YK:n toinen keskeinen päätöksentekoelin on yleiskokous
-YK:n yleiskokous on demokraattisin
olemassa oleva maailmanlaajuinen instituutio – puutteistaan ja ongelmistaan
huolimatta
-YK:n jäsenvaltioiden tasa-arvoisuuden
ihanne kulminoituu yleiskokouksen maa ja ääni -periaatteessa
-YK:n yleiskokous keskustelee ja antaa julkilausumia, mutta
”maailman mielipiteen paino” on periaatteessa sen ainoa käytettävissä oleva
sanktio
-YK-politiikka on usein koskenut ”metavaltaa”
-kamppailujen aiheena on ollut eri elinten
keskinäissuhteet ja eri toimijoiden oikeus osallistua prosesseihin
· esimerkiksi: eri toimijat ovat eri aikoina korostaneet
turvallisuusneuvoston tai yleiskokouksen asemaa
Yleiskokouksen asema heikentyi 1900-luvun viimeisen
neljänneksen aikana
-1970-luvulla
yleiskokous tuki erilaisia valtiojohtoisia kehitysstrategioita sekä
maailmantalouden rakenteiden ja globaalihallinnan reformeja
-osittain
yleiskokouksen aseman heikentyminen oli seurausta läntisten suurvaltojen
tietoisesta strategiasta, osittain maailmantalouden
rakenteellisista muutoksista:
· 1980-luvun
alusta lähtien Bretton Woods -instituutiot – ja aiempaa useammin myös
yksityiset luottoluokituslaitokset – ovat yhä enemmän ohjanneet globaalin
etelän maiden talouspolitiikkaa
· 1980-
ja 90-luvulla useiden eteläisten valtioiden hallitukset joutuivat myös
Yhdysvaltojen suoran bilateraalisen vaikutusvallan alle
· YK:n
turvallisuusneuvoston ohella myös yksityiset yritykset ja kansainväliset
rahoituslaitokset ovat saaneet aikaisemmin YK:n yleiskokoukselle kuuluneita
valtaoikeuksia
Yleiskokous ei ole edes yrittänyt käyttää useita niistä
valtaoikeuksista, jotka sille on luvattu YK:n peruskirjassa
-yleiskokouksella on
esimerkiksi valtuudet:
· ”panna
toimeen tutkimuksia ja esittää suosituksia [- -] edistääkseen kansainvälistä
yhteistyötä taloudellisella, sosiaalisella, sivistyksellisellä,
kasvatuksellisella ja terveydenhoidon alalla” (13. artikla) ja
· ”suosittaa
toimenpiteitä jokaisen sellaisen tilanteen rauhanomaiseksi selvittämiseksi [-
-], jonka se harkitsee olevan omiaan vahingoittamaan yhteishyvää tai kansakuntien
välisiä ystävällisiä suhteita” (14. artikla)
-näihin
artikloihin sisältyvät mahdollisuudet on jätetty käyttämättä
· niiden
käyttäminen edellyttäisi myös institutionaalista, rahallista ja teknistä tukea
sekä enemmän aikaa uusien asioiden käsittelemiseen
-YK:n
ns. vuosituhatjulistuksessa todetaan, että yleiskokouksen tulisi olla YK:n
korkein edustuksellinen neuvottelu- ja päätöksentekoelin ja että sen tulisi
voida toimia tehokkaasti tässä tehtävässään
’Vallan toinen ulottuvuus’
YK-järjestelmässä
-sulkeeko
esille tuodut asialistat hiljaisesti joitakin relevantteja näkökulmia tai
intressejä kokonaan pois?
-1990-luvulla Boutros-Ghalin ehdotus alueellisten ja
kansainvälisten järjestöjen, parlamentaarikkojen, paikallisten viranomaisten,
akateemisten instituutioiden, liike-elämän ja tiedotusvälineiden mukaan
ottamiseksi yleiskokouksen ja Ecosocin toimintaan on
tullut käytännössä osittain hyväksytyksi
-varsinkin NGO:t ja
yritykset ovat päässeet osallistumaan asioiden valmisteluun ja tarkkailijoina
joskus jopa varsinaiseen päätöksentekoon
-monet NGO:t ovat
BINGOja
(Business Initiated NGO)
-jos suuryritykset ja BINGOt
ovat uusista toimijoista tärkeimpiä, YK:ssa mukana olevien toimijoiden monipuolistuminen
voi tarkoittaa yksinkertaisesti vain dollari ja ääni -periaatteen vahvistumista
-kansanedustajien osallistuminen YK:n toimintaan on
tapahtunut Parlamenttienvälisen liiton (IPU) kautta
· IPU:lla on pitkään ollut neuvoa-antava asema Ecosocissa; IPU myös järjestää erilaisia kokouksia YK:n
yhteydessä
· muilta osin parlamentaarikkojen tai paikallisten
viranomaisten rooli YK:n toiminnassa näyttää toistaiseksi melko vähäiseltä
Muilla toimijoilla ei ole päätöksentekovaltaa
-niillä
ei myöskään yleisesti ottaen ole tosiasiallista kapasiteettia osallistua
YK-politiikan asialistan muodostamiseen:
· osittaisia poikkeuksia ovat kehityskysymykset, joiden
asialistaan jotkut kansalaisjärjestöt ovat päässeet mukaan itseään koskevilta
osilta (projektien hajauttaminen, kansalaisyhteiskunta mukaan niiden
toteutuksen etc)
· ja mahdollisesti kasvava BINGOjen
ja Bretton Woods –instituutioiden valta
-miten
eri YK:n pääelinten asialista sitten muodostuu?
