YK:n toinen keskeinen päätöksentekoelin on yleiskokous

 

-YK:n yleiskokous on demokraattisin olemassa oleva maailmanlaajuinen instituutio – puutteistaan ja ongelmistaan huolimatta

-YK:n jäsenvaltioiden tasa-arvoisuuden ihanne kulminoituu yleiskokouksen maa ja ääni -periaatteessa

-YK:n yleiskokous keskustelee ja antaa julkilausumia, mutta ”maailman mielipiteen paino” on periaatteessa sen ainoa käytettävissä oleva sanktio

-YK-politiikka on usein koskenut ”metavaltaa”

-kamppailujen aiheena on ollut eri elinten keskinäissuhteet ja eri toimijoiden oikeus osallistua prosesseihin

 

·     esimerkiksi: eri toimijat ovat eri aikoina korostaneet turvallisuusneuvoston tai yleiskokouksen asemaa


Yleiskokouksen asema heikentyi 1900-luvun viimeisen neljänneksen aikana

 

-1970-luvulla yleiskokous tuki erilaisia valtiojohtoisia kehitysstrategioita sekä maailmantalouden rakenteiden ja globaalihallinnan reformeja

-osittain yleiskokouksen aseman heikentyminen oli seurausta läntisten suurvaltojen tietoisesta strategiasta,  osittain maailmantalouden rakenteellisista muutoksista:

 

·     1980-luvun alusta lähtien Bretton Woods -instituutiot – ja aiempaa useammin myös yksityiset luottoluokituslaitokset – ovat yhä enemmän ohjanneet globaalin etelän maiden talouspolitiikkaa

·     1980- ja 90-luvulla useiden eteläisten valtioiden hallitukset joutuivat myös Yhdysvaltojen suoran bilateraalisen vaikutusvallan alle

·     YK:n turvallisuusneuvoston ohella myös yksityiset yritykset ja kansainväliset rahoituslaitokset ovat saaneet aikaisemmin YK:n yleiskokoukselle kuuluneita valtaoikeuksia

 


Yleiskokous ei ole edes yrittänyt käyttää useita niistä valtaoikeuksista, jotka sille on luvattu YK:n peruskirjassa

 

 

-yleiskokouksella on esimerkiksi valtuudet:

 

·     ”panna toimeen tutkimuksia ja esittää suosituksia [- -] edistääkseen kansainvälistä yhteistyötä taloudellisella, sosiaalisella, sivistyksellisellä, kasvatuksellisella ja terveydenhoidon alalla” (13. artikla) ja

·     ”suosittaa toimenpiteitä jokaisen sellaisen tilanteen rauhanomaiseksi selvittämiseksi [- -], jonka se harkitsee olevan omiaan vahingoittamaan yhteishyvää tai kansakuntien välisiä ystävällisiä suhteita” (14. artikla)

 

-näihin artikloihin sisältyvät mahdollisuudet on jätetty käyttämättä

 

·     niiden käyttäminen edellyttäisi myös institutionaalista, rahallista ja teknistä tukea sekä enemmän aikaa uusien asioiden käsittelemiseen

 

-YK:n ns. vuosituhatjulistuksessa todetaan, että yleiskokouksen tulisi olla YK:n korkein edustuksellinen neuvottelu- ja päätöksentekoelin ja että sen tulisi voida toimia tehokkaasti tässä tehtävässään


’Vallan toinen ulottuvuus’ YK-järjestelmässä

 

-sulkeeko esille tuodut asialistat hiljaisesti joitakin relevantteja näkökulmia tai intressejä kokonaan pois?

-1990-luvulla Boutros-Ghalin ehdotus alueellisten ja kansainvälisten järjestöjen, parlamentaarikkojen, paikallisten viranomaisten, akateemisten instituutioiden, liike-elämän ja tiedotusvälineiden mukaan ottamiseksi yleiskokouksen ja Ecosocin toimintaan on tullut käytännössä osittain hyväksytyksi

-varsinkin NGO:t ja yritykset ovat päässeet osallistumaan asioiden valmisteluun ja tarkkailijoina joskus jopa varsinaiseen päätöksentekoon

-monet NGO:t ovat BINGOja  (Business Initiated NGO)

-jos suuryritykset ja BINGOt ovat uusista toimijoista tärkeimpiä, YK:ssa mukana olevien toimijoiden monipuolistuminen voi tarkoittaa yksinkertaisesti vain dollari ja ääni -periaatteen vahvistumista

-kansanedustajien osallistuminen YK:n toimintaan on tapahtunut Parlamenttienvälisen liiton (IPU) kautta

 

·     IPU:lla on pitkään ollut neuvoa-antava asema Ecosocissa; IPU myös järjestää erilaisia kokouksia YK:n yhteydessä

