13.7.2005

 

Kuumuus ahdistelee. Levy on valmis.

 

Masterointi - eli levyn viimeinen käsittelyvaihe - suoritettiin viime viikon torstaina Finnvoxilla. Minerva oli kiva ja taitava masteroija,

ja nyt levy kuulostaa "ihan oikealta" musiikilta. Lauluihin on periaatteessa jo täysin kyllästynyt, mutta toivottavasti pieni etäisyys

tuo takaisin jotain hehkeyttä, jotta tuotostaan voi arvioida. Kansia väänsin viikon päivät. Dennis auttoi, bra Dennis.

 

Aikatauluista on kyselty paljon:

 

Levy julkaistaneen elokuun alussa, kunhan julkaisukeikka saadaan sovittua. Sitä ennen olisi tarkoitus julkaista mp3-single, joka on ladattavissa

varmaankin heinäkuun lopulla. Keikkojakin on toivottavasti tulossa enemmän. Perjantaina voi tosin raahautua Soukan Wilperiin, jossa tarjolla

on puoliakustisia versioita itseni ja Markuksen esittämänä.

-timo

 

23.6.2005

 

Kolmas miksaustuokio. Ei tästä tule loppua.

 

Viskipullon kiitokseksi äänittäjällemme ostimme, tarpeeseen tullee tuo.

 

21.6.2005

 

Toinen miksaussessio.

 

Tylsäähän siitä olisi tässä alkaa sen enempää kertoilemaan. Pidän enemmän visiosta, jossa laulut ja ohjeet niiden äänittämiseen

saadaan suoraan jumalalta/jumalilta.

 

Sivistynyt kuvaus: levy on nyt miksattu in principia. Meininki kuulostaa vielä hieman demomaiselta ad nauseam, koska masterointi on vielä tekemättä.

Suhde lauluihin on muuttunut miksauksen myötä virheitä tarkkailevaksi par exellence, mutta tästäkin päästään eroon ottamalla niihin

vähän etäisyyttä ad hoc. Ehkä ne sen jälkeen koskettavat vielä itseänikin - niin kuin itseä voi koskettaa ja rankaista ad absurdum.

 

Katsastetaan nyt vielä uutuuslevyjä: X&Y on hyvä levy, mutta kerralla kuunneltuna hieman raskas. Ben Foldsin Songs For Silverman

on myös hyvä, tosin sovituksiltaan vähän tylsä. Oasiksen Don´t Believe the Truthia jaksoin kuunnella viikon ajan (onhan siinäkin

omat puolensa).

 

Eipä tänne näytä muut kirjoittelevan, joten turha näitä höpinöitä on allekirjoitellakaan. Minä se olin.

 

16.6.2005

 

Ensimmäinen miksauspäivä. Yki on tehnyt paljon hommia biisien kanssa, je ne alkavat kuulostaa jo aika tasapainoisilta.

Muutamia tyylillisiä huomautuksia löytyi, mutta suurimmaksi osaksi näkemykset osuivat yhteen. Serpentineen lisäiltiin

urkua, joka kuulostaa aivan siltä kuin neljäkymmentä puhelinvaihteenhoitajaa saisivat yhtäaikaisen epilepsiakohtauksen.

 

Kotona kuunnellessa levystä tietysti pomppaa esiin montakin asiaa, joita korjaillaan sitten ensi viikolla. Masterointi tuonee

takaisin hieman menetettyä jykevyyttä.

 

Miltä levy sitten kuulostaa? Elton John kohtaa Pink Floydin ja tämän tapaamisen seurauksena syntyvät Joni Mitchell,

Fran Healy ja Christina Aguilera (levyllä on paljon falsettilaulua). He puolestaan saavat seitsemän poikaa, joista

neljä valitaan tekemään levyä. Pojat ovat hukassa tehtävänsä kanssa, kunnes eräs heistä - tyrmättyään moukarillaan Popedan

roudarin - ryhtyy soittamaan kitaran huiluääniä wah wah -pedaalin avulla. Laulaja ja rumpali matkaavat toistensa tietämättä

samalle ratsastusleirille. Syntyy kamppailu siitä, kumpi saa hoitaa Meilssaa, komean tallinhoitaja Markin täysiveristä

islanninhevosta. Lasinen kenkä mahtui juuri ja juuri basistin päähän.