-sihteeristö
valmistelee useimpia aloitteita, suosituksia ja päätöksiä
-osittain
sihteeristö tekee niin aiempien päätösten pohjalta, mutta osin myös jatkuvasti
käynnissä olevien neuvottelujen ja prosessien tuloksena
-muodollisista
päätöksentekoasetelmista riippumatta eri toimijoilla on eri tavoin pääsy mukaan
näihin neuvotteluihin ja prosesseihin
-tässä
kuvaan astuu myös rakenteellisen vallan
eri merkitykset
Rakenteellinen valta YK:ssa
[-”rakenteet ovat järjestyneet siten – aiempien päätösten ja myös
monien ei-päätösten tuloksena – että tiettyjen toimijoiden päätökset
vaikuttavat muiden päätöksiin ja toiminnan olosuhteisiin silloinkin kun tämä ei
suinkaan ole toiminnan tarkoitus eikä aina edes sen tiedostettu sivuvaikutus”
(Gill & Law) ]
-”merkittävyys” tai ”painoarvo” voi
olla myös hyvin tietoisesti rakennettua ja eksplisiittistä
-YK:ta
rahoittavat sen jäsenvaltiot varallisuutensa mukaan
-YK:n perusperiaatteena on ollut valtioiden tasaveroisuus
riippumatta niiden maksuosuuksista
-South Centre:
”Tämän periaatteen taustalla on käsitys, että köyhälle
maalle on vähintään yhtä vaikeaa maksaa pienikin osuus YK:n budjetista
(varsinkin Yhdysvaltain dollareissa) kuin vauraalle maalle maksaa paljon
suurempi osuus. Kenelläkään ei silti tulisi olla mitään erityistä painoarvoa
YK:n politiikasta ja ohjelmista päätettäessä.”
-1980-luvun
alun jälkeen tätä YK:n keskeistä rahoitusperiaatetta on rikottu yhä enemmän
-uusliberalistiset hallitukset ja tutkimuslaitokset näkevät YK:n
kapitalistisena yrityksenä, jonka ”osakkaita” ovat jäsenvaltiot
Taulukko 2: YK:n rahoitusosuudet
vuonna 2001
––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—–
Valtio Osuus
(%)
––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—–
Yhdysvallat 22,00
Japani 19,63
Saksa
9,83
Italia
5,09
Iso-Britannia
5,57
Venäjä
1,20
Yhteensä 63,32
––—––—––—––—––—––—––—––—––—–—––—––—––—––—––—––—–
2.ulottuvuus:
A:lla voi olla valtaa yli B:n koska joko A:lla on yksinoikeus tai yksinoikeuden
kaltainen de facto mahdollisuus
asialistan muodostamiseen, tai koska A voi aiheuttaa jonkun asian X joka lisää
B:n kustannuksia, riskejä tai vaikeuksia sen yrittäessä saada esille sen omia
intressejä tai sen toivomia asioita, tai koska A voi ”ostaa” kaupanhieronnassa
tuen tietynlaisen asialistan muodostamiselle
Summat ovat pieniä, mutta Yhdysvallat onnistunut
ohjailemaan YK:n toimintaa ja kehitystä
-USA
ehdollistaa vuosittaiset maksunsa sen ajamien muutosten toteuttamiseen:
· USA:n yksi keskeinen tavoite on ollut YK:n byrokratian
– jota on väitetty ylisuureksi, tehottomaksi ja korruptoituneeksi –
pienentäminen
· tämä pyrkimys on yhteensopiva myös sen uusliberalistisen
poliittisen ohjelman yleisen tavoitteen kanssa, että kaikkia julkisia
organisaatioita pitää pienentää
· esimerkiksi YK:n sihteeristön työntekijöitä on
vähennetty yli 25 prosenttia vuosista 1984–85, jolloin heitä oli noin
12 000
· välillä YK siis uhkasi jo kasvaa
suuremmaksi kuin Turun kaupunki, mutta ”uhkaava kehitys” on saatu käännettyä
-Yhdysvaltojen harjoittama taloudellisten voimavarojen käyttö
valtaresurssina, jota on tukenut muiden
maiden tapa seurata sen esimerkkiä ja jättää maksujaan maksamatta, on aiheuttanut
YK-toimintojen epävakautta, laskenut YK:n henkilöstön työmoraalia ja
rajoittanut järjestön toimintaa
Hegemonia
post-strukturalistisessa mielessä YK:n sisällä:
-YK on yksi tällainen ’lokaali’,
konkreettinen poliittinen foorumi, jossa valmistellaan ja päätetään
globaaleista julkisista asioista/tarkoituksista
· mutta keskeinen sellainen
· ainoa universaali poliittinen
organisaatio
-Yhdysvaltain suhteellinen sotilaallinen ja
taloudellinen kapasiteetti ei ole huomion keskipisteenä
-kiinnostavammalta näyttää
kykeneekö yhdysvaltalainen 'järjestys' esittäytymään itsestään selvänä,
luonnollisena, ja jopa transsendentaalisena suvereenina, joka kykenee luomaan
globaaleja sisällöllisiä tarkoituksia ja käytäntöjen normaaliparadigman.
