Växelverkningar och kroppar (FYS1001, 5 sp)

Uppdaterat senast: 15.10.25

Mailadresserna skrivs som: förnamn.efternamn@helsinki.fi

Föreläsare: Universitetslektor Tommy Ahlgren

Räkneövningsassistent: Ada Kuni

Laborationsassistent: Rasmus Nilsson (rasmus.ve.nilsson)


Kursens lärandemål

Kursens mål är att ge eleven baskunskaper i olika områden i mekaniken. Efter kursen kan studenten identifiera växelverkningar i fysikaliska system, transformera dessa till rörelseekvationer, analysera olika lösningsmodeller, förstå fysiken bakom lösningarna och kunna diskutera lösningarnas meningsfullhet. Kan tillämpa vektoralgebra, inklusive punktprodukt, kan derivera och integrera vektorfunktioner i komponentform. Eleven kan analysera ett system och dess växelverkning med omgivningen med hjälp av energiprincipen. Kan förklara förändringar i kroppars inre energi, relatera temperaturförändringar med energiflöde och värmekapacitet. Kan beräkna kvantiserade energier för fotoner och energinivåer i en harmonisk oscillator.

Föreläsningarna

Period: I, 1.9-19.10
Måndag, klo: 10.15 - 12.00, Physicum sal D104
Onsdag, klo: 10.15 - 12.00, Physicum sal D117
Första föreläsningen onsdag 3.9 klo: 10.15 i Physicum sal D117

Räkneövningarna

Fredagar, klo: 10.15-12, Physicum sal D106 (Första RÖ fredag 12.9 !)
Deadline skannat per e-post till assistenten senast söndag (klo: 23.59) efter fredagens räkneövning.

Förhör

Ett slutförhör onsdag 22.10 klo: 9.00 - 13 i Physicum, sal D112
Till tenten kommer kapitlen 1 - 8 i boken

Tenten består av 6 frågor varav en är direkt från räkneövningarna.
Till tenten får man ta med sig en handskriven A4 luntlapp (text endast på ena sidan), grafiska miniräknare, maols tabellbok och svensk-finsk ordbok

Förkunskaper

Som förkunskap till kursen krävs gymnasiefysik och matematik (helst långa matematiken).
Under hösten rekommenderas eleverna att också ta de teoretiska fysikens kurserna: Matemaattiset apuneuvot I ja II (MAPU I och II).
Där gås igenom matematik som tillämpas på grundkurserna.

Kursbok: Chabay & Sherwood, MATTER & INTERACTIONS, 4th edition, John Wiley & Sons

Övrig kurslitteratur

Young & Freedman,University Physics, Pearson, Addison Wesley
M. Mansfield and C. O’Sullivan, Understanding Physics, John Wiley & Sons


Föreläsningsanteckningar

Anteckningarna, 3.9
Powerpoint, Kap. 1: Vektorer och rörelse 3.9
Powerpoint, Kap. 1: Relativ rörelse, 3.9

Length contraction

What would a relativistic interstellar traveller see?

Läs kapitel 1 till måndagens (8.9) föreläsning

Anteckningarna, 8.9
Powerpoint, Kap. 1: Relativitet, del 3, 8.9


Anteckningarna 10.9
Powerpoint, Kap. 2: Rörelsemängdsprincipen 10.9
Matlab program som itererar 3D-pendelns rörelse numeriskt

Hur en Kibble balans fungerar för att definiera SI enheten för massa.

Slinky falling. En trappfjäder (Slinky på engelska), kallas en leksak som av misstag uppfanns på 1940-talet.

Läs kapitel 2 (s. 45-81) till måndagens (15.9) föreläsning


Anteckningarna 15-17.9
Powerpoint, Kap. 3: Fundamentala krafter 15-17.9, Hela

De fyra fundamentala krafterna i universum.

Fundamentala krafter

Läs s. 130 - 140 till onsdagens (24.9) föreläsning


Anteckningarna, kap. 4: Kontakt växelverkan
Powerpoint, hela kap. 4: Kontakt växelverkan 24-29.9


Powerpoint, kap. 5: Kraft från rörelse 29.9-1.10, hela


Läs s. 215 - 274 (Kap. 6) till måndagens (6.10) föreläsning

Anteckningarna, kap. 6: Energiprincipen
Powerpoint, hela kap. 6: Energiprincipen


Läs sidorna 284-313, kap. 7 till måndagens (13.10) föreläsning

Powerpoint, hela kap. 7: Intern energi


Läs sidorna 323-342, kap. 8 (sista) till onsdagens (15.10) föreläsning

Powerpoint, hela Kap. 8


Räkneövningar

För de extra (oftast datorbaserade) uppgifterna ges extra poäng. Lös uppgiften och skicka svaret, beräkningarna och möjligen programmet till föreläsaren före den givna senaste inlämningsdagen.

