Mitä on rakenteellinen valta?
-valta on kapasiteettia tuottaa vaikutuksia
-voidaan erottaa erityyppisiä vaikutuksia ja niiden
tuottamisen erilaisia tapoja
®
Epäsuorat
institutionaaliset vaikutukset
®
Tarkoittamattomat
ja tiedostomattomat vaikutukset
®
Persoonattomasti
tuotetut vaikutukset
-uusrealisti Stephen Krasner puhuu ‘metavallasta’, kun hän tarkoittaa
kamppailuita instituutioiden määrittelemistä pelisäännöistä
· viitekehyksenä hegemonisen
stabiliteetin teoria ja ekonomismi
-toisenlaisen
esimerkin tarjoaa Susan Strange’n teoria ‘poikkikansallisesta imperiumista’
(lukulistalla)
·
rakenteet
ovat järjestyneet siten – myös monien ei-päätösten tuloksena – että tiettyjen
toimijoiden päätökset vaikuttavat muiden päätöksiin ja toiminnan olosuhteisiin
silloinkin kun tämä ei suinkaan ole toiminnan tarkoitus eikä aina edes sen
tiedostettu sivuvaikutus
Rakenteellisesti “mahtava” toimija A
voi välttää “sopeutumisen” tietynlaisiin olosuhteisiin, kun taas pienemmät
toimijat eivät voi niin tehdä.
·
Esimerkiksi
Yhdysvallat ei ole koskaan joutunut talouden vyönkiristyskuurille sen
pitkäaikaisesta massiivisesta velkaantumisesta huolimatta
·
Sen
sijaan Strangen rakenteellisen vallan näkökulmasta se on voinut ikään kuin
“viedä ulos” ongelmiaan, eri vaiheissa eri tavoin, ja tällä on ollut myös
kollektiivisia seurauksia
·
Esimerkiksi
dollarin asema maailmantaloudessa on mahdollistanut dollarien “painamisen”
kasvaneen maailmankaupan ja –rahoituksen tarpeisiin, ja siten eräänlaisen
alijäämän seteli/velkarahoituksen ilman esimerkiksi nopeata inflaatiota
·
Tällaisella
toiminnalla voi pidemmällä tähtäimellä olla myös kasautuvia seurauksia.
‘Rakenteelliselle vallan’ muita
merkityksiä:
-on olemassa merkittäviä teorioita, jotka katsovat, että itse
rakenteilla itsellään on valtaa eli kykyä tuottaa vaikutuksia sen kautta, että
toimijat asemoituvat näiden rakenteiden sisällä:
1.
Rakenteelliset
teoriat, jotka tarkastelevat positioita tai rooleja koko kansainvälisessä järjestelmässä
tai maailmantaloudessa.
2.
Rakenteelliset
teoriat, jotka erittelevät positioita kielen ja tiedon järjestelmissä
eli diskursseissa ja niiden ‘vallan vaikutuksia’.
-erityisen hyvän esimerkin ensinmainitusta rakenteellisesta
teoriasta tarjoaa Stephen Gillin ja David Law’n jo klassinen artikkeli “Global
Hegemony and the Structural Power of Capital” (lukulistassa; ISQ)
-heidän näkökulmastaan ‘rakenteellinen valta’ tarkoittaa
vallan sellaisia “materaalisia ja normatiivisia aspekteja, jotka
systemaattisesti luovat ja rakentavat yllykkeiden, kannustimien ja rajoitteiden
kaavoja tai malleja”
Olennainen on myös Max
Weberin erottelu: Macht vs. Herrschaft
Macht on ‘valta’ ylipäänsä mutta
erityisesti Lukesin ‘vallan ensimmäisen ulottuvuuden’ mielessä.
Herrschaft on kirjaimellisesti ‘herruus’, mutta
sen voi kääntää myös hallinnaksi, jolla on auktoriteettia.
·
‘Herruus’
edellyttää legitimiteettiä eli hallinnan sisäistettyä suostuntaa
-tämä on myös vallan ”normatiivinen ulottuvuus” Gillin ja
Law’n mielessä
-gramscilaiset
kuitenkin tutkivat legitimiteetin lisäksi sitä miten miten hallinnan ‘sisäistetty
suostunta’ tuotetaan kansalaisyhteiskunnassa
·
yhtäältä
tuotantosuhteiden määrittämässä yksityisessä taloudessa
·
toisaalta
poliittisessa kansalaisyhteiskunnassa
Ashley toi kansainvälisten suhteiden
teoriaan muunmuassa Bourdieun varhaisen pääteoksen Outline of A Theory of
Practice käsitteen ‘doxa’:
·
kaikki
tieto ennakko-olettaa monia asioita
·
‘doxa’ on tiedon itsestään selvänä
pidetty tausta
·
”sosiaalisten käytäntöjen luonnollisena koettu elämismaailma”
·
Bourdieu:
“Jokainen vakiintunut sosiaalinen järjestys pyrkii tuottamaan sen oman
mielivaltaisuuden ‘naturalisaation’ (“luonnollistamisen”)”.