 

Keskiviikkona soitettiin Factoryssa. Roctumin Stunk Man kävi kaljalla kun viriteltiin laitteita. Se oli hienoa.

 

9.6.2005

 

Ääniteltiin hurinoita ja surinoita. Urkuja siis. Analogisia ja synteettisiä. Mutta miten synteettiset a priori -arvostelmat

ovat mahdollisia? Als Gegenstände möglicher Erfahrung?

 

Koskakohan tämä perkeleen levy valmistuu? Julkaisu venyy varmaan heinäkuun puolelle, sillä basistin ketale

on kaitsemassa joitakin lapsia juhannuksesta lähtien. Keskiviikkona soitellaan Factoryssa.

 

30.5.2005

 

Perjantaina pidettiin lyhyt päiväsessio, joka keskittyi pieneen viilailuun laulujen kanssa.

Myös urkuja päristeltiin hieman. Päivän päätteeksi biiseistä otettiin ensimmäiset raakaversiot ulos.

Näiden päälle voi sitten kehitellä vielä jotain pärinää, särinää, suhinaa ja puhinaa.

 

Sain vihiä yhtyeemme esittelystä nolla.netin sivuilla.

 

Tutustuin viikonlopun Nyt-liitteen innoittamana Roctum-yhtyeen tuotantoon. Sällien musiikki on toki silkkaa neroutta,

mutta viime vuoden Äänessä ja vimmassa annettu haastattelu nousee aivan toiselle tasolle. Katso kyseinen haastattelu täältä.

BASSOO KITARAA RUMPUJA!

 

Justus Akseli, jea!

 

-timo

 

23.-24.5.2005

 

Viikonlopun Tapiola-show meni tunnelman puolesta päin helvettiä tuulen ja teknisen säädön takia. Viikonlopun

sää ja basistin kuulosuojattu beibi kuitenkin riemastuttivat.

 

Maanantaina väännyin viiden maissa studiolle. Laulettiin lauluja. Ja taustalauluja. Allergiat vaivaavat

tunnetusti alkukesästä, mikä teki laulusta vähän vaikeampaa. Geist ei kulje. Mutta Clementine ei enää ole Clementine.

 

Äänitykset alkavat olla suurimmaksi osaksi kasassa (tiedoksi basistillekin). Jotain pientä hurinaa ja

surinaa on kai tarkoitus vielä ympätä kehiin, mutta muuten ollaan hyvässä vaiheessa. Tällä hetkellä

äänitetty tavara ei kuulosta vielä kovinkaan juhlavalta, mutta eiköhän se siitä. Toivottavasti levy

saadaan ulos juhannukseen mennessä.

 

Studiolla oli uusi Oasis-levy, jota pääsin hipelöimään ennenaikaisesti. Tai kai sekin on jo jonnekin vuotanut.

Toista oli kymmenen vuotta sitten. Muistan odottaneeni eräs ilta viisi tuntia radion ääressä, jotta saisin C-kasetille

sydäntäriipaisevan Don´t Look Back in Angerin.

 

Nykyään poikien meininki alkaa olla aika väsynyttä. Aimee Mann on joka tapauksessa tehnyt jälleen hienon levyn.

Se nainen ei väsy.

 

-timo

 

18.5.2005

 

 

12.-13.5.2005

 

Ääniteltiin lauluja. Aikamoista hinkkaamista ja hyvä niin. Edellisellä viikolla lauletut My Appletreen

otot huomattiin liian rajuiksi, joten torstai-aamuna lähdettiin hakemaan kirkkaampaa ja toiveikkaampaa

ilmaisua. Samana päivänä laulettu Serpentine alku oli myös tiukka pala: kolmen tunnin ja ehkä noin

viidenkymmenen oton jälkeen nauhalle saatiin tyydyttävät henkäykset.

