Appendix (Visa Heinonen)

(04.01.2008)

LIST OF PUBLICATIONS

PhD thesis

1. Heinonen, Visa (1998): Talonpoikainen etiikka ja kulutuksen henki. Kotitalousneuvonnasta k uluttajapolitiikkaan 1900-luvun Suomessa (with English Summary, 431-439, 'Peasant Ethic and the Spirit of Consumption. From Household Advising to Consumer Policy in the 20th Century Finland'). Bibliotheca Historica 33. Helsinki, Suomen Historiallinen Seura.

  International scientific articles

2. Heinonen, Visa (1993): Economics as Physics of Society - an Interview with Philip Mirowski. Review of Political Economy 1993, 5:4, 508-531.

3. Heinonen, Visa (1996a): Austrian Flavor in the Periphery. First Reactions to the Marginalist Neoclassical Economics in Finland. In Research in the History of Economic Thought and Methodology (ed. Samuels, Warren J. & Jeff E. Biddle ) vol. 14, 173-194. Greenwich, Con­necticut, JAI Press Inc.

4. Heinonen, Visa (1996b): Zwischen Nationalismus und Liberalismus: J. V. Snellman - ein finnischer Anhänger der nationalökonomischen Ideen von Friedrich List. In "Die Vereinigung des europäischen Kontinents". Friedrich List - Gesamteuropäische Wirkungsgeschichte seines ökonomischen Denkens (Hrsg. E. Wendler), 143-165. Ulm, Schäffer-Poeschel Verlag Stuttgart.

5. Heinonen, Visa (1997): Finnish Consumer Movement. In Encyclopedia of the Consumer Movement (ed. Steve Brobeck, associate eds. Robert Hermann and Robert Mayer), 262-265. Santa Barbara, Calif., ABC-CLIO.

6. Heinonen, Visa (2000): Professionalisation and Institutionalisation of the Finnish Advertising Business. In Business and Society. Entrepreneurs, Politics and Networks in a Historical Perspective. Proceedings of the Third European Business History Association (EBHA) Conference ’Business and Society’, September 24-26, 1999 (eds. Anne Marie Kuijlaars, Kim Prudon & Joop Visser), 361-370. Rotterdam, Centre of Business History (CBG).

7. Heinonen, Visa (2002): The influence of the German Historical School in Finnish economic thought around the turn of the century. In Economic Thought and Policy in Less Developed Europe. The nineteenth century (eds. Michalis Psalidopoulos & Maria Eugénia Mata), 55-73. Trowbridge, Routledge.

8. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (2002): ‘ Little America’: The Modernization of the Finnish Consumer Society in the 1950s and 1960s. In Americanisation in 20th Century Europe: Business, Culture, Politics, Vol.2 (eds. Matthias Kipping & Nick Tiratsoo) , 41-59. France, Centre de Recherche sur l’Histoire de l’Europe du Nord-Ouest, Université Charles de Gaulle - Lille 3.

9. Autio, Minna & Visa Heinonen (2004): To consume or not to consume? Young people’s environtalism in the affluent Finnish society. Young – Nordic Journal of Youth Research 12(2): 137-153.

10. Autio, Minna, Eva Heiskanen & Visa Heinonen (2007): Narratives of Green Consumers – the Antihero, the Environmental Hero and the Anarchist. Journal of Consumer Behaviour, forthcoming.

Monographs and co-publications

11. Kantola, Anu, Visa Heinonen, Tom Lindahl, Heikki Mattila, David Pemberton, Johanna Suurpää & Anssi Vaittinen (1990): Pikajuna Brysseliin - Suomi ja Euroopan yhdentymisen ongelmat (Express to Brussels - Finland and the Problems of European Integration). Jyväskylä, Tammi.

12. Allén, Tuovi, Visa Heinonen & Mika Pantzar, eds. (1993): Täyskäännös? - Taloutemme valintojen edessä (Swing-round? - Our Economy in front of Choices). Helsinki, Gaudeamus.

13. Heinonen, Visa, Juri Mykkänen, Mika Pantzar & Seppo Roponen (1996): Suomalaisen talouspolitiikan ajattelumallit valtiovarainministerien budjettiesitelmissä 1974-1994 (Finnish Economic Policy Models of Thought in the Budget Lectures given by the Minister of Finance, 1974-1994). Helsinki, Kuluttajatutkimuskeskus.

14. Heikkinen, Sakari, Visa Heinonen, Antti Kuusterä & Jukka Pekkarinen (2000): The History of Finnish Economic Thought 1809-1917. The History of Learning and Science in Finland 1828-1918, 17a. Ekenäs, Societas Scientiarum Fennica.

15. Heinonen, Visa & Hannu Konttinen (2001): Nyt uutta Suomessa! Suomalaisen mainonnan historia (Now New in Finland! The History of Finnish Advertising) . Helsinki, Mainostajien Liitto.

16. Autio, Minna, Ilppo Eresmaa, Visa Heinonen, Virpi Koljonen, Petri Paju & Terhi-Anna Wilska (2002): Pakko riittää. Näkökulmia nuorten maksuhäiriöihin ja kulutukseen. Julkaisuja 24. Helsinki, Nuorisotutkimusverkosto ja Nuorisotutkimusseura.