-‘ortodoxa’ on mikä
tahansa vakiintunut totuus tai yleinen viisaus jossain kontekstissa, joka
perustuu tiettyyn ‘doxaan’
·
Esimerkiksi:
‘poliittinen realismi’ tai ‘talousliberalismi’;
·
Tai
toisissa konteksteissa: ‘poliittinen islam’ tai ‘marxismi’
-‘heterodoxa’ on ‘ortodoxan’ julkinen tai virallinen kilpailija
-molemmat
voivat kuitenkin olettaa saman ‘doxan’
tai ainakin monia elementtejä samasta sosiaalisen järjestyksen taustasta
Valta
sen foucaultlaisissa merkityksissä:
-politiikan subjektit, vastakkainasettelut ja hallinnan
muodot ovat kaikki järjestyneet tiedollisten järjestelmien eli diskurssien
rakenteiden tarjoaminen mahdollisuuksien ja niiden yleisten
säännönmukaisuuksien määrittelemällä tavalla
-diskurssit ovat historiallisia ja on mahdollista kirjoittaa
niiden ‘arkeologiaa’ tai ‘genealogiaa’
·
Jälkimmäinen
termi on peräisin Nietzscheltä
·
Erilaisia
diskursseja voidaan ymmärtää historiallisten valtataisteluiden kautta
·
Historialla
ei kuitenkaan ole mitään erityistä suuntaa tai loppua
·
Se
mikä vallitsee tällä hetkellä on vain yksi (filosofisessa mielessä)
mielivaltainen mahdollisuus
·
“Jokaisen
metaforan takana on halu valtaan…”
-myös diplomaattisia ja valtiollisia käytäntöjä voidaan
analysoida näiden käsitteiden ja ideoiden mahdollistamista näkökulmista
Kaksi väitettä:
Väite 1: Käytäntö riippuu
rakenteesta.
Väite 2: Rakenne riippuu
käytännöstä.
-näiden väitteiden
vastakohtaisuutta Ashley pitää ratkaisemattomana, siitä huolimatta, että minkä
tahansa yrityksen ymmärtää maailmanhistoriaa täytyy perustua niiden varaan
-oletuksena myös on, että
molempien väitteiden puolesta voidaan esittää luontevia perusteluja
(1) ilman historiallisia
merkityksiä, sääntöjä ja voimavaroja mikään käytäntö ei olisi mahdollinen
(2) Toisaalta kaikki rakenteet
ovat vain vaikutuksia, joita tuotetaan historiassa subjektien käytäntöjen
välityksellä. Rakenteet siis rakenteistuvat koko ajan.
-eikö tätä vastakohtaisuutta
olisi sitten mahdollista sovittaa?
-Ashleyn mukaan ei ole:
· rakenteistumisen teorian
lähtökohtaongelmana on juuri väitteiden 1 ja 2 vastakohtaisuus
· toiseksi se sijoittaa tietävät -
ja tietoiset - toimijat näin jo vakiinnutetun vastakohtaisuuden rajalle,
ja väittää samalla ratkaisseensa sen.
· itse asiassa rakenteistumisen
teoria ei Ashleyn mukaan kumoa tätä vastakohtaisuutta, vaan riippuu siitä.
à Vain post‑strukturalismi sen sijaan kykenee
hyväksymään, että subjektit, objektit ja sosiaalisen toiminnan muodot ovat koko
ajan tuottamisen prosessissa, joka etenee satunnaisten käytäntöjen
välityksellä
-vain post‑strukturalismi
kykenee, Ashley väittää, kumoamaan väitteiden 1 ja 2 tyypillisesti hierarkkisen
vastakohtaisuuden.
-tämä näkemys tulee parhaiten ymmärrettäväksi
suhteessa Ashleyn derridalaiseen metateoriaan
-Derrida itse esittää ajatuksensa
näin:
”Tällä hetkellä oleva ‑ ja
erityisesti tietoisuus, tietoisuuden oleminen ja viihtyminen omassa itsessään ‑
on näin ollen asetettava 'määritykseksi' ja 'vaikutukseksi' eikä enää olemisen
absoluuttiseksi perusmuodoksi. Se ei enää ole määritys ja vaikutus tällä
hetkellä olevan järjestelmässä, vaan differancen
järjestelmässä. Differance sallii yhtä vähän toiminnan ja passiivisuuden
välisen vastakkainasettelun kuin syyn ja vaikutuksen vastaavan tai
epämääräisen ja määrätyn jne.”
