Tutkimuksen arviointi (pieni muistilista)/EV
1)
ongelmanasettelun selkeys
- tutkimuskysymykset, joihin pyritään
vastaamaan
- pääkysymys ja siitä johdetut
alakysymykset
- onko kysymyksiin vastattu, oliko
ongelmanasettelu järkevä ja toteuttamiskelpoinen?
- onko ongelmaan/kysymyksiin mahdollista
vastata valitulla aineistolla ja rajauksella?
- selkeä rakenne, loogisesti etenevä
- rajaus: mieluummin vähästä paljon kuin
paljosta vähän
2)
luonteva tapa käyttää tutkimuskirjallisuutta
- perehtyminen aiheeseen
- oppineisuuden osoittaminen vs. luetun
ymmärtäminen ja soveltaminen
- irrallinen teoriaosuus usein ongelma
(oma kanta: riittää kun esittelee teorioita vain sen verran kuin se on tarpeen
oman näkökulman kannalta – tärkeintä on käyttää ja soveltaa teorioita ja
käsitteitä, ei pelkästään esitellä niitä)
- käytä kirjallisuutta, älä anna
kirjallisuuden käyttää sinua (oma ääni vs. kielen vangiksi jäämisen ongelmat)
3)
teorioiden ja menetelmien hallinta
- keskeisten käsitteiden määrittely
- käsitteiden käyttö johdonmukaista
- menetelmiä selostettu riittävästi, jotta
lukija voi arvioida tuloksia
- on tiedostettava oman tutkimukset rajat
ja pulmat (itsereflektio)
4)
tulosten tulkinta ja arviointi
- tulkintataito (aiemman tutkimuksen
käyttö & omat oivallukset)
-
haastatteluvastaukset eivät ole valmiita tuloksia, vaan niitä on tulkittava
- ei riitä, että
nimeää aineistosta kolme diskurssia: ne on dokumentoiva esimerkein,
perusteltava niiden merkitys ja arvioitava niiden keskinäinen suhde
- empirian ja teorian vuoropuhelu
- keskustelu aikaisemman tutkimuksen
kanssa