 

Perjantai alkoi Stars are Holes in the Sky:n viilaamisella. Ensimmäinen tunti keskusteltiin englannin kieliopista.

Tämän jälkeen alkoi sopivien painotusten hakeminen. Sitten laulettiin seitsemän tuntia samaa laulua. Taas viilattiin.

Pallea on vatsassa. Keskittymistä haettiin. Muistaakseni joku mainitsi myös kalastuksen. Äänitykset päätettiin klo 18

maissa: olihan edessä vielä Brandon Walsh Projectin akustinen show (joka väsymyksestä huolimatta meni nappiin).

 

Joka tapauksessa äänitteen valmistuminen viipyy kesäkuun puolelle. Siitä on päätetty tehdä niin hyvä, ettei

äitien tarvitsisi taas hävetä poikiaan. Äänityksissä on taas viikon tauko, jonka jälkeen jatkamme uusin voimin.

Sillä välin haetaan asumis- ja opintotukea, että saadaan kitaravahvistimia.

 

[ei mut oikeesti: mun kitaravahvistin on ollut huollossa melkein vuoden. 20 kertaa ne on luvanneet soittaa

kun jotain tapahtuu. ikinä eivät ole soittaneet. tällä kertaa kuulemma kytkentäkaavoja odotellaan Ruotsista.]

 

Viikon levy on Ryan Adamsin Love is Hell. Still I see Monsters! Viikon biisi on Nick Draken At the Chime of a City Clock.

Nyt tiedän, mistä Belle&Sebastian on näkemyksensä ammentanut.

 

Lauantaina soitetaan sitten Tapiolassa, jos sää sallii. Aloitusaika näillä näkymin 15:40.

-timo

 

8.5.2005

 

Ahdistus palasi.

 

7.5.2005

 

Reipas live-esiintyminen katkaisi äänittämisen luoman ahdistuksen.

 

5.5.2005

 

Ääniteltiin akustista kitharaa, ksylofonia, selloa ja urkuja. Laulettiin omenapuuta.

Serpentinesta uhkaa tulla kaunis, mikä eteen? Äänityksiä jatkellaan ensi viikon torstaina ja perjantaina.

 

2.5.2005

 

Odotetaan torstaita. Päästään taas istumaan sohvalle, käymään Minimanissa ja polttamaan tupakkia.

Tai minä en polta kun en osaa. Ankkurin keikan ohella on mainostettava myös mahdollisuutta

todistaa Prologuen sisäisyhtyeen, The Brandon Walsh Projectin ensiesiintymistä perjantaina 13.5.

Soukan Wilperissä Velvert-yhtyeen lämmittelijänä.

 

Markuskin toivottavasti avautuu pian näillä palstoilla.

-t

 

22.-24.4.2005

 

Pitkä viikonloppu äänitysten parissa. Narulle saimme kaikki pianot, sähköistä ja akustista kitaraa sekä

haitaria ja tamburiinia. Varmaan jotain ininää myös. Slide-kitaroita, jotka sanovat waaaaaaauuuu.

 

Pianonsoiton onnistuminen näytti riippuvan valaistuksesta: Serpentine soitettiin hämärässä, Starsareholesin

korkeat oktaavi-iskut vaativat kirkkaan valaistuksen. Tauoilla puheenaiheena on kalastus.

 

Reipas Appletree ei luonnistunut sähköisillä kitaroilla, joten siitä tehtiin akustinen versio. Eipähän kuulosta

enää Mando Diaolta. Hyvin ruotsalainen ote silti säilyy. Muutoin Markus Anteron kitarointi oli yhdistelmä

saksalaista täsmällisyyttä ja jonkun toisen maan ramp-pa-pa-pamppa- ja wauwau-juttuja. Loistosuoritus.

 

Äänitystunnelmiin vaikutti radikaalisti myös studion yläkertaan avattu uusi Minimani-megastore.

Ensimmäisenä päivänä ulos kannettiin kaljaa, toisena skoottereita. Lopulta sunnuntaina seurueemme

matka tyssäsi pihakuusia jonottaviin ihmisiin. Juha Mieto esitteli myymälässä vessapaperia:

näin Soft Embo kävi kaupaksi.

