Helsingin yliopisto
YLEISEN VALTIO-OPIN LAITOS
Turo Virtanen 3.9.2001
Opiskelijatuutoreiden tapaaminen 28.8.2001
-
vastaanotto-ohjelman suunnittelu
-
laitoksen esimies Turo Virtanen, yliass. Riikka Kuusisto
Laitosesittely pe 7.9. klo 15
-
laitoksen esimiehen alustus, henkilökunnan esittely, johtoryhmän
esittely, yleiskeskustelua
-
alumnipuhe
-
vapaamuotoista keskustelua tarjoilun lomassa
Opiskelijatuutorit – opettajatuutorit
-
jokaisella opiskelijatuutorin vetämällä ryhmällä on oma opettajatuutori
(ks. alla luettelo)
-
opettajatuutoreita ovat: kaikki professorit (6) sekä yliass. Juri
Mykkänen (ulkomaiset tutkinto-opiskelijat)
-
vähintään kaksi vapaamuotoista tilaisuutta: ensimmäinen syksyllä
(tutustuminen laitokseen ja opiskeluun opettajan kautta), toinen keväällä 2002
(opinto-ohjauskeskustelua opintosuunnitelman näkökulmasta; opintosuunnitelma on
vapaaehtoinen ja vapaamuotoinen – arviointi ja kuittaus opettajatutorilta ennen
tiedekuntaan toimittamista, mikäli opiskelija haluaa tarjolla olevan
opintoviikon; ks. liite)
-
opiskelijatuutorit sopivat opettajatuutorin tapaamisesta
syyslukukaudella sopivaan aikaan opiskelijatuutorin aloitteesta, kun
alkuvaiheen tärkeimmät asiat on ehditty käsitellä; opiskelijatuutori ilmoittaa
opettajatuutorille oman ryhmänsä toivomusten ja ohjauskokemustensa perusteella,
mitä aihealueita opettajatuutoroinnissa haluttaisiin käsitellä; opettajatuutori
järjestää tilat ja suunnittelee ohjelman tältä pohjalta
-
opiskelijatuutorit keräävät uusien opiskelijoiden sähköpostiosoitteet
ja toimittavat assistentti Markus Österlundille (markus.osterlund@helsinki.fi);
osoitteita tarvitaan uusille opiskelijoille suunnatussa tiedotuksessa
Valtio-opin johdantokurssi – kurssituutorit
-
alumnivierailut (2-3 kpl): vastikään valmistuneen tapaaminen,
mahdollisesti tämän työpaikalla (yhteistyö VOOn seniorien kanssa, yliass.
Riikka Kuusisto kokoaa työllistymishaastattelujen perusteella alumnilistan
professorien avustuksella); syksyllä 2001 ja keväällä 2002
-
instituutiovierailut (4 kpl): tutustutaan valtio-opin kannalta
keskeisiin poliittisiin instituutioihin, syksyllä 2001 ja keväällä 2002
-
kurssituutori järjestää vierailut; listan suositeltavista
alumnivierailukohteista ja instituutiovierailukohteista laatii ass. Markus
Österlund, joka koordinoi kurssituutorointia
-
kurssituutoreille maksetaan palkkio vierailujen järjestämisestä
-
kurssituutorointia koordinoi syyslukukaudella ass. Markus Österlund,
kevätlukukauden koordinoija ilmoitetaan myöhemmin
-
jokainen opiskelija kirjoittaa jokaisesta alumni- ja
instituutiovierailusta yhden sivun raportin, jossa kuvataan vapaamuotoisesti
käytyjä keskusteluja ja arvioidaan vierailujen merkitystä oppimiselle ja
opiskelulle; raportit toimitetaan ass. Markus Österlundille, joka hyväksyy
raportit ja vastaa vierailujen rekisteröinnistä OODIin; raportit tehdään viikon
kuluessa vierailusta
Opintoneuvonta
-
opintojen alkuvaihe: yliassistentti Pasi Saukkonen
-
vaihto-opiskelu: assistentti Markus Österlund (syyslukukausi 2001),
assistentti Anne Holli (kevätlukukausi 2002)
-
ulkomaiset tutkinto-opiskelijat: yliass. Juri Mykkänen
-
maisterivaiheen opintojen aloittaminen: aihekohtaista
tutkimusseminaaria vetävät professorit
-
yksittäisten opintosuoritusten suorittaminen: opintojaksosta vastaava
opettaja
-
kansainvälisten tehtävien opintokokonaisuus: tutkimuspäällikkö Markku
Kiviniemi
-
johtamisen sivuainekokonaisuus: prof. Turo Virtanen, tutkimuspäällikkö
Markku Kiviniemi, yliass. Jan-Erik Johanson, yliopistonleht. Mikko Mattila
-
opintosuoritusten rekisteröinti: toimistosihteeri Erja Enberg
-
työharjoittelu: amanuenssi Esko Tantarimäki (harjoittelupaikkojen haku)
-
jatko-opiskelu: yliopistonleht. Mikko Mattila (yleinen neuvonta),
professorit (jatko-opintojen käynnistäminen opinnäytetyön sisällöllisen
orientaation osalta; tieteellinen ohjaus)
Uusien opiskelijoiden iltapäivä ti 4.12.2001
-
joulukuussa viimeisen tiedekuntakuulustelun (1.12.) jälkeen ti 4.12.