Ashley asettaa positiivisen näkökulman ja tehtävän
post-strukturalistiselle maailmanpolitiikan tutki-mukselle:
”[...] post‑strukturalistinen
diskurssi pyrkii tekemään järjestelmällistä ja laajenevaa erityistapausten
erittelyä siten, että erityistä tutkitaan niiden ongelmien valossa, joista se
puhuu, sen yleisen näkökulmasta, jota se voi valaista.”
-”post‑strukturalisti
haluaa tietää mitä asioita toistetaan, mitkä rakenteet ja käytännöt toistuvat
etäisissäkin paikoissa, ja kuinka nämä toistumat voidaan selittää”
-”hän haluaa tietää, kuinka
järjestyksen muodot tuotetaan ja määrätään, kuinka niitä problematisoidaan ja
vastustetaan, sekä miksi, vastarinnasta huolimatta, subjektiviteetin, objektiviteetin
ja toiminnan muodot esitetään uudelleen yhä laajemmassa muodossa”
-”vaikkakin hän on epätietoinen
lopullisista syistä, hän haluaa puhua vaikutuksista: jatkuvuuden vaikutuksista,
sosiaalisen tilan luomisen ja kehystämisen vaikutuksista, sosiaalisen ajan
hallinnoinnin vaikutuksista.”
-”hän haluaa ymmärtää vallan toimintaa kaikkein yleisimmin termein,
ja hän haluaa ymmärtää vallan suhdetta
tietoon. Hän haluaa tutkia näkyviä ja piilotettuja ajattelun ja
instituutioiden suhteita.”
Foucault'n genealogian keskeisiä käsitteitä:
Ø käytäntö on "paikka", jossa
puhuttu ja tehty, määrätyt säännöt ja annetut perusteet, sekä annettuna otettu
ja tietoisesti suunniteltu kohtaavat
Ø käytäntöjen regiimien erittely ja tutkiminen
tarkoittaa näin ollen käytäntöjen preskriptiivisten vaikutusten ‑
"mitä pitää tehdä" ‑ ja kodifioivien vaikutusten ‑
"mitä tulee tietää" ‑ samanaikaista analysointia.
Ø diskurssi on käytäntö, joka koostuu yksinomaan
puhumisen ja kirjoituksen tavoista ja säännöistä
Ø valta/tieto‑verkosto, jota myös nimitetään
"regiimiksi", viittaa ajassa ja paikassa tapahtuvaan konkreettiseen
ja tietävään, mutta monet asiat annettuna ottavaan toimintaan.
-valta/tieto ‑regiimi
viittaa ilmiön historiallis-rakenteelliseen puoleen; siihen, kuinka toden ja
epätoden alat on tuotettu ja tuotetaan historiallisesti, ja kuinka tämä tuottamisen
prosessi kytkeytyy vallan strategioihin
-Foucault kysyykin: "eikö
kaikkein yleisin politiikan ongelma ole totuuden
ongelma?"
Mitä tarkoittaa anarkia kansainvälisten
suhteiden teorioissa?
Ø se ei tarkoita ainoastaan keskushallitsijan
tai maailmanvaltion puuttumista, ja siitä ‑ 'poliittisen realismin'
teorian mukaan ‑ seuraavaa kaoottis‑luonteista tilaa.
Ø se ymmärretään myös monien
erilaisten valtioiden olemassaolona, pluralismina
Ø jokaisella valtiolla ja
vastaavalla yhteiskunnalla on 'anarkia'‑teorian ennakko‑oletuksen
mukaan suvereeni identiteettinsä ("Suvereeni"
viittaa kykyyn olla kontingentin historian yläpuolella, samaan tapaan kuin
Hobbesin suvereeni kykenee oletuksen mukaan olemaan etukonfliktien ja
oman edun ajamisen yläpuolella ja tuottamaan hierarkkisen järjestyksen.
Tieto ja valta yhdistyvät tässä, koska Hobbesin teoriassa 'suvereeni'
hallitsija on myös tiedon ja tulkintojen auktoriteetti).
