
Pusztain gm-tutkimukset olivat puutteellisia 
(Helsingin Sanomat 15.9.2007) 
 
Markku Rämö syytti Esa Tyystjärveä gm-kokeita tehneiden tutkijoiden musta-
maalaamisesta (HS 30.8.).  
 
Kysymys on englantilaisen Arpad Pusztain eräästä rottakokeesta, joka julkaistiin The 
Lancet-lehdessä 16.10. 1999. Tutkimus ei kuitenkaan kestä kritiikkiä. Maailman ken-
ties arvovaltaisin tiedejärjestö The Royal Society of London tuomitsi sen puutteelli-
seksi (Nature 399: 188 [20. 5 1999]). 
 
Rämö väittää kansainvälisen 23 tutkijan ryhmän toistaneen Pusztain kokeen ja jul-
kaisseen tuloksensa Natural Science Journal -nimisessä lehdessä 11.3. 1999. Kuiten-
kaan tämännimistä lehteä ei löydy minkään Suomen yliopiston kirjaston elektronisten 
lehtien joukosta, joita yksin Turun yliopistossa on noin 16 500 nimikettä. Kyseessä ei 
siis voi olla vakavasti otettava tieteellinen lehti.  
 
Mainittu ryhmä lienee Nature-lehden (18.2. 1999 sivulla 547) mainitsema joukko 
Pusztain tukijoita. He eivät itse tehneet kokeita, vaan antoivat julkilausuman, jossa he 
ilmoittavat käyneensä läpi Putsztain tutkimuksen ja tukevansa sen johtopäätöksiä. 
Riippumattomat arviot, kuten mm. yllä mainittu Royal Societyn kannanotto, puhuvat 
muuta. 
 
Rämö myös väittää The Lancet-lehden paheksuneen pääkirjoituksessaan 22.5. 1999 
The Royal Societyn teilaustuomiota. Mainitun lehden pääkirjoitus kuitenkin käsittelee 
ihmisen genomiprojektin tietojen julkista saatavuutta. 
 
Miten on mahdollista, että arvovaltainen The Lancet -lehti julkaisee kelvottoman tut-
kimuksen? Lehti itse selittää syyn tähän pääkirjoituksessaan samana päivänä kuin 
puheena oleva tutkimus ilmestyi.  
 
Kysymys on siitä, että Pusztai julkisti väitteensä rottakokeidensa johtopäätöksistä 
BBC:n tv-lähetyksessä elokuussa 1998 jo ennen kuin tulokset oli tiedemaailman nor-
maalin käytännön mukaan tieteellisesti arvioitu.  
 
Lähetys herätti tavattoman kohun Britanniassa ja The Lancet -lehden oli näin ollen 
pakko julkaista tutkimus vaikka kuusi ennakkotarkastajaa piti sitä puutteellisena. 
Muutenhan lehteä olisi syytetty geenimuuntelun kannalta kielteisten tietojen sensu-
roimisesta, ja olihan koko tiedeyhteisön saatava perehtyä sen yksityiskohtiin. 
 
Olen itse lukenut huolellisesti tuon tutkimuksen ja voin vakuuttaa, että sen sekä suun-
nittelu, toteutus että analyysi ovat huonoja. Jos se olisi jonkun opiskelijan opinnäyte-
työ, sitä ei hyväksyttäisi.  

Petter Portin 
perinnöllisyyst. emeritusprof. 

Turku 


