HELSINGIN YLIOPISTO
Opettajankoulutuslaitos
REUNAMO, JYRKI:
OLEMASSAOLEVA JA MUOTOUTUVA VUOROVAIKUTUKSEN HAHMOTTAMINEN: TOIMINTATUTKIMUS HELSINGIN LASTENTARHANOPETTAJAOPISTOSSA.
Väitöskirja
Kasvatustiede
Huhtikuu 1997


Kyseessä on toimintatutkimus, jossa teoriaosassa esiteltyä muotoutuvan vuorovaikutuksen hahmotusta testataan lastentarhanopettajien koulutuksessa. Teoriaosassa pyritään luomaan kontrastia olemassaolevan ja muotoutuvan hahmotuksen välille niiden tunnistamisen helpottamiseksi. Olemassaoleva hahmotus nähdään systeemiä struktuuriin suhteuttavana, menneisyydestä tulevaisuuteen suuntautuvana. Muotoutuvan hahmotus nähdään systeemien välisiin suhteisiin orientoituneena, tämän hetken tapahtumiseen suuntautuvana.

Kasvatukseen liittyen olemassaolevan hahmotusta arvioidaan erityisesti tavoitteellisen suunnittelun, toiminnan ja arvioinnin näkökulmasta. Tämän hahmotuksen puutteena nähdään erityisesti vaikutusorientaatio sekä muutoksen problematiikka. Muotoutuvan hahmottamista perustellaan muutokseen osallistumisen tarpeellisuudella sekä vuorovaikutusorientaatiolla.

Kysymyksessä on toimintatutkimus, jossa opettaja(t) ja opiskelijat yhdessä kehittivät opiskelukäytäntöjään. Kokeilu suoritettiin lukuvuonna 1991-1992 ja siihen osallistui 32 ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa. Kokeilun valmistelua, tapahtumia ja arviointia dokumentoitiin eri tavoin. Empiria perustuu tähän materiaaliin.

Teoriaosassa on esitelty näkemys, jossa ihmisen on itse nähtävä oma osallistumisensa tapahtumien muotoutumiseen, jotta hän voi saada kontaktin muotoutuvaan todellisuuteen, hahmottaa todellisuutta muotoutuvana. Tätä varten kehiteltiin kolmenlaisia toimintatapoja: päiväkodeissa suoritettavia didaktisia harjoituksia, teoriaaineiden yhdistämistä käytäntöön sekä kehiteltiin tapoja opiskelijan osallistumiseksi oman harjoittelunsa muotoutumiseen.

Kokeilun antia käydään läpi tapahtumia arvioimalla sekä arvioimalla opiskelijoiden kokemien ongelmien yhteyksiä opiskelijoiden näkemyksiin. Näyttää siltä että opiskelijat ovat tosiaan päässeet/joutuneet osallistumaan oman opiskelunsa muotoutumiseen yhdessä muiden kanssa. Opiskelijat ovat joutuneet kokeilemaan työtapaa, jossa olennaista on oma panos yhteisen todellisuuden rikastamisessa. Tällainen toimintatapa ja näkemys antaa kontaktin osallistuvaan ja muotoutuvaan varhaiskasvatukseen. Myös kokeilussa nousee esiin vaikuttamisen ja muutoksen problematiikka.