-Ashley mukaan 'poliittisen
realismin' diskurssi voi esittää perustavan väitteen kaoottisesta pluralismista
vain koska se kytkeytyy käytäntöön, joka on ollut erittäin tehokas tietämisen
ja tekemisen "kurinpitäjä" modernissa kulttuurissa
-tämä tietämisen ja tekemisen
"kurinpito" perustuu yksinkertaiseen hierarkkiseen
vastakohtaisuuteen, suvereniteetin ja anarkian väliseen dikotomiaan, jossa suvereeniteetti
on etuoikeutettu "korkeampana todellisuutena" ja ihanteena
Ashley pitää tätä hyvin syvänä länsimaisena diskursiivisena
käytäntönä:
-Ashley esittää, että kuva valtioiden välisestä
anarkiasta on itse asiassa esimerkki rationalistisesta monologista, jonka on
kirjoittanut historian ulkopuolella oleva - tosiasiassa tietenkin
kuvitteellinen - 'suvereeni' ihminen (tyypillisesti Mies)
-Ashley väittää:
(1) että poliittinen realismi
sisältää retorisen kaksoissiirron, joka konstituoi kansainvälisen
politiikan käytäntöjen (a) suhteellisen autonomisen subjektiviteetin
ja (b) tämän subjektiviteetin "sosiaalisen tilan";
(2) että näin konstituoidun
kansainvälisen voimapoliittisen yhteisön subjektit ovat valtiomiehiä,
joille poliittisen realismin kaksoissiirto on "poliittinen
rituaali", joka normaalistaa rajoja ja kurinalaistaa käytäntöjä;
ja (3) että tämän yhteisön
luonteenomainen kriisejä ja katastrofeja koskeva pelko ei ole aiheeton, koska se
osin tuottaa ne itse, tyypillisesti oman toimintansa tarkoittamattomina
seurauksina. Näin teoria uusintaa itsensä.
-Ashleyn teesit perustuvat
'poliittisen realismin' teesien nietzscheläiseen tai foucault'laiseen
tulkintaan
-hän erittelee ’poliittisen
realismin’ ”traditiota” persoonattomasti toimivan vallan strategioiden
näkökulmasta
Poliittisen realismin kaksoissiirto on retorinen
operaatio, jossa yhteisö esitetään ensin rationaalisena identiteettinä, ja
sitten identiteettien välinen tila sosiaalisena tyhjyytenä
On kuitenkin olemassa globaali
yhteisö, nimittäin poliittista realismia tunnustavien valtiomiesten
voimapoliittinen ja diplomaattinen yhteisö, sekä sen jakamat käytännöt.
-"kaksoissiirto"
sisältyy ennakko-oletuksena esimerkiksi:
· näkemyksiin sankarillisista
konservatiivisista valtiomiehistä (Metternich, Paasikivi, Kekkonen);
· tarinoihin tiettyjen valtioiden hybriksestä,
siis ylpeyden synnistä, sekä sen seurauksista (Thukydideen Ateena, Kennanin
USA);
· varoituksiin olla luottamatta
sellaisiin kollektiivisiin turvallisuusjärjestelyihin kuin Kansainliitto ja YK;
· varoituksiin
ihmisoikeuspolitiikan vaaroista (Reagan Carterin USA:sta);
· ja kylmän sodan loppumisen
jälkeen uudelleen nousseisiin toiveisiin tulevasta kantilaisesta
maailmanyhteisöstä
-rituaalisesti uudelleen
tuotetun yhteisön jäsenet, valtiomiehet, sekä tunnustavat sitoutuneensa
länsimaiseen logosentriseen traditioon että tietävät elävänsä rationaalisen
järjestyksen vaarallisilla rajoilla
-siksi he myös määrittelevät
intressinsä sekä keskeiset käsitteensä ja käytäntönsä tämän tiedon mukaisesti
Globaalin hallinnan
problematiikka: Ajan ja paikan hallinta lähtökohtana
'kansain-välisen' konstituutio
-Ashley: "Imposing International
Purpose" (lukulistalla)
-jotta
suvereeni valtio voisi toimia kansain-välisesti, täytyy sen tunnustaa monien
suvereenien subjektien olemassaolo ja siten niiden kyky tulkita ja tehdä
historiaa.
-tästä
tunnustamisesta seuraa minkä tahansa kollektiivisen kokemuksen moniselitteinen
ja epäselvä luonne
-ja
silti, ollakseen modernilla tavalla suvereeni tuon kokemuksen on
esittäydyttävä itsestään selvänä, luonnollisena, jopa transsendentaalisena tai
jumalallisena
·
Tässä Ashley olettaa idean, joka on tullut
länsimaiseen ajatteluun Nietzschen, Kirkegaardin ja Heideggerin kautta. Idea
tunnetaan nimellä epäluulon hermeneutiikka
-suvereenien
sisäinen ambivalenssi: samaan aikaan sekä tunnustetaan moninaisuus että
esitetään tietty historian ja poliittisten mahdollisuuksien tulkinta itsestään
selvänä
-ulkoinen
ambivalenssi, tai "globaalin hallinnan ironia", seuraa
mistä tahansa yrityksestä löytää ja vakiinnuttaa kansainvälinen sisällöllinen
tarkoitus: sisällöllinen tarkoitus edellyttää kollektiivisen poliittisen
ohjelman legitimiteettiä, sen hyväksymistä maailmassa, joka määritelmän mukaan
on peruuttamattomasti pluralistinen, kansain-välinen
· tarkoitus voi
olla esimerkiksi liberaalin talousjärjestyksen ylläpitäminen, globaalikeynesiläinen
talouksien säätely, tai uusi kansainvälinen talousjärjestys.
