Tapio Toivanen


Draamakasvatuksen mahdollisuudet - itsetuntemusta, vuorovaikutustaitoja ja elämänhallintaa.  2009 Toivanen, Tapio. Taide ja taito - kiinni elämässä! : TaiTai taide- ja taitokasvatus / toimittanut: Opetushallituksen taide- ja taitokasvatuksen asiantuntijaryhmä Annamaija Aro ... [et al.] . - : s. 76-82

Draamakasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa.  2009 Toivanen, Tapio. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa: iloa, ihmettelyä ja tekemistä / Inkeri Ruokonen, Sinikka Rusanen, Anna-Leena Välimäki (toim.). - : s. 30-35

Teatterilähtöiset menetelmät ja nuoren identiteetti.  2009 Toivanen, Tapio.  Kultuuride dialoog - võimalus või paratamatus? : teadusartiklite kogumik = Dialogue of cultures - possibility or inevitability? : 2, / Koostaja / compiled by Maia Muldma . - : s. 201-217

Teatterilähtöiset menetelmät ja nuoren identiteetti [Elektroninen aineisto].  2009 Toivanen, Tapio. Näkyvää ja näkymätöntä / Laura Gröndahl, Teemu Paavolainen, Anna Thuring (toim.). - : s. 271-287

Young primary school teachers as drama educators - possibilities and challenges.  2009 Toivanen, Tapio. ; Rantala, Hanna. ; Ruismäki, Heikki.    Arts contact points between cultures : 1st International Journal of Intercultural Arts Education Conference : post-conference book / Heikki Ruismäki & Inkeri Ruokonen (Eds.). - : s. 129-140

Draamakasvatus monikulttuurisessa kontekstissa.  2008 Toivanen, Tapio. Mitmekultuuriline õpikeskkond - probleem või väärtus? = Multicultural learning environment - a problem or a value? : Teadusartiklite kogumik / [Koostanud / compiled by M. Muldma, M. Vikat]. - : s. 127-136

Murrosikäiset murrosikää tutkimassa teatterin ja tanssin keinoin.  2008 Toivanen, Tapio; Turpeinen, Isto. Nuoret ja taide : ilolla ja innolla, uhmalla ja uholla : kirjoituksia murrosikäisten taito- ja taidekasvatuksesta / Seija Karppinen, Inkeri Ruokonen, Kari Uusikylä [toim.]. - : s. 121-133

Kulkuri : äidinkieli ja kirjallisuus. 5-6, Vuorovaikutus / Tapio Toivanen; [kuvitus: Lena Vahtera ja Arto Törmänen].  2007  Toivanen, Tapio.    

Lentoon! : draama ja teatteri koulussa / Tapio Toivanen ; [valokuvat: Jyrki Heinonen ... et al.].  2007  Toivanen, Tapio.    

Draama- ja teatterikasvatuksen ulottuvuuksia varhaismurrosikäisen näkökulmasta.  2005 Toivanen, Tapio. Taidon ja taiteen luova voima : kirjoituksia 9-12-vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatuksesta. - : , s. 119-132

Taidekasvatus - harrastamista, ruisleipää vai jotain muuta? : lectio precursoria.  2003  Toivanen, Tapio. Tutkiva draamaopettaja: draamakasvatuksen vuosikirja 2000-2003 / Anna-Lena Østern, Pipsa Teerijoki & Hannu Heikkinen (toim.). - : , s. 55-60

"Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta" : peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä / Tapio Toivanen.  2002  Toivanen, Tapio.

 

Lentoon 

___________________________________________________________________________________________________________________________

                                     

Teatteritaiteen väitöskirja, Teak, 2002

”Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta.” 

Teatterityön merkityksistä peruskoulun 5. ja 6. -luokkalaisten kokemina. ActaScenica9

Teos kuvaa kuudentoista peruskoulun 5.- 6. -luokkalaisen oppijan kokemuksia lukuvuoden kestäneestä teatteritaiteellisesta oppimisprosessista. Prosessiin osallistui myös yhdeksän aikuista luokanopettajaksi opiskelevaa, ilmaisutaitoon erikoistuvaa opiskelijaa. Heiltä kerättyä kysely-aineistoa käytettiin osin lasten aineistoa tulkittaessa. Lasten teatterityön prosessikokemukset määriteltiin niiden kokemusten kokonaisuudeksi, joita he olivat nostaneet esiin prosessin eri vaiheisiin liittyviksi merkitysyhteyksiksi.  

Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat seuraavat: millainen oli oppijan kokemuksellinen suhde teatterin tekemisen prosessiin sen eri vaiheissa, mitä eri puolia tuosta kokemuksellisesta suhteesta voitiin tutkimuksellisesti hahmottaa, millainen oli lasten roolinrakentamisen prosessi ja millaisia olivat oppijoiden esiintymiskokemuksiin liittämät merkitykset.

Tutkimus antaa viitteitä siitä, että teatterityöllä oli merkitystä lapsen persoonallisuuden kasvuun. Oppijat kokivat teatterin tekemisen vaikuttaneen itseluottamukseen, itsetuntemukseen ja sosiaalisiin taitoihin. Vaikutukset tulkkiutuivat nuorten maailmankuvassa vielä puolitoista vuotta prosessin päättymisestä. Tutkimus osoitti, että teatterityö oli oppijalle kokonaisvaltainen eikä hierarkkinen oppimisprosessi. Teatterillisesti keskeisiä asioita tutkimuksessa olivat lasten kuvaukset roolin tekemisestä ja sen esittämisestä. Aineiston perusteella hahmottui kaksi erilaista tapaa lähestyä ja jäsentää roolia. Ne nimettiin esittäjä- ja roolikeskeisiksi. Esittäjäkeskeisessä tavassa lapsen lähtökohtana oli hänen oma persoonansa ja hän päätyi näytelmän eri tilanteissa pääosin itselleen tuttuihin ratkaisuihin. Roolikeskeisessä lähestymistavassa lapsen oma persoonallinen tapa reagoida asioihin jäi taka-alalle ja rooli oli enemmän itselle vieraiden suhtautumis- ja reagointitapojen kokeilua. Kuvauksista ilmeni, että kummassakin lähestymistavassa lapsi erotti roolihahmon omasta persoonastaan. Esiintymiseen liittyneet huippukokemukset jakaantuivat holistisiin, koko esiintymistapahtuman käsittäviin tunnekokemuksiin, ja huippukokemuksiin, jotka liittyvät roolissa elämiseen.  

Teos osallistuu sekä peruskoulun draama- ja teatteriopetuksen että yleisemminkin taideopetuksen asemasta ja merkityksestä käytyyn

keskusteluun. 

                                                                                                                                                                        abstract  in english


Ajatuksia teatteri-ilmaisun opetuksen kehittämisestä (Teatterikorkeakoululehti 1/2005).

tutkimus | ohjaukset | työ