 

Levyn julkaisu viivästyy mahdollisesti luvatusta toukokuusta, sillä äänityksiä - erityisesti lauluja - on vielä

jonkin verran jäljellä. Hommia jatketaan helatorstaina.

 

Tulkaahan Ankkuriin 7.5. Siellä myö soitetaan näetä meijän veisuja.

 

brief summary in english:

we are still in the process of recording. the record itself will probably not be released in may.

we saw a finnish cross-country legend juha mieto selling toilet paper at the local supermarket.

-timo

 

Lahdesta kuuluu: Olin gospel-keikalla. Artistin nimi oli Pekka Laukkarinen tai jotain sinne päin,

hänen akustisessa kitarassaan kielet olivat väärinpäin ja soundi taivaallinen,

ajattelen kääntäväni kielet omaan kitaraan väärin päin kesän jälkeen ja opetella
soittamaan myös siten. (toim. huom. miksi?)

-nikke

 

 

 

20.4.2005

 

Usko musiikin tekemiseen palautuu jälleen kestävyysjuoksun ja aamuisen hanurinsoiton myötä.

Näen unta, jossa leikimme piilosta uuden paavin kanssa. Paavi piiloutuu ja yläasteaikainen luokkamme

yrittää jahdata häntä jossain vanhassa linnassa. Kolmen päivän etsintöjen jälkeen löydän vihdoin

Benedictuksen, jota kiinnijääminen ei näytä lainkaan harmittavan. Paavi hengaa samassa asennossa

kuin muistikirjani kannen mies:

 

Tämä uni ei todennäköisesti tule vaikuttamaan levyntekoon millään tavalla. Kuuntelen Joni Mitchelliä,

Bright Eyesiä, Bonnie Tyleria ja Damien Ricea. Ja mikseri.netistä jotain suomiräppiä.

-timo


17.4.2005

 

Äänitellään rumpuja ja bassoja. Omat aikataulut eivät pidä.

Valmista tavaraa saadaan puolenyön maissa.

 

Henkilökohtainen virittyneisyys lähentelee epätoivoa. Tuskaa. Pettymystä. Tosin ruoka oli hyvää.

Denniksen ja Markuksen muistin mukaan kuitenkin pohjien äänittämisen jälkeen on

aina ollut jotenkin turhautunut olo. Tämä tieto voi pelastaa meidät.

We´ve already tried Robin, now we need the spirit of Batman, huudan Soukan yöhön.

-timo

 

Päivä meni hyvin, mutta iltaa kohden liekki hiipui. Yllätyin siitä,
että jotkin asiat meni niinkun hyvin kuin menivät, jotkut asiat taas eivät
onnistuneet millään. Minulla oli hetkeni, mutta niitä olisi voinut olla enemmän.
Kuten Valtteri Tynkkynen sanoo, kaikki mikä ei tapa, vituttaa.
-nikke

 

16.4.2005

 

Äänitellään pohjia. Eli lähinnä rumpuja. Soitettiin tauolla haitaria entisen Citymarketin parkkihallissa. Jännä kaiku.

Lähtiessä kuuntelemme entisen liikunnanopettajamme bändin äänityksiä. Yhtyeen laadukas kasarihevi nostaa

hymyn huulille: on vaikea päättää, mistä siinä pitää eniten. Sanoitukset ja kitarasoolot kun ovat täyttä teräsbetonia.

Omista äänityksistä on vielä vaikea sanoa mitään.

-timo

 

15.4.2005

 

Opettelen haitarinsoittoa. Näytän lapsille ilmaiseksi filmejä ja tarjoan heille 500 jätskiä.

 

Nothing seems to matter
Here’s my heart on a silver platter

- Joni Mitchell: You´re My Thrill

 

-t

 

11.4.2005

 

Eilisiltana vierailimme studiolla kuuntelemassa äänittäjä-tuottajan (Yki) mielipiteitä. Studion seinässä oli reikä.

Se kuulemma helpottaa bassotaajuuksien kuuntelua. Erityisesti Yki oli pitänyt siitä, ettei kappaleissa ole

kitarasooloja. Sitten Dennis soitti rumpuja ja minä kokeilin pianoa.