Globaali
hegemonia post-strukturalistisesta näkö-kulmasta:
Hegemonia voi
viitata ylivaltaan tai herruuteen, tai sitten se voi tarkoittaa, teoriasta
riippuen, johtavaa asemaa joko normatiivisessa tai yksinkertaisessa
kuvailevassa mielessä:
-termin
"hegemonia" juurena on kreikan kielen sana hëge'in (johtaa)
-Ashley
määrittelee hegemonian joukoksi
käytäntöjä, jotka samaistetaan tiettyyn valtioon ja sen sisäiseen
yhteiskuntamalliin
-käytännöt
nojaavat sosiaaliseen tietävyyteen, joka on 'normalisoitu'
-hegemonisia
käytäntöjä pidetään poliittisen subjektiviteetin ja menettelytapojen
normaaliparadigmana
·
näin ollen hegemoninen suvereeni näyttäytyy
"normaalina" ja "luonnollisena" tapana järjestää käytäntöjen
regiimi, johon kaikkien paikkojen ja aikojen ajatellaan vapaasti kehittyessään
pyrkivän.
·
kysymys ei siis ole hegemonisen valtion tahdosta
ja aikomuksesta lisätä suhteellista valtaansa, kuten uusrealistit usein asian
käsittävät; päinvastoin, Ashley väittää että mitä enemmän aikomuksia ja
pakottamista on näkyvillä, sitä vähemmän luonnolliselta ja normaalilta
hegemoni näyttää
Globaalin historian hallinta
ja kurissa pito
-näin
käsitettyihin hegemonisiin käytäntöihin liittyvät kyvyt ja tietävyys pitävät
sisällään myös strategisen ulottuvuuden
Ø
hegemoniset tulkinnat ja käytännöt leviävät
laajalle erilaisiin 'lokaaleihin', missä ne osallistuvat "aina
monimielisen, aina vaarallisen ja sattumanvaraisen historian kurinpitoon"
-hegemonia
on siis vastaus globaalin hallinnan ongelmaan, kysymykseen siitä, kuinka globaalin
elämän tulkinta sittenkin on mahdollista kansain-välisessä maailmassa
-hegemonia
takaa objektiiviset - näennäisesti epäpoliittiset, luonnolliset tai itsestään
selvät ehdot globaalille hallinnalle
Ø
nämä ehdot kuitenkin rajoittavat mahdollisia
käytäntöjä eri paikoissa ja ajoissa
Ashleyn teoria: Uusrealismin ja myös maailmanjärjestysanalyysin
1970- ja 1980-luvun käsitys Yhdysvaltain hegemonian ”rapautumisesta”
näyttäytyy aivan uudessa valossa
-Yhdysvaltain
suhteellinen sotilaallinen ja taloudellinen kapasiteetti ei ole huomion
keskipisteenä
-kiinnostavammalta
näyttää kykeneekö yhdysvaltalainen 'järjestys' esittäytymään itsestään
selvänä, luonnollisena, ja jopa transsendentaalisena suvereenina, joka kykenee
luomaan globaaleja sisällöllisiä tarkoituksia ja käytäntöjen
normaaliparadigman.
·
erityisesti ortodoksi liberaali‑kapitalistinen
järjestys
-hegemonin
strateginen voimavara on:
(i)
kyseenalaistamattomassa doxassa,
poliittisen diskurssin itsestään selvinä pidetyissä taustauskomuksissa,
(ii)
sekä hegemonin historiallisessa ja poliittisessa
kyvyssä luoda itsestään selvänä pidetty ylihistoriallisena esittäytyvä
"tarkoitus"
-post-strukturalistisesta
näkökulmasta katsottuna hegemonin "materiaaliset" voimavarat tai
valtiotoimijoiden välittömät aikomukset eivät ole samalla lailla oleellisia
Vallan
normalisoivat, erottelevat ja syrjivät rituaalit esitetään doxa'n
piirissä - käytännöissä kierrätetyissä
mielipiteissä ja niiden kyseenalaistamattomissa oletuksissa
-päinvastoin
kuin mitä orthodoxa saattaa antaa ymmärtää, doxan moniselitteinen
alue ei ole koskaan annettu a priori, vaan se täytyy aktiivisesti
tuottaa sosiaalisissa käytännöissä
-jotta
se olisi doxa, täytyy se myös eristää heterodoxasta, julkisesti
kiistellyistä asioista, sekä orthodoxasta, huolellisesti artikuloidusta
teoreettisesta järjestelmästä, joka luodaan vastaukseksi heterodoxalle
-Ashley
puhuu hegemonian jatkuvasta uhanalaisesta tilasta: jos doxa tuodaan
julkiselle alueelle, jos doxa siten politisoidaan, menettää se
luonnollisuutensa, itsestään selvyytensä
·
jos yhteinen pohja näin alkaa rapautua, on yhä
vaikeampi käyttää sosiaalisia voimavaroja suvereenin subjektiviteetin
konstituoimisen ja uudelleen-tuottamisen prosessissa
·
seuraa tarkoituksen ja poliittisen identiteetin
kriisi.