17. Peltonen, Matti, Vesa Kurkela & Visa Heinonen, eds. (2003): Arkinen kumous. Suomalaisen 60-luvun toinen kuva (Everyday Revolution. A Different Picture of the Finnish 60’s) . SKS:n Toimituksia 849. Jyväskylä, SKS.

18. Heinonen, Visa, Anu Raijas, Kaarina Hyvönen, Johanna Leskinen, Marjukka Litmala, Mika Pantzar, Tarja Römer-Paakkanen & Päivi Timonen (2005): Kuluttajaekonomia. Kotitalous ja kulutus (Consumer Economics. Household and Consumption) . Porvoo, WSOY.

19. Heinonen, Visa & Jukka Kortti, eds. (2007): Vaikuttamista ja valintoja. Monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen (Choosing and Influencing. Multidisciplinary Viewpoints to Advertising and Consumption). Gaudeamus, Tampere.

20. Heinonen, Visa, Markus Jäntti & Juhana Vartiainen, toim. (2007): Kansantaloustiede, talouspolitiikka ja hyvinvointivaltio – juhlakirja Jukka Pekkarisen kunniaksi (Economics, Economic Policy and the Welfare State – a Tribute to Jukka Pekkarinen. Raportteja (Reports) 11. Palkansaajien tutkimuslaitos, Helsinki.

Scientific articles in Finnish journals and publications

21. Heinonen, Visa (1988): Thorstein Veblen institutionalistisena evolutionistina (Thorstein Veblen as an Institutional Evolutionist). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1988:3, 262-270.

22. Heinonen, Visa (1989): Keskustelu vuoden 1914 viljatullista (The Discussion on Corn Duty in Finland 1914). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1989:2, 160-169.

23. Heinonen, Visa (1990a): Retoriikka, taloustiede ja historia - Donald McCloskeyn haastattelu (Rhetoric, economics and history - An Inverview with Donald McCloskey). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1990:3, 308-314.

24. Heinonen, Visa (1990b): Marginalismin tulo Suomeen (The Arrival of Marginalism in Finland). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1990:4, 438-451.

25. Heinonen, Visa (1990c): Suomen integraatioratkaisut ja niistä käyty keskustelu. Teoksessa Pikajuna Brysseliin - Suomi ja Euroopan yhdentymisen ongelmat (eds. Anu Kantola, Visa Heinonen et al.), 35-56. Jyväskylä, Tammi.

26. Heinonen, Visa (1991a): Leikinomaisuus tutkijan inspiraation lähteenä - Pentti Pöyhösen haastattelu (Playfulness as a Source of Scientist's Inspiration - An Inverview with Pentti Pöyhönen). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 3/1991, 356-368.

27. Heinonen, Visa (1991b): The Experts' Discourse upon Finnish EFTA Free Trade Agreement as Economic Policy Rhetoric: First Two Steps of Rhetorical Analysis - A Case Study in the Methodology of Economics. In Discoursive Economics - Critical Methodology? (ed. Timo Tammi), Keskustelualoitteita n:o 20, Joensuun yliopisto, kansantaloustiede, 46-66.

28. Heinonen, Visa (1992a): Talous, instituutiot ja kulttuuri - Philip Mirowskin haastattelu (Economy, Institutions and Culture - An Interview with Philip Mirowski). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1/1992, 50-63.

29. Heinonen, Visa (1992b): Avoimen sektorin kilpailukyky - Suomen talouspolitiikan pyhä lehmä: näkökohtia budjettiesitelmien talouspoliittisesta retoriikasta (The Competitiveness of the Open Sector - The 'Holy Cow' of Finnish Economic Policy: Viewpoints concerning the Economic Policy Rhetoric in Budget Lectures). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 4/1992, 473-481.

30. Heinonen, Visa (1993a): Talousmiehet Kekkosen tasavallassa - Suomen Efta-vapaakaup­paratkaisusta käyty asiantuntijakeskustelu (Economic Experts in Kekkonen's Republic - The Expert Discourse concerning the Finland-EFTA Free Trade Agreement). In Näkökulmia Eurooppaan ja integraatioon (ed. Pekka Kosonen), Helsingin yliopiston oikeussosiologian julkaisuja (University of Helsinki, Sociology of Law Series) no 7, 63-83. Helsinki.

31. Heinonen, Visa (1993b): Kuinkas siinä kävikään - Nordek 1968-1970: muisto menneiltä ajoilta vai reaalinen vaihtoehto? (How did it happen - NORDEK 1968-1970: A Recollection of the Past or a Real Alternative). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1/1993, 27-40.

32. Heinonen, Visa (1993c): Kansakuntien kauppastrategiat - katsaus ulkomaankaupan ja taloudellisen integraa­tion teoriaan (Trade Strategies of the Nations - A Survey of the Theory of Interna­tional Trade and Economic Integration). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 3/1993, 366-381.

33. Heinonen, Visa (1993d): Tulliliitot, vapaakauppa ja protektionismi - Euroopan taloudellinen yhdentyminen historiallisesta näkökulmasta (Customs Unions, Free Trade and Protectionism - European Economic Integration from Historical Viewpoint). Keskustelualoitteita (Discussion Papers) 9/1993, Kuluttajatutkimuskeskus.