·     muilta osin parlamentaarikkojen tai paikallisten viranomaisten rooli YK:n toiminnassa näyttää toistaiseksi melko vähäiseltä


Muilla toimijoilla ei ole päätöksentekovaltaa

 

 

-niillä ei myöskään yleisesti ottaen ole tosiasiallista kapasiteettia osallistua YK-politiikan asialistan muodostamiseen:

 

·     osittaisia poikkeuksia ovat kehityskysymykset, joiden asialistaan jotkut kansalaisjärjestöt ovat päässeet mukaan itseään koskevilta osilta (projektien hajauttaminen, kansalaisyhteiskunta mukaan niiden toteutuksen etc)

·     ja mahdollisesti kasvava BINGOjen ja Bretton Woods –instituutioiden valta

 

-miten eri YK:n pääelinten asialista sitten muodostuu?

-sihteeristö valmistelee useimpia aloitteita, suosituksia ja päätöksiä

-osittain sihteeristö tekee niin aiempien päätösten pohjalta, mutta osin myös jatkuvasti käynnissä olevien neuvottelujen ja prosessien tuloksena

-muodollisista päätöksentekoasetelmista riippumatta eri toimijoilla on eri tavoin pääsy mukaan näihin neuvotteluihin ja prosesseihin

-tässä kuvaan astuu myös rakenteellisen vallan eri merkitykset


Rakenteellinen valta YK:ssa

 

[-”rakenteet ovat järjestyneet siten – aiempien päätösten ja myös monien ei-päätösten tuloksena – että tiettyjen toimijoiden päätökset vaikuttavat muiden päätöksiin ja toiminnan olosuhteisiin silloinkin kun tämä ei suinkaan ole toiminnan tarkoitus eikä aina edes sen tiedostettu sivuvaikutus” (Gill & Law) ]

-”merkittävyys” tai ”painoarvo” voi olla myös hyvin tietoisesti rakennettua ja eksplisiittistä

-YK:ta rahoittavat sen jäsenvaltiot varallisuutensa mukaan

-YK:n perusperiaatteena on ollut valtioiden tasaveroisuus riippumatta niiden maksuosuuksista

-South Centre:

 

”Tämän periaatteen taustalla on käsitys, että köyhälle maalle on vähintään yhtä vaikeaa maksaa pienikin osuus YK:n budjetista (varsinkin Yhdysvaltain dollareissa) kuin vauraalle maalle maksaa paljon suurempi osuus. Kenelläkään ei silti tulisi olla mitään erityistä painoarvoa YK:n politiikasta ja ohjelmista päätettäessä.”

 

-1980-luvun alun jälkeen tätä YK:n keskeistä rahoitusperiaatetta on rikottu yhä enemmän

-uusliberalistiset hallitukset ja tutkimuslaitokset näkevät YK:n kapitalistisena yrityksenä, jonka ”osakkaita” ovat jäsenvaltiot


Taulukko 2: YK:n rahoitusosuudet vuonna 2001

 

 

 

––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—–

Valtio                          Osuus (%)

––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—––—–

Yhdysvallat                 22,00

Japani                          19,63

Saksa                          9,83

Italia                            5,09

Iso-Britannia                5,57

Venäjä                         1,20

Yhteensä                     63,32

––—––—––—––—––—––—––—––—––—–—––—––—––—––—––—––—–

 

 

2.ulottuvuus: A:lla voi olla valtaa yli B:n koska joko A:lla on yksinoikeus tai yksinoikeuden kaltainen de facto mahdollisuus asialistan muodostamiseen, tai koska A voi aiheuttaa jonkun asian X joka lisää B:n kustannuksia, riskejä tai vaikeuksia sen yrittäessä saada esille sen omia intressejä tai sen toivomia asioita, tai koska A voi ”ostaa” kaupanhieronnassa tuen tietynlaisen asialistan muodostamiselle


Summat ovat pieniä, mutta Yhdysvallat onnistunut ohjailemaan YK:n toimintaa ja kehitystä

 

-USA ehdollistaa vuosittaiset maksunsa sen ajamien muutosten toteuttamiseen:

 

·     USA:n yksi keskeinen tavoite on ollut YK:n byrokratian – jota on väitetty ylisuureksi, tehottomaksi ja korruptoituneeksi – pienentäminen

·     tämä pyrkimys on yhteensopiva myös sen uusliberalistisen poliittisen ohjelman yleisen tavoitteen kanssa, että kaikkia julkisia organisaatioita pitää pienentää

·     esimerkiksi YK:n sihteeristön työntekijöitä on vähennetty yli 25 prosenttia vuosista 1984–85, jolloin heitä oli noin 12 000

·     välillä YK siis uhkasi jo kasvaa suuremmaksi kuin Turun kaupunki, mutta ”uhkaava kehitys” on saatu käännettyä

 