Övning 1, 12.9
Extra datorbaserad (computational) uppgift: P69, sidan 42 (8 bollar och en pil). Tips: se uppg. P.68.
Senaste inlämningsdagen söndag 14.9 per email till föreläsaren

Frågorna i boken till RÖ 1


Övning 2, 19.9
Extra datorbaserad (computational) uppgift: Gör ett program som itererar svaret till uppgift 4) i övning 2 för tidsintervallen: 0.05, 0.01, 0.001, 0.0001 och 0.00001 s.
Senaste inlämningsdagen söndag 21.9 per email till föreläsaren.

Frågorna i boken till RÖ 2


Övning 3, 26.9

Frågorna i boken till RÖ 3


Övning 4, 3.10

Frågorna i boken till RÖ 4 (Kap 4)

Frågorna i boken till RÖ 4 (Kap 5)


Övning 5, 10.10

Frågorna i boken till RÖ 5 (Kap 6)


Övning 6, 17.10 (sista)

Frågorna i boken till RÖ 6 (Kap 7)

Frågorna i boken till RÖ 6 (Kap 8)



Under kursen kommer vi att ha uppgifter för att lära oss att simulera olika problem med datorn.
Man kan välja ett arbete från listan nedan. Man har tid på sig hela höstterminen.

Obs, detta är inte obligatoriskt.

1) Simpel pendel (1 Dim)

2) Fjäder med luftmotstånd (1 Dim)

3) Kaströrelse med luftmotstånd (2 Dim)

Teori till fjäder och pendel uppgifterna

Teorin till luftmotstånds uppgiften och hur man itererar rörelseekvationen finns i följande föreläsningsanteckningar Anteckningarna för kap. 2   Powerpoint för kap. 2




Introduktion till Matlab 1

Introduktion till Matlab 2

Introduktion till Matlab 3     Matlab_intro.pdf     Matlab_intro.m   specialplots1.m   proton_acc_rel.m

Introduktion till Python


Intressanta eller nyttiga webbsidor

Exempel på studieförloppet (vilka kurser vilket år) 01.09.2014

Informationen om tvåspråkiga examina (11.09.17)

Lär dig att koda (Learn to code)

http://www.ph.biu.ac.il/~rapaport/java-apps/index.html   Fysikexempel gjorda med Java


Godkännande av kursen

Kursens vitsord bestäms endera från både av poängen i tenten och gjorda räkneövningar,
eller endast från tenten, det som ger bättre vitsord väljs. Från tenten får man 2/3 och från räkneövningarna 1/3 av slutpoängen.

Exempel: Ifall sluttenten har 6 uppgifter vilka var och en ger maximalt 6 poäng,
kan tenten ge max 36 poäng --> 2/3*Max slutpoängen =36, --> Max slutpoängen = 54

1) Eleven fick 26 poäng i tenten, men har inte alls gjort räkneövningar
  --> Endast tent: Poäng % = 26/36 = 72.2 % --> Vitsord 3

2) Eleven fick 26 poäng i tenten och har gjort 85% av räkneövningarna: 0.85*1/3*54=15.3
  --> (Tent+RÖ) slutpoäng = 26 + 15.3 --> Poäng % = 41.3/54 = 76.5 %
  --> (Endast tent ) slutpoäng = 26 --> Poäng % = 26/36 = 72.2 %
  --> Högsta väljs 76.5 % --> Vitsord 4

3) Eleven fick 30 poäng i tenten och har gjort 55% av räkneövningarna: 0.55*1/3*54=9.9
  --> (Tent+RÖ) slutpoäng = 30 + 9.9 --> Poäng % = 39.9/54 = 73.9 %
  --> (Endast tent ) slutpoäng = 30 --> Poäng % = 30/36 = 83.3 %
  --> Högsta väljs 83.3 % --> Vitsord 4

Vitsordsgränserna:
< 45% 0 icke godkänt
45 - 55 % 1
55 - 65 % 2
65 - 75 % 3
75 - 85 % 4
85 - 100 % 5