34. Heinonen, Visa (1994a): Ihminen arkielämän rakenteisiin uponneena - Fernand Braudel (1902-1985) kulutuksen tutkijana (Man sunken into the Structures of Everyday Life - Fernand Braudel (1902-1985) as a Consumer Researcher). Keskustelualoitteita (Discussion Papers) 13/1994, Kuluttajatutkimuskeskus.

35. Heinonen, Visa (1994b): Odottaako meitä ilmestyskirjan peto vai aukeavatko paratiisin portit? - katsaus viimeaikaiseen suomalaiseen EU-integraatiokirjallisuuteen (Is the Apocalyptic Beast waiting for us or do the Gates of Paradise open? - A Survey of the recent Finnish Litterature concerning European Integration). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 3/1994, 395-406.

36. Heinonen, Visa (1994c): The Rise of the Domestic Ideology in Finland between the Wars 1918-1939. In Strength of the Families in the Early 2000's. Third International Household Resource Management Symposium 1.-4.8.1994 Helsinki (eds. Leskinen, Johanna & Nina Huusela), 64-72. Research Reports. Publications no. 7. Department of Economics and Management, University of Helsinki.

37. Heinonen, Visa (1994d): "Taloudellisten ja poliittisten seikkailujen tielle"? - Suomen Efta-vapaakauppasopimuksesta valtiopäivillä 1959-1961 ja puoluelehdistössä käyty keskustelu ('On the Way of Economic and Political Adventures?' - The Discourse concerning the Finland-EFTA Free Trade Agreement in the Parliament 1959-1961 and in the Press). Talous ja yhteiskunta (Economy and Society) 4/1994, 3-14.

38. Heinonen, Visa (1995a): Kotiorjuudesta kaupan ja tuotannon hallintaan - Osuuskauppaliike ja kuluttajavalistus (From Home Slavery to the Control of Business and Production). Talous ja yhteiskunta (Economy and Society) 1/1995, 35-47.

39. Heinonen, Visa (1995b): Kulutus, kauppa ja Braudel - Katsaus Fernand Braudelin näkemyk­siin kulutuksesta ja sen reunaehdoista (Consumption, Trade and Braudel - A Survey of Fernand Braudel's views concerning Consumption and its Boundaries). In Kulutuskulttuuria - sosiologisia näkökulmia kulutukseen (ed. Johanna Peltola), 17-45. Helsingin yliopiston taloustieteen laitos, kuluttajaekonomia. Oppikirjoja no. 1. Helsinki.

40. Heinonen, Visa (1998): Kotitalousneuvoja yhteiskunnan työnjaossa (Household Adviser in Social Division of Labour). In Asian­tuntemuksen politiikka. Professiot ja julkisvalta Suomessa (eds. Ilpo Koskinen & Juri Myk­känen), 119-137. Helsinki, Yliopistopaino.

41. Heinonen, Visa (1999a): Mainonnan amerikkalaiset juuret ja muita näkökulmia mainonnan historiaan (The American Roots of Advertising and other Viewpoints to the History of Advertising). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 2/1999, 373-384.

42. Heinonen, Visa (1999b): Agrarian Ethics and the Spirit of Consumption – the Road from Household Advising to Consumer Policy. In ”New Approaches to the Study of Everyday Life”, Part II. Proceedings of the International Household & Family Research Conference, May 31 – June 3, 1997, Helsinki, Finland (Ed. Kaija Turkki), 165-170. Department of Home Economics and Craft Science Research Reports 4, University of Helsinki. Helsinki.

43. Heinonen, Visa (1999c): Niukkuuden ja kulutuksen mentaliteetit modernisoituvassa Suomessa (Mentalities of Scarcity and Consumption in Modernizing Finland). In Tunteiden sosiologiaa II. Historiaa ja säätelyä (ed. Sari Näre), 75-98. Tietolipas 157. Hämeenlinna, SKS.

44. Heinonen, Visa (1999d): Suomalaisten elinolot 1950-luvun alkaessa (The Living Conditions of Finns in the beginning of the 1950’s). In Täysiä vuosia – Vuoden 1950 muotokuva (ed. Anna-Liisa Haavikko), 30-44. Smedjebacken, Art House Oy.

45. Heinonen, Visa (1999e): Mainosala toipuu: ”Amerikkalaista mukavuutta kotimaisin konein!” (Advertising Business is recovering: ”American Comfort with the Help of Domestic Mashines!”). In Täysiä vuosia - Vuoden 1950 muotokuva (ed. Anna-Liisa Haavikko), 63-69. Smedjebacken, Art House Oy.

46. Heinonen, Visa (2000a): Kolme ”mainosmestaria” ja modernin mainonnan alku Suomessa (Three ”Advertising Masters” and the Beginning of Modern Advertising in Finland). In Keulakuvia ja peränpitäjiä. Vanhan ja uuden yhteiskunnan rajalla (toim. Riitta Oittinen ja Marjatta Rahikainen), 331-346. Vammala, Suomen Historiallinen Seura.

47. Heinonen, Visa (2000b): Nälkämaasta moderniksi kulutusyhteiskunnaksi (From Land of Hunger to a Modern Consumer Society). Tieteessä tapahtuu 6/2000, 30-34.

48. Heinonen, Visa (2000c): Näin alkoi ”kulutusjuhla”. Suomalaisen kulutusyhteiskunnan rakenteistuminen (This is the Way ’the Consumers’ Party’ started. The Structuration of the Finnish Consumer Society). In Hyvää elämää. 90 vuotta suomalaista kuluttajantutkimusta (toim. Kaarina Hyvönen, Anneli Juntto, Pirjo Laaksonen & Päivi Timonen), 8-22. Helsinki, Kuluttajatutkimuskeskus ja Tilastokeskus.