-Yhdysvaltojen harjoittama taloudellisten voimavarojen käyttö valtaresurssina, jota on tukenut muiden maiden tapa seurata sen esimerkkiä ja jättää maksujaan maksamatta, on aiheuttanut YK-toimintojen epävakautta, laskenut YK:n henkilöstön työmoraalia ja rajoittanut järjestön toimintaa


Hegemonia post-strukturalistisessa mielessä YK:n sisällä:

 

-YK on yksi tällainen ’lokaali’, konkreettinen poliittinen foorumi, jossa valmistellaan ja päätetään globaaleista julkisista asioista/tarkoituksista

 

·   mutta keskeinen sellainen

·   ainoa universaali poliittinen organisaatio

 

-Yhdys­valtain suhteellinen sotilaallinen ja taloudellinen kapasiteetti ei ole huomion keskipisteenä

-kiinnostavammalta näyttää kykeneekö yhdys­valtalainen 'järjestys' esittäytymään itsestään selvänä, luonnollisena, ja jopa transsen­dentaalisena suvereenina, joka kykenee luomaan globaa­leja sisällöllisiä tarkoituksia ja käytäntöjen normaaliparadigman.

 

·   erityisesti liberaali‑ka­pitalistinen talousjärjestys

 


Globaalin ’tarkoituksen’ kriisi YK:ssa 1970-luvulla

 

-1970-luvulle tultaessa YK-järjestelmä oli ajautunut umpikujaan

 

·     veto-oikeus oli tehnyt miltei mahdottomaksi edistää turvallisuusneuvostossa mitään idän ja lännen vastakkainasetteluun liittyvää kysymystä

·     lisäksi siirtomaiden itsenäistyminen oli muuttanut yleiskokouksen koostumusta: vuoteen 1970 mennessä eteläisen pallonpuoliskon juuri itsenäistyneet valtiot muodostivat jo enemmistön

 

-uusi enemmistö osoitti voimansa vaatimalla ”uutta kansainvälistä talousjärjestystä” (UKTJ) vuonna 1974

 

·     useimmat läntiset teollisuusvaltiot eivät UKTJ-julistusta kuitenkaan hyväksyneet, ja varsinkin Yhdysvallat vastusti sitä ankarasti

·     joka tapauksessa kyse oli vakavasta ”globaalin tarkoituksen kriisistä”


Hegemonin ’hyveet’

 

(1) Kyky tulkita paikalliset vastarinnan muodot tai tarkoittamattomat vaikutukset "normaaleiksi" poikkeavuuden muodoiksi:

 

-esimerkiksi Krasnerin uusrealistinen teoria tulkitsi kehitysmaiden toiminnan YK:ssa normaaliksi vallanhaluiseksi ”haastamiseksi” ja ”vapaamatkustamiseksi”

 

·      tässä vastarinta esitetään normaaliksi poikkeavuuden muodoksi; ”näin kaikki aina yrittävät toimia…”

 

(2) kyky innovoida uusia käytäntöjä ja rituaaleja; tulkinnoilla on aina rajansa, doxan mo­niselitteisyydestä huolimatta, ja siksi hegemoni tarvitsee myös innovatiivi­suutta.

 

-1980-luvulla alkoi myös demokratisaation kolmas aalto ja Gorbatshovin uudistukset

-esimerkiksi Maailmanpankissa huomattiin, että uusliberaaleille uudistukselle sai usein helpommin tukea liberaali-demokraattisessa kontekstissa

-ortodoksinen länsi muuttui demokratian ja ihmisoikeuksien tukijaksi myös kolmannessa maailmassa

 

·      verrattuna 1970-luvun alun käytäntöihin, muutos oli iso

·      kylmän sodan päättyessä tämä uusi liberalistinen universalismi tuotiin myös YK:hon

 

-samalla ”uusliberalismi” saattoi esiintyä ”uudistajana” taantumuksellista sosiaalidemokratiaa ja vasemmistoa vastaan

·      myös tämä oli hegemonin innovatiivisuutta: liberalistiset konservatiivit ottivat haltuunsa valistuksen ”uudistajan” roolin


Poliittisen talouden rooli

 

-päinvastoin kuin mitä Ashley antaa ymmärtää, 1980-luvun kehitys YK:ssa ei kuitenkaan tapahtunut vallan 1. ulottuvuudesta tai materiaalisesta rakenteellisesta vallasta riippumattomalla tavalla

-velkaongelma à IMF:n ja Maailmanpankin valta

-Yhdysvaltain rakenteellinen valta maailman rahoitusjärjestelmä (korkopäätökset)

-rakenteellinen valta YK:ssa (esim. maksuosuudet)

 

MUTTA:

 

-2000-luvun alussa YK-järjestelmässä eri vallan ulottuvuudet ja aspektit näyttivät vievän kaikki yhteen suuntaan

