Åmål-Årjängs Järnväg

Åmål-Årjängs Railway

 Hem/Home


 Fakta/Facts


 Bana/Line


 Fordon/Rolling stock


 Modell/Modelling


 Forskning/Research


 Länkar/Links


 Kontakta/Contact


 Uppdaterad: 17  Jan 23

 

Hyrda Godsvagnar och Privatvagnar/Leased and private wagons

Litt

Antal/ Number

N:r

Tillverkare/ Manufacturer

Tillverknings- år/ Year of manufacture

Hyrd/ Leased

Last (t)/ Maximum Load (t)

Golv-yta/ Floor area

Vikt/ Weight

Axel-avstand/ Wheel base

Såld/ Slopad

Sold/ scrapped

Ns/N3

22 (1927) 24 (1928)

30457

VABIS

1907

VUB

18

20,7

6,8

4

BJ1

1937

 30460, 30470, 30475

Atlas, Göteborgs MV

30468

Göteborgs MV

40657, 40662 - 40667, 40669 - 40672, 40674, 40676, 40679, 40681, 40683, 40684, 40686, 40687

Kockum

1915

broms

5

30460, 30470, 30475

Atlas, Göteborgs MV

1907

17

19,7

8

BJ1

1937

40665, 40670

Kockum

1 Möjligen/possibly BJ 4801- 4911 (antal 110, tv. 1901-15)

VUB Litt N3 hyra

Ursprungliga avtal

Per månad 1,50 kr per användningsdag, men minst 20 kr per månad per vagn.

FR.O.M. 1 november 1929

Per månad 1,50 kr per användningsdag för den första 10 dagar sedan 1kr, men minst 15 kr per månad per vagn

 

I våren 1931 dykte upp ett problem med N3 vagnarna som skickades till Norge. Norge förutsatte att alla vagnar måste ha en revision vart tredje år men i Sverige var det vart fjärde år. ÅmÅJ:s vagnars senaste revision hade varit i maj 1928. Därför kunde ÅmÅJ:s uthyrda vagnar inte åka till Norge. Eftersom järnvägens invigning hade varit i december 1928 och vagnarna var litet använt, Halmén föreslog till VUB att dom kunde ändra datumet på revisionsdata till december 1928. VUB gick med på föreslaget. En viss del av vagnarna fick en tidigare revision i november 1931.

 

Efter konkursen fortsatte avtalet med VUB med samma villkor. I september 1934 använde BJ N3 vagnarna. Den 16 juni 1937 köpte BJ alla N3 vagnarna.

VUB skylt - från SvF