49. Heinonen, Visa (2001): Kulutus, hyvä elämä ja kestävä kehitys (Consumption, Good Life and Sustainable Development). Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1/2001, 114-118.

50. Heinonen, Visa (2002a): Väitöskirja Baltian maiden ja Euroopan unionin yhdentymisprosessista. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 2/2002, 226-228.

51. Heinonen, Visa (2002b): Privacy and its Limits. In ”Consumers and Families as Market Actors”. International Household & Family Research Conference 2002: Thematic keynote summaries, commentaries and concluding keynote papers, Working Papers 72, 9-12. National Consumer Research Centre.

52. Heinonen, Visa (2003a): Nuoriso mainonnan kohteeksi – kovaa menoa ja meininkiä (’Youth as a Target of Advertising – Twist and Shout’). In Arkinen kumous. Suomalaisen 60-luvun toinen kuva ( A Different Picture of the Finnish 60’s, eds. Matti Peltonen, Vesa Kurkela & Visa Heinonen), 113-133. Jyväskylä, SKS.

53. Heinonen, Visa (2003b): ”James päällä joka säällä” – Suomalaisen nuorisomainonnan historiaa (’Jameses on in all weathers’ – History of Finnish Juvenile Advertising). In Nuoruuden vuosista. Suomalaisen nuoruuden historia (A Century of the Youth. A History of Finnish Youth, eds. Sinikka Aapola & Mervi Kaarninen) , 455-479. SKS:n Toimituksia 909. Jyväskylä, SKS & Nuorisotutkimusverkosto.

54. Heinonen, Visa (2003c): Mainonta ja uudet kulutustavarat (’Advertising and New Consumer Goods’). In Suomen kulttuurihistoria 3. Oma maa ja maailma (Finnish Cultural History III. The Native Country and the World) (eds. Anja Kervanto-Nevanlinna & Laura Kolbe) , 292-293. Keuruu, Tammi.

55. Heinonen, Visa (2003d): Työläiskansalaisista ”kuluttajakansalaisia” (From Worker Citizens to ’Consumer Citizens’). Työväentutkimus (Labour Studies) 2003, 5-7.

56. Heinonen, Visa (2004a): Kulutus ja eettiset kysymykset (Consumption and Ethical Questions). In Ihanne ja todellisuus. Näkökulmia kulutuksen muutokseen (eds. Kirsti Ahlqvist ja Anu Raijas), 167-193. Helsinki, Tilastokeskus.

57. Heinonen, Visa (2005a): Savuisen elämän mielikuvat (Images of a Smoky Life). In Nautinnollisen elämänä valinnat. Studia Generalia, kevät 2005 (eds. Miia Pesonen & Harri Westermarck), 93-105. Helsinki, Helsingin yliopiston vapaan sivustystyön toimikunta.

58. Heinonen, Visa (2005b): Kultainen 60-luku (The Golden 60’s). In Suuret ikäluokat (ed. Antti Karisto), 145-166. Jyväskylä, Vastapaino.

59. Heinonen, Visa (2005c): Sankareita ja mielikuvia – mainonnan kansallista symboliikkaa (Heroes and Images – National Symbols of Advertising). In Suomalaisten symbolit (eds. Tero Halonen & Laura Aho), 178-183. Jyväskylä, Atena.

60. Heinonen, Visa (2006): "Nastavetimet valtojen malliin!" ('Nice Clothes like in the States!'). In Täältä tulee nuoriso! 1950-79 (ed. Kai Häggman), 105-117. Porvoo, WSOY.

61. Heinonen, Visa (2007a): Mainonnan sääntely Suomessa ('The Control of Advertising in Finland'). In Vaikuttamista ja valintoja. Monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen (eds. Visa Heinonen & Jukka Kortti), 72-104. Gaudeamus, Tampere.

62. Heinonen, Visa (2007b): Mainonta, brandit ja nuoret: kamppailua nuorten huomiosta kulutuskulttuurissa ('Advertising, Brands and Youth: the struggle for attention of the youth in the consumer culture'). Nuorisotutkimus 3/2007, 36-52.

63. Heinonen, Visa (2007c): Kotitalous mikroskoopin alla ('Household under the Microscope'). In Suomalaisen arjen historia 3. Modernin Suomen synty (päätoim. Kaj Häggman), 169-195. Weilin & Göös Oy, Porvoo

64. Heinonen, Visa (2007d): Merkantilistinen talous (Mercantilistic Economy). In Talous ja yhteiskunta (Economy and Society, eds. Risto Heiskala & Akseli Virtanen). Forthcoming, Gaudeamus.

Co-articles

65. Heinonen, Visa & Jorma Sappinen (1986): Book review. Ken Cole, John Cameron & Chris Ed­wards: 'Why Economists Disagree - The Politi­cal Economy of Economics' sekä Edwardsin teoksesta 'The Frag­mented World'. Kansanta­loudelli­nen aika­kauskirja (The Finnish Economic Journal) 1986:2, 200-202.

66. Heinonen, Visa & Jorma Sappinen (1988): Taloustiede on keskustelua - Arjo Klamerin haastattelu. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1988:1, 52-63.