 

Äänitykset olisi tarkoitus suorittaa pääosin tulevina viikonloppuina (16.-17.4 ja 23.-24.4). Yki oli kuitenkin

sen verran innostunut biiseistä, että lupasi pistää äänityksiin enemmänkin aikaa samalla hinnalla. Toivottavasti

julkaisu ei kuitenkaan viivästy paljoa tuosta luvatusta toukokuusta.

 

Kuuntelin viikonloppuna 21-vuotiaan Patrick Wolfin Lycanthropy-levyä. Se on kuulemma tehty

yksinäisessä mökissä meren rannalla, mikä kuuluu läpi jännittävällä tavalla.

 

Tein myös Serpentinen sellosovituksia.

 

Tänä aamuna kuuntelin Rufus Wainwrightia. En tiedä, mikä paikka Rufuksen Want One -levystä tulee mieleen.

Ehkä saksalaisten vuoristolääkärisarjojen maisemat.

 

"Alles Positive wird vom Privativen her besonders deutlich"

-- Heidegger (Grundprobleme der Phänomenologie, s. 439)

 

-timo

 

9.4.2005

 

We got ourselves a little baby boy. Actually it was Niklas and his girlfriend.

Jetzt haben wir Kinder.

 

8.4.2005

 

Yhtyeen kitaristina koen velvollisuudekseni tarjota tarttumapintaa myös muiden bändin jäsenten elämään.

Seuraavassa työttömän kitaristin arkea, ikään kuin kontrastina laulajamme filosofian opinnoille ja

sielunrepivälle luomisen tuskalle:

Olen viettänyt viimeisten kolmen kuukauden ajan 50-70% vuorokaudesta alasti. Älyllinen elämäni

on saavuttanut huippunsa huomatessani, että OHO!:n otsikoinnit ovat ristiriidassa itse juttujen kanssa.

Haasteellisimmat musiikilliset hetkeni ovat koostuneet naapurini patterin hakkaamisen ja kitarasooloni

taustana toimivan musiikin rytmillisistä eroavaisuuksista, ja niiden sulauttamisesta sujuvasti soittooni.

Välillä pohdin, että onko täysin normaalia tuohtua siitä, että yö-chatin kisan voitti mielestäni väärä viesti.

Suuria huolia on myös aiheuttanut se, että alakerran lastentarhan mekastavien hattivattien takia

Buusterin katseleminen parvekkeen ovi auki on mahdotonta.

Jännittävimmillään elämäni on silloin, kun hekumoin ajatuksella, että TV-lupatarkastaja rassaisi

ovikelloani ja alasti oven avattuani kysyisin häneltä, että "haluutko tulla tarkastaa onks mul toosa"

tai "haluutko tarkastaa mun kuvaputken ja kaapeliliitännän".

 

Tätäkään hupia ei TV-lupahallinto ole minulle suonut.

 

-markus

 

6.4.2005

 

hello,

we are fully aware that there are many people who visit these pages but who don´t understand

finnish at all. for you we´ve tried to provide some information about the band in english. of course

the most important content - the music - is available for you as well.

 

this section tries to provide some kind of glimpse to what we are currently doing. as you might know,

we are recording our debut ep, which will hopefully be available in may 2005. it will include 4-6 songs

of which some will probably be downloadable via internet. unfortunately this diary will be mostly written in

finnish. if you have any questions whatsoever, please write to our guestbook or send email:

timo.pa.miettinen (at) helsinki.fi --- take care.

 

Und für unsere deutsche Freunde: wir grüssen euch alle! Hoffentlich sind wir da die nächste David Hasselhoff!

 

Paluu äidin kieleen.

 

Huomenna on todennäköisesti viimeiset koko pumpun harjoitukset ennen levyn äänityksiä.

 

Levyn synnyttämisen ohella synnytämme kohta myös toivottavasti uutta elämää.

Tästä asiasta tietää eniten kuitenkin itse syyllinen (railakkaat nuoruusvuotensa taaksejättänyt basisti Merikallio).

