Kirjoitus julkaistu
muokattuna Keskipohjanmaa-lehdessä 10.10. 2004.
Esa Väliverronen
Kiire tulevaisuuteen
- Oletko ajatellut mennä
ajanhallinnan kurssille?
- Olen kyllä, en ole vain
ehtinyt.
Tähän paradoksiin
sisältyy tiivistys kiireisen nykyajan olemuksesta. Konsultit ja
elämäntaito-oppaat saarnaavat meille, että nykyaikana pysyvää on vain muutos,
johon meidän on sopeuduttava kehittämällä omia elämänhallinnan strategioitamme.
Pahinta on jämähtäminen paikalleen, tyytyväisyys siihen, mitä on jo
saavuttanut.
Perinteisen kristillisen
käsityksen mukaan kaupankäynti ajalla oli syntiä, sillä aika oli Jumalan lahja
ihmisille. Tämä käsitys oli kuitenkin jarru kapitalistisen talouden
kehittymiselle. Syntynyt ristiriita sai Benjamin
Franklinin 1700-luvulla muotoilemaan kuuluisan teesinsä: ”aika on
rahaa”. Kun aika on rahaa, se merkitsee sitä että aika maksaa rahaa ja että
ajalla on mahdollista tehdä rahaa. Laiska raha on pantava tuottamaan kuten
pankin mainos meille osuvasti huomauttaa.
Pisimmälle ajan hallinta
tai ajan rientoon sopeutuminen on luonnollisesti viety yritysmaailmassa.
Yrityskonsultit tapaavatkin sanoa nykyään, että ”on parempi että yritys tekee
oikeaan aikaan vääriä asioita kuin väärään aikaan oikeita asioita”.
Jos aika on rahassa
mitattava suure, meidän on mietittävä, mihin käytämme rajallisen aikamme. Eräs
seuraus tästä ajattelusta on puhe laatuajasta, jonka avulla lapsiaan laiminlyövät
kiireiset uravanhemmat voivat perustella valintansa. Vapaa-aikaakaan ei pidä
käyttää joutilaisuuteen tai suunnittelemattomaan oleiluun, vaan sen käyttöä on
suunniteltava.
Nopeutta ja tehokkuutta
palvovalla aikakaudella hitaus ja joutilaisuus ovat harvojen herkkua. Sen on
huomannut viimeisten 10 vuoden aikana myös yliopistossa. Opiskelijat halutaan
saada valmistumaan nopeammin ja tehokkaammin eikä opettajilla ja
tutkijoillakaan ole enää aikaa eksyä tieteen harhapoluille.
Ajan henki synnyttää aina
myös omat kriitikkonsa. Yksi heistä on norjalainen antropologi Thomas Hylland
Eriksen, joka vastikään suomennetussa kirjassaan Hetken tyrannia puhuu hitaan
ajan puolesta. Hylland Eriksen kertoo myös monia havainnollisia esimerkkejä
ajan tempon kiihtymisestä.
Muutoksen ytimessä on uusi
informaatio- ja viestintäteknologia, jonka piti vapauttaa meidät ajan ja paikan
kahleista. Osittain näin on varmasti käynytkin. Tietokoneen, sähköpostin ja kännykän
avulla voimme hoitaa monia asioita paljon nopeammin, joustavammin ja
vaivattomammin kuin ennen. Samalla kuitenkin meistä on tullut riippuvaisia ohikiitävän
nykyhetken tyrannista.
Kun aloin kirjoittaa tätä
juttua, normaalin työajan jälkeen tietysti, jouduin keskeyttämään monta kertaa.
Yksi sähköpostiviesti vaati minua kirjoittamaan lausunnon eräästä mietinnöstä,
seuraavaksi päiväksi tietysti. Sen jälkeen eräs opiskelijani lähetti
sähköpostilla gradunsa käsikirjoituksen ja pyysi kommenttia muutaman päivän
sisällä. Opiskelija oli aloittanut graduntekonsa seminaarissani jo reilut kaksi
vuotta sitten, mutta nyt hänelle oli tullut yhtäkkinen kiire valmistua.
Tietysti hän muisti pahoitella kiireistä aikatauluaan ja kirjoitti pitkän
kuvauksen kohtaamistaan vastoinkäymisistä.
Ajan tempo kiihtyy
Kun avasin tietokoneeni
aamulla, siellä oli yli 30 sähköpostiviestiä odottamassa, suurin osa tietysti
roskapostia, mutta paljon myös tärkeäksi itsensä tekeviä viestejä, jotka
odottivat nopeaa vastausta. Olen huomannut että nykyisen kännykkäkulttuurin
aikana, myös tapa suhtautua sähköpostiviesteihin on muuttunut. Joskus ennen
vanhaan, kun sähköpostiviestit tulivat kirjeen korvikkeeksi, viikonkaan vastausaika
ei tuntunut välttämättä kohtuuttomalta. Kun nykyisin opiskelijat lähettävät
minulle sähköpostia, jotkut heistä odottavat että päivystäisin yötä päivää
koneellani ja vastaisin viestiin välittömästi kuten kännykän tekstiviesteihin
on tapana vastata.