67. Allén, Tuovi, Visa Heinonen & Mika Pantzar (1992a): Isä tuo rahat kotiin ja äiti tuhlaa ne - retki suomalaisen talouspolitiikan retoriikkaan. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 4/1992, 528-534.

68. Allén, Tuovi, Visa Heinonen & Mika Pantzar (1992b): Sukupuolinen työnjako talouspoliit­tisessa keskustelussa - isä tuo rahat kotiin ja äiti tuhlaa ne. In Talous ja kieli 1 - seminaari 24.-25.4.1992, Helsingin kauppakorkeakoulu (eds. Pirkko Nuolijärvi & Liisa Tiittula), 11-45. Helsingin kauppakorkeakoulun julkaisuja D-169. Helsinki.

69. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1993a): Perifeerisyys kansakunnan kilpailuetuna. In Täyskäännös? - Taloutemme valintojen edessä (eds. Tuovi Allén, Visa Heinonen & Mika Pantzar), 114-137. Helsinki, Gaudeamus.

70. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1993b): Perifeerisyys kansallisena kehitysstrategiana. Futura 12:3, 136-142.

71. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1994a): Pragmaattiseen talouspolitiikkaan korporaatioiden m5ailmantaloudessa - John Kenneth Galbraithin haastattelu. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1/1994, 41-46.

72. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1994b): "Nämä kytkeytyvät toisiinsa: talouspolitiikka, politiikka, puoluepolitiikka, henkilöpolitiikka..." - Tasavallan Presidentti Mauno Koiviston haastattelu. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 2/1994, 139-148.

73. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1997): Pölynimurikauppiaan muistiinpanoja. In Kotikaduil­la - kaupunkilaiselämää 1970-luvun Helsingissä (ed. Maria Koskijoki), 100-111. Helsinki, Helsingin kaupungin tietokeskus ja Edita.

74. Heinonen, Visa & Kaarina Hyvönen (1995): Kohti "globaaleja suurmessuja" - Muuttuuko kaupankäynti sähköisten viestintäjärjestelmien myötä? In Kauppa - kuluttaja, uudet mahdol­lisuudet (ed. Anu Raijas), 51-76. Helsinki, Kuluttajatutkimuskeskus.

75. Heinonen, Visa, Kaarina Hyvönen & Mika Pantzar (1995a): Kohti digitaalista basaaritaloutta - Muuttuuko kaupankäynti sähköisten viestintäjärjestelmien myötä? In Teledemokratia - Tie­toverkot ja yhteiskunta (ed. Auli Keskinen), 147-159. Helsinki, Painatuskeskus.

76. Heinonen, Visa, Kaarina Hyvönen & Mika Pantzar (1995b): Kuinka tietoverkostot kesytetään? In Teledemokratia - Tietoverkot ja yhteiskunta (ed. Auli Keskinen), 124-131. Helsinki, Painatuskeskus.

77. Heinonen, Visa, Minna Lammi & Esko Varho (1995a): "Ei nimittäin haluttu valmistaa tavallista reklaamifilmiä..." Mainonta ja valistus suomalaisissa lyhytelokuvissa. Lähikuva 4/1995, 34-47.

78. Heinonen, Visa, Minna Lammi & Esko Varho (1995b): Kuluttajavalistus elävissä kuvissa. In Taidossa talonpito – kuluttajavalistus lauluissa ja elävissä kuvissa. Kuluttajatutkimuskeskuksen seminaarin oheisaineisto 29.9.1995, 1-11. Helsinki, Kuluttajatutkimuskeskus.

79. Heinonen, Visa, Minna Lammi & Esko Varho (1996): Kuluttajavalistus ja 1950-luvun lyhytelokuvat. In Rillumarei ja valistus. Kulttuurikahakoita 1950-luvun Suomessa (ed. Matti Peltonen), 223-250. Historiallinen Arkisto 108. Helsinki, Suomen Historiallinen Seura.

80. Heinonen, Visa, Juri Mykkänen, Mika Pantzar & Seppo Roponen (1997): Taloudellinen ajattelu ja kansantalouden tilinpito - Tekstianalyyttinen tutkimus valtiovarainministereiden budjettipuheista 1974-1994. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1/1997, 32-47.

81. Heinonen, Visa, Mika Pantzar & Juri Mykkänen (1997a): Suljettu sektori avoimen sektorin kakulla - valtiovarainministereiden budjettiesitelmät 1974-1994. Janus (Journal of the Finnish Society for Social Policy) 1/1997, 26-47.

82. Heinonen, Visa, Mika Pantzar & Juri Mykkänen (1997b): Talouspolitiikan suomalainen malli valtiovarainministereiden budjettiesitelmissä 1974-1994. Talous ja yhteiskunta (Economy and Society) 1/1997, 77-93.

83. Pantzar, Mika & Visa Heinonen (1998): Kuluttajapolitiikan uudet haasteet (New Challenges of Consumer Policy). Keskustelualoitteita (Discussion Papers) 26/1998. Helsinki, Kuluttajatut­kimuskeskus.

84. Heinonen, Visa & Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttila (1998): Talouspolitiikan retoriikka (The Rhetoric of Economic Policy). In Argumentti ja kritiikki. Lukemisen, keskustelun ja vakuut­tamisen taidot (ed. Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttila), 273-302. Tampere, Gaudeamus.