 

Piirtelen yksisilmäisiä miehiä! On se kumma, että silmä puuttuu eri tavalla kuin viikset.

-timo

 

 

 

4.4.2005

 

EP.n laulut on nyt kertaalleen äänitetty demotusmielessä. Tämän vuoksi uhrasimme elämästämme monta kaunista kevätpäivää,

joista kärsimyksellisin oli tietenkin pitkäperjantai.

 

Tällä hetkellä levy tulee koostumaan 4-5 laulusta. Vanhin niistä lienee jostain vuoden takaa, uusimmalla ei ole vielä edes nimeä.

Puoli vuotta sitten ajattelin, että teen levystä niin surullisen kuin mahdollista. Ei siten, että runttaisimme kitaroita täydellä säröllä,

tai että jokaisen biisin intro koostuisi aidosta nyyhkyttämisestä (kuten Christina Aguileran biisissä en-nyt-muista-mikä).

Pikemminkin levyn tunnelman piti olla täysin lohduton ja musertava, musiikkia täydellä epätoivolla.

 

Jotain kuitenkin tapahtui. Vaikka biisien joukossa ei ole vieläkään yhtään Coco Jamboa, levy tulee ainakin demojen perusteella olemaan

kaikkiin edellisiin äänityksiin verrattuna selvästi toiveikkain äänitteemme.

 

Olen miettinyt levyä paljon. Olen myös miettinyt, voiko sitä miettiä jopa liikaa; olen kuunnellut esimerkiksi omenapuulaulun noin 100 kertaa.

 

Yhdestä asiasta olen kuitenkin vieläkin samaa mieltä itseni kanssa. Haluan tehdä selkeää musiikkia. Samoin kuin runot ja novellit,

myös pop-laulut antavat mahdollisuuksia tuottaa yksittäisiä säkeitä, jotka oikeaan kohtaan osuessaan häikäisevät kirkkaudessaan.

Kyse ei ole kuitenkaan välttämättä siitä, että levy äänitettäisiin Bruce Springsteenin Nebraskan tavoin neliraiturilla tai että

äänimaisema jätettäisiin muuten täysin tyhjäksi.

 

En osaa kuvailla tätä omituista yksinkertaisuutta, mutta annan viitteen. Raymond Carver kertoo, miten hän liimaili

erinäisiä ohjeita työpöytänsä yläpuolelle. Eräässä näistä luki: "Ei turhia kikkoja". Katseltuaan lappua hän tajusi,

että saman asian voi ilmaista yksinkertaisemminkin: "Ei kikkoja". Tämä ohje on täynnä mahdollisuuksia.

 

Viime aikoina olen lukenut Dylan Thomasia, Carveria, Anna Ahmatovaa ja Aristotelesta. Konkreettista ja abstraktia.

Olen kuunnellut Yann Tiersenia, Wilcoa, Jeff Buckleyta, Belle and Sebastiania, Jacques Brelia ja jotain 90-luvun alun hittikokoelmaa.

Isoa ja pientä. Mutta monimutkaista musiikkia en ole kuunnellut paljoakaan.

 

Olen lopettanut television katsomisen lähes kokonaan. Tai viikko sitten katsoin 20 minuuttia Dr. Philiä, mikä osaltaan helpotti päätöstäni.

Tai ei se mikään päätös ollut.

 

Laulujen tarinoista kerrottakoon myöhemmin. Tässä kuitenkin joitain muistikirjan huomioita:

 

Serpentine: wah-wah -kitaraa, selloa ja pianon hakkaamista. selkeitä kontrasteja.

 

Stars Are Holes In The Sky: kuulostaa elokuvatunnarilta. lempeä kitarakuvio ja viiltelevät pianon oktaavi-iskut.

 

My Appletree: yksinkertainen poplaulu, jonka tempoa nostettiin ja nyt se kuulostaa mando diaolta.

 

(Clementine, työnimi): torvia, slide-kitaraa ja pianokuvio. tämän laulun sanoitusten takia gradu ei etene. menetän työni ja asuntoni.

 

- timo/prologue