-YK:sta on pitkälti tullut yhden globaalin tarkoituksen ilmenemismuoto ja samalla yhden suvereenin valtion instrumentti, moninaisuuden keskelläkin


YK:n marginalisointi ja patologinen oppiminen

 

-vaikka USA on onnistunut saamaan lujan otteen YK-järjestelmästä, YK:n täydellinen ja yksioikoinen hallinta on mahdotonta

-asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa on kyllä lähestytty dollari ja ääni -periaatetta, mutta silti jäsenvaltiot ovat edelleen muodollisesti tasa-arvoisia

-lisäksi Ranskalla, Venäjällä ja Kiinalla on veto-oikeus turvallisuusneuvostossa eivätkä ne ole aina samaa mieltä USA:n kanssa

-siksi Yhdysvallat on myös pyrkinyt vähentämään YK:n valtaa tai syrjäyttämään sen päätöksenteosta tarpeen tullen kuten esimerkiksi Kosovon ja Irakin sotien tapauksissa

-menestys on myös vahvistanut Yhdysvaltain poliittisen eliitin ”patologista oppimisprosessia” (Deutsch), jossa menestys on entisestään tukenut varmuutta oikeassa olemisesta:

 

·      kyky ulkoistaa ongelmia ja saada oma tahto läpi aletaan otetaan yhä enemmän itsestään selvänä, jopa jumalallisena ja ikuisena tosiasiana

·      Deutsch: konservatiivisen vallan ihailun ytimessä on juuri tämä mahdollisuus olla oppimatta; mahdollisuus pelkästään puhua kuuntelemisen sijasta; mahdollisuus antaa menneisyyden yksin määrätä miten toimia…

 

-tällainen konservatiivinen tahto ja valta turvautuu yhä enemmän yksinkertaiseen määräilyyn, pakkoon ja väkivaltaan

-Ashleyn näkökulmasta: näin se asteittain tuhoaa oman hegemoniansa perustan…


Kontrollin dialektiikka

 

 

-kontrollin dialektiikka perustuu siihen, että asymmetristen valtasuhteiden alistetussa asemassa olevilla toimijoilla on mahdollisuus sekä vastarintaan että – kontekstista    riippuen – kollektiiviseen poliittiseen toimintaan, joka tähtää kontekstien muuttamiseen

-kaikki valta edellyttää sitä paitsi monien ihmisten ja kollektiivisten toimijoiden yhteistoimintaa, joka voi jatkua tai olla jatkumatta. (Kts. Giddens 1979: 6, 146-9)

 

·   toimijoilla on aina tietoa toimintansa olosuhteista, ja heillä on myös kyky sosiaalisen järjestelmän jonkin asteiseen diskurssiiviseen penetraatioon

·   mikä tahansa ei siksi voi mennä läpi, vaikka mediassa, poliittisissa puolueissa, kouluissa, yliopistoissa, valtiossa, alueellisissa integraatiojärjestöissä ja globaalihallinnassa kierrätettäisiinkin vain yhtä virallista tulkintaa asioista

 

-passiivinen ja usein aktiivinenkin vastarinta on vain yhteistyöstä kieltäytymistä

-toimijat voivat kuitenkin organisoitua tekemään aloitteita ja edesauttamaan muutosta mitä erilaisemmissa konteksteissa à transformatiivinen politiikka


Maamiinasopimus valta-analyysin näkökulmasta

 

 

-osoitus kontrollin dialektiikasta ja siitä, että aloite muutoksista myös turvallisuuskysymyksissä voi lähteä kansalaisyhteiskunnasta

-aloitteen ajoitus ja ideologia oli oikea

 

·    ihmisoikeus ja demokratia –diskurssin ehkä vahvin hetki

·    ”rauhan osinko” –odotuksen vahvin momentti kylmän sodan päättymisen jälkeen

 

-maamiinojen kieltoa ei myöskään toteutettu sellaisilla foorumeilla, joilla aloitetta vastustavat olisivat voineet estää sen etenemisen

 

·    tässä tapauksessa erityisesti YK olisi tullut kyseeseen

 

-halukkaiden koalitio ensin toteutti sopimuksen ja on sitten pyrkinyt laajentamaan sitä

-kansalaisjärjestöjen alkuperäisistä kattavistä määritelmistä tingittiin asteittain

-muutos koski yhtä aselajia ja sen alakategoriaa ja siinä mielessä liittyy paitsi aseistariisuntaan niin myös pitkään traditioon, jossa säädellään sodankäyntiä

 

·    oikeutetun sodan traditiossa puhutaan jus in bellosta

 

-vaikka tuotettu transformaatio oli näin rajallinen eikä myöskään periaatteellisessa mielessä mullistava, tarjoaa se mallin siitä, miten uudistuksia voi yrittää toteuttaa