Tieteellinen kirjoittaminen ja
julkaiseminen/kevät 2013
aika: ma 16-19
paikka: Unioninkatu 37, sh 2
ohjelma
11.3 Kirjoittamisen mieli ja merkitys
18.3 Kirjoittaminen prosessina
25.3 Tieteelliset lehdet ja julkaisukäytännöt
8.4 Kirjoittamisen lajityyppejä (kirja-arvostelu, artikkeli)
Tieteellisten lehtien esittelyä
15.4 Digitaalisen julkaisemisen uudet käytänteet
(verkkopedagogiikan asiantuntija Raimo Parikka)
Kirjoittamisen
lajityyppejä (konferenssiabstrakti, tutkimussuunnitelma)
Lehtiesittelyjä
huom! sovitaan tulevista kirjoitustehtävistä ja niiden
kommentoinnista
22.4 Tietokirjallisuuden julkaiseminen ja kustantaminen
(kustannuspäällikkö Teijo Makkonen, Vastapaino)
kirjoittamisen
lajityyppejä: esimerkkitekstien analyysia
(huom!
29.4 ja 6.5 ei kokoontumista)
13.5 Palaute harjoitustehtävistä
loppukeskustelu
Esa Väliverronen
Suorittaminen
Luentopäiväkirja ja erikseen sovittava kirjoitustehtävä (ensisijainen vaihtoehto kirja-arvostelu). Pienimuotoisia kirjoitusharjoituksia ja ryhmätehtäviä kurssilla.
Luentopäiväkirja
Luentopäiväkirjassa
käsitellään omin sanoin ja pohdiskellen luentojen keskeisiä sisältöjä.
Tarkoituksena ei ole referoida luentoja, vaan nostaa esiin asioita, jotka
herättivät ajatuksia, kysymyksiä, vastaväitteitä tai toivat mieleen
esimerkkejä. Tekstissä tulee käsitellä vähintään viittä luentokertaa.
Ohjeellinen pituus 5-8 liuskaa (1-välillä, esim. Times New Roman 12). Hyvä
luentopäiväkirja käsittelee luennon keskeisiä teemoja, tuo esiin kirjoittajan
omia näkemyksiä, perusteluja ja esimerkkejä.
Olennaista on luennolla esiin nousseiden asioiden ja ongelmien
kommentointi aikaisemmin opitun ja omien kokemusten pohjalta. Luentopäiväkirjassa kuuluu kirjoittajan oma
ääni. Voit nostaa esiin ja pohtia myös asioita, jotka jäivät epäselviksi.
Palauta viimeistään 20.5.
2013
Kirjoitustehtävä
Kirjoitustehtävä sovitaan erikseen. Se voi olla kirja-arvostelu (ensisijaisesti tiedekirja ja tieteelliseen lehteen tarkoitettu), artikkeli tai vastaava.
Palauta viimeistään 6.5.