85. Pekkarinen, Jukka & Visa Heinonen (1998): Talouspolitiikka ja kansantaloustieteellinen asiantuntemus Suomessa (Finnish Economic Policy and Expert Knowledge in Economics). In Asian­tuntemuksen politiikka. Professiot ja julkisval­ta Suomessa (eds. Ilpo Koskinen & Juri Myk­känen), 84-99. Helsinki, Yliopistopaino.

86. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1999): Viisi tapaa vastustaa ekspansiivista finanssipolitiikkaa (Five Ways to resist Expansionary Financial Policy). In Talous ja kieli III. Seminaari 9.-10.5.1996 (eds. Tuija Nikko & Pirkko Nuolijärvi), 40-53. Helsingin kauppakorkeakoulun julkaisuja B-17. Helsinki.

87. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (2001): Little America: The Modernization of the Finnish Consumer Society in the 1950s and 1960s. Working Papers 66/2001. Helsinki, National Consumer Research Centre.

88. Autio, Minna & Visa Heinonen (2002): Nuorten kulutuksen moraali ja moraalitalous (’The Morality of Spending among young Consumers and the Moral Economy’). In Pakko riittää. Näkökulmia nuorten maksuhäiriöihin ja kulutukseen (Minna Autio, Ilppo Lehesmaa, Visa Heinonen, Virpi Koljonen, Petri Paju & Terhi-Anna Wilska), 204-231. Julkaisuja (Publications) 24. Helsinki, Nuorisotutkimusverkosto and Nuorisotutkimusseura.

89. Peltonen, Matti, Vesa Kurkela & Visa Heinonen (2003): Esipuhe – 60-luvun toinen kuva (’Forword – A Different Picture of the 60’s’). In Arkinen kumous. Suomalaisen 60-luvun toinen kuva ( A Different Picture of the Finnish 60’s, eds. Matti Peltonen, Vesa Kurkela & Visa Heinonen), 6-15. Jyväskylä, SKS.

90. Heinonen, Visa, Jukka Kortti & Mika Pantzar (2003a): Americanization by Blue Jeans – Finnish Experiences during Cold War Era. InProceedings from the 6 th European Business History Association AnnualCongress in HelsinkiAugust 22nd to 24th 2002 "Companies - Owners - Employees" (eds. Lorenz-Wende, Andrea, Susanna Fellman, Riitta Hjerppe, Antti Kuusterä, Juha-Antti Lamberg & Eero Vaara), CD-ROM, Department of social Science History, University of Helsinki.

91. Heinonen, Visa, Jukka Kortti & Mika Pantzar (2003b): How Lifestyle Products became rooted in the Finnish Consumer Market – Domestication of Jeans, Chewing Gum, Sunglasses and Cigarettes. Working Papers 80/2003. Helsinki, National Consumer Research Centre.

92. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (2005): Maija Isola – löytöretkiä elämään (Maija Isola – Journeys of Exploration into the Everyday Life). In Maija Isola – elämä, taide, marimekko (eds. Marianne Aav, Harri Kivilinna & Eeva Viljanen), 118-125. Helsinki, Designmuseo.

93. Heinonen, Visa & Kaisa Huttunen (2005): E-osuuskauppaliike kuluttajan asialla. In Kulman takana Elanto! (eds. Minna Sarantola-Weiss, Irma Savolainen, Anna Finnilä, Marcus Haga, Elina Kallio, Kristina Lapinleimu-Assman, Eva Packalén, Sauli Seppälä & Leena Sipponen), 54-71. Helsingin kaupunginmuseon tutkimuksia ja raportteja 1/2005. Hämeenlinna, Helsingin kaupunginmuseo.

94. Heinonen, Visa, Jukka Kortti & Ilpo Koskinen (2007): Johdanto (Introduction). In Vaikuttamista ja valintoja. Monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen (eds. Visa Heinonen & Jukka Kortti), 9-19. Gaudeamus, Tampere

Other articles, abstracts and book reviews

95. Heinonen, Visa (1992): Book review. Hamouda, O. F. & Price, B. B.: Verification in Economics and History - A sequel to 'scientifization'. Guildford and King's Lynn, Routledge. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 3/1992, 408-409.

96. Heinonen, Visa (1994a): Euroopan taloudellinen yhdentyminen: pitkän aikavälin tarkastelua. Kotitalous 1/1994, 16-19.

97. Heinonen, Visa (1994b): Book review. Albert Hirschman: 'The Rhetoric of Reaction' and John K. Galbraith: 'The Culture of Contentment'. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 2/1994, 259-261.

98. Heinonen, Visa (1996a): Book review. Kuluttajan monet kasvot. Gabriel, Y. & Lang, T.: 'The Unmanageable Consumer'. Sosiologia (Journal of the Westermarck Society) 3/1996, 243-244.

99. Heinonen, Visa (1996b): Abstract: An Individual Effort for the Common Good. Laura Harmaja as early Finnish Advocate of Consumer Policy and Home Economics. In ”Living Conditions: A Global Responsibility – the Role of Home Economics”, International Federation for Home Economics XVIIIth World Congress, July 21 – 26, 1996, Bangkok, Thailand. Research Abstracts (ed. Helen Brittin), 14. Bangkok, IFHE.