Ashley
erottaa kolme mahdollista kriisin lähdettä:
Teknisemmin
ilmaistuna Ashley esittää kolme mahdollista hegemonisesti asetetun sosiaalisen
ajan ja paikan rajoille "ilmaantuvaa" poikkeavaa (transgressiivista)
vaikutusta:
(1) tarkoittamattomat vaikutukset; nämä
koostuvat ketjusta, jossa vaikutukset pakenevat alkuperäisestä viitekehyksestään,
ja löytävät merkityksen toista aikaa, paikkaa ja kontekstia edustavien
subjektien viitekehyksestä
(2) vastarinnan vaikutukset; onnistuvat
välttämään normalisoimisen, hiljentämisen, ja syrjäyttämisen rituaalit
(3) kykenemättömäksi tekevät vaikutukset;
avaavat mahdollisuuksia, jotka kyseenalaistavat sekä subjektiviteetin doxiset
muodot että vastaavat sosiaaliset käytännöt, jotka osoittavat, että muitakin
vakavasti otettavia mahdollisuuksia on olemassa
-paikalliset
poikkeavat vaikutukset leviävät helposti alueellisiksi, jopa globaaleiksi
kriiseiksi, koska ‑ kirjaimellisesti ‑ kyseenalaistavia ja poikkeavia
tapahtumia on mahdotonta pitää muiden korvien ja silmien ulkopuolella
-siksi
paikalliset kriisit on joko pyrittävä estämään, tai sitten on keksittävä,
innovoitava ja vakiinnutettava uusia "kehystäviä" rituaaleja
hegemonisessa suvereenissa itsessään
Hegemonilla
voi olla kaksi hyvettä:
-käsite
"hyve" eli virtué tulee Machiavellilta
(1) kyky
tulkita paikalliset vastarinnan muodot tai tarkoittamattomat vaikutukset
"normaaleiksi" poikkeavuuden muodoiksi, sekä
(2) kyky
innovoida uusia käytäntöjä ja rituaaleja; tulkinnoilla on aina rajansa, doxan
moniselitteisyydestä huolimatta, ja siksi hegemoni tarvitsee myös innovatiivisuutta.
-hegemonian
kriisiä ei voi tämän teorian mukaan ratkaista sodalla, koska väkivalta ei muuta
kollektiivisia tulkintoja hegemonialle myönteisempään suuntaan
-päinvastoin,
mitä enemmän aikomuksia ja pakottamista on näkyvillä, sitä vähemmän
luonnolliselta ja normaalilta hegemoni näyttää
Tulkitaan Ashleyn post-strukturalistisen teorian
valossa Yhdysvaltain hegemonian ”kriisiä” 1970- ja 80-luvuilla:
-monien
mielestä tämän kriisin olisi pitänyt johtaa globaalin liberaalis‑kapitalistisen
talousjärjestyksen romahtamiseen, samalla tavalla kuin tapahtui maailmansotien
välisenä aikana, jolloin Iso‑Britannia ei ollut enää hegemoninen
-Yhdysvaltain
vaikeudet näyttivät lisääntyvän 1960‑luvun lopussa:
·
Vietnamin sota oli epäonnistuminen.
·
Samaan aikaan Yhdysvallat ei enää kyennyt
ylläpitämään sitoumuksiaan Bretton Woods ‑rahajärjestelmässä
-Vietnamin
sodan vastainen liike alkoi Yhdysvaltain yliopistojen kampuksilla,
paikallisena potentiaalisten asevelvollisten vastarintana
-pian
se levisi globaaliksi Yhdysvaltain "imperialismin" vastaiseksi
joukkoliikkeeksi, johon osallistui ryhmiä, liikkeitä, puolueita, valtioita ja
kansainvälisiä organisaatioita
Kehitys- ja arabimaiden
vastarinta Yhdysvaltain johtamaa läntistä hegemoniaa
vastaan
-vuoden
1967 Israelin vastaisen sodan aikana arabimaat eivät vielä onnistuneet
luomaan öljyssartoa, mutta sen jälkeen ne alkoivat tiivistää yhteistyötään
-vuonna
1973, Jom Kippurin sodan yhteydessä, ne nousivat erityisesti Israelia tukevaa
Yhdysvaltoja, mutta osin muitakin länsimaita vastaan luomalla toimivan öljyn
hintakartellin
-”amerikkalainen
imperialismi” joutui hyökkäyksen kohteeksi myös YK:ssa, jossa esitettiin vaatimuksia
uudesta kansainvälisestä talousjärjestyksestä
·
1974 nämä vaatimukset siis hyväksyttiin YK:n
yleiskokouksessa, joskin vain osittain ja pelkästään julkilausuman muodossa
-oliko
tämä hegemonisen järjestyksen rapautuminen seurausta Yhdysvaltojen
suhteellisen materiaalisen kapasiteetin laskusta, vai oliko se esimerkki
paikallisen vastarinnan sekä toiminnan tarkoittamattomien vaikutusten
globaalista leviämisestä?