· erityisesti liberaali‑kapitalistinen
talousjärjestys
Globaalin ’tarkoituksen’ kriisi YK:ssa 1970-luvulla
-1970-luvulle
tultaessa YK-järjestelmä oli ajautunut umpikujaan
· veto-oikeus oli tehnyt miltei mahdottomaksi edistää
turvallisuusneuvostossa mitään idän ja lännen vastakkainasetteluun liittyvää
kysymystä
· lisäksi siirtomaiden itsenäistyminen oli muuttanut yleiskokouksen
koostumusta: vuoteen 1970 mennessä eteläisen pallonpuoliskon juuri
itsenäistyneet valtiot muodostivat jo enemmistön
-uusi
enemmistö osoitti voimansa vaatimalla ”uutta kansainvälistä talousjärjestystä”
(UKTJ) vuonna 1974
· useimmat läntiset teollisuusvaltiot eivät UKTJ-julistusta kuitenkaan hyväksyneet, ja varsinkin
Yhdysvallat vastusti sitä ankarasti
· joka tapauksessa kyse oli vakavasta ”globaalin
tarkoituksen kriisistä”
Hegemonin
’hyveet’
(1) Kyky
tulkita paikalliset vastarinnan muodot tai tarkoittamattomat vaikutukset
"normaaleiksi" poikkeavuuden muodoiksi:
-esimerkiksi
Krasnerin uusrealistinen teoria tulkitsi
kehitysmaiden toiminnan YK:ssa normaaliksi vallanhaluiseksi ”haastamiseksi” ja
”vapaamatkustamiseksi”
· tässä vastarinta esitetään normaaliksi poikkeavuuden
muodoksi; ”näin kaikki aina yrittävät toimia…”
(2) kyky
innovoida uusia käytäntöjä ja rituaaleja; tulkinnoilla on aina rajansa, doxan
moniselitteisyydestä huolimatta, ja siksi hegemoni tarvitsee myös innovatiivisuutta.
-1980-luvulla
alkoi myös demokratisaation kolmas aalto ja
Gorbatshovin uudistukset
-esimerkiksi
Maailmanpankissa huomattiin, että uusliberaaleille uudistukselle sai usein
helpommin tukea liberaali-demokraattisessa kontekstissa
-ortodoksinen
länsi muuttui demokratian ja ihmisoikeuksien tukijaksi myös kolmannessa
maailmassa
· verrattuna 1970-luvun alun käytäntöihin, muutos oli
iso
· kylmän sodan päättyessä tämä uusi liberalistinen
universalismi tuotiin myös YK:hon
-samalla
”uusliberalismi” saattoi esiintyä ”uudistajana” taantumuksellista
sosiaalidemokratiaa ja vasemmistoa vastaan
· myös tämä oli hegemonin innovatiivisuutta:
liberalistiset konservatiivit ottivat haltuunsa valistuksen ”uudistajan” roolin
Poliittisen talouden rooli
-päinvastoin kuin mitä Ashley antaa ymmärtää, 1980-luvun kehitys
YK:ssa ei kuitenkaan tapahtunut vallan 1. ulottuvuudesta tai materiaalisesta
rakenteellisesta vallasta riippumattomalla tavalla
-velkaongelma
à IMF:n
ja Maailmanpankin valta
-Yhdysvaltain rakenteellinen valta maailman rahoitusjärjestelmä (korkopäätökset)
-rakenteellinen
valta YK:ssa (esim. maksuosuudet)
MUTTA:
-2000-luvun alussa YK-järjestelmässä eri vallan
ulottuvuudet ja aspektit näyttivät vievän kaikki yhteen suuntaan
-YK:sta on pitkälti tullut yhden globaalin tarkoituksen
ilmenemismuoto ja samalla yhden suvereenin valtion instrumentti, moninaisuuden
keskelläkin
YK:n marginalisointi ja patologinen
oppiminen
-vaikka
USA on onnistunut saamaan lujan otteen YK-järjestelmästä, YK:n täydellinen ja
yksioikoinen hallinta on mahdotonta
-asioiden
valmistelussa ja päätöksenteossa on kyllä lähestytty dollari ja ääni
-periaatetta, mutta silti jäsenvaltiot ovat edelleen muodollisesti tasa-arvoisia
-lisäksi
Ranskalla, Venäjällä ja Kiinalla on veto-oikeus turvallisuusneuvostossa eivätkä
