Draamakasvatuksen mahdollisuudet - itsetuntemusta, vuorovaikutustaitoja ja elämänhallintaa. 2009 Toivanen, Tapio. Taide ja taito - kiinni elämässä! : TaiTai taide- ja taitokasvatus / toimittanut: Opetushallituksen taide- ja taitokasvatuksen asiantuntijaryhmä Annamaija Aro ... [et al.] . - : s. 76-82
Draamakasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa. 2009 Toivanen, Tapio. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa: iloa, ihmettelyä ja tekemistä / Inkeri Ruokonen, Sinikka Rusanen, Anna-Leena Välimäki (toim.). - : s. 30-35
Teatterilähtöiset menetelmät ja nuoren identiteetti. 2009 Toivanen, Tapio. Kultuuride dialoog - võimalus või paratamatus? : teadusartiklite kogumik = Dialogue of cultures - possibility or inevitability? : 2, / Koostaja / compiled by Maia Muldma . - : s. 201-217
Teatterilähtöiset menetelmät ja nuoren identiteetti [Elektroninen aineisto]. 2009 Toivanen, Tapio. Näkyvää ja näkymätöntä / Laura Gröndahl, Teemu Paavolainen, Anna Thuring (toim.). - : s. 271-287
Young primary school
teachers as drama educators - possibilities and challenges. 2009 Toivanen, Tapio. ; Rantala, Hanna. ;
Ruismäki, Heikki. Arts contact points
between cultures : 1st International Journal of Intercultural Arts Education
Conference : post-conference book / Heikki Ruismäki & Inkeri Ruokonen
(Eds.). - : s. 129-140
Draamakasvatus monikulttuurisessa kontekstissa. 2008 Toivanen, Tapio. Mitmekultuuriline õpikeskkond - probleem või väärtus? = Multicultural learning environment - a problem or a value? : Teadusartiklite kogumik / [Koostanud / compiled by M. Muldma, M. Vikat]. - : s. 127-136
Murrosikäiset murrosikää tutkimassa teatterin ja tanssin keinoin. 2008 Toivanen, Tapio; Turpeinen, Isto. Nuoret ja taide : ilolla ja innolla, uhmalla ja uholla : kirjoituksia murrosikäisten taito- ja taidekasvatuksesta / Seija Karppinen, Inkeri Ruokonen, Kari Uusikylä [toim.]. - : s. 121-133
Kulkuri : äidinkieli ja kirjallisuus. 5-6, Vuorovaikutus / Tapio Toivanen; [kuvitus: Lena Vahtera ja Arto Törmänen]. 2007 Toivanen, Tapio.
Lentoon! : draama ja teatteri koulussa / Tapio Toivanen ; [valokuvat: Jyrki Heinonen ... et al.]. 2007 Toivanen, Tapio.
Draama- ja teatterikasvatuksen ulottuvuuksia varhaismurrosikäisen näkökulmasta. 2005 Toivanen, Tapio. Taidon ja taiteen luova voima : kirjoituksia 9-12-vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatuksesta. - : , s. 119-132
Taidekasvatus - harrastamista, ruisleipää vai jotain muuta? : lectio precursoria. 2003 Toivanen, Tapio. Tutkiva draamaopettaja: draamakasvatuksen vuosikirja 2000-2003 / Anna-Lena Østern, Pipsa Teerijoki & Hannu Heikkinen (toim.). - : , s. 55-60
"Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta" : peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä / Tapio Toivanen. 2002 Toivanen, Tapio.
___________________________________________________________________________________________________________________________
Teatteritaiteen väitöskirja, Teak, 2002
Teatterityön
merkityksistä peruskoulun 5. ja 6. -luokkalaisten kokemina.
Teos
kuvaa kuudentoista peruskoulun 5.- 6. -luokkalaisen oppijan kokemuksia
lukuvuoden kestäneestä teatteritaiteellisesta oppimisprosessista. Prosessiin
osallistui myös yhdeksän aikuista luokanopettajaksi opiskelevaa, ilmaisutaitoon
erikoistuvaa opiskelijaa. Heiltä kerättyä kysely-aineistoa käytettiin osin
lasten aineistoa tulkittaessa. Lasten teatterityön prosessikokemukset
määriteltiin niiden kokemusten kokonaisuudeksi, joita he olivat nostaneet esiin
prosessin eri vaiheisiin liittyviksi merkitysyhteyksiksi.
Tutkimuskysymyksiksi
muotoutuivat seuraavat: millainen oli oppijan kokemuksellinen suhde teatterin
tekemisen prosessiin sen eri vaiheissa, mitä eri puolia tuosta kokemuksellisesta
suhteesta voitiin tutkimuksellisesti hahmottaa, millainen oli lasten
roolinrakentamisen prosessi ja millaisia olivat oppijoiden
esiintymiskokemuksiin liittämät merkitykset.
Tutkimus
antaa viitteitä siitä, että teatterityöllä oli merkitystä lapsen persoonallisuuden
kasvuun. Oppijat kokivat teatterin tekemisen vaikuttaneen itseluottamukseen,
itsetuntemukseen ja sosiaalisiin taitoihin. Vaikutukset tulkkiutuivat nuorten
maailmankuvassa vielä puolitoista vuotta prosessin päättymisestä. Tutkimus
osoitti, että teatterityö oli oppijalle kokonaisvaltainen eikä hierarkkinen
oppimisprosessi. Teatterillisesti keskeisiä asioita tutkimuksessa olivat lasten
kuvaukset roolin tekemisestä ja sen esittämisestä. Aineiston perusteella
hahmottui kaksi erilaista tapaa lähestyä ja jäsentää roolia. Ne nimettiin
esittäjä- ja roolikeskeisiksi. Esittäjäkeskeisessä tavassa lapsen lähtökohtana
oli hänen oma persoonansa ja hän päätyi näytelmän eri tilanteissa pääosin
itselleen tuttuihin ratkaisuihin. Roolikeskeisessä lähestymistavassa
lapsen oma persoonallinen tapa reagoida asioihin jäi taka-alalle ja rooli oli
enemmän itselle vieraiden suhtautumis- ja reagointitapojen kokeilua.
Kuvauksista ilmeni, että kummassakin lähestymistavassa lapsi erotti roolihahmon
omasta persoonastaan. Esiintymiseen liittyneet huippukokemukset jakaantuivat
holistisiin, koko esiintymistapahtuman käsittäviin tunnekokemuksiin, ja
huippukokemuksiin, jotka liittyvät roolissa elämiseen.
Teos osallistuu sekä peruskoulun
draama- ja teatteriopetuksen että yleisemminkin taideopetuksen asemasta ja
merkityksestä käytyyn
keskusteluun.
Ajatuksia teatteri-ilmaisun
opetuksen kehittämisestä (Teatterikorkeakoululehti
1/2005).