·
ja ehkä myös
sisäisten talousongelmien ”ulkoistamisen” (tarkoittamattomista) vaikutuksista?
Mistä
”hegemonian laskussa” oli kyse?
-vuosien 1970‑1989 aikana
Yhdysvaltain suhteellinen taloudellinen ja sotilaallinen asema pysyi ‑ yksinkertaisten tilastollisten
indikaattoreiden mukaan ‑ jokseenkin ennallaan, lukuun ottamatta sitä,
että Yhdysvallat oli muuttunut luotonantajasta maailman suurimmaksi
velalliseksi
-jos jo vuoden 1970 asema
tarkoitti, kuten usein on ajateltu, että maailmassa ei ole enää hegemonia, niin
uusrealistinen teoria on väärä, sillä liberaali‑kapitalistinen
talousjärjestys ei ole romahtanut
-GATT-instituution ongelmista
huolimatta esimerkiksi tullit eivät ole koskaan olleet niin alhaisia kuin ne
ovat nyt, ja pääoman liikkuminen on myös vapautunut jatkuvasti
· WTO on itse asiassa merkinnyt talousliberalismin
hegemonian syvenemistä aivan uusille tasoille ja alueille
-myös Yhdysvaltain kyky toimia
maailman johtavana valtiona on säilynyt
- ja sittemmin vahvistunut entisestään
· myös kylmän sodan päättyminen
”lännen voittoon” ja 1990-luvun taloudellinen ja sotilaallinen kehitys tukenut
tätä
-joka tapauksessa tarvitaan
vaihtoehtoista selitystä USA:n hegemonian kriisille ja toiselle nousulle
Hypoteesi post-strukturalistisesta näkökulmasta: Vietnamin
sota oli keskeinen USamerikkalaisen hegemonian rapautumisen syy
-hegemonian rapautuminen Ashleyn
hegemoniateorian valossa
-prosessilla oli kaksi puolta:
(i)
yhtäältä Vietnamin sodalla oli vastarinnan vaikutuksia, sillä
erityisesti
(ii)
toisaalta sodalla oli tarkoittamattomia vaikutuksia, sillä ne panivat
alulle ketjun, jossa vaikutukset pakenivat alkuperäisestä viitekehyksestään, ja
löysivät merkityksen toista aikaa, paikkaa ja kontekstia edustavien subjektien
viitekehyksestä
-Yhdysvaltain poliittisen johdon
viitekehyksen näkökulmasta sota edusti asteittain edennyttä, mutta silti
päämäärärationaalista vastausta vietnamilaisten kommunistien sotilaalliseen uhkaan
-tämän uhkan uskottiin
kohdistuvan ennen kaikkea Yhdysvaltojen uskottavuuteen johtavana
supervaltana:
Vietnamin
sodan vaikutusten pakeneminen alku-peräisestä viitekehyksestä
-pyrittiin siis säilyttämään
Yhdysvaltain sotilaallisen ja poliittisen voiman maailmanlaajuinen uskottavuus
-tarkoitetut vaikutukset
kuitenkin pakenivat alkuperäisestä viitekehyksestään: Yhdysvaltojen toiminta
alettiin nähdä yhä laajemmin uus-kolonialistisena pyrkimyksenä alistaa juuri
itsenäistyneitä siirtomaita ja pitää pakolla yllä riippuvuussuhteita, jotka
olivat edullisia ennen kaikkea maailmantalouden keskusten alueille
-marxilaisten imperialismi‑teorioiden
uskottavuus ja kyky tulkita paikalliset vastarinnan muodot kapitalismin
vastaisen taistelun momentteina lisääntyi länsimaiden sisällä; samalla
neuvostososialismin ja kollektiivisen omaehtoisuuden mallin suhteellinen asema
parani
-kapitalistisen voimien tasapainottamisen
mallin kannalta tämä oli ehkä yksi kaikkein onnekkaimpia seikkoja: vakuuttavia
kykenemättömäksi tekeviä vaikutuksia ei ilmaantunutkaan
· tosiasiassa avattiin vain vähän
uusia mahdollisuuksia, jotka olisivat kyenneet kyseenalaistamaan sekä
perinteisen subjektiviteetin doxiset muodot että vastaavat kompetentit
sosiaaliset käytännöt.