ne ole aina samaa mieltä USA:n kanssa
-siksi
Yhdysvallat on myös pyrkinyt vähentämään YK:n valtaa tai syrjäyttämään sen
päätöksenteosta tarpeen tullen kuten esimerkiksi Kosovon ja Irakin sotien
tapauksissa
-menestys
on myös vahvistanut Yhdysvaltain poliittisen eliitin ”patologista
oppimisprosessia” (Deutsch), jossa menestys on entisestään tukenut varmuutta
oikeassa olemisesta:
· kyky ulkoistaa ongelmia ja
saada oma tahto läpi aletaan otetaan yhä enemmän itsestään selvänä, jopa jumalallisena ja ikuisena tosiasiana
· Deutsch: konservatiivisen vallan ihailun ytimessä on
juuri tämä mahdollisuus olla oppimatta; mahdollisuus pelkästään puhua
kuuntelemisen sijasta; mahdollisuus antaa menneisyyden yksin määrätä miten
toimia…
-tällainen
konservatiivinen tahto ja valta turvautuu yhä enemmän yksinkertaiseen
määräilyyn, pakkoon ja väkivaltaan
-Ashleyn
näkökulmasta: näin se asteittain tuhoaa oman hegemoniansa perustan…
Kontrollin
dialektiikka
-kontrollin
dialektiikka perustuu siihen, että
asymmetristen valtasuhteiden alistetussa asemassa olevilla toimijoilla on
mahdollisuus sekä vastarintaan että – kontekstista riippuen – kollektiiviseen poliittiseen
toimintaan, joka tähtää kontekstien muuttamiseen
-kaikki valta edellyttää sitä paitsi monien ihmisten ja
kollektiivisten toimijoiden yhteistoimintaa, joka voi jatkua tai olla
jatkumatta. (Kts. Giddens 1979: 6, 146-9)
·
toimijoilla
on aina tietoa toimintansa olosuhteista, ja heillä on myös kyky sosiaalisen
järjestelmän jonkin asteiseen diskurssiiviseen penetraatioon
·
mikä
tahansa ei siksi voi mennä läpi, vaikka mediassa, poliittisissa puolueissa,
kouluissa, yliopistoissa, valtiossa, alueellisissa integraatiojärjestöissä ja
globaalihallinnassa kierrätettäisiinkin vain yhtä virallista tulkintaa asioista
-passiivinen ja usein aktiivinenkin vastarinta on vain
yhteistyöstä kieltäytymistä
-toimijat voivat kuitenkin organisoitua tekemään aloitteita
ja edesauttamaan muutosta mitä erilaisemmissa konteksteissa à
transformatiivinen politiikka
Maamiinasopimus valta-analyysin
näkökulmasta
-osoitus kontrollin dialektiikasta ja siitä, että
aloite muutoksista myös turvallisuuskysymyksissä voi lähteä
kansalaisyhteiskunnasta
-aloitteen
ajoitus ja ideologia oli oikea
· ihmisoikeus ja demokratia –diskurssin
ehkä vahvin hetki
· ”rauhan osinko” –odotuksen vahvin
momentti kylmän sodan päättymisen jälkeen
-maamiinojen
kieltoa ei myöskään toteutettu sellaisilla foorumeilla, joilla aloitetta
vastustavat olisivat voineet estää sen etenemisen
· tässä tapauksessa erityisesti YK
olisi tullut kyseeseen
-halukkaiden
koalitio ensin toteutti sopimuksen ja on sitten pyrkinyt laajentamaan sitä
-kansalaisjärjestöjen
alkuperäisistä kattavistä määritelmistä tingittiin asteittain
-muutos
koski yhtä aselajia ja sen alakategoriaa ja siinä mielessä liittyy paitsi
aseistariisuntaan niin myös pitkään traditioon, jossa säädellään sodankäyntiä
· oikeutetun sodan traditiossa puhutaan jus in bellosta
-vaikka
tuotettu transformaatio oli näin rajallinen eikä myöskään periaatteellisessa
mielessä mullistava, tarjoaa se mallin siitä, miten uudistuksia voi yrittää toteuttaa