klo 16.00-17.30 valtiotieteellisen tiedekunnan kokoushuone, U37
-
laitoksen ja VOOn yhteinen pikkujoulu klo 18.00- (Ravintola Kaisaniemi)
-
opiskelukokemusten läpikäyntiä tarjoilun lomassa; kolme
alustuspuheenvuoroa uusilta opiskelijoilta; alumnipuhe
Toisen vuoden opiskelun aloittaminen (2002)
-
laitoksen yleinen opinto-ohjaustilaisuus ja keskustelutilaisuus
opiskelukokemuksista syksyllä 2002, suunnattu myös useamman vuoden
opiskelijoille; läsnä koko opettajakunta; mahdollisuus keskustella pienryhmissä
eri opettajien kanssa omasta opiskelusta sekä oppimisen ja opetuksen arvioinnista;
tarjoilua
prof. Turo Virtanen,
turo.virtanen@helsinki.fi
Anna Parkkinen, anna.parkkinen@helsinki.fi
prof. Burkhard Auffermann, burkhard.auffermann@helsinki.fi
Pia Heilakka, pia.heilakka@helsinki.fi
prof. Kyösti
Pekonen, kyosti.pekonen@helsinki.fi
Tuomas Mattila, tuomas.j.mattila@helsinki.fi
prof. Jan Sundberg, jan.sundberg@helsinki.fi
Riikka Haikarainen, riikka.haikarainen@helsinki.fi
prof. Anne
Eskelinen, anne.eskelinen@helsinki.fi
Pekka Marttila, pekka.marttila@helsinki.fi
prof. Markku Temmes,
markku.temmes@helsinki.fi
Juuso Nieminen, juuso.nieminen@helsinki.fi
yliass. Riikka
Kuusisto, riikka.kuusisto@helsinki.fi
Antti Mäki, antti.maki@helsinki.fi
yliass. Pasi
Saukkonen, pasi.saukkonen@helsinki.fi
Eeva Taimisto, eeva.taimisto@helsinki.fi
Ulkomaisille
opiskelijoille
yliass. Juri
Mykkänen, juri.mykkanen@helsinki.fi
Anu Korppi, anu.korppi@helsinki.fi
Helsingin
yliopisto
Valtiotieteellinen tiedekunta
Opintotoimisto/TH
4.9.2001
OPINTOSUUNNITELMA
Opintoihin orientoiva jakso koostuu luennoista,
laitoskohtaisesti eriytyvistä osista sekä tutortoiminnasta. Jaksoon kuuluu myös henkilökohtainen
opintosuunnitelma. Opintosuunnitelma on edellytyksenä sille, että jaksosta saa
yhden opintoviikon (1 ov) suorituksen.
Tavoite ja sisältö:
Tavoitteena on, että
jokainen tiedekunnan uusi opiskelija pysähtyy pohtimaan omia
tulevaisuudennäkymiään - mitä opinnoiltaan tiedekunnassa odottaa, minkälaisista
aihepiireistä tai asiakokonaisuuksista on kiinnostunut ja mihin mahdollisesti
haluaa erikoistua. Suunnitelma on tarkoituksenmukaista tehdä sillä
tarkkuudella kuin kykenee. Osalla on jo
tiedekuntaan tullessaan selkeä kuva,
mitä haluaa, ja opinnotkin voivat olla jo varsin pitkällä. Osalla taas
ei ole tarkempaa mielikuvaa siitä, miten aikoo tutkintonsa koostaa ja mitä
“isona” aikoo. Jokaisella pitäisi kuitenkin
olla käsitys siitä, miksi on tullut valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Suunnitelma ei sido millään tavoin myöhempiä
ratkaisuja. Siihen on aina mahdollista
- ja syytäkin - palata ja täydentää sekä tarvittaessa muuttaa.
Suunnitelman tulisi sisältää sisällöllisen pohdinnan
lisäksi karkea arvio myös siitä,
miten aiot opintosi ajoittaa. Missä ajassa tutkinto on tarkoitus
suorittaa? Onko tarkoituksesi opiskella päätoimisesti vai osa-aikaisesti.
Sinulla on varmasti omia suunnitelmia, jotka vaikuttavat opintojen etenemiseen.
Tämä on todennäköisesti alue, jolla tulee jatkuvasti uusia ja odottamattomia
muutoksia, jotka vaikuttavat opintojenkin kulkuun. On hyvin yleistä, että
opintojaan aloittelevalla on ylioptimistinen kuva siitä, miten tehokkaasti
aikoo tutkintonsa suorittaa.
Edellisten lisäksi sisällytä
opintosuunnitelmaasi
yksityiskohtaisempi suunnitelma, mitä opintoja aiot kuluvana
lukuvuonna suorittaa.
Lukujärjestystä ei kannata tehdä liian raskaaksi.
Opintosuunnitelmalle ei ole määritelty minimilaajuutta eikä
muotoa. Pääasia, että se palvelee ja
edistää opintojesi käynnistymistä.
Ajoitus:
Opintosuunnitelman laatimisen tarkka ajoitus riippuu
paljolti siitä, kuinka selkeä kuva Sinulla on omista tavoitteistasi. Mikäli avoimia kysymyksiä on runsaasti,
ei kannata suotta kiirehtiä, vaan odottaa vaiheeseen, jolloin opinnot ovat
päässeet käynnistymään ja yliopisto tullut jonkin verran tutummaksi. Ajoituksessa on myös ainekohtaisia eroja,
joista saat tarkempia tietoja pääainelaitokseltasi.
Menettelytapa:
Kun olet laatinut opintosuunnitelmasi, esität sen omalle opettajatuutorillesi tai laitoksen
nimeämälle opettajalle, jonka kanssa voit keskustella ratkaisuistasi ja kenties
saada vinkkejä suunnitelmasi toteuttamiseksi.
Tämän jälkeen suunnitelma tuodaan tiedekunnan opintoimistoon, jossa
suoritus voidaan rekisteröidä.