-Vietnamin sota päättyi 1975, ja
Afganistanin sota alkoi 1979
-tämän jälkeen Yhdysvaltain
hegemonian tärkeimmän haastajan, neuvostososialismin alueellinen
geopoliittinen hegemonia, sen historiallinen ja poliittinen kyky luoda
itsestään selvänä pidetty ylihistoriallinen "tarkoitus" joutui yhä enemmän
kyseenalaistetuksi myös Neuvostoliiton sisällä
Kylmän
sodan päättymisen vaikutukset hegemonian
kannalta
-syksyn 1989 tapahtumat Itä‑Euroopassa
ovat malliesimerkki siitä, kuinka hetkeksikin kehittymään jätetty paikallinen
vastarinta voi laajeta alueelliseksi vallankumoukseksi, miksei myös globaaliksi
poliittiseksi liikehdinnäksi
-päinvastoin kuin mitä
uusrealistiset ja marxilaiset ”hegemonisen vakauden” teoriat olisivat
olettaneet, Yhdysvaltain suvereeni identiteetti ei koskaan ole ollut niin
hegemoninen kuin se on ollut kylmän sodan päättymisen jälkeen
-Ashleyn post‑strukturalistisessa
hegemoniateoriassa hegemonia on ennen kaikkea "suvereenin
identiteetin" ‑ tai maailmanjärjestyksen mallin – ominaisuus
· hegemonia
ei viittaa ensisijaisesti valtion tai sen taloudellis‑poliittisen johdon
herruuteen diplomaattisissa ja multilateraalisissa yhteyksissä
· ”suvereenin identiteetin” samaistaminen
tiettyyn valtioon voi silti olla oleellinen osa mallia
· tässä tapauksessa ”länsi” – ”läntinen
malli” – ”demokratia ja vapaa markkinatalous” – USA
Miten
yhteensopivia post-strukturalistiset hypoteesit ovat muiden ’rakenteellisen
vallan’ teorioiden kanssa?
-Ashleyn hegemonia-teorian pohjalta johdettu tulkinta
1900-luvun lopun maailmanhistoriasta on
tietenkin periaatteessa yhteensopiva tulkinta niiden teorioiden ja tulkintojen
kanssa, joissa:
· analysoidaan pääoman
rakenteellista valtaa (Gill & Law) tai
· globaalin turvallisuuden ja poliittisen
talouden rakenteita ja niiden yhteyttä ’poikkikansallisen imperiumin’ syntyyn
(Strange)
-mutta mikä rooli tarkkaan
ottaen oli esimerkiksi Yhdysvaltain taloudellisilla ongelmilla – talouden
laskeneella suorituskyvyllä ja sen
seurauksilla – ja niiden ’ulkoistamisella’?
-post-strukturalismilla on
vaikeuksia edes asettaa tämän tyyppisiä kysymyksiä
-vaikka post-strukturalismi
näyttää kyenneen avaamaan innovatiivisia tutkimuspisteitä, voi se helposti
johtaa umpikujaan, koska se ei avoimesti esitä konkreettisen, empiirisen
tutkimuksen menetelmiä eikä myöskään itsekritiikin mahdollisuutta
-se ei myöskään sijoita omia
näkökulmiaan mihinkään laajempaan kokonaisuuteen
· vrt. kuvio ”toimijan ja
rakenteen valta”
à valta-analyysissa
siis pitää kyetä erittelemään valtaa sen eri merkityksissä ja sijoittamaan
valta-analyysi laajempaan kontekstiin
YK:n turvallisuusneuvosto ja ’vallan
ensimmäinen ulottuvuus’
-pysyvillä jäsenillä
on veto-oikeus, eli mitään päätöslauselmaa ei voida hyväksyä ilman kaikkien
viiden pysyvän jäsenen suostumusta
-veto-säännön
tarkoituksena oli alun perin estää YK:ta sitoutumasta pakkotoimenpiteisiin,
joilla ei olisi sen tärkeimpien jäsenten tukea, sekä myös estää ydinasevaltoja
joutumasta vastakkain.
-täytyy myös muistaa,
että vuonna 1945 Yhdysvallat, Neuvostoliitto, Kiina sekä Iso-Britannia ja Ranska
silloisine siirtomaineen kattoivat yli puolet maailman väestöstä
· tässä
mielessä YK:lla voidaan sanoa olleen jonkinlainen näennäis-demokraattinen legitimaatio
-2000-luvun alussa
tilanne on hyvin toisenlainen: jos Kiina jätetään huomiotta, neljän keskeisen
veto-oikeutta käyttävän maan yhteen laskettu väestö on alle kymmenen prosenttia
maailman väestöstä.
Taulukko 1:
Veto-oikeuden käyttö YK:n turvallisuusneuvostossa vuosina 1946–95.
Kiina 3
Ranska 18
NL/Venäjä 116
UK 31
US 70