OPPONENTIN TEHTÄVÄT
Opponointi on
keskustelua, vuorovaikutusta ja argumentoinnin taitojen opiskelua. Seminaarin
osana sillä on kaksi tärkeää tavoitetta:
1)
auttaa
esitelmän tekijää kehittämään tutkimussuunnitelmaansa
2)
arvioida
esitelmän vahvuuksia ja heikkouksia
Opponointi ei ole
pelkästään esitelmän kriittistä arviointia. Vähintään yhtä tärkeää on tehdä
hyviä kysymyksiä, jotka haastavat esitelmän tekijän miettimään uudelleen työnsä
lähtökohtia, ongelmanasettelua ja rajauksia. Esitelmän tekijän on puolestaan
osoitettava, että hänen tekemänsä valinnat ovat onnistuneita ja perusteltuja.
Tai hän voi miettiä sitä, miten suunnitelmaa voisi kehittää ja muokata niin,
että se paremmin vastaa asetettuihin tavoitteisiin. Parhaimmillaan keskustelu
tuottaa uusia ideoita ja oivalluksia, jotka auttavat työn kehittämisessä.
Arvioinnissa on tärkeää
etsiä työn vahvuuksia ja heikkouksia tasapuolisesti, ei pelkästään kaivella
työn ongelmia. Paras retorinen strategia tähän on kuitenkin tarkentavien ja
kriittisten (valintoja kyseenalaistavien) kysymysten teko ja vasta-argumenttien
esittäminen. Opponentti voi myös kysyä, miksi tekijä on valinnut tietyn
näkökulman, teorian, menetelmän tai aineiston. Samoin käsitteiden käyttöä
kannattaa pohtia ja kyseenalaistaa. Kritiikissään opponentin on kuitenkin
kunnioitettava tekijä valintoja ja rajauksia, eikä vaadittava vastauksia
kysymyksiin, joihin työllä ei ole mahdollista vastata.
Retoriselta kannalta
tärkeää seminaaritilanteessa on roolin ottaminen. Opponentin tehtävänä on kysyä
ja kyseenalaistaa, esitelmän tekijän tehtävänä on vastata ja puolustaa työtään.
Keskustelussa riitelevät argumentit eivät ihmiset.
Opponentin on
perehdyttävä esitelmään huolellisesti etukäteen ja tutustuttava myös muuhun
aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Koska opponentteja on kaksi, heidän
kannattaa sopia etukäteen puheenvuoroista itse seminaaritilanteessa. Opponointi
on hyvä rakentaa loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi.
Tilaisuuden aluksi tekijä
esittelee työtään lyhyesti ja ytimekkäästi (10-15 min.),
sillä kaikkihan ovat etukäteen lukeneet työn ja tuntevat sen. Sen jälkeen
opponentit johdattelevat keskustelun kulkua.
Opponentti kirjoittaa
kommenteistaan 1-2 liuskan tiivistelmän, joka jätetään ennen seminaaria
vetäjälle ja seminaarin jälkeen esitelmän pitäjälle.
è
ohjeita
esitelmän arvioinnista ja opponoinnista (Marja-Liisa Kakkuri-Knuuttila:
Argumentti ja kritiikki, Gaudeamus 1999)