Kännykkäkulttuuriin
kuuluu olla jatkuvasti tavoitettavissa. Tätä online –mentaliteettia
kuvaa osuvasti takavuosien mainos ” Haluan olla kaiken aikaa kaikkialla kaikkien kanssa nyt ja aina”.
Ajan tempon kiihtyminen
muuttaa myös tapaamme kokea ajan kulumista. Koska olemme tottuneet siihen, että
voimme ladata dokumentteja internetistä ja lähettää sähköposteja tietokoneella
muutamassa sekunnissa, jo pienetkin normaalista poikkeavat viivästykset voivat
saada meidät raivon partaalle. Emme ajattele, että vielä näiden viivästystenkin
jälkeen nopeus on moninkertainen verrattuna muutaman vuoden takaiseen.
Filosofi Paul Virilio on erottanut kolme
aikakautta ajan tempon kiihtymisessä tai ajan tiivistymisessä. Ensimmäinen
kausi 1800-luvulla mahdollisti uudenlaiset nopeudet uusien liikennevälineiden
kuten junien, autojen ja lentokoneiden avulla. Tämä lyhensi radikaalisti
matkustamiseen käytettyä aikaa.
1900-luku puolestaan
merkitsi tiedonvälityksen nopeutumista. Lennätin, puhelin, radio ja televisio
muuttivat tiedonvälityksen luonnetta kohti välitöntä ja reaaliaikaista. Tänä
päivänä satelliitit ja tietoverkot mahdollistavat sen, että ihmiset eri
puolilla maapalloa voivat seurata samoja tapahtumia ja reagoida niihin
samanaikaisesti.
Kolmas ja kaikkein
tehokkain ajan tiivistämisen muoto, joka nyt 2000-luvun alussa etenee nopein
harppauksin on geeniteknologia. Geeniperimän kartoitus ja muuntelu tekevät
mahdolliseksi jalostaa nopeasti uusia ominaisuuksia kasveihin eläimiin, mikä
perinteisin jalostusmenetelmin vei sukupolvien ajan. Geneettinen muuntelu
toteuttaa tavallaan ajan hallitsijan unelman.
Tulevaisuus vaatii
uhrauksia
Konsulttien ja
elämäntaito-oppaiden ilosanoma nopeasta ajan riennosta leviää tehokkaasti myös
mediassa. Media on nykyisin täynnä erilaisia tulevaisuuden ennustajia, jotka
kertovat meille mitä huomenna tulee tapahtumaan. Tämä näkyy hyvin päivittäisiä
uutisia seuratessa. Uutiset eivät kerro enää vain siitä, mitä eilen tai aiemmin
tänään on tapahtunut tai mitä tapahtuu juuri parhaillaan – muistattehan nuo
tv-uutisten valppaat reportterit, jotka odottavat malttamattomina työmarkkinaneuvottelijoiden
suljetun oven takana. Sen sijaan uutiset kertovat yhä useammin tulevaisuudesta.
Ne kertovat meille kuinka aktiivisesti aiomme äänestää tai kenelle aiomme antaa
äänemme seuraavissa vaaleista. Ne kertovat siitä, mitä firmat lupaavat,
valtiovarainministeriön edustajat vaativat tai pörssianalyytikot – nuo nykyajan
sääprofeetat - ennustavat.
Kansallisvaltioiden
aikakaudella menneisyyden hallinta oli tärkeää. Siksi meille toisteltiin
kansallista yhtenäisyyttä vaalivia tarinoita. Globalisoituvassa maailmassa
puolestaan tulevaisuutta koskevasta tarinoinnista ja tulevaisuuden
valloittamisesta on tullut tärkeä vallankäytön muoto.
Kun ennen vanhaan oli
tapana vaatia meiltä uhrauksia menneiden sukupolvien saavutusten ja
sankaritekojen nimissä, nykyään vedotaan yhä useammin tulevaisuuteen. Se, joka
vaatii meiltä uhrauksia, onkin tulevaisuus. Meidän on kyettävä vastaamaan
”tulevaisuuden haasteisiin”. Nuo haasteet ovat kaikkea mahdollista
globalisoituvan maailman, kansallisen kilpailukyvyn taikka parisuhteen ja
itsensä kehittämisen väliltä. Juuri kun olimme paistatelleet hetken ylpeinä
siitä, että suomalainen koululaitos tai talouselämän kilpailukyky on maailman
huippua, kuulimme ensimmäiset varoitukset siitä, että huomenna kaikki voikin
olla jo toisin. Näillä vaatimuksilla on usein myös kätketty poliittinen viesti:
jos emme uhraudu, joku voi sysätä meidän kurjistumiskierteeseen.
Esa Väliverronen