100. Heinonen, Visa (1997a): Book review. Innovaatiojärjestelmistä ja teknologiapolitiikasta lääkkeitä talouskehitykseen. Osmo Kuusi, ed.: Innovation Systems and Competitiveness. Kansantaloudellinen aikakauskirja (The Finnish Economic Journal) 1/1997, 181-184.

101. Heinonen, Visa (1997b): Rockin ja kevyen musiikin kulta-aika. In Kotikaduilla - kaupunkilaiselämää 1970-luvun Helsingissä (ed. Maria Koskijoki), 19-21. Helsinki, Helsingin kaupungin tietokeskus and Edita.

102. Heinonen, Visa (1998): Abstract: Agrarian Ethics and the Spirit of Consumption. The road from household advising to consumer policy. In ”New Approaches to the Study of Everyday Life”. Research Abstracts. International Household & Family Research Conference 31 st May – 3 rd June, 1998, Helsinki, Finland (ed. Kaija Turkki) , 96. Helsinki, Yliopistopaino.

103. Heinonen, Visa (1999a): Review of two books. Bo Sandelin, Hans-Michael Trautwein & Richard Wundrak: 'Det ekonomiska tänkandets historia' and Lars Pålsson Syll: 'Det ekonomiska teoriernas historia'. Scandinavian Economic History Review 1999 (47:1), 108-110.

104. Heinonen, Visa (1999b): Kuluttavan pessimistinen profetia (A Wastingly Pessimistic Prophecy). A book review. Zygmunt Bauman: ’Work, consumerism and the new poor’. Guildford and Kings Lynn, Open University Press. Yhteiskuntapolitiikka 3/1999, 290-292.

105. Heinonen, Visa (1999c): Suomalaisen kulutusyhteiskunnan muotoutuminen (The Shaping of the Finnish Consumer Society). In the booklet Kulutuksen vuosisata näyttely (The Century of Consumption Exhibition) 27.9.-29.10.1999, 22-24. Helsinki, Statistics Finland and National Consumer Research Centre.

106. Heinonen, Visa (1999d): Kotitalousjärjestöistä kuluttajapolitiikkaan – Historiallinen näkökulma elintarvikeasioihin 1900-luvun Suomessa. Elintarvikevalvonta 6/1999, 20-22.

107. Heinonen, Visa (1999e): Abstract: The Influence of German Historical School in Finnish Economic Thought around the Turn of the Century. In Book of Extended Summaries, Third Annual Conference of ESHET, Palacio de Pineda. Valencia ( Spain) February 26 th – 28 th, 1999, 222-226. Valencia, ESHET.

108. Heinonen, Visa (1999f): Abstract: Professionalisation and Institutionalisation of the Finnish Advertising Business. In ’Business and Society’ Conference Book, Third EBHA Conference, September 24 – 26, 1999, Rotterdam, The Netherlands, 28. Rotterdam.

109. Heinonen, Visa (2001a): Preface. In Jukka Kortti: 90 vuotta. Shellistä, 3-4. Oy Shell ab.

110. Heinonen, Visa (2001b): Uutisia kuluttajaekonomiasta (News from Consumer Economics). Kotitalous 6/2001, 28.

111. Autio, Minna & Visa Heinonen (2002): Abstract: Materialistic Young Consumers – A Myth or Everyday Reality in Present Day Finland? In ”Consumers and Families as Market Actors” International Household & Family Research Conference 2002, Helsinki, Finland 17. – 20.7.2002 (ed. Erja Pylvänäinen), 40. Helsinki, National Consumer Research Centre & Edita.

112. Heinonen, Visa, Jukka Kortti & Mika Pantzar (2002): Abstract: Americanization by Blue Jeans. Finnish Experiences during the Cold War Era. In Companies – Owners – Employees. European Business History Association, 6 th Annual Congress in Helsinki, August 22 nd to 24 th 2002, 26. Helsinki, Yliopistopaino.

113. Heinonen, Visa (2003): Kuluttajaekonomia ja 2000-luvun haasteet. In Kotitalous metsän ja pellon välissä. Kuluttajaekonomistit ja teknologit 1953-2003 (eds. Minna Autio, Katri Jakosuo & Riitta Koskinen), 11-12. Helsinki, Edita Prima Oy.

114. Heinonen, Visa (2005a): Moraalitalouden avulla talous takaisin yhteiskuntaan? (Bringing the Economy Back to Society with the Help of Moral Economy?). A book review. Kauppinen, Ilkka, toim.: Moraalitalous. Tampere, Vastapaino. Tieteessä tapahtuu 6/2005, 57-59.

115. Heinonen, Visa (2005b): Tekstejä. In Helkama! Sata vuotta mainontaa (ed. Tapani Mauranen), 11, 18, 27, 29, 38, 40, 71, 73, 80, 91,100,103, 110, 113, 121, 124, 127-128, 132, 139, 143. Keuruu, Otava.

116. Heinonen, Visa (2006): Lapsiin kohdistuvan elintarvikemainonnan suositukset. Bolus 2/2006, 9-11.

 

Newspaper articles and other popular articles

117. Heinonen, Visa (1982): Vaihtoehtoja kansantaloustieteeseen. Tutkain 3/82, 5.

118. Heinonen, Visa (1983): KTTO Varsovassa: ”8 th International Student Seminar: East West Economic Relations”, Tutkain 1/83, 11.

119. Heinonen, Visa (1987): Yhtälöiden retoriikkaa. Ylioppilaslehti 8/1987, 5.

120. Heinonen, Visa & Markku Lonkila (1988): Outokumpu ja Suomen poliittinen kulttuuri. Yl3oppilaslehti 18/1988, 20-21.

121. Heinonen, Visa (1992a): Suomen malli: lunta tupaan! Talouspoliittisen keskustelun lamasta ja noususta. ARG 2/1992, 70-75.

122. Heinonen, Visa (1992b): Harpagon ja Freud. Huomautuksia suomalaisesta talouspoliittisesta mentaliteetista. ARG 3/1002, 10-15.

123. Heinonen, Visa (1992c): Vallankäytön peukaloruuvi. Kansalaiset vastaan valtaeliitti. ARG 4/1992, 38-39.

124. Heinonen, Visa (1993): Julkisen talouden säästöt pahentavat lamaa. Dialogi 3/1993, 39-41.

125. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1993a): Syrjäinen asema on Suomelle kilpailuetu. Iltalehti 15.9.1993, 20-21.

126. Heinonen, Visa & Mika Pantzar (1993b): Kansantaloustieteen professori John Kenneth Galbraith: Talouspolitiikkaa ei pidä jättää markkinavoimien armoille. Helsingin Sanomat 23.11.1993, D 2.

127. Heinonen, Visa (1994): Kulutuksesta tieteellisesti. Demari 17.2.1994, 13.

128. Heinonen, Visa (1999): Esikuvana satavuotias Marttaliike. Helsingin Sanomat 28.6.1999, A 28

129. Heinonen, Visa (1999): Tule joulu kultainen! Viikkolehti (Iltalehden viikonloppuliite) 23.12.1999, B 23.

Web-publications

130. Heinonen, Visa (2004a): Elämäkerta-artikkeli " Törmä, Topi (1916-1996) ". Kansallisbiografia.

(http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=69051)

131. Heinonen, Visa (2004b): Elämäkerta-artikkeli " Salomaa, Aarne (1904-1982) ". Kansallisbiografia.

(http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=69050)

132. Heinonen, Visa (2004c): Elämäkerta-artikkeli " Harmaja, Leo (1880-1949) ". Kansallisbiografia.

(http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=69469)

133. Heinonen, Visa & Kirsi Keravuori (2004): Elämäkerta-artikkeli " Jahnsson, Hilma ja Yrjö (1882 -1975 ja 1877-1936) ". Kansallisbiografia.

(http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=69456)

134. Heinonen, Visa (2005a): Helkaman mainonta suomalaisen mainonnan kentässä (http://www.helkama100.fi/pdf/helkaman_mainonta_suomalaisen_mainonnan_kentassa.pdf)

135. Heinonen, Visa (2005b): Kulutustutkimuksen moninaisuus ja yhteiskunnalliset kytkennät. Puheenvuoro Kulutustutkimuksen seuran ”Kuluttaja, hyvinvointi ja politiikka” –seminaarissa (http://www.hkkk.fi/kts/julkaisut/heinonen04.pdf)

136. Heinonen, Visa (2005c): Suomalainen kuluttaja ja globalisaation haasteet – kulutusyhteiskunnan muutoksen näkökulma. Esitelmä Kuluttajat – Konsumenterna ry seminaarissa 'Kuluttajana Suomessa, Euroopassa, Maailmassa' 16.9.2005 Helsingissä.

(http://www.mm.helsinki.fi/mmtal/ke/VisaHeinonen16092005Esitelma.html)

137. Heinonen, Visa (2005d): Elämäkerta-artikkeli ” Lehmus, Orvo (synt. 1914) ”. Kansallisbiografia. (http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=24664)

138. Heinonen, Visa (2006): Elämäkerta-artikkeli ” Mannerla, Kari (1930-2006) ”. Kansallisbiografia.

http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=2271

139. Heinonen, Visa (2007): Elämäkerta-artikkeli ” Raula, Artturi (1893-1984) ”. Kansallisbiografia.

http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=10207

140. Heinonen, Visa (2007): Elämäkerta-artikkeli " Taucher, Per Henrik (1915-2006) ". Kansallisbiografia.

http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=72952

141. Heinonen, Visa (2007): Elämäkerta-artikkeli " Thorwall, Paul T. (1888-1965) ". Kansallisbiografia

http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/shaku/artikkeli.php?recid=72973

Manuscripts, unpublished master's and licentiate theses

Heinonen, Visa (1987): Snellmanista viljatulliin: keskustelu tullipolitiikasta Suomessa autonomian ajan lopulla (From Snellman to Corn Duty: the Discourse concerning Customs Policy in Finland in the late Autonomy Period). Kansantaloustieteen Pro gradu -tutkielma, Helsingin yliopisto (Master's thesis in Economics, University of Helsinki).

Heinonen, Visa (1992): Suomen Efta-vapaakaupparatkaisu ja siitä käyty asiantuntijakeskustelu talouspoliit­tisena retoriikkana (The Finland - EFTA Free Trade Agree­ment and the Experts' Discourse about the Issue as Economic Policy Rhetoric). Kansantaloustieteen lisensiaatintutkimus, Helsingin yliopisto (Licentiate thesis in Economics, University of Helsinki).