Douglas’n ryhmäprosessiteorioihin. Myös ryhmien kehittymiseksi on verkkoympäristössä laaja on-line tutorjärjestelmä.  Esityksessä kuvataan alustavia tuloksia IQ Form ja IQ Team -järjestelmien käytöstä oppimisen tukena. Projektin keskeinen tavoite on kehittää teknologiapohjaisia oppimisympäristöjä oppijaa tukevaksi sekä tutkia, miten virtuaalisissa ympäristöissä voidaan kohdata erilaisten oppijoiden tarpeet ja ohjata heitä oppimisprosessien hallintaan.   

Tutkimustoiminnan avulla kehitetyt tuotteet ovat olleet vuodesta 2004 alkaen Suomen virtuaaliyliopiston palvelimella (SVY). Vuonna 2004 oli 4000 käyttäjää ja vuoden 2005 aikana on ollut n. 10 000 käyttäjää korkea-asteella. Hanketta on esitelty useissa kansallisissa ja kansainvälisissä konferensseissa. Hanke toimi vuosina 2000-2003 Opetusministeriön virtuaaliyliopisto rahoituksella. Rahoituskauden tieteellisinä johtajina toimivat  professori Hannele Niemi (Helsingin yliopisto, Kasvatustieteen laitos) ja professori Henry Tirri (Helsingin yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos). Sittemmin välineet ivat olleet pilottikäytössä SVY:n eurooppalaisessa eLene hankkeessa ja ovat käytössä eurooppalaisessa verkkopohjaisten oppimista tulevien välineiden resurssipankissa.

Lisätietoa teoksessa:

Niemi, H. & Ruohotie, P. (Eds.) 2002. Theoretical
understandings for learning in virtual university. 256 s.
University of Tampere: Research Centre for Vocational
Education and Training.

Niemi. H. 2002. Empowering learners in virtual university.
In  Niemi, H. & Ruohotie, P. (Eds.). Theoretical understandings for learning in virtual university. Hämeenlinna: Research Centre for Vocational Education and Training, 1–37. (kuvassa >>)

 

sekä

Nevgi, A. & Virtanen, P. &  Niemi, H. 2006. Supporting students to develop collaborative learning skills in technology-based environments. In  British journal of educational technology. 37  : 6, pp  937-947.

Niemi, H. & Virtanen, P. & Nevgi, A. 2006. Interactive online tutoring systems for higher education students. Workshop on Human Centered Technology: Proceedings of the Workshop on Human Centered Technology HCT06, June1–13, 2006, Pori, Finland. Pori, Tampere Technical University,. 22–31.

Ristimäki, E. &  Niemi, H. & Tissari, V. &  Mikkola, A. Jakku-Sihvonen, R. 2006. Promoting the pedagogical use of ICT in Finnish universities and teacher education programmes In Jakku-Sihvonen & Niemi, H. (Eds.)  Research-based teacher education in Finland - reflections by Finnish teacher educators. Turku: Finnish  Educational Research Association, 123–150.

Niemi, H. & Virtanen, P. &  Nevgi, A. 2005.Towards collaboration and joint-regulated learning in Web-based environments. EDEN Annual Conference: Lifelong e-learning – bringing e-learning close to lifelong learning and working life: a new period of uptake : proceedings of the EDEN 2005.  Annual Conference, Helsinki University of Technology, Lifelong Learning Institute TKK Dipoli, Finland, 20–23  June, 2005. - Budapest : European Distance and E-Learning Network, 85–90.

Niemi, H. & Nevgi, A. & Virtanen, P. 2003 Towards self-regulation in Web-based learning, Journal of Educational Media 28 (2003):1,

Niemi, H. 2002. The IQ FORM-tool: an information technology-based instrument for supporting effective learning in higher education. // Open and distance learning in Europe and beyond rethinking international co-operation proceedings of the 2002 EDEN annual conference held in Granada, Spain 16–19 June, 2002. - Granada: European Distance Education Network, 2002. pp. 370–375.

 

< takaisin tutkimus etusivulle