Media-analyysi ja konteksti

 

Konstekstointi:

-         mediatekstin sijoittaminen osaksi viestinnän ja merkitysten muodostamisen prosessia

-         konteksti ei ole valmiina, vaan se on rakennettava

-         konteksti ei ole mediatekstin ulkoinen reunaehto, vaan ’kanssateksti’, jota tutkitaan yhdessä tekstien kanssa

 

Esimerkki kontekstin rakentamisesta media-analyysissa

 

1)   Yhteiskunta ja kulttuuri

-         aihe/ilmiö/instituutio, jota mediatekstit käsittelevät

-         aika, paikka, kulttuuri: aihetta koskevat puhetavat ja niiden muutokset

-         (myös: erilaiset kulttuurit, kilpailevat tulkinnat jne.)

è taustatiedon kerääminen

è taustateorioiden etsiminen

è esiymmärrys puheena oleva aiheesta/ilmiöstä/instituutiosta

 

2)   Media

-         tuotanto: instituutiot, organisaatiot, tuottajat, tekijät

-         genre: tuotannolliset ja esitystavalliset konventiot

-         formaatti

-         esim. journalismi institutionaalisena ja geneerisenä kontekstina

-         vastaanotto: tuottajat, tekijät, tekstit ja yleisöt

 

3)   Analyysi

-         sisällön analyysi

-         tekstianalyysi

-         audiovisuaalinen analyysi

 

4)   Tulkinta

-         analyysin nivominen yhteen

-         tulosten tulkinta suhteessa konsteksteihin

-         päätelmät suhteessa